• Anonym (G)

    Tjänstledighet för studier

    Hej! 

    Jag har gjort en sen ansökan till universitetet, treårig kandidat. Jag har redan en kandidat sedan tidigare och arbetar på heltid. När man gör den ansökan är man lågt prioriterad. 

    Läste att man senast 2 månader innan eventuella påbörjade studier måste ansöka om tjänstledighet hos sin arbetsgivare. Vet ni om det stämmer? Jag känner också att det känns konstigt att ansöka om tjänstledighet om man inte ens vet om man kommer in eller inte. Kanske inte blir så poppis hos arbetsgivaren för att man vill ta tjänstledigt för studier. 

    Tycker detta är svårt. Vad har ni för tankar eller erfarenheter? 

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Tjänstledighet för studier
  • Anonym (Essie)

    Lämna in en ansökan men skriv att den bara gäller om du kommer in på utbildningen.
    Tänk också på att din chef har rätt att skjuta på tjänstledigheten 6 månader.
    Så prata med din chef snarast. Oroa dig inte så mycket för vad chefen tycker, en bra chef är såklart inte glad för att en bra medarbetare slutar, men vill såklart sin medarbetare väl! Att sluta på ett jobb eller börja studera är ju heller inget ovanligt utan händer ju hela tiden på arbetsplatser.

  • Anonym (G)
    Anonym (Essie) skrev 2024-04-16 20:39:13 följande:

    Lämna in en ansökan men skriv att den bara gäller om du kommer in på utbildningen.
    Tänk också på att din chef har rätt att skjuta på tjänstledigheten 6 månader.
    Så prata med din chef snarast. Oroa dig inte så mycket för vad chefen tycker, en bra chef är såklart inte glad för att en bra medarbetare slutar, men vill såklart sin medarbetare väl! Att sluta på ett jobb eller börja studera är ju heller inget ovanligt utan händer ju hela tiden på arbetsplatser.


    Tack så mycket! Visste inte att arbetsgivaren har rätt att skjuta på tjänstledigheten i 6 månader. Är det från det datum ansökan kommer in då? Du har rätt i att ansökan måste in fort. Har man rätt till tjänstledighet hela 3 år? Jag känner mig lite osäker också på utbildningen, om den passar mig eller inte. Finns möjlighet att avbryta sin tjänstledighet om man upptäcker att detta inte passar en? 
  • Anonym (Essie)
    Anonym (G) skrev 2024-04-16 20:46:41 följande:
    Tack så mycket! Visste inte att arbetsgivaren har rätt att skjuta på tjänstledigheten i 6 månader. Är det från det datum ansökan kommer in då? Du har rätt i att ansökan måste in fort. Har man rätt till tjänstledighet hela 3 år? Jag känner mig lite osäker också på utbildningen, om den passar mig eller inte. Finns möjlighet att avbryta sin tjänstledighet om man upptäcker att detta inte passar en? 
    Chefer gör lite olika, en del ger tjänstledigt för hela perioden och en del ett år i taget.
    Min chef ville att jag skulle jobba på min arbetsplats på sommaren och gav bara tjänstledigt under terminerna, så därför valde jag att säga upp mig istället.

    Är du osäker så ring facket först, sedan pratar du med chefen. Ska tillägga att OM chefen vill skjuta upp tjänstledigheten måste det motiveras på ett bra sätt, annars får de inte göra det.

    Du kan nog avtala med chefen om att avbryta men bästa är väl då att be chefen att godkänna en termin/ett år i taget? Det bästa är ju att hoppa av studier helt utan oavslutade kurser eftersom det kan ge problem med CSN om du vill studera igen i framtiden.
  • Anonym (G)
    Anonym (Essie) skrev 2024-04-16 20:59:36 följande:
    Chefer gör lite olika, en del ger tjänstledigt för hela perioden och en del ett år i taget.
    Min chef ville att jag skulle jobba på min arbetsplats på sommaren och gav bara tjänstledigt under terminerna, så därför valde jag att säga upp mig istället.

    Är du osäker så ring facket först, sedan pratar du med chefen. Ska tillägga att OM chefen vill skjuta upp tjänstledigheten måste det motiveras på ett bra sätt, annars får de inte göra det.

    Du kan nog avtala med chefen om att avbryta men bästa är väl då att be chefen att godkänna en termin/ett år i taget? Det bästa är ju att hoppa av studier helt utan oavslutade kurser eftersom det kan ge problem med CSN om du vill studera igen i framtiden.
    Tack Essie! Känner du dig nöjd med ditt beslut? Smart att ringa facket också så man kan bolla ännu mer. Skönt att höra att chefen måste motivera om tjänstledighet skjuts. 

    Ja du har rätt samtidigt snopet om man skulle gå mellan förlängning tjänstledighet. Men det kan väl inte hända? Man har väl rätt till 3 års tjänstledighet? 
Svar på tråden Tjänstledighet för studier