• Anonym (Undrar)

Berätta om IVF för barnet?

Hej,
    Vi behövde genomgå en IVF behandling för att lyckas få våran son. Han är fortfarande liten men ibland funderar jag lite på om vi ska berätta för honom att han kom till via IVF? 

Hur har ni andra gjort/tänker göra? Vid vilken ålder? Vi (kvinna och man) har inte berättat för omgivningen heller. 
    Frågan är ställd till er som genomgått samma procedur och ej samkönade. En bästa vän till mig har genomgått IVF tillsammans med hennes kvinna och deras barn har vetat om detta tidigt. 

dela gärna med er av era tankar och erfarenhete!

• Svar på tråden Berätta om IVF för barnet?
  • EpicF
    Anonym (....) skrev 2024-04-15 18:40:25 följande:

Nu har inte jag behövt ta hjälp av IVF men har vänner som har, jag förstår inte vitsen med att det ska berättas i en viss ålder, mina vänner har tagit upp det när frågan hur barn blir till kommer, för den frågan kommer alltid :) så har de helt enkelt berättat att "men ibland behöver man hjälp" och så en liten förklaring anpassad efter åldern, samma sak med de vänner jag har som fött med kejsarsnitt, det är helt enkelt bara ett annat sätt att komma ut, inte mer än så.

Är det donerade ägg eller spermier så kan väl ändå konversationen gå hyfsat lika, ibland passar som inte ihop och då får man låna från en annan pappa/mamma typ....

Det fanns ett barn på min äldsta sons förskola som bevisligen hade blivit till med IVF, för han sprang runt som 3åring och berättade för alla han träffade att han var ett "provrörbarn", även om det absolut inte är något fel med det så kändes det bara konstigt 

Varför kändes det konstigt? 
  • Anonym (Undrar)

Tack för alla svar! 

Det är våra egna ägg och spermier och det är lite därför jag började fundera på frågan. Om det är donerat har jag också för mig att det är lag på att berätta. Tanken slog mig när jag själv var i den åldern, där vi barn brukade skoja om att man var snabbast fram till ägget. Det känns ?konstigt? att berätta för honom att han kom till på det sättet då. Låter kanske löjligt! 
    Mina föräldrar berättade inte något särskilt, IVF var inget som existerade i min värld. 
    Tar med mig era tips om att berätta att det finns fler sätt att bli gravid på när han frågar! När han är äldre, äldre tonåren tex, kan han få veta mer.

• Anonym (Jeanette)

Är det egna ägg och spermier ser jag ingen anledning att berätta om det förrän i den ålder då man brukar berätta om hur barn blir till.

Jag har två barn genom IVF, mina ägg och makens spermier så 100% våra biologiska barn. Vi hade naturligtvis inte behövt berätta för dem att de inte blev till på det vanliga sättet, men vi tyckte inte att det var något konstigt att ta upp. Framför allt ville vi att de skulle ha detta med sig ifall våra svårigheter att få barn via samlag går i arv och de också kommer att behöva hjälp i framtiden.

När vi pratade om blommor och bin la vi helt enkelt till att "det är inte alltid som det funkar med det vanliga sättet, men då kan doktorn plocka ut de saker som man gör barn av, blanda ihop dem och sen sätta in i mammas mage igen, så funkar det" (jag minns inte om vi sa exakt så, men ungefär). I dag finns säkert många bra barnböcker som nämner IVF, det var det värre med när jag fick barn 🙂

Jag tror inte att ni behöver vara bekymrade över detta eller göra det till en större grej än vad det är.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Jeanette) skrev 2024-04-15 21:00:52 följande:

Är det egna ägg och spermier ser jag ingen anledning att berätta om det förrän i den ålder då man brukar berätta om hur barn blir till.

Jag har två barn genom IVF, mina ägg och makens spermier så 100% våra biologiska barn. Vi hade naturligtvis inte behövt berätta för dem att de inte blev till på det vanliga sättet, men vi tyckte inte att det var något konstigt att ta upp. Framför allt ville vi att de skulle ha detta med sig ifall våra svårigheter att få barn via samlag går i arv och de också kommer att behöva hjälp i framtiden.

När vi pratade om blommor och bin la vi helt enkelt till att "det är inte alltid som det funkar med det vanliga sättet, men då kan doktorn plocka ut de saker som man gör barn av, blanda ihop dem och sen sätta in i mammas mage igen, så funkar det" (jag minns inte om vi sa exakt så, men ungefär). I dag finns säkert många bra barnböcker som nämner IVF, det var det värre med när jag fick barn 🙂

Jag tror inte att ni behöver vara bekymrade över detta eller göra det till en större grej än vad det är.

Tack för din berättelse 😊 Precis som du och några andra sagt så är det ett bra förslag att svara på hur barn blir till när de väl frågar. Det tar jag med mig!
    Böcker på ivf kan det nog bli om han vill veta mer!
    Nu är det några år kvar innan de frågorna kommer men känner mig hel lugn nu faktiskt 😄 

• Anonym (Blommor och bin)
    Anonym skrev 2024-04-15 18:20:57 följande:
    Det är inte att ljuga att inte berätta.
    Är barnet deras genetiskt så spelar det ingen roll hur spermierna nådde livmodern.
    Jag ser ingen som helst anledning till att berätta det då.

Du har inte barn va? De frågar mycket och kommer för eller senare fråga hur de blev till och hur de kom in i mammas mage att inte berätta då är att ljuga. En kompis syster blev till genom IVF jag visste det men inte systern föräldrarna ville hålla det hemligt. Varje gång jag träffade henne tyckte jag det kändes konstigt att jag visste en så pass privat sak om henne som hon inte visste själv. 

Varför tycker du IVF är så skamligt och smutsigt att man inte kan berätta det för sitt barn? Jag förstår verkligen inte. 

• Anonym (Alice)

Nej, varför skulle ni berätta det? Jag tycker att det är för privat. Som om vi andra skulle berätta vilken samlagsställning vi använde när barnet blev till... Det finns ingen anledning eftersom han är bådas biologiska barn.

Men om det hade handlat om donatorspermier eller -ägg, så hade mitt svar varit att ni bör berätta, och även introducera ämnet ganska tidigt så att det blir naturligt. Eftersom det kommer att komma fram ändå i och med att det blir mer och mer vanligt att skicka sitt DNA till diverse släktforskningssajter, och då skulle det komma som en väldig chock om föräldrarna inte hade förberett innan. 

• Anonym (Alice)
    Anonym (Blommor och bin) skrev 2024-04-15 23:11:21 följande:

Du har inte barn va? De frågar mycket och kommer för eller senare fråga hur de blev till och hur de kom in i mammas mage att inte berätta då är att ljuga. En kompis syster blev till genom IVF jag visste det men inte systern föräldrarna ville hålla det hemligt. Varje gång jag träffade henne tyckte jag det kändes konstigt att jag visste en så pass privat sak om henne som hon inte visste själv. 

Varför tycker du IVF är så skamligt och smutsigt att man inte kan berätta det för sitt barn? Jag förstår verkligen inte. 

Fast här var ju felet att DU hade fått reda på det. Jag tycker inte att man ska prata om så privata saker. Ingen annan än mannen och kvinnan behöver veta om det.

När det gäller hur barn blir till i allmänhet, så finns det ju böcker om det, och dessutom lär de sig det i skolan. Att det gick LITE annorlunda till i just ett visst barns fall, är barnet inte betjänt av att veta, och det är inte att ljuga att inte berätta det. Ämnet är privat, och barnet har inte rätt att få veta detaljer om sina föräldrars sexliv eller icke-sexliv.  
  • Anonym

Blablabla, standartkommentaren som på beställing... "du har inte barn va?". Drömmer

Jo, det har jag. Två stycken. Samt två barnbarn.

Fast, berättar man så andra vet så behöver ju barnet också få veta. Annars inte. Varför skulle man berätta det?
    Jag ser ingen som helst anledning. Noll.
  • Anonym
    Anonym (Alice) skrev 2024-04-16 04:06:32 följande:

Nej, varför skulle ni berätta det? Jag tycker att det är för privat. Som om vi andra skulle berätta vilken samlagsställning vi använde när barnet blev till... Det finns ingen anledning eftersom han är bådas biologiska barn.

Men om det hade handlat om donatorspermier eller -ägg, så hade mitt svar varit att ni bör berätta, och även introducera ämnet ganska tidigt så att det blir naturligt. Eftersom det kommer att komma fram ändå i och med att det blir mer och mer vanligt att skicka sitt DNA till diverse släktforskningssajter, och då skulle det komma som en väldig chock om föräldrarna inte hade förberett innan. 

Håller helt med!
  • Anonym (Alexandra)

Jag förstår inte heller det? Tycker inte heller att det kan  liknas vid specifika sexställningar.

Är väl ingen stor grej att berätta för ett barn att det behöves lite extra hjälp för att hen skulle bli till?

Svar på tråden Berätta om IVF för barnet?