• Anonym (Arbetssökande)

Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?

Någon som vet vad som händer om man tackar nej till ett jobb, vid ett erbjudande? Blir man straffad av arbetsförmedlingen då?

Om jag sökt ett jobb, gått på intervju, men känner att det är inte rätt för mig, har man rätten att tacka nej, eller anses man då ha "orsakat sin egen arbetslöshet?" 
    Någon som varit i den sitsen och vet vad som gäller?

• Svar på tråden Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?
  • Anonym (Ui)

Har du ingen som helst ersättning så vet jag inte om det får några konsekvenser, vet inte om Arbetsförmedlingen bryr sig. 

• Anonym (S)

Har man a-kassa antar jag att det blir konsekvenser. Men ärligt talat så fattar jag inte hur rekrytering fungerar idag. Jag hade kommit in på en utbildning men var ändå tvungen att söka ett visst antal jobb för att få a-kassa de månader innan utbildningen började. Taskigt att ta ett jobb och sen bara dra igen efter några veckor. Så jag gjorde mig praktiskt taget oanställningsbar. Flera företag har såna här "snabba" frågor. Jag sökte på typ BudBee:
    Har du b-körkort?
    Nej
    Kan du jobba obekväma tider?
    Nej
    Ser du en längre framtid hos oss?
    Nej
    Är du okej med att paketen du ska leverera kan innehålla alkohol?
    Nej
    Har du truckkort?
    Nej
    Åh, vad kul att du vill jobba hos oss! Välkommen till nästa steg! Vi kommer att ringa upp dig för en personlig intervju!
    Man bara Är ni helt sjuka i huvudet eller???
    Nu hade jag förhoppningsvis inte gått hela vägen ändå, men det kan ju inte gå helt rätt till??
    Likaså blev jag erbjuden intervju som boendestödjare, fast jag själv har boendestöd, och dessutom talade om det i ansökan!

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-06-20 14:43:38 följande:

Har man a-kassa antar jag att det blir konsekvenser. Men ärligt talat så fattar jag inte hur rekrytering fungerar idag. Jag hade kommit in på en utbildning men var ändå tvungen att söka ett visst antal jobb för att få a-kassa de månader innan utbildningen började. Taskigt att ta ett jobb och sen bara dra igen efter några veckor. Så jag gjorde mig praktiskt taget oanställningsbar. Flera företag har såna här "snabba" frågor. Jag sökte på typ BudBee:
    Har du b-körkort?
    Nej
    Kan du jobba obekväma tider?
    Nej
    Ser du en längre framtid hos oss?
    Nej
    Är du okej med att paketen du ska leverera kan innehålla alkohol?
    Nej
    Har du truckkort?
    Nej
    Åh, vad kul att du vill jobba hos oss! Välkommen till nästa steg! Vi kommer att ringa upp dig för en personlig intervju!
    Man bara Är ni helt sjuka i huvudet eller???
    Nu hade jag förhoppningsvis inte gått hela vägen ändå, men det kan ju inte gå helt rätt till??
    Likaså blev jag erbjuden intervju som boendestödjare, fast jag själv har boendestöd, och dessutom talade om det i ansökan!

Och varför söker du jobbar du inte är kvalificerad för? 
  • Anonym (Arbetssökande)

Ja.. okej jag antar att jag får fortsätta söka jobb... och så får jag se då om jag får något nu i sommar.

För att svara M, så antar jag att personen måste chansa att söka på en del jobb för att denne måste fylla sökarkvoten? Man har ju ett minimum antal jobb som man måste söka som inskriven. Lägsta tror jag är 6 stycken jobb per månad.

• Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (?) skrev 2024-06-20 12:36:21 följande:
    Hur försörjer du dig då? Sparpengar? Du behöver väl ha in pengar om du ska plugga, fattar inte - tacka ja och jobba på bara till plugget börjar? Vad är problemet?
    "Problemet" är att man har väl uppsägningstid? 
    Men om jag bara söker sommarjobb till en början så blir det ju inga svårigheter med det... Då slutar man väl i augusti.

jag övertänker väl... blir bara rädd att det ska bli något krångel med tiden.
  • Anonym (M)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2024-06-20 18:43:21 följande:

Ja.. okej jag antar att jag får fortsätta söka jobb... och så får jag se då om jag får något nu i sommar.

För att svara M, så antar jag att personen måste chansa att söka på en del jobb för att denne måste fylla sökarkvoten? Man har ju ett minimum antal jobb som man måste söka som inskriven. Lägsta tror jag är 6 stycken jobb per månad.

Ja, men det innebär inte att man söker jobb man inte är kvalificerad för. 
  • Anonym (Y)

Du "kan" tacka nej, men du kommer inte få rätt till a-kassa och du blir utskriven.
    Ta de jobb som bjuds så kan du söka nytt sedan, det är så man gör som vuxen.

• Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (Y) skrev 2024-06-20 23:05:03 följande:

Du "kan" tacka nej, men du kommer inte få rätt till a-kassa och du blir utskriven.
    Ta de jobb som bjuds så kan du söka nytt sedan, det är så man gör som vuxen.

Jag har inte ens någon A-kassa.
    Det enda jag kan söka är försörjningsstöd.
    Har alltså studerat, men har uppehåll, men inte fått något sommarjobb, så det är "sparade" CSN-pengar jag levt på... som börjar ta slut. Jag har sökt sommarjobb i flera månader men inte fått något än, så det här kommer liksom inte plötsligt. Jag har försökt få jobb.

Jag ska tacka ja, om jag går vidare.
  • Anonym (....)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2024-06-20 08:18:47 följande:
    https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/paverkas-a-kassan-tacka-nej-jobb
    "Om du tackar nej till ett erbjudet jobb meddelar Arbetsförmedlingen eller arbetsgivaren det till a-kassan. Då prövar a-kassan om de anser att jobbet var lämpligt för dig eller inte."

Fast detta kan ju bara ske om Arbetsförmedlingen varit inblandad i anställningen. Annars kan de inte veta om personen fått jobbet eller inte. Jo om de ringer igenom listan med sökta jobb förstås eller tar stickprov. Men det händer ytterst sällan, handläggarna har inte tid med sådant.

TS, om du inte redan har skickat in listan med sökta jobb (vet inte hur man gör det längre, det kanske görs digitalt nuförtiden?), så kan du ju stryka det jobbet som du har fått ifrån listan. Då kan Arbetsförmedlingen aldrig veta att du har sökt det. Det är ju inte så att arbetsgivarna automatiskt meddelar Arbetsförmedlingen när någon tackar nej till ett jobb. Som sagt, det kräver att Arbetsförmedlingen är inblandade i anställningen på något sätt, kanske p.g.a. något stöd till arbetsgivaren för att de anställer personen. 
  • Anonym (Arbetssökande)

Märkligt att någon gjorde tummen-ner på mitt senaste inlägg. Det var väl inget konstigt i det inlägget?

Hoppas alla har en bra helg! :)

• cattus
    "Jag oroar mig för om det blir en dålig arbetsmiljö som gör att man mår väldigt dåligt psykiskt, pga. stress osv. Men visst, det kanske går att söka andra jobb parallellt.. "

Om du bara söker jobb under sommaren så känns det som att din oro är lite överstyr...
    Jobbar det andra på arbetsplatsen och som trivs där så kan det ju fungera för dig också.. och är det en kortare period så får du åtminstone lite erfarenhet av att ha provat på.
    Tror att du kanske har en lite nervös och rädd sida som inte riktigt gillar nya situationer.
    Då kan ju en tidsbegränsad erfarenhet vara en bra start och en lagom utmaning att våga prova något nytt..
    Se bara till att tala om när du ska börja studera igen så att arbetsgivaren vet om det så att det inte blir fel i anställningsprocessen med den tänkta anställningstiden.
  • Corrie

Jag förstår det som att du inte lever på a-kassa. Vad är du då rädd för ska hända om du tackar nej?

• Anonym (Knappast)

Om det kommer fram till Arbetsförmedlingen så kan det bli sanktioner ja. Har du sökt jobbet på egen hand utan att bli anvisad på något sätt så är det dock relativt osannolikt att de får veta att du tackat nej. Enda möjligheten jag ser är om du tagit med det på din aktivitetsrapport och de råkas på att göra ett stickprov.

• Anonym (Beror på)

Om du har giltiga skäl att tacka nej. Så går det bra. En väninna hade det. Och hennes handläggare godkände det. Det kan handla om att man inte får något anställningsavtal. Fast men får ett schema. Anställningsavtal och lön. Ska tas upp. Om arbetsgivaren struntar i det. Ska du inte tacka ja. Det är aldrig ett bra tecken. Ses som oseriöst.

Annat kan vara orimliga arbetstider. Om du t ex. får mer än heltid. Du är aldrig skyldig att jobba mer än det. Och där det inte förekommer dygnsvila emellan.  Att du inte kan ta dig till arbetsplatsen. Saknar körkort.

Men i slutändan är det alltid din handläggare som gör bedömningen. Även om det jag listat kan ses som rimliga orsaker. 

Annars påverkas din ersättning. Om du tackar nej för strunt orsaker.

Svar på tråden Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?