• Anonym (Undrar)

Berätta om IVF för barnet?

Hej,
    Vi behövde genomgå en IVF behandling för att lyckas få våran son. Han är fortfarande liten men ibland funderar jag lite på om vi ska berätta för honom att han kom till via IVF? 

Hur har ni andra gjort/tänker göra? Vid vilken ålder? Vi (kvinna och man) har inte berättat för omgivningen heller. 
    Frågan är ställd till er som genomgått samma procedur och ej samkönade. En bästa vän till mig har genomgått IVF tillsammans med hennes kvinna och deras barn har vetat om detta tidigt. 

dela gärna med er av era tankar och erfarenhete!

• Svar på tråden Berätta om IVF för barnet?
  • Anonym (E)

Ivf med donerade celler eller hur menar du?

• EpicF

Jag tycker alla barn har rätt att veta hur de blev till oavsett metod. Han är inte mindre erat barn bara för att ni behövde hjälp med IVF. 

• Anonym (Lis)

När han frågar hur barn blir till så kan ni ju berätta hur det går till och/eller att ibland behövs det lite hjälp och då hjälper en doktor till osv.
    Gör som man gör med andra svåra frågor, svara på barnets frågor, ni behöver inte ge så mycket mer information än barnet efterfrågar.

• Anonym (Blommor och bin)

Om han kom till med donerat ägg och/eller spermier så tycker jag ni ska börja prata om det så fort han är tillräckligt gammal för att förstå på hans nivå såklart. Det finns barnböcker om IVF som är lämpliga från 3-4 år. Ni kommer behöva ha en kontinuerlig diskussion under hans uppväxt. 

Är det era ägg och spermier tycker jag ni kan vänta tills han aktivt börjar fråga om blommor och bin. 

• Anonym
    Anonym (Blommor och bin) skrev 2024-04-15 16:58:23 följande:

Är det era ägg och spermier tycker jag ni kan vänta tills han aktivt börjar fråga om blommor och bin. 

Varför ens berätta det då?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-14 13:09:45 följande:
    Berätta om IVF för barnet?

Hej,
    Vi behövde genomgå en IVF behandling för att lyckas få våran son. Han är fortfarande liten men ibland funderar jag lite på om vi ska berätta för honom att han kom till via IVF? 

Hur har ni andra gjort/tänker göra? Vid vilken ålder? Vi (kvinna och man) har inte berättat för omgivningen heller. 
    Frågan är ställd till er som genomgått samma procedur och ej samkönade. En bästa vän till mig har genomgått IVF tillsammans med hennes kvinna och deras barn har vetat om detta tidigt. 

dela gärna med er av era tankar och erfarenhete!

Varför skulle ni INTE kunna berätta för honom om IVF och att det var så han blev till..?
  • Anonym (Blommor och bin)
    Anonym skrev 2024-04-15 17:00:20 följande:
    Varför ens berätta det då?
    Varför tycker du föräldrarna ska ljuga och hålla det hemligt?
  • Anonym (Karin)

Det enda som är relevant här om det är deras biologiska barn eller inte. Är det inte det har barnet rätt att veta, det är väl lag på det att man har rätt till sitt ursprung? Är det däremot deras biologiska barn är det ju inte lika viktigt hur det blev till, det är ju praktiskt taget samma sak som jag skulle berätta för min dotter att hon blev till på bakfyllan bakifrån som om det hade varit IVF med ens egna ägg och spermier. Men absolut om man vill berätta det men det är ju inget måste.

• Anonym
    Anonym (Blommor och bin) skrev 2024-04-15 17:26:27 följande:
    Varför tycker du föräldrarna ska ljuga och hålla det hemligt?
    Det är inte att ljuga att inte berätta.
    Är barnet deras genetiskt så spelar det ingen roll hur spermierna nådde livmodern.
    Jag ser ingen som helst anledning till att berätta det då.
  • Anonym (....)

Nu har inte jag behövt ta hjälp av IVF men har vänner som har, jag förstår inte vitsen med att det ska berättas i en viss ålder, mina vänner har tagit upp det när frågan hur barn blir till kommer, för den frågan kommer alltid :) så har de helt enkelt berättat att "men ibland behöver man hjälp" och så en liten förklaring anpassad efter åldern, samma sak med de vänner jag har som fött med kejsarsnitt, det är helt enkelt bara ett annat sätt att komma ut, inte mer än så.

Är det donerade ägg eller spermier så kan väl ändå konversationen gå hyfsat lika, ibland passar som inte ihop och då får man låna från en annan pappa/mamma typ....

Det fanns ett barn på min äldsta sons förskola som bevisligen hade blivit till med IVF, för han sprang runt som 3åring och berättade för alla han träffade att han var ett "provrörbarn", även om det absolut inte är något fel med det så kändes det bara konstigt 

Svar på tråden Berätta om IVF för barnet?