• Anonym (Hmm)

Kan barn ha magsjuka trots normal avföring?

Har ditt barn kräkts flera gånger under en dag men haft normal eller hårdare avföring under tiden?
    var det magsjuka?

• Svar på tråden Kan barn ha magsjuka trots normal avföring?
  • Ruter

Ja både jag och dottern var magsjuk i våras (jag dessutom höggravid då).båda två kräktes upprepade gånger under 2 dygn fick inte behålla någonting. Hela tiden under våra sjukperioder var avföringen helt normal. Dottern blev först sjuk och jag blev sen sjuk med exakt samma kräkningar 5 dygn efter att hon insjuknade. Hade inte träffat någon eller varit utanför hemmet under dom 5 dagarna. 

• Anonym3140

Förmodligen magsjuka, men om bajset är hårt kan förstoppning vara möjligt. Om barnet har lätt för att spy kan de illamåendet och magsmärtorna utlösa kräkningar, däremot har jag svårt att se ett flertal kräkningar under en dag som förstoppning. 

matförgitning är väl också möjligt, från och med första kräkning är det förmodligen något barnet fått i sig närmaste 4-6h. Då brukar avföringen inte påverkas.

• Anonym (Hmm)
    Anonym3140 skrev 2024-06-28 01:03:03 följande:

Förmodligen magsjuka, men om bajset är hårt kan förstoppning vara möjligt. Om barnet har lätt för att spy kan de illamåendet och magsmärtorna utlösa kräkningar, däremot har jag svårt att se ett flertal kräkningar under en dag som förstoppning. 

matförgitning är väl också möjligt, från och med första kräkning är det förmodligen något barnet fått i sig närmaste 4-6h. Då brukar avföringen inte påverkas.

Hen kräktes en gång i timmen under nästan 12 timmar, nu inget kräks på snart två dygn. Men fortfarande magont. Vill bajsa men inget kommer. 

Brukar kräkas vid feber och influensa. Matförgiftning känns osannolikt. Ätit som oss andra förutom på söndagen då hen åt vattenmelon hos en kompis (hon äter aldrig hemma för hon hatar det). Men gick då 2,5 dygn mellan intag och kräkning. 

• Anonym3140
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-28 13:10:10 följande:

Hen kräktes en gång i timmen under nästan 12 timmar, nu inget kräks på snart två dygn. Men fortfarande magont. Vill bajsa men inget kommer. 

Brukar kräkas vid feber och influensa. Matförgiftning känns osannolikt. Ätit som oss andra förutom på söndagen då hen åt vattenmelon hos en kompis (hon äter aldrig hemma för hon hatar det). Men gick då 2,5 dygn mellan intag och kräkning. 

Kanske prova ge laxido eller Microlax? Ifall de är förstoppning, i annat fall kanske hen får ut det som behövs för att sluta ha ont i magen:)
Svar på tråden Kan barn ha magsjuka trots normal avföring?