• tkisågildytebO

Den toxiska diskussionskulturen på FL

Jag har varit på Flashback sedan 15 årsåldern, i nära 18 år. Och där hittar man nazistern, knarkarna, radiklvänstern och allt där emellan, you name it. Ändå blir det mer sakliga ordnade diskussioner än här, vad tror ni det beror på?

Min teori är två saker. Här måste man sticka ut i sina åsikter för att bli delaktig i diskussionen, på Flashback blir de flesta inlägg bemötta oavsett om det är relativt neutrala åsikter 
    Kan det bero på att gillaknappen ersatt svar med inlägg när det gäller balanserade rationella utlägg? Och det i sin tur gör att det blir en tävling om att skrika högst?

Sen modereringen. Här är ribban betydligt lägre för vad man får skriva, men däremot är det betydligt mer aktiv moderering på Flashback, vilket håller igång diskussionen när skitinlägg plockas i realtid?

Eller är ni av en annan uppfattning?
  • Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2024-06-12 22:07:59 följande:

Jag förväntar mig att du läst inläggen denna tråd och ser vad jag tycker här.

Om andra använder samma nick i andra sammanhang spelar inte mig någon roll. Jag själv använder det bara här.   

Förstår inte varför du låter en anonym persons åsikter påverka dig så mycket. Oavsett skulle du ju känna igen personens text (även om det skrevs dubbelanonymt) och veta det är en man, och ta åt dig iallafall?

Har du förstått trådens ämne Har du glömt bort trådens ämne? Jag tycker att personen bidrar till toxiciteten på forumet och förklarar varför, denne riktar sitt förakt mot kvinnor, men försöker också hävda att dennes åsikter på något sätt är representativa för männen på forumet. Toxiskt. Varför tror du att jag skriver det egentligen? Det hör till tråden. Jag tycker incelsen tar för stor plats och förgiftar forumet.

Ditt nick figurerar med hänvisning till dig i andra sammanhang på nätet. Jag skulle själv inte vilja ha det så. Du kanske inte håller koll på vad jag skriver här, brukar normalt välja ett nytt nick till varenda tråd. Anledningen till det är såklart att jag vill att åsikterna bemöts där och då, min person är ointressant. Din person är ointressant. Jag anser att integritet ska respekteras, oavsett hur oense man är.
  • Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-12 22:17:25 följande:
    Har du förstått trådens ämne Har du glömt bort trådens ämne? Jag tycker att personen bidrar till toxiciteten på forumet och förklarar varför, denne riktar sitt förakt mot kvinnor, men försöker också hävda att dennes åsikter på något sätt är representativa för männen på forumet. Toxiskt. Varför tror du att jag skriver det egentligen? Det hör till tråden. Jag tycker incelsen tar för stor plats och förgiftar forumet.

Ditt nick figurerar med hänvisning till dig i andra sammanhang på nätet. Jag skulle själv inte vilja ha det så. Du kanske inte håller koll på vad jag skriver här, brukar normalt välja ett nytt nick till varenda tråd. Anledningen till det är såklart att jag vill att åsikterna bemöts där och då, min person är ointressant. Din person är ointressant. Jag anser att integritet ska respekteras, oavsett hur oense man är.
    Du behöver inte upprepa dig, jag har läst dina inlägg. Jag tycker alla har lika stor rätt att skriva sina åsikter. (Det enda jag gjorde gav dig ett tips.)

Mitt nick figurerar inte alls med hänvisning till mig i andra sammanhang på nätet. Andra kanske använder samma nick på nätet, men det har inget med mig att göra.
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2024-06-12 23:07:33 följande:
    Du behöver inte upprepa dig, jag har läst dina inlägg. Jag tycker alla har lika stor rätt att skriva sina åsikter. (Det enda jag gjorde gav dig ett tips.)

Mitt nick figurerar inte alls med hänvisning till mig i andra sammanhang på nätet. Andra kanske använder samma nick på nätet, men det har inget med mig att göra.
    Jo, det gör det. Någon har skrivit en avhandling eller nåt och använt dig som exempel. Och vad tror du egentligen? Det är väl klart att du finns tillgänglig på internet på ett helt annat slag då du vill utveckla en persona på nätet. Jag vill inte bli en internetkändis. Sånt är inte för alla.
  • Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-13 15:05:17 följande:
    Jo, det gör det. Någon har skrivit en avhandling eller nåt och använt dig som exempel. Och vad tror du egentligen? Det är väl klart att du finns tillgänglig på internet på ett helt annat slag då du vill utveckla en persona på nätet. Jag vill inte bli en internetkändis. Sånt är inte för alla.
    Nej du har fel.
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2024-06-13 16:04:25 följande:
    Nej du har fel.
    Googla själv då vetja. Din persona finns i andra samband där ute på internet. Då gjorde jag bara en enkel sökning, ingen djupdykning. Vad tror du ett forumkändisskap leder till egentligen? Anonymitet? Du får ha det om det är något du gillar. Jag och andra vill av olika skäl inte ha det och det borde du rimligen respektera. sk "dubbelanonymitet" är inte ett problem. Toxiska diskussioner är det, t ex att försöka klura ut vem som ligger bakom ett nick i stället för att diskutera trådens ämne.
  • Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-13 17:13:35 följande:
    Googla själv då vetja. Din persona finns i andra samband där ute på internet. Då gjorde jag bara en enkel sökning, ingen djupdykning. Vad tror du ett forumkändisskap leder till egentligen? Anonymitet? Du får ha det om det är något du gillar. Jag och andra vill av olika skäl inte ha det och det borde du rimligen respektera. sk "dubbelanonymitet" är inte ett problem. Toxiska diskussioner är det, t ex att försöka klura ut vem som ligger bakom ett nick i stället för att diskutera trådens ämne.
    Och jag säger nej, du har fel. Värst vad du är intresserad av mig nu då.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2024-06-12 23:07:33 följande:
    Jag tycker alla har lika stor rätt att skriva sina åsikter. 
    Visst har alla rätt att skriva sina åsikter.
    Men man behöver väl inte rapa upp samma åsikter flera gånger dagligen under flera års tid?
    Det räcker väl med en tråd för att få säga det man vill ha sagt.
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2024-06-13 19:22:51 följande:
    Och jag säger nej, du har fel. Värst vad du är intresserad av mig nu då.
    Du kan ju inbilla dig det. Du står omnämnd i andra sammanhang ute på internet. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-14 00:12:43 följande:
    Du kan ju inbilla dig det. Du står omnämnd i andra sammanhang ute på internet. 
    Och jag tror inte du förstår vad du läser. Men vi kan lämna det därhän nu, det är lite ot. 
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2024-06-13 23:10:05 följande:
    Visst har alla rätt att skriva sina åsikter.
    Men man behöver väl inte rapa upp samma åsikter flera gånger dagligen under flera års tid?
    Det räcker väl med en tråd för att få säga det man vill ha sagt.
    Om man ändå kunde önska den funktionen av FL; ett antal personer postar ju exakt samma saker i flera trådar samtidigt. Blir ju lite tradigt i längden, men det genererar ju klick.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2024-06-14 06:49:26 följande:
    Om man ändå kunde önska den funktionen av FL; ett antal personer postar ju exakt samma saker i flera trådar samtidigt. Blir ju lite tradigt i längden, men det genererar ju klick.
    Eller så kanske man kan önska sig lite bättre moderering av FL.
    Visst genererar det fler klick.
    Men vill de verkligen ha ett sådant könskrig som pågår här,kan man undra.
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-06-14 12:34:02 följande:
    Eller så kanske man kan önska sig lite bättre moderering av FL.
    Visst genererar det fler klick.
    Men vill de verkligen ha ett sådant könskrig som pågår här,kan man undra.

Jag tror att könskriget skrämmer iväg forumdeltagare som faktiskt är ute efter ett familjelivsforum. Incels och kvinnohatarna i övrigt verkar ta över alltmer. Att bara ignorera dom är inget alternativ. faktiskt. Så visst genererar det klick men det är som att skjuta sig själv i foten. 

Tycker FL borde resonera som när man gör en investering och se till den långsiktiga avkastningen i stället. 

• molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-14 13:45:31 följande:

Jag tror att könskriget skrämmer iväg forumdeltagare som faktiskt är ute efter ett familjelivsforum. Incels och kvinnohatarna i övrigt verkar ta över alltmer. Att bara ignorera dom är inget alternativ. faktiskt. Så visst genererar det klick men det är som att skjuta sig själv i foten. 

Tycker FL borde resonera som när man gör en investering och se till den långsiktiga avkastningen i stället. 

Ja,precis. Det är så jag tänker också.
  • Anonym (Old)

Håller med om att det är mer ordnade diskussioner på Flashback. Har 18+ år på Familjeliv och ca 7 år på Flashback. Tror det är flera faktorer som påverkar.

Moderering. Flashback modereras aktivt i realtid, trådar flyttas om de ligger i fel forum och inlägg tas bort direkt om de är off topic. Detta gör att trådarna hålls strikt till det som ska diskuteras.

Anonymitet. På Flashback skriver man enbart under sitt nick och allt man skrivit sedan man gick med är enkelt sökbart. Detta bromsar en hel del tramsiga och enbart provocerande inlägg.

Intresse. Många som hänger på Flashback är intresserade av samhällsfrågor och politik, det är bara att gå in på vilka trådar som är i topp så syns det tydligt. 

Forumets storlek. Flashback är stort och det finns underforum för allt. Många liksom jag själv följer forum de är intresserade av vilket gör att det finns många med djupa kunskaper som skriver. Nördar om man vill uttrycka det så. Exempelvis under juridik, politik, ekonomi, aktuella brott.

Under de år jag hängt på Familjeliv upplever jag att forumet svängt mer och mer åt sex, otrohet, relationsproblem och mindre och mindre åt familj, barnuppfostran och föräldraskap. 

• AndreaBD

Det går inte ens att läsa reglerna. Det har varit så länge, jag skulle tro 2 år. Man klickar på reglerna och får inte upp något. Så, ingen vet vad som gäller. 

Och ständigt händer det att de tar bort inlägg eller t.o.m. stänger av en, för att NÅGON ANNAN har skrivit något provocerande, som ofta också är desinformation, och om man svarar med att det inte är så och länkar till något som belägger det -  så blir man censurerad eller t.o.m. avstängd. Trots att man har skrivit seriöst och utan otrevligheter - i motsats till den andra personen. 

Vad är detta? Har den andra personen varit snabbare med att anmäla? Dåligt princip, att den som anmäler först får rätt! Om de åtminstone hade koll på svensk lag, som också gäller i forum. Hets mot folkgrupp och liknande. Det krävs en viss nivå på läsförståelse för att kunna avgöra det ibland. 

• Anonym (Finns mer giftiga platser att vistas på)
    tkisågildytebO skrev 2024-06-10 12:44:02 följande:
    Fast strikt i regelverk håller jag verkligen inte med om. Här är modereringen så seg, att tråder redan dött av all skit innan nån kommer in och rensar upp. Och det är inte tydligt vad som är tillåtet eller ej, vissa tillåts ju spamma sönder det här forumet med innehållslösa trådar.

Det är ju en mer demokratiskt process på Flashback där du kan göra allmänna överklaganden och ifrågasätta beslut från mod i öppna forumdelar, och varje varning och avstängning redogörs med vilken paragraf och en motivering.

Om du tror att familjeliv är drogfritt är du naiv, om än i en annan form. Procentuellt är det säkert fler här som är periodare, torskar på smärtstillande etc än det är pundare på Flashback.

Minn upplevelse är att Flashback är mycket hårdare modererat, med den skillnaden att det är tydligare och högre till tak i vad som får skrivas. Så länge det rymms inom svensk lag får du skriva det.

Med det sagt, är så klart familjeliv en annan typ av forum, och ska ha ett annat förhållningssätt. Men det bör bli tydligare och mer aktivt arbete, exempelvis kanske man skulle hänvisa mer till större trådar om samma ämne, än att samma fyra män som vill prata om hur dom älskar att låna ut sin fru för knull startar två trådar var om dagen på ämnet. 
    Jag håller inte med dig kring modereringen härinne. Jag anmäler många inlägg och trådar vilket ofta ger ett snabbt svar länkat till min mail.
    De få gånger något av mina inlägg raderats av mod. så har jag också fått veta orsaken till att inlägget togs bort. Klart och tydligt.
    Möjligheten att överklaga ett beslut av mod finns också det härinne.

Tröttsam halmdocka du kom med där. Jag har aldrig påstått att detta forum skulle vara "drogfritt". 
    Men i jämförelse med Flashback så har jag inte sett några trashiga mod. härinne som skryter med att de ex. röker hasch och annat skräpbeteende. Sällan man överhuvudtaget ser några trådar härinne där det diskuteras drogmissbruk eller drogförsäljning vilket enbart är positivt då det bidrar till en trevligare stämning.

Igen - då har vi olika uppfattningar. Tycker själv att jag får mycket bättre respons av moderatorerna härinne än på skräphögen som är Flashback.
    Och deras tillåtande regler kring mobbing och allmänt människohat förstör allt vad trivsel och trygghet vill säga för medlemmarna. Yttrandefrihet är faktiskt fullt möjligt att tillämpa utan att bete sig som en idiot.

Det sista stycket är nog det enda där vi tycks vara något eniga. Onödigt med många trådar som har exakt samma innehåll i originalposten. Men även där har jag fått positivt svar förut när jag anmält dessa trådar för spam.
    Moderatorerna hjälper till mer effektivt om man anmäler.
  • Anonym (dåligtmodererat)

FB har ett klart regelverk och moderatorer som tar sig tid och bryr sig om att reglerna sak efterföljas, samt dom har en dialog med sina användare

FL, har ett extremt diffust regelverk,Moderatorerna är tröttmössor som inte orkar moderera riktigt utan antingen bara stänger hela trådar och tar bort inlägg vare sig dom bryter mot reglerna eller inte, dom klarar inte häller av att ha en dialog med dess användare  

Därför ser man mer seriösa debatter på FB medans FL är Sveriges toalett och troll lekstuga 

Vill man ha ett bra forum måste man ha bra och klara regler och folk som är dedikerade att se till att dom efterföljs av ALLA 

Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL