• Anonym (TS)

Full body scanner på flygplats , gravid

Jag gick igenom metalldetektorn och den började pipa så jag fick ställa mig i en Full body scanner (vet inte vad det kallas på svenska). Fattade inte vad det var först (har inte rest på länge)  , trodde de skulle kroppsvisitera mig men jag fick bara stå där några sekunder sen var det klart. Sa att jag var gravid efteråt (hade sagt innan om jag hade fattat vad det var) och de sa att det inte är nån fara alls , att den inte ser under kläderna och att det är mycket värre att flyga och att till och med själva metalldetektorn är värre isåfall. 

Men blir ändå lite orolig.. efter att ha läst lite har jag kommit fram till att det nästan helt säkert inte var röntgen (tydligen förbjudet i EU sen flera år) utan nått som kallas för Millimeter Wave , att det ska vara ok för gravida och att det står att det inte ska gå in under huden mer än ca 1 mm och inte är värre än strålningen från en telefon.. osv. Men tankarna snurrar iväg , tänk om man kommer fram till att det visst är farligt om 10 eller 20 år .. Är gravid i vecka 7 (vecka 6 när det hände). 

Är det nån mer som har varit gravid och gått igenom en sån (alltså inte bara vanlig metalldetekto)? Eller som kanske vet mer om det, som jobbar på flygplats eller med något sånt till exempel.. som kanske kan lugna mig lite? 

Det är ju liksom ingen mening att fortsätta oroa sig nu men med hormoner och allt kan det vara svårt att släppa saker.. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Full body scanner på flygplats , gravid
  • Anonym (TS)
    Anonym (e) skrev 2024-06-28 22:40:09 följande:
    Det var mig väldigt vaga skäl till en ny tråd. Hur vet du att det inte var en röntgen och vad ska vi säga annorlunda?
    Därför att de som använder röntgen är förbjudna i EU, det visste jag inte när jag skrev den första.  Och ja det är ganska stor skillnad om det hade varit det.. det hade såklart varit värre. Om man inte vill säga något annorlunda behöver man inte svara alls :) 
  • Anonym (e)
    Anonym (TS) skrev 2024-06-28 22:39:39 följande:
    Ja? Jag hade fel om vad det var för nått , därför tog jag bort tråden och startade en ny istället. 
    Anonym (TS) skrev 2024-06-28 22:32:25 följande:
    Vilken tråd? 

Och FL tog villigt bort din tråd för ett ordfel? Som vad jag söker fram ändå verkar vara helt korrekt. Väldigt förvirrande samt att förneka det? Här kan folk säga vad som helst. Ta det med sjukvården. Vad får du fram som oroar dig?
  • Anonym (Suck)

Det kan 100 % omöjligt vara röntgenstrålning i sådana där! Tänk efter lite!! Hur ser det ut i vanliga fall när du tar en röntgen? Jo, du är i rummet medan personalen går ut för att skydda sig själva mot strålning hela dagarna. Och du tror att de skulle låta en sådan maskin stå och spy ut strålning lite hur som helst på en flygplats...? Svaret är NEJ.

• Anonym (TS)
    Anonym (e) skrev 2024-06-28 22:42:22 följande:
    Anonym (TS) skrev 2024-06-28 22:32:25 följande:
    Vilken tråd? 

Och FL tog villigt bort din tråd för ett ordfel? Som vad jag söker fram ändå verkar vara helt korrekt. Väldigt förvirrande samt att förneka det? Här kan folk säga vad som helst. Ta det med sjukvården. Vad får du fram som oroar dig?
    Ja FL tar bort trådar oavsett anledning om man har skrivit själv och vill ta bort. Och jag ville ta bort för att jag hade skrivit något som är fel. Det är inte bara ordfel, det är två helt olika saker varav den ena är förbuden så det hade varit olagligt om en flygplats i EU hade haft en sån. 
    Ja jag ska ta det med sjukvården också. Egentligen inte så mycket som oroar mig , det är mer att en del andra gravida verkar vilja undvika dom ändå och att jag tänker att det kanske kommer fram i framtiden att det inte är ofarligt.
    Vilket jag vet inte är helt logiskt. 
  • Anonym (e)
    Var igen får du fram det? EOsedge verkar tex säljas i Sverige

• Anonym (TS)
    Anonym (Suck) skrev 2024-06-28 22:42:50 följande:

Det kan 100 % omöjligt vara röntgenstrålning i sådana där! Tänk efter lite!! Hur ser det ut i vanliga fall när du tar en röntgen? Jo, du är i rummet medan personalen går ut för att skydda sig själva mot strålning hela dagarna. Och du tror att de skulle låta en sådan maskin stå och spy ut strålning lite hur som helst på en flygplats...? Svaret är NEJ.

Ja det stämmer , det är inte röntgen . Det har tydligen funnits förut med röntgen men väldigt svag så att det också ska vara ofarligt .. men det är ändå förbjudet nu så du har rätt , det är inte det om inte flygplatsen bryter mot lagen och det tror jag verkligen inte. 
  • Anonym (e)

FL kan mata dina tvång rejält. Folk går igång på att skrämma upp hypokondriker och du kommer hugga direkt på betet. Hemskt men sant.

• Anonym (TS)
    Anonym (e) skrev 2024-06-28 22:46:44 följande:

FL kan mata dina tvång rejält. Folk går igång på att skrämma upp hypokondriker och du kommer hugga direkt på betet. Hemskt men sant.

Jo så vet jag att det kan vara .. tänkte om det kanske finns nån som har mer erfarenhet som kan lugna istället. 
  • Anonym (Nej)

Nej men sluta, inte ett dugg farligt. Var inte paranoid! 

• Anonym (Limon)

Hade det varit minsta farligt hade personalen inte kunnat jobba vid maskinen varje dag utan skyddskläder, det hade dessutom suttit stora skyltar som talade om att det var farligt för gravida. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Nej) skrev 2024-06-28 22:59:04 följande:

Nej men sluta, inte ett dugg farligt. Var inte paranoid! 

Jo jag vet att det säkert är överdrivet , jag har lätt för att oroa mig och katastroftankar, speciellt när jag är gravid med hormoner och allt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Limon) skrev 2024-06-28 23:06:27 följande:

Hade det varit minsta farligt hade personalen inte kunnat jobba vid maskinen varje dag utan skyddskläder, det hade dessutom suttit stora skyltar som talade om att det var farligt för gravida. 

Jo det har du rätt i. Sa inte innan att jag är gravid (reste med familjemedlemmar som inte vet än) men hade det varit farligt för gravida borde de ju rimligtvis ha frågat innan eller som du säger haft skyltar. 
  • Anonym (Du)
    Anonym (TS) skrev 2024-06-28 23:07:18 följande:
    Jo jag vet att det säkert är överdrivet , jag har lätt för att oroa mig och katastroftankar, speciellt när jag är gravid med hormoner och allt. 
    Vilket var precis varför jag föreslog att du istället skulle prata med din barnmorska om din oro. Har du gjort det? 
  • Anonym (Belinda)

Japp. Oro och ångest är det många som lever med. Det går att lindra och det går att lära sig att leva med det utan att bli begränsad. För mig blir det värre när jag är stressad. En bra grej är att inte hålla på att kolla upp och försäkra sig om saker som man egentligen, om man kopplar bort känslorna, vet är ofarliga. Att hålla på så kan göra oron värre. Det är bättre att lära sig sätt att hantera känslan - att acceptera att den finns där, förstå varför och sen gå vidare och göra det man egentligen höll på med. 

Det finns en massa självhjälpslitteratur om sånt här men du kan också be vården om hjälp om du känner att det behövs. 

Att få barn är att lägga sitt hjärta på en motorväg och hoppas att det går bra. Man utsätts för ständiga orsaker till oro och det är viktigt att kunna hantera den oron själv så att den inte överförs på barnet (som ju kan ha ärvt den oroliga personligheten och därför är extra mottaglig). 

• Anonym (Mnl)

TS. I all välmening. Det kommer bli en jobbig graviditet om du ska noja dig över allt på detta sätt. Tänk att en del får reda på i vecka 20 att de är gravida. De har då ätit och druckit som vanligt under halva graviditeten, men föder ändå friska barn.
    Vad är det ens du är orolig ska hända om 10-20år? Att det visar sig att denna scanner är farlig och 30 sekunder med den ska ha skadat ditt barn allvarligt? Nej, hoppas du hör själv hur det låter. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Belinda) skrev 2024-06-29 08:13:31 följande:

Japp. Oro och ångest är det många som lever med. Det går att lindra och det går att lära sig att leva med det utan att bli begränsad. För mig blir det värre när jag är stressad. En bra grej är att inte hålla på att kolla upp och försäkra sig om saker som man egentligen, om man kopplar bort känslorna, vet är ofarliga. Att hålla på så kan göra oron värre. Det är bättre att lära sig sätt att hantera känslan - att acceptera att den finns där, förstå varför och sen gå vidare och göra det man egentligen höll på med. 

Det finns en massa självhjälpslitteratur om sånt här men du kan också be vården om hjälp om du känner att det behövs. 

Att få barn är att lägga sitt hjärta på en motorväg och hoppas att det går bra. Man utsätts för ständiga orsaker till oro och det är viktigt att kunna hantera den oron själv så att den inte överförs på barnet (som ju kan ha ärvt den oroliga personligheten och därför är extra mottaglig). 

Tack för svar och tack för tipsen! 
    Jag är oftast inte så orolig när det gäller min egen hälsa , det är mest när jag är gravid och när det gäller barnen (har barn sen innan).
    Och jo du har rätt i att man nog inte ska kolla upp för mycket.. man hittar kanske 10 artiklar som säger att det man är rädd för är ofarligt och så hittar man en som säger att det kan vara farligt.. 
    Ska prata med barnmorskan också.

Det blir inte direkt bättre av att pappan kan vara ganska hysterisk med sånt här. Just det här tyckte han inte var så farligt men när jag berättade för honom och sa att dom hade sagt att det är värre att flyga tyckte han inte jag borde gjort det när jag är gravid om jag ska behålla barnet. Han tycker inte ens jag ska ta Alvedon när jag är gravid och förra graviditeten blev han sur för att jag tog Lergigan ett tag mot illamående.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (TS) skrev 2024-06-29 10:48:17 följande:
    Tack för svar och tack för tipsen! 
    Jag är oftast inte så orolig när det gäller min egen hälsa , det är mest när jag är gravid och när det gäller barnen (har barn sen innan).
    Och jo du har rätt i att man nog inte ska kolla upp för mycket.. man hittar kanske 10 artiklar som säger att det man är rädd för är ofarligt och så hittar man en som säger att det kan vara farligt.. 
    Ska prata med barnmorskan också.

Det blir inte direkt bättre av att pappan kan vara ganska hysterisk med sånt här. Just det här tyckte han inte var så farligt men när jag berättade för honom och sa att dom hade sagt att det är värre att flyga tyckte han inte jag borde gjort det när jag är gravid om jag ska behålla barnet. Han tycker inte ens jag ska ta Alvedon när jag är gravid och förra graviditeten blev han sur för att jag tog Lergigan ett tag mot illamående.
    Han spär på din ångest och oro. Sluta berätta för honom om risker! Hänvisa till att sjukvården sagt att x och y är ok!
Svar på tråden Full body scanner på flygplats , gravid