Anonym (Privatliv/arbetsliv) skrev 2024-06-30 14:18:04 följande:
Jag har flera anledningar till att jag inte vill berätta mer än nämna det för att det skulle vara smidigare för mig. Nej dom tar inte in ersättare för att jag är borta, dom ringer in en extra bemanning bara. Har inget jobb där man behöver en överlämning.
När jag pratar om tungt arbete menar jag tungt, 15k steg om dagen och lyfter kartonger som väger kring 20-25kg, så lätt över 1000kg/h kan man lyfta under dagen på en del arbetsstationer. Sedan på en del andra handlar det om att dra kartonger som väger 200kg osv. Så när jag säger fysiskt tungt är det verkligen fysiskt tungt på en del uppgifter på mitt jobb.
Sedan har ja gått igenom 3,5år av ofrivillig barnlöshet med en massa komplikationer under hormonbehandlingarna så jag har mått oerhört fysiskt och psykiskt dåligt. Detta är första graviditeten där jag har tagit mig förbi v12. Hur banalt en del av er än anser att era uppgifter om er graviditet än är, så är det oerhört privat för mig och jag vill inte dela med mig mer än jag behöver. Jag är medveten om att jag kommer behöva söka graviditetapenning för min arbetsplats har inga möjligheter att placera om gravida. Mer än att göra extremt repetitiva uppgifter som fortfarande är fysiskt ansträngande där man står upp i 9h under en dag.
Så det enda jag frågar är efter vad behöver jag lagligen berätta för min chef, mer vill inte jag behöva ta upp då det är mitt privatliv. Vi har inte planerat föräldraledighet ännu då vi inte ens är säkra på att vi kommer komma fram dit. Jag har även en högrisk graviditet och jag vill inte att mina uppgifter ska vara allmän kännedom.
Jag kan förstå att man inte vill uppge alla detaljer, men beräknat bf bör du kunna säga, om den här graviditeten inte går igenom så kommer du ju tyvärr ändå behöva berätta att du inte är gravid längre, säg att det är en högriskgraviditet och du vill att det stannar mellan er så länge som möjligt, och föräldraledigheten har ni helt enkelt inte planerat ännu men du återkommer om den frågan.
Jag jobbade i butik en gång, i den mest populära i kedjan, butikschefen var gravid och butiksgruppschefen slutade innan hon berättade, nya butiksgruppschefen började och butikschefen gick i stora tröjor för att dölja magen och bad och sa till så sent hon bara kunde, detta var ju allt annat än populärt och jag fick hennes tjänst, butikschefen fick tillbaka sin tjänst efter föräldraledigheten men på en annan butik. Nu förstår jag att det inte är samma typ av arbetsplats men oavsett så brukar man få ut mer av att vara tillmötesgående.
Grattis och lycka till <3