• Anonym (chokladasken)

Kan man få tillbaka sin ungdomliga kropp vid 46?

För 10 år sen var jag vältränad och snabb, stark och vig. Idag har jag gäddhäng, mage, fläskveck på ryggen, fett på insidan av knäna. 
    Jag är 164 lång och väger 73 kg. Har alltid vägt mellan 55-65 och varit muskulös. 

Har sista tio åren varit mer stilla, ätit fel, plus att jag misstänker hormonförändringar som kvinna och därmed går upp mer. 

Trivs inte ett dugg i min kropp, är otymplig och inga kläder passar. Jag känner inte igen mig och blir deppig av spegelbilden. Framförallt känner jag mig inte bra i för stor kropp då jag alltid varit smal och lätt i stegen.

Har inte heller motivation längre för träning då jag inte ser resultat. Förr syntes resultat snabbt, nu kan jag träna hårt och inget händer varpå jag skiter i i det igen i några veckor. Å då går jag nog upp ännu snabbare.

Är det kört vid min ålder? Kommer jag ha en tantkropp nu som bara förfaller? Eller kan jag om jag verkligen slutar äta godis, bröd och för mycket kunna få bort gäddhäng, och fett som sitter där jag inte vill ha det, som insida knä t.ex. 

Någon som lyckats? Tips och råd?

• Svar på tråden Kan man få tillbaka sin ungdomliga kropp vid 46?
  • TvillingmammaVästgöte
    The Gambler skrev 2024-04-17 10:15:07 följande:

Hej!

Enligt mig är det få personer som inte kan tajta till kroppen och få mer muskler, oavsett ålder. 
    Högre ålder brukar dock betyda att det krävs en lite mer strikt hållning på allt. 

Kosten är det du ska lägga krutet på. Där skapar du ett minus i energin, som är ett måste för att tappa fett. 
    Håll protein intaget högt, håll snabba (raffinerade) kolhydrater lågt, fett balanserat. 
    Fyll ut med grönsaker så du håller dig mätt. 

Börja lugnt med träning, promenader som blir mer raska, sedan träning med vikter, börja lugnt, och sedan är det bara att börja lassa. 
    Progression över tid, du ska bli starkare hela tiden. 

Kan skriva hur mkt som helst, men har du inte direkt koll på energiprocent, kcal eller protein/kroppskilo blir det rt nog bara en massa text du inte förstår. 

Ja kosten är viktig som du säger, men träning är ju det enda som ger muskler. Inte ens de nya fetmamedicinerna kan ge muskler , man måste träna sig till dem. Det är väl bra att det finns något som inte går att köpa för pengar?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (chokladasken) skrev 2024-04-17 09:14:25 följande:
    Tack för pepp. 
    Jag vet att om jag slutar äta godis och fikabröd så blir jag mindre sugen efter ett tag och då är det lättare att begränsa det till någon gång i bland. 
    Jag hoppas få upp konditionen så att jag tycker det känns lättsamt att träna. Det värsta är att det känns otroligt tungt att t.ex jogga. Skulle vilja gå ner minst 10 kg för att känna mig smidig i kroppen. 
    Om du inte orkar jogga rekommenderar jag att träna på gym. Jag kör nu olika konditionsmaskiner på gymmet, eftersom jag väger för mycket för att jogga. På dessa maskiner får jag upp pulsen bra utan att belasta knäna som vid joggning.

Power Wales är ju också bra men åtminstone jag får inte upp pulsen tillräckligt av det , om det inte är extremt kuperat.

Cykel är ju ett alternativ, ger högre puls än snabb promenad, åtminstone enligt min pulsklocka. 
  • hazydaze

Men ja, klart du kan! 46 är fortfarande ungt. Skippa att stoppa i dig skräp, fokusera på riktig mat i lagom mängd och promenera varje dag och styrketräna några dagar i veckan. Har man muskler bränner de fett, och hela kroppen mår så mycket bättre. You can do it!

• Mrs Moneybags

Kaloriunderskott + styrketräning är huvudingredienserna! 

När du nått din målvikt är det kaloriintag i balans som gäller. 

• Anonym (Kaffedraken)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-17 10:25:16 följande:
    Om du inte orkar jogga rekommenderar jag att träna på gym. Jag kör nu olika konditionsmaskiner på gymmet, eftersom jag väger för mycket för att jogga. På dessa maskiner får jag upp pulsen bra utan att belasta knäna som vid joggning.

Power Wales är ju också bra men åtminstone jag får inte upp pulsen tillräckligt av det , om det inte är extremt kuperat.

Cykel är ju ett alternativ, ger högre puls än snabb promenad, åtminstone enligt min pulsklocka. 
    Ja, och har man tillgång till elljusspår med mycket backar så är det bara att ge sig ut och gå där, garanterar att pulsen går upp och benen får jobba. Skogen funkar också, varierande terräng och så får man naturupplevelsen på köpet.
  • Anonym (50 kvinna)

Började träna vid 48 års ålder från att inte ha gjort någonting alls. Springer 2 km varannan dag på löpband, crosstrainer samt tränar styrka i armar och rygg och axlar i övrigt. Har gått ifrån totalt otränad till att ha en muskulös och smidig och stark kropp, och med det kommer också en benägenhet till kostförändringar. Så nu tränar jag och äter hälsosamt. Känner mig pigg och stark och har gått hög sexlust, vilket gör att det blir ännu mer träning horisontellt...

• Auditanne
    Anonym (50 kvinna) skrev 2024-04-17 19:46:10 följande:

Började träna vid 48 års ålder från att inte ha gjort någonting alls. Springer 2 km varannan dag på löpband, crosstrainer samt tränar styrka i armar och rygg och axlar i övrigt. Har gått ifrån totalt otränad till att ha en muskulös och smidig och stark kropp, och med det kommer också en benägenhet till kostförändringar. Så nu tränar jag och äter hälsosamt. Känner mig pigg och stark och har gått hög sexlust, vilket gör att det blir ännu mer träning horisontellt...

Visste inte att träning kunde ha den effekten på kvinnor. Önskar att även jag kunde känna en hint av nåt sådant t under mina träningstider.

Tar redan Macarot i kapselform men känner inte att det gör nån märkbar skillnad. Kanske dags att testa en annan sort, nåt starkare och mer koncentrerat.
  • Anonym (Tips)
    Auditanne skrev 2024-04-17 20:40:16 följande:
    Visste inte att träning kunde ha den effekten på kvinnor. Önskar att även jag kunde känna en hint av nåt sådant t under mina träningstider.

Tar redan Macarot i kapselform men känner inte att det gör nån märkbar skillnad. Kanske dags att testa en annan sort, nåt starkare och mer koncentrerat.
    Leg curl och leg extension maskinerna på gymmet får mig nästan att komma. Därför undviker jag dem! Men starka benmuskler och core gör mirakel. Är även jag över 50.
  • Auditanne
    Anonym (Tips) skrev 2024-04-17 21:02:19 följande:
    Leg curl och leg extension maskinerna på gymmet får mig nästan att komma. Därför undviker jag dem! Men starka benmuskler och core gör mirakel. Är även jag över 50.
    Jo, men jag tänkte mer på träning som har en långvarig effekt på lusten och inte bara en tillfällig sådan vilken triggas enbart under gympassen.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Auditanne skrev 2024-04-17 21:14:41 följande:
    Jo, men jag tänkte mer på träning som har en långvarig effekt på lusten och inte bara en tillfällig sådan vilken triggas enbart under gympassen.
    Jag tror att all träning som blir av har positiva effekter på sexlusten. Kan räcka med promenader i friska luften. Ett skönt pass där man lyft lite vikter. Ett svettigt pass där man fått upp pulsen.
  • Auditanne
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-17 21:26:56 följande:
    Jag tror att all träning som blir av har positiva effekter på sexlusten. Kan räcka med promenader i friska luften. Ett skönt pass där man lyft lite vikter. Ett svettigt pass där man fått upp pulsen.
    Funkar inte på alla dessvärre.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Auditanne skrev 2024-04-17 21:28:44 följande:
    Funkar inte på alla dessvärre.
    Nej, det är nog olika där. Jag minns själv när jag var yngre och sprang mer. Jag kände mig tillfreds med mig själv, det var en skön känsla efter en joggingtur och jag kom hem och stod i duschen. Jag får inte riktigt samma känsla längre av träningspass, men jag tror att man ofta känner sig mer attraktiv och att det kan ha positiva effekter på lusten att man rör på sig regelbundet.
  • Auditanne
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-17 21:55:38 följande:
    Nej, det är nog olika där. Jag minns själv när jag var yngre och sprang mer. Jag kände mig tillfreds med mig själv, det var en skön känsla efter en joggingtur och jag kom hem och stod i duschen. Jag får inte riktigt samma känsla längre av träningspass, men jag tror att man ofta känner sig mer attraktiv och att det kan ha positiva effekter på lusten att man rör på sig regelbundet.
    Svårt att känna sig attraktiv när man sällan får några komplimanger. Fast det allra viktigaste är väl att vara nöjd med sig själv kanske. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Auditanne skrev 2024-04-17 21:57:36 följande:
    Svårt att känna sig attraktiv när man sällan får några komplimanger. Fast det allra viktigaste är väl att vara nöjd med sig själv kanske. 
    Ja, det är nog det viktigaste. Jag är själv inte helt nöjd som jag ser ut nu. Jag kände mig mer attraktiv när jag var yngre, men såg att det inte var tillräckligt för en del kvinnor ändå. Trots att jag var yngre och mer vältränad. Fick ändå negativa kommentarer om kroppen.
    Nej, komplimanger är man inte bortskämd med.
Svar på tråden Kan man få tillbaka sin ungdomliga kropp vid 46?