Traditionell man - Kulturchock
Nyss hemkommen från en längre tids vistelse i USA och har nu drabbats av en oväntad kulturchock.
När jag kom till USA blev jag väldigt överraskad av hur amerikanska män för sig runt kvinnor. Nu kommer många säga "Inte alla män" men jag kan inte annat än att generalisera utifrån min erfarenhet.
Den maskulina, traditionella gentlemannen lever kvar och det finns en stolthet hos män att "ta hand om" och uppvakta (sin) kvinna/or. Inte bara personligen i en relation utan det spontana uppvaktandet när man som kvinna rör sig i samhället.
"Let me get that door for you ma'am!"
"You look lovely today milady!"
"Can I carry your bags for you miss!"
Detta blev ännu mer uppenbart under olika dater och den period jag träffade en och samma man. Uppvaktande, alltid se till att jag hade det jag behövde och att jag var bekväm, tillräckligt varm/kall och mätt. Uppvaktning i form av vackra ord, blommor, presenter och spontanitet. Visar uppskattning för små gester och ger tillbaka i tusenfalt.
Jag har aldrig upplevt något liknande med män i Sverige. Här ska det delas på notor, spelas svårflörtat, "egentid" och tyvärr snålas.
Vad har hänt med vårt svenska samhälle? Har det jämställda samhället försvårat möjligheten att leva ut våra maskulina respektive feminina roller? Eller varför har uppvaktningsfasen mellan man och kvinna förändrats så mycket i Sverige?