• Anonym (Elsa)

    Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

    På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 


    Borde jag anmäla detta till någon. 


    Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 


    Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 


    Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

  • Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-27 21:08:20 följande:
    Nej, det är sunt förnuft att inte sätta två stökiga barn bredvid varandra oavsett kön. Nu brukar säkert 75-80 procent av alla stökiga barn vara killar, så då kan man säkert få intrycket av att killarna tar all plats. Fast egentligen handlar det inte om kön.
    Tydligen så gör det det. Och det är det du försöker ignorera. Du försöker t o m ignorera det med att hävda att det visst är skillnader. Jag skulle inte vilja att mitt barn behövde vara hjälplärare eller en stökig unge som andra barn förväntas ta hand om. Oavsett. Genuspedagogiken vill inte heller det.
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-05-27 13:05:28 följande:
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-27 12:48:19 följande:

    1) Japp, men vad är det som säger att just feminism är det barn ska indoktrineras i? Om vi ska hålla på och medvetet påverka barn så borde det ju åtminstone vara baserat på vetenskap och inte på ideologi eller?

    2) Nu blandar du ihop saker, frågar du svenska befolkningen om de är för jämställdhet så svarar 98-99% Ja, frågar du om de är för feminism så svarar majoriteten NEJ. Så det vore bra om du slutar låtsas som att feminism och jämställhet är samma sak, det är det absolut inte.
    Värdegrunden gäller både i förskolan och skolan. Dvs att behandla alla lika och inte tillämpa rasism, sexism, homofobi m m. 

    Du kanske tycker att man ska få lära barnen att vissa grupper är mindre värda och dem får man behandla sämre. Eller vad menar du med att man bara ska påverka "baserat på vetenskap"? Jag behöver ingen vetenskap för att veta att det är fel att diskriminera. Värdegrund baseras på värderingar, det hörs ju på namnet.

    Och skolan har alltid haft en värdegrund. Förr var den kristen, nu är den baserad på demokrati och mänskliga rättigheter. 

    Feminism innebär strävan efter jämställdhet. Eller vad tror du att feminism är?
    Skolverkets normkritiska feministiska värdegrund är samma ideologi som ligger bakom könstillhörighetslagen.

    therese malmberg och anna karin wyndhamn är också kritisk mot flummet

    www.enrakhoger.se/p/wyndhamn-glider-skolverket-pa-sanningen
    kvartal.se/artiklar/diktatorns-tankar-bakom-normkritiken-i-svenska-skolan/
    Normer, jämställdhet och intersektionalitet

    Människor har i alla kulturer och tider haft olika möjlighet till makt och inflytande i samhället och i  sina liv. Normer är något som kan forma människors livsvillkor, livsval och intressen. Ämnet  normer, jämställdhet och intersektionalitet behandlar olika maktordningar och hur de samspelar.  Ämnet belyser särskilt normer om kön som en del av dessa maktordningar

    Ämnets syfte

    Undervisningen i ämnet normer, jämställdhet och intersektionalitet ska syfta till att eleverna  utvecklar kunskaper om maktordningar och normer om kön och sexualitet samt hur dessa kan  påverka människors livsval och handlingsutrymme. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla  kunskaper om hur ojämställda och ojämlika maktförhållanden kan synliggöras och hanteras. På  så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att reflektera över frågor om  makt och mänskliga rättigheter utifrån ett intersektionellt perspektiv.  Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika aspekter av  begreppet kön och hur skillnad mellan könen skapas och upprätthålls. Undervisningen ska leda  till att eleverna utvecklar förmåga att kritiskt granska hur normer, värderingar och strukturer kan  främja och begränsa människors makt att påverka sitt privatliv, sitt arbetsliv och samhället i stort.  Därigenom ska undervisningen främja elevernas personliga utveckling och deras möjligheter att  själva forma sin framtid.

    Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika aspekter av  begreppet kön och hur skillnad mellan könen skapas och upprätthålls. Undervisningen ska leda  till att eleverna utvecklar förmåga att kritiskt granska hur normer, värderingar och strukturer kan  främja och begränsa människors makt att påverka sitt privatliv, sitt arbetsliv och samhället i stort.  Därigenom ska undervisningen främja elevernas personliga utveckling och deras möjligheter att  själva forma sin framt

    Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller  jämställdhet och jämlikhet. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar  förståelse av relationen mellan grundläggande demokratiska värderingar, mänskliga rättigheter  och kön. Undervisningen ska belysa hur synen på kön har förändrats över tid och i olika  sammanhang. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika feministiska  rörelser och hbtqi-rörelser samt vilken betydelse dessa har haft för samhällsutvecklingen.

    Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda genus- och  queerteorier samt begrepp inom området. I undervisningen ska eleverna även få söka och  värdera information samt samtala om och analysera olika aspekter av kön. Därigenom ska  eleverna ges möjlighet att utveckla ett nyfiket, vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till frågor  om makt, kön och sexualitet.

    www.skolverket.se/download/18.34684dd518bb68a208a31/1699606376249/Normer,%20j%C3%A4mst%C3%A4lldhet%20och%20intersektionalitet.pdf
    Gymnasieskola och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå  Normer, jämställdhet och intersektionalitet  Människor har i alla kulturer och tider haft olika möjlighet till makt och inflytande i samhället och i  sina liv. Normer är något som kan forma människors livsvillkor, livsval och intressen. Ämnet  normer, jämställdhet och intersektionalitet behandlar olika maktordningar och hur de samspelar.  Ämnet belyser särskilt normer om kön som en del av dessa maktordningar.  Ämnets syfte  Undervisningen i ämnet normer, jämställdhet och intersektionalitet ska syfta till att eleverna  utvecklar kunskaper om maktordningar och normer om kön och sexualitet samt hur dessa kan  påverka människors livsval och handlingsutrymme. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla  kunskaper om hur ojämställda och ojämlika maktförhållanden kan synliggöras och hanteras. På  så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att reflektera över frågor om  makt och mänskliga rättigheter utifrån ett intersektionellt perspektiv.  Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika aspekter av  begreppet kön och hur skillnad mellan könen skapas och upprätthålls. Undervisningen ska leda  till att eleverna utvecklar förmåga att kritiskt granska hur normer, värderingar och strukturer kan  främja och begränsa människors makt att påverka sitt privatliv, sitt arbetsliv och samhället i stort.  Därigenom ska undervisningen främja elevernas personliga utveckling och deras möjligheter att  själva forma sin framtid.  Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller  jämställdhet och jämlikhet. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar  förståelse av relationen mellan grundläggande demokratiska värderingar, mänskliga rättigheter  och kön. Undervisningen ska belysa hur synen på kön har förändrats över tid och i olika  sammanhang. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika feministiska  rörelser och hbtqi-rörelser samt vilken betydelse dessa har haft för samhällsutvecklingen.  Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda genus- och  queerteorier samt begrepp inom området. I undervisningen ska eleverna även få söka och  värdera information samt samtala om och analysera olika aspekter av kön. Därigenom ska  eleverna ges möjlighet att utveckla ett nyfiket, vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till frågor  om makt, kön och sexualitet.
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-05-27 16:52:53 följande:
    Men det är väl självklart att vuxna ska styra. Kaoset i skolan beror på att vuxna inte längre kan/får styra utan då blir det djungelns lag.

    "I förskolan är normen att vuxna ska styra och omforma barn mot tydligt fastställda mål."
    Det blir inte kaos i skolan om sven och göran leker mest med dinosaurier varje dag i tre månader
    Att inte vara öppet styrande och istället låta barn välja aktiviteter blir ett sätt att försvara sig mot kritiker som menar att genuspedagogerna är just styrande, påpekar Dolk.

    Barnens fria val eller att de väljer "rätt"?

    I avhandlingen synliggörs paradoxer som uppstår när barnen ska styras till att välja och göra "rätt" aktiviteter. Å ena sidan uppmanas barnen att göra egna aktiva val och å andra sidan styr pedagogerna barnens val genom att begränsa deras valmöjligheter. Samtidigt som pedagogerna försöker överbrygga könsmaktsordningen befäster de åldern som den avgörande maktfaktorn i förskolan.


  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-05-27 22:46:17 följande:
    Det blir inte kaos i skolan om sven och göran leker mest med dinosaurier varje dag i tre månader
    Att inte vara öppet styrande och istället låta barn välja aktiviteter blir ett sätt att försvara sig mot kritiker som menar att genuspedagogerna är just styrande, påpekar Dolk.

    Barnens fria val eller att de väljer "rätt"?

    I avhandlingen synliggörs paradoxer som uppstår när barnen ska styras till att välja och göra "rätt" aktiviteter. Å ena sidan uppmanas barnen att göra egna aktiva val och å andra sidan styr pedagogerna barnens val genom att begränsa deras valmöjligheter. Samtidigt som pedagogerna försöker överbrygga könsmaktsordningen befäster de åldern som den avgörande maktfaktorn i förskolan.


    Nej, men det blir kaos om de vuxna abdikerar i skolan och låter barnen ta över.

    Problemet är inte om Sven och Göran leker med dinosaurier. Problemet blir om de inte får leka med annat eller om flickor inte får leka med dinosaurier utan hänvisas till dockvrån.
  • Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-27 20:51:23 följande:
    Det här är samma person som "medalj" så hjärndött.
    Nej hen och jag är inte samma person och du borde fan skämmas för en sån låg debatteknik.

    Är du så urkass på att argumentera att du bara måste börja anklaga flera som inte håller med dig för att vara samma person för att få dina argument att låta mer trovärdiga... typ som att det skulle vara omöjligt att mer än en person inte håller med dig... så borde du kanske låta bli att ge dig in i diskussioner du uppenbarligen inte är mogen nog att delta i.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-28 17:50:23 följande:
    Nej hen och jag är inte samma person och du borde fan skämmas för en sån låg debatteknik.

    Är du så urkass på att argumentera att du bara måste börja anklaga flera som inte håller med dig för att vara samma person för att få dina argument att låta mer trovärdiga... typ som att det skulle vara omöjligt att mer än en person inte håller med dig... så borde du kanske låta bli att ge dig in i diskussioner du uppenbarligen inte är mogen nog att delta i.
    Varför skulle jag använda saklig argumentation till dig? Det du skriver kryllar av diverse smörja, lögner och härskartekniker. Lägg av med sånt så kanske du välkomnas in i en saklig diskussion.
  • Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-28 18:03:51 följande:
    Varför skulle jag använda saklig argumentation till dig? Det du skriver kryllar av diverse smörja, lögner och härskartekniker. Lägg av med sånt så kanske du välkomnas in i en saklig diskussion.

    Det finns ett namn för icke saklig argumentation... det kallas för BS.

    Om du tycker BS duger som argument för att hjärntvätta barn i feministisk ideologi så får det väl väl vara så. Personligen tycker jag att det krävs lite mer än att dra på sig offerkoftan och känna sig kränkt och beskylla andra för att skriva med flera nicknames när ens BS ifrågasätts för att räknas som sakligt. Frågan är om du ens förstår vad saklighet betyder?
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-05-27 13:05:28 följande:
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-27 12:48:19 följande:

    1) Japp, men vad är det som säger att just feminism är det barn ska indoktrineras i? Om vi ska hålla på och medvetet påverka barn så borde det ju åtminstone vara baserat på vetenskap och inte på ideologi eller?

    2) Nu blandar du ihop saker, frågar du svenska befolkningen om de är för jämställdhet så svarar 98-99% Ja, frågar du om de är för feminism så svarar majoriteten NEJ. Så det vore bra om du slutar låtsas som att feminism och jämställhet är samma sak, det är det absolut inte.
    Värdegrunden gäller både i förskolan och skolan. Dvs att behandla alla lika och inte tillämpa rasism, sexism, homofobi m m. 

    Du kanske tycker att man ska få lära barnen att vissa grupper är mindre värda och dem får man behandla sämre. Eller vad menar du med att man bara ska påverka "baserat på vetenskap"? Jag behöver ingen vetenskap för att veta att det är fel att diskriminera. Värdegrund baseras på värderingar, det hörs ju på namnet.

    Och skolan har alltid haft en värdegrund. Förr var den kristen, nu är den baserad på demokrati och mänskliga rättigheter. 

    Feminism innebär strävan efter jämställdhet. Eller vad tror du att feminism är?
    Har inte gjort klart inlägget jag skulle svara med, det kommer


    Med över 20 olika ideologier skulle man kunna dra slutsatsen att feminister inte är överens om vad jämställdhet är och hur man ska sträva efter det, de är inte ens överens om definitionen av feminism, rasism, sexism m m.

    Jämställdhet är vad man tycker är rättvist och vad man tycker är rättvist beror på vilken värdegrund man har, feminister har olika värdegrund.
    Jämställdhet är precis som jämlikhet är något subjektivt så den jämställdhet en feminist strävar kan ses som ojämställdhet av en annan feminist.

    Jag kan hålla med en feminists syn på jämställdhet och hur man ska sträva efter det men kan ju samtidigt ses som totalt insnöad och korkad av en annan feminist.

    Feminister får inte godkänt av andra feminister bara för att de har en värdegrund men det är som att feminister, varför skulle icke feminister ge dem det?

    "Förr var den kristen, nu är den baserad på demokrati och mänskliga rättigheter."

    En normkritisk värdegrund baseras på ny marxism, hur har det gått när marxister strävat efter mänskliga rättigheter?

    Det går att göra en koppling mellan skolans normkritiska intersektionella värdegrund och bilderna nedan (de har ju uppenbarligen gjort det själva).

    Vissa feminister tycker att män är mindre värda och förtjänar att hatas, inte sällan har de en normkritisk intersektionell värdegrund som är lik maoism

    kvartal.se/artiklar/diktatorns-tankar-bakom-normkritiken-i-svenska-skolan/

    kan det handla om något mer än att behandla pojkar och flickor lika?






  • Anonym (Jonte)

    Låter som en bra förskola där man får vara pojkar och flickor.

    Hört om förskolor där bekanta jobbar där man inte säger pojkar och flickor utan säger "kompisar". De har tagit bort typiska "tjejleksaker" och går in och styr i barnens lekar etc etc, Sinnessjukt. 

  • Xenia
    Anonym (Vh) skrev 2024-05-27 20:41:13 följande:
    Ibland får man använda ordet idiot till vissa 😂
    Du är inte helt frisk, du finns två kön pojkar o flickor som sedan blir män o kvinnor.
    Förstör inte barn, vi har tillräckligt psyksjuka i detta land 
    Jag vet inte om trådstarten är på allvar eller en trolltråd. Hursomhelst är det personangrepp att anklaga någon för att vara "idiot" och "inte frisk".

    Logiken brister. Det finns pojkar och flickor, ja. Och? Båda är barn och båda ska få klä ut sig till vad de vill och leka med vad de vill. Det blir man inte "psyksjuk" av.

    Du verkar faktiskt rätt okunnig och fördomsfull.
  • Anonym (medalj)
    Xenia skrev 2024-06-03 09:55:11 följande:
    Jag vet inte om trådstarten är på allvar eller en trolltråd. Hursomhelst är det personangrepp att anklaga någon för att vara "idiot" och "inte frisk".

    Logiken brister. Det finns pojkar och flickor, ja. Och? Båda är barn och båda ska få klä ut sig till vad de vill och leka med vad de vill. Det blir man inte "psyksjuk" av.

    Du verkar faktiskt rätt okunnig och fördomsfull.

    Och att ta bort typiska tjejleksaker är detsamma som att "båda ska få klä ut sig till vad de vill och leka med vad de vill" menar du?

    Lite märkligt att du å ena sidan påstår att indoktrinering och att styra barn åt det håll man vill är något som alla skolor gör och sen pratar du om att "att låta barn göra som DE vill"?

    Om man medvetet försöker påverka barn så försöker man ju inte få dem att leka som DE vill utan som pedagogerna vill.
  • Anonym (Blocket)
    Xenia skrev 2024-06-03 09:55:11 följande:
    Jag vet inte om trådstarten är på allvar eller en trolltråd. Hursomhelst är det personangrepp att anklaga någon för att vara "idiot" och "inte frisk".

    Logiken brister. Det finns pojkar och flickor, ja. Och? Båda är barn och båda ska få klä ut sig till vad de vill och leka med vad de vill. Det blir man inte "psyksjuk" av.

    Du verkar faktiskt rätt okunnig och fördomsfull.
    Ja, och så ser genuspedagogiken ut.
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-06-03 09:55:11 följande:
    Jag vet inte om trådstarten är på allvar eller en trolltråd. Hursomhelst är det personangrepp att anklaga någon för att vara "idiot" och "inte frisk".

    Logiken brister. Det finns pojkar och flickor, ja. Och? Båda är barn och båda ska få klä ut sig till vad de vill och leka med vad de vill. Det blir man inte "psyksjuk" av.

    Du verkar faktiskt rätt okunnig och fördomsfull.
    Jag tycker också att barn och båda ska få klä ut sig till vad de vill och leka med vad de vill, jag tycker också att du ska få jobba med vad du vill men hur ser man på det när det där man vill är inlärt, problematiskt och behöver förändras (om det är könsstereotypiskt)?

    Varför heter klara dolks avhandling bångstyriga barn om målet är att barnen ska få leka med vad de vill?
    Fifth, many of these differences emerge in early childhood. It is said that there is a technical term for people who believe that little boys and little girls are born indistinguishable and are molded into their natures by parental socialization. The term is "childless."

    www.edge.org/event/the-science-of-gender-and-science-pinker-vs-spelke-a-debate
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla