• Anonym (Ledsen)

Meningslösa mens...

Vad ska man med den till nu egentligen. Är över 40 och maken vill inte ha fler barn, så det kommer inte bli fler (jag hade gärna skaffat en trea men i såna här frågor styr ett nej och jag vill ha min familj).

Men liksom, mensen nu blir ju vad? En påminnelse i 10 år om vad jag inte får? Tidigare var jag glad för den, den visade ändå att jag ju var fertil. Nu känns den mest hånfull ärligt talat.

• Svar på tråden Meningslösa mens...
  • beli
    Anonym (Oxe) skrev 2024-05-28 06:36:08 följande:

Jag tycker att mens är sexigt. Blir alltid lite småkåt när någon tjej slet att hon har mens. det leder tankarna till hennes underliv och det är ju trevligt. Sex med mens blir härligt kladdigt och efteråt har  jag massor av spår från tjejens underliv på mig och jag tvättat bort så lite som möjligt. Mens står för kvinnlighet, en frisk och sund kropp. Jag älskar det! 

Okej. För mig som kvinna har det alltid känts för j-ligt att vi kvinnor måste blöda och ha ont varje månad i 40 år medan ni män slipper. Men alla tycker vi olika.
  • Anonym (Lös)
    Anonym (Q) skrev 2024-05-28 02:05:09 följande:
    Varför gjorde du en så när du var så ung? Var det något som inte var som det skulle?
    Nej, det var inget medicinskt fel. Jag bara visste att jag inte  ville ha egna barn och att det var väldigt jobbigt att hålla på och kladda med blod 5-10 dagar i månaden. 
  • Anonym (Lös)
    Anonym (Va?) skrev 2024-05-28 05:38:37 följande:
    "Funderar på att göra det"?
    Tror du att det är något man bara promenerar in på sjukhuset och ber om?
    Det är det ju I princip... 
  • vallakra
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-27 23:20:21 följande:
    Har två. Och om jag inte kan få fler trots mens är den ju också rätt poänglös. 
    Senaste ägglossningarna slutade i en kräkattack utomhus från ingenstans och smärtor så det snurrade i huvudet, respektive två dagar i ett mörkt rum med kräkningar regelbundet och helt totalt däckad. Så det känns inte heller så lockande.

Även om absolut, jag är tacksam för vad kroppen givit mig.
    Jag tycker det låter som att du har endometrios. Jag plågades av fruktansvärda smärtor, kraftiga blödningar, illamående, yrsel och svimningar vid varje mens och ägglossning.

Min räddning blev hormonspiral som sattes in efter andra barnet. Jag fick ett helt nytt liv och har haft mens totalt 11 dagar under de senaste 20 åren. Jag fick mer ork, större livsglädje och ett betydligt bättre liv på alla sätt.

Spiralen byts vart femte år och det känns en del både när den gamla tas ut och när den nya sätts in. Men det är ingenting mot alla dagar jag förlorat för att smärtan gjorde mig omedveten om världen runt mig.
  • Anonym (Jag)
    beli skrev 2024-05-28 10:45:28 följande:
    Just det, glömde säga att jag hade framfall före operationen och penetration kunde göra lite ont under året före operationen. Nu efter operationen verkar framfallet vara helt borta och sex är bara skönt. Ännu en fördel!

Våren 2022 började jag blöda okontrollerat, faktiskt efter att för första gången i mitt liv ha satt in en spiral - den föll ut av sig själv nån månad senare... men blödningarna bara fortsatte. Jag blödde hela våren och sommaren (med undantag för nån vecka) och på sensommaren pratade jag med läkare. Opererades i november 2022.

BARA positivt. INGET negativt.

Tack för svar! Jag får också lite ont av sex i vissa ställningar , det har iförsej alltid varit så , tror det är för att jag har bakåtriktad livmoder. 
    Vad skönt att det bara har varit positivt :)

Det låter läskigt med spiralen. Var det så att det hade gått hål på livmodern? Har läst att det kan hända.. speciellt om man sätter in den när man ammar för då är tydligen slemhinnan tunnare. Jag har faktiskt funderat på spiral nu men var lite rädd för just det eftersom jag ammar min 2-åring fortfarande. 

Har haft spiral en gång tidigare men det var väldigt längesen , efter första barnet och jag hade den bara i några månader eftersom förhållandet tog slut sen. Vad jag minns blödde jag väldigt mycket då när jag fick mens, det var därför jag tog ut den också för det kändes onödigt att behöva stå ut med det när jag hade blivit singel och inte alls hade sex regelbundet. 

• Anonym (Lis)

Hormonspiral kan fungera. Jag har levt mensfritt i snart tjugo år.

• beli
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-28 14:01:44 följande:

Tack för svar! Jag får också lite ont av sex i vissa ställningar , det har iförsej alltid varit så , tror det är för att jag har bakåtriktad livmoder. 
    Vad skönt att det bara har varit positivt :)

Det låter läskigt med spiralen. Var det så att det hade gått hål på livmodern? Har läst att det kan hända.. speciellt om man sätter in den när man ammar för då är tydligen slemhinnan tunnare. Jag har faktiskt funderat på spiral nu men var lite rädd för just det eftersom jag ammar min 2-åring fortfarande. 

Har haft spiral en gång tidigare men det var väldigt längesen , efter första barnet och jag hade den bara i några månader eftersom förhållandet tog slut sen. Vad jag minns blödde jag väldigt mycket då när jag fick mens, det var därför jag tog ut den också för det kändes onödigt att behöva stå ut med det när jag hade blivit singel och inte alls hade sex regelbundet. 

Nej, inget hål på livmodern. Jag sprang på koll hos olika gynekologer hela sommaren 2022 och ingen såg nåt konstigt. Tog prov, inga cellförändringar. Fick bara förklaringen att det kan ha blivit nåt knas med hormonerna. Har lärt mig att allas kroppar funkar så otroligt olika, så har accepterat att det nog bara var nåt sånt knas.

Jag kan inte säga vare sig bu eller bä om spiral. Jag känner flera som använder spiral och som trivs med det. Jag försökte som sagt en gång, men det blev totalt fiasko. Men som sagt, alla är vi olika.
  • Anonym (Ledsen)
    vallakra skrev 2024-05-28 13:44:40 följande:
    Jag tycker det låter som att du har endometrios. Jag plågades av fruktansvärda smärtor, kraftiga blödningar, illamående, yrsel och svimningar vid varje mens och ägglossning.

Min räddning blev hormonspiral som sattes in efter andra barnet. Jag fick ett helt nytt liv och har haft mens totalt 11 dagar under de senaste 20 åren. Jag fick mer ork, större livsglädje och ett betydligt bättre liv på alla sätt.

Spiralen byts vart femte år och det känns en del både när den gamla tas ut och när den nya sätts in. Men det är ingenting mot alla dagar jag förlorat för att smärtan gjorde mig omedveten om världen runt mig.
    Kan det komma smygande? Värken har liksom eskalerat. Och borde man inte sett det vid typ undersökningar och mina tidigare förlossningar med kejsarsnitt? Har också haft lätt att bli gravid.
  • vallakra
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-28 14:24:58 följande:
    Kan det komma smygande? Värken har liksom eskalerat. Och borde man inte sett det vid typ undersökningar och mina tidigare förlossningar med kejsarsnitt? Har också haft lätt att bli gravid.
    Endometrios blir ofta värre för varje mens så över åren kan det bli stor skillnad.

Det är inte säkert att det upptäcks vid tex kejsarsnitt, det beror på var härdarna sitter. Jag har härdar på livmoder, äggstockar, tarmar och bukhinna.

Jag har svårt att tänka mig att de som sitter på tarmar och äggstockar inte upptäcks vid kejsarsnitt eller annan operation. Om inte operationen gäller just de områdena.

Själv har jag haft svårt att bli gravid på grund av min endometrios men det finns dem som inte har några problem alls. Återigen beror det på var härdarna sitter.

Men oavsett var de sitter så hjälper hormonspiral. 
  • Anonym (slipp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-27 22:49:25 följande:
    Mjo, men jag har en historia av väldigt riklig mens (dubbla nattbindor och handduk i sängen) och så extrema smärtor både vid ÄL och mens att jag kräks, blir yr och nästan svimmar och mår bedrövligt.

Så det är inte superlockande att harva på med det i 10 år till får erkännas.
    Kan rekommendera att göra en behandling av livmoderns slemhinna så att mensen minimeras eller helt upphör. Ett slags light version av hysterektomi.

Jag gjorde det vid 43 års ålder, så skönt. Det var gyn som rekommenderade. 

Eller, om du har såna problem hela menscykeln så kanske en hormonspiral kan vara ett alternativ?
  • Anonym (Vicki)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-28 08:53:32 följande:
    Och jag beklagar om du inte har det, såklart. Det ÄR värre än min sits, men jag tycker att jag ändå har det jobbigt.

Förebyggande är att jag försöker träna lagom och hålla matrutiner. Sådana saker. Men få saker hjälper. Det har också blivit värre med åren. Just att tokblöda en vecka så jag inte törs sova borta, att få så ont både vid ÄL och mens att jag tappar andan och ja, faktiskt har fått ställa mig hopvikt och spy vid vägkanten efter att hela jorden börjat snurra och jag fick ringa min man och berätta var jag var om jag skulle svimma och inte kom hem. Det är inte jättekul att ha nu i 10 år till iaf, när det inte ens ger barnmöjlighet som positiv sidoeffekt.
    Förebyggande som i medicinering för svåra besvär.
  • vallakra
    vallakra skrev 2024-05-28 15:32:30 följande:
    Endometrios blir ofta värre för varje mens så över åren kan det bli stor skillnad.

Det är inte säkert att det upptäcks vid tex kejsarsnitt, det beror på var härdarna sitter. Jag har härdar på livmoder, äggstockar, tarmar och bukhinna.

Jag har svårt att tänka mig att de som sitter på tarmar och äggstockar inte upptäcks vid kejsarsnitt eller annan operation. Om inte operationen gäller just de områdena.

Själv har jag haft svårt att bli gravid på grund av min endometrios men det finns dem som inte har några problem alls. Återigen beror det på var härdarna sitter.

Men oavsett var de sitter så hjälper hormonspiral. 
    INTE ska naturligtvis inte stå med.
  • Anonym (Yuy)

Har haft hotmonspiral i 10 år och inte haft mens på ungefär lika länge. Det har varit så skönt att slippa..

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Quinna) skrev 2024-05-28 02:47:51 följande:
    Lite OT men:  Du menar alltså att det skulle kunna kännas fel rent känslomässigt att ta bort livmodern, som burit så många liv? Nostalgi? 💗 Så fin tanke! Att du, i motsats till många andra kvinnor som inte kan uppskatta sina kroppar, kan tänka dig att behålla den för att hylla den! 
    Tack!   Ja,  min livmoder är jag evigt tacksam för,  även om den inte behövs längre.   Den har gett mig mina barn och sett till att de utvecklats i livmodern.  Och den har även varit med om en svår förlossning och därefter fyra kejsarsnitt.  Men det är mina känslor,  har full förståelse för att  kvinnor väljer att ta bort den pga smärtor och obehag.
    Jag är ju själv lite inne på det eftersom jag haft problem med myom,  långvarig mensvärk och riklig mens. 
  • Anonym (Quinna)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-31 01:38:59 följande:
    Tack!   Ja,  min livmoder är jag evigt tacksam för,  även om den inte behövs längre.   Den har gett mig mina barn och sett till att de utvecklats i livmodern.  Och den har även varit med om en svår förlossning och därefter fyra kejsarsnitt.  Men det är mina känslor,  har full förståelse för att  kvinnor väljer att ta bort den pga smärtor och obehag.
    Jag är ju själv lite inne på det eftersom jag haft problem med myom,  långvarig mensvärk och riklig mens. 
    Tack själv för vänligt svar! Jag vet inte om du såg det, men jag fick ju lite skit för mitt svar till dig.  Någon som  undrade om jag tycker det är rätt att "folk" ska ha förbannat ont och må för jävligt och hur jag kan tycka att det är något att hylla osv... Fast det var ju, som du själv förstod, inte riktigt det jag skrev. Jag tycker det är fint att du trots alla problem som din livmoder gett dig kan känna sådan tacksamhet för den! Jag själv skulle nog inte känna samma tacksamhet ifall jag hade myom, riklig mens och svår mensvärk, även fast jag också har barn. Jag har nog inte förståndet eller intelligensen för att kunna tänka i såna banor ens, haha! Du verkar klok och fin, och jag hoppas du kommer fram till ett beslut som känns rätt för dig. Kom ihåg att det är din kropp och lyssna inte på vad andra anser för det är ingen annans business, bara din egen! Kram!
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Quinna) skrev 2024-05-31 03:25:20 följande:
    Tack själv för vänligt svar! Jag vet inte om du såg det, men jag fick ju lite skit för mitt svar till dig.  Någon som  undrade om jag tycker det är rätt att "folk" ska ha förbannat ont och må för jävligt och hur jag kan tycka att det är något att hylla osv... Fast det var ju, som du själv förstod, inte riktigt det jag skrev. Jag tycker det är fint att du trots alla problem som din livmoder gett dig kan känna sådan tacksamhet för den! Jag själv skulle nog inte känna samma tacksamhet ifall jag hade myom, riklig mens och svår mensvärk, även fast jag också har barn. Jag har nog inte förståndet eller intelligensen för att kunna tänka i såna banor ens, haha! Du verkar klok och fin, och jag hoppas du kommer fram till ett beslut som känns rätt för dig. Kom ihåg att det är din kropp och lyssna inte på vad andra anser för det är ingen annans business, bara din egen! Kram!
    Jag såg det nu, vad några skrivit,  det blev nog något missförstånd antagligen, några misstolkade det du skrev.
    Jag tolkade det inte alls som att du tyckte att kvinnor ska ha ont och må dåligt. 
    Tack så mycket för dina fina ord!   Nej, jag skulle aldrig lyssna på vad någon annan eventuellt anser att jag ska göra med min kropp,  förutom min barnmorska eller läkare då.  De lyssnar jag på, men tar ändå mitt eget beslut. 
    Däremot vill jag gärna ta del av andras erfarenheter.  Det är värdefullt.
Svar på tråden Meningslösa mens...