• Anonym (Undrar)

Berätta om IVF för barnet?

Hej,
    Vi behövde genomgå en IVF behandling för att lyckas få våran son. Han är fortfarande liten men ibland funderar jag lite på om vi ska berätta för honom att han kom till via IVF? 

Hur har ni andra gjort/tänker göra? Vid vilken ålder? Vi (kvinna och man) har inte berättat för omgivningen heller. 
    Frågan är ställd till er som genomgått samma procedur och ej samkönade. En bästa vän till mig har genomgått IVF tillsammans med hennes kvinna och deras barn har vetat om detta tidigt. 

dela gärna med er av era tankar och erfarenhete!

• Svar på tråden Berätta om IVF för barnet?
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-04-16 11:53:08 följande:

Jag förstår inte heller det? Tycker inte heller att det kan  liknas vid specifika sexställningar.

Är väl ingen stor grej att berätta för ett barn att det behöves lite extra hjälp för att hen skulle bli till?

Men varför behöver barnet veta det???
  • Anonym (Ping)

Vårt IVF-barn - som kom till efter ca 10 försök och jag hann fylla 40 - började fråga om syskon, då var det naturligt att förklara varför det inte kommer bli några. 

• Anonym (inget)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-14 13:09:45 följande:
    Berätta om IVF för barnet?

Hej,
    Vi behövde genomgå en IVF behandling för att lyckas få våran son. Han är fortfarande liten men ibland funderar jag lite på om vi ska berätta för honom att han kom till via IVF? 

Hur har ni andra gjort/tänker göra? Vid vilken ålder? Vi (kvinna och man) har inte berättat för omgivningen heller. 
    Frågan är ställd till er som genomgått samma procedur och ej samkönade. En bästa vän till mig har genomgått IVF tillsammans med hennes kvinna och deras barn har vetat om detta tidigt. 

dela gärna med er av era tankar och erfarenhete!

Jag tänker att sånt kommer fram naturligt iom att man pratar med barnet om dess liv. Tex att barnet föddes på kvällen, eller kom några veckor tidigare än tänkt, eller kom till genom IVF. Att det blir en sak som man bara nämner, som en kuriosa om barnet. 
  • Anonym (Blommor och bin)
    Anonym (Alice) skrev 2024-04-16 04:09:29 följande:
    Fast här var ju felet att DU hade fått reda på det. Jag tycker inte att man ska prata om så privata saker. Ingen annan än mannen och kvinnan behöver veta om det.

När det gäller hur barn blir till i allmänhet, så finns det ju böcker om det, och dessutom lär de sig det i skolan. Att det gick LITE annorlunda till i just ett visst barns fall, är barnet inte betjänt av att veta, och det är inte att ljuga att inte berätta det. Ämnet är privat, och barnet har inte rätt att få veta detaljer om sina föräldrars sexliv eller icke-sexliv.  
    Haha IVF har inget med sex att göra. Varför anser du att det är så fult, smutsigt och skamligt att man ska hålla det hemligt till varje pris?
    Anonym skrev 2024-04-16 05:28:02 följande:
    Blablabla, standartkommentaren som på beställing... "du har inte barn va?".  // Drömmer

Jo, det har jag. Två stycken. Samt två barnbarn.

Fast, berättar man så andra vet så behöver ju barnet också få veta. Annars inte. Varför skulle man berätta det?
    Jag ser ingen som helst anledning. Noll.
    Ändå vet du inte att barn frågar saker. 
  • Anonym (inget)
    Anonym skrev 2024-04-16 11:54:04 följande:
    Men varför behöver barnet veta det???
    Varför skulle barnet inte veta det?
  • Anonym (cina)

Jag skulle berätta och jag skulle vänta tills ca 7 års ålder när barnet är gammalt nog att fatta vad jag pratar om. 

• Anonym
    Anonym (Blommor och bin) skrev 2024-04-16 14:02:18 följande:
    Ändå vet du inte att barn frågar saker. 
    Men snälla människa, alla barn frågar högst sannolikt inte samma frågor.
  • Anonym
    Anonym (inget) skrev 2024-04-16 14:27:36 följande:
    Varför skulle barnet inte veta det?
    För att det inte finns någon anledning.
    Så länge det är föräldrarna genetiska barn gör det inte det.
    Anonym skrev 2024-04-16 16:55:18 följande:
    Men snälla människa, alla barn frågar högst sannolikt inte samma frågor.
    Det är rätt lika faktiskt, de frågar om saker som finns i deras omgivning. 
  • Anonym
    Anonym (Blommor och bin) skrev 2024-04-16 19:52:24 följande:
    Det är rätt lika faktiskt, de frågar om saker som finns i deras omgivning. 
    Jaha, vad bra att du vet.
    Jättebra. 
  • Anonym (Ronja)

Mitt barn är tillverkad på vanligt vis men hade det varit ivf hade jag inte berättat det förens kanske i tonåren el ännu senare. Varför behöver barnet veta det? det är ju inget som rör eller påverkar det på något sätt. 

Anonym skrev 2024-04-16 19:53:40 följande:
    Jaha, vad bra att du vet.
    Jättebra. 
    Och nu vet du det också, superbra! 
  • Anonym
    Anonym (Blommor och bin) skrev 2024-04-16 21:06:05 följande:
    Och nu vet du det också, superbra! 
    Haha, just det. Eller inte.
    Jag vet vad jag upplevt, det räcker gott.
    Anonym skrev 2024-04-16 21:09:51 följande:
    Haha, just det. Eller inte.
    Jag vet vad jag upplevt, det räcker gott.
    Du är alltså obildbar jag är inte förvånad. 
  • Anonym
    Anonym (Blommor och bin) skrev 2024-04-18 05:14:30 följande:
    Du är alltså obildbar jag är inte förvånad. 
    Då får du sitta där som en fågelholk då. Förvånad
    Mig kvittar det var du tror.

Med din obehagliga stil hoppas jag att du inte har några ungar som ska "fostras" av dig.

Hej med dig och lycka till.
Svar på tråden Berätta om IVF för barnet?