• Anonym (Tänder)

Påverkas tänderna av sömn/vakenhet?

Jag funderar på varför det är så viktigt/varför de flesta av oss anser att det är självklart att man borstar tänderna just morgon och kväll? Vad är det som gör att man kan gå en hel dag, under vilken man normalt sett äter 4-6 mål, utan att borsta tänderna, men att det känns/anses äckligt att inte borsta tänderna på morgonen, när man bara ätit max ett mål? Beror det på att tänderna är känsligare när man sover??? Eller vad???

• Svar på tråden Påverkas tänderna av sömn/vakenhet?
  • OlgaElvira

Under dagen så skjöljs  tänderna naturlig av  din salivproduktion. Under dagen dricker du också ibland. Maten du äter stimulerar salivproduktionen. Under natten upphör den i stort sett, annars skulle vi riskera att drunkna i vår egen saliv.  Det är därför viktigt att vi borstar tänderna på kvällen då vi inte har saliven som skyddar oss då.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Det är inte maten som fräter på tänderna, utan syror som produceras av bakterier som får näring när du äter. På natten minskar salivproduktionen som håller bakterierna i schack, så du har mest bakterier i munnen när du vaknar.

Det finns olika åsikter, även bland tandläkare, men min åsikt är att man ska borsta tänderna FÖRE frukost för att få bort bakterierna. Det blir då ingen attack på tänderna pga din frukost.

• EpicF

Som andas säger så har det att göra med salivproduktionen som upphör/antar markant på natten. 

Själv borstar jag tänderna både före och efter frukost och före jag lägger mig på kvällen som fast rutin. Händer också att jag borstar under dagen om jag känner att det behövs. 

• Anonym (Ellie)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-04-14 01:01:27 följande:

Det är inte maten som fräter på tänderna, utan syror som produceras av bakterier som får näring när du äter. På natten minskar salivproduktionen som håller bakterierna i schack, så du har mest bakterier i munnen när du vaknar.

Det finns olika åsikter, även bland tandläkare, men min åsikt är att man ska borsta tänderna FÖRE frukost för att få bort bakterierna. Det blir då ingen attack på tänderna pga din frukost.

Jag kan inte ens äta frukost innan jag har borstat tänderna, det känns bara vidrigt ofräscht då. Som att maten får en rutten bismak.
  • Anonym (Baktus)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-04-14 01:01:27 följande:

I synnerhet om man dricker jos eller äter något surt till frukost. Gör man det och sen borstar tänderna efteråt sliter det på emaljen, som då blivit skör av det sura. 

• EpicF
    Anonym (Baktus) skrev 2024-04-14 07:54:32 följande:

I synnerhet om man dricker jos eller äter något surt till frukost. Gör man det och sen borstar tänderna efteråt sliter det på emaljen, som då blivit skör av det sura. 

Och därför bör man vänta iallfall en timme innan man borstar. 
  • Xenia

Som andra skrivit så måste man borsta tänderna innan man lägger sig för att tänderna inte skyddas av saliven då man sover.

Sedan känns det rätt ofräscht att inte borsta tänderna innan man går till jobbet eller öht ut och möter världen. 

Egentligen borde man borsta tänderna varje gång man ätit men inte många orkar det.

Och man borde aldrig dricka juice, och definitivt inte på morgonen (eller i så fall använda sugrör). T o m syrliga frukter är farligt (äpplen, citrusfrukter). Så de borde man äta som efterrätt och inte som mellanmål.

• EpicF
    Xenia skrev 2024-04-14 11:34:42 följande:

Som andra skrivit så måste man borsta tänderna innan man lägger sig för att tänderna inte skyddas av saliven då man sover.

Sedan känns det rätt ofräscht att inte borsta tänderna innan man går till jobbet eller öht ut och möter världen. 

Egentligen borde man borsta tänderna varje gång man ätit men inte många orkar det.

Och man borde aldrig dricka juice, och definitivt inte på morgonen (eller i så fall använda sugrör). T o m syrliga frukter är farligt (äpplen, citrusfrukter). Så de borde man äta som efterrätt och inte som mellanmål.

Fast nej, man måste inte borsta tänderna innan man lägger sig. Faktum är att man måste inte alls borsta tänderna överhuvudtaget. 
  • Anonym (Q)
    Xenia skrev 2024-04-14 11:34:42 följande:

Fast det där med citrusfrukter är inte helt klart. Det finns studier som visar att de som åt apelsiner som mellanmål fick mindre djupa tandfickor än de som istället fick nötter.
  • Xenia
    EpicF skrev 2024-04-14 12:07:32 följande:
    Fast nej, man måste inte borsta tänderna innan man lägger sig. Faktum är att man måste inte alls borsta tänderna överhuvudtaget. 
    Klart man måste! Det fick iaf jag lära mig som barn. Jag kan aldrig tänka mig att gå till sängs utan att borsta tänderna först.

Jag hoppas verkligen att föräldrar fortfarande lär sina barn att borsta tänderna (minst) två gånger om dagen. 

Den heliga tvåan: 2 ggr om dagen, 2 cm tandkräm och i 2 minuter!
  • EpicF
    Xenia skrev 2024-04-14 12:29:00 följande:
    Klart man måste! Det fick iaf jag lära mig som barn. Jag kan aldrig tänka mig att gå till sängs utan att borsta tänderna först.

Jag hoppas verkligen att föräldrar fortfarande lär sina barn att borsta tänderna (minst) två gånger om dagen. 

Den heliga tvåan: 2 ggr om dagen, 2 cm tandkräm och i 2 minuter!
    Man måste ingenting. Finns inget måste. 
  • Xenia

Tvärtom, det finns många måsten.

För alla som inte är bokstavstolkare betyder det att man måste borsta tänderna för att slippa karies, tandvärk och plågsamma lagningar.

• EpicF
    Xenia skrev 2024-04-14 14:22:05 följande:

För alla som inte är bokstavstolkare betyder det att man måste borsta tänderna för att slippa karies, tandvärk och plågsamma lagningar.

Fortfarande, nej man måste inte det. Det är förbjudet att ha karries, tandvärk och plågsamma lagningar. Vilket man förövrigt kan få även om man borstar tänderna två gånger per dag, eller flera gånger per dag. 
  • Xenia
    Anonym (Q) skrev 2024-04-14 12:15:59 följande:
    Fast det där med citrusfrukter är inte helt klart. Det finns studier som visar att de som åt apelsiner som mellanmål fick mindre djupa tandfickor än de som istället fick nötter.
    Min dotter äter inte godis men hon kan behöva tillbringa timmar på jobbet utan möjlighet att äta mat, då brukar hon ta en frukt. Men hennes tandläkare har sagt att hennes tänder tar skada av det. Hon har nu som vuxen för första gången fått kariesangrepp.
  • Anonym (Tänder)

Tack så jättemycket alla för era svar! Känns ju bra att det faktiskt finns en vettig anledning!

• Tobben
    Xenia skrev 2024-04-14 14:22:05 följande:

Karies slipper man oftast om man undviker kolhydrater och framförallt snabba kolhydrater som t ex socker.
    Då kan man ha hela och friska tänder trots att man sällan borstar dem.
Svar på tråden Påverkas tänderna av sömn/vakenhet?