• Anonym (Förstår inte varför jag inte går ner i vikt efter förlossningen)

Har endast gått ner 5 kg 2 månader efter förlossningen

Hej,
    det har nu gått 7 veckor sedan förlossningen och vågen står helt still.
    Vägde 63 kg vid inskrivningen och 80 kg vid förlossningen.
    gick ner 3 kg direkt efter förlossningen och sen ytterligare 2 kg efter nästan två veckor och ända sedan dess har det stått still.
    jag ammar och äter som när jag var gravid (iom att man behöver 500 kalorier extra när man ammar) så varför står vågen still?

läser överallt om hur vikten bara rasar efter förlossningen och speciellt om man helammar. Är det minst lika vanligt att inte gå ner något alls efter förlossningen eller vad är problemet?

• Svar på tråden Har endast gått ner 5 kg 2 månader efter förlossningen
  • cosinus
    Anonym (Förstår inte varför jag inte går ner i vikt efter förlossningen) skrev 2024-07-03 06:51:20 följande:
    Ja precis, är inte det allmänna rekommendationer? Att äta 500 kalorier extra både som gravid och ammande?
    Ingen aning vad de rekommenderar. Jag har gått på hur jag känner i kroppen.

När jag varit gravid har jag ätit som vanligt tills jag blivit mer hungrig. Det har gått ganska länge och när jag väl börjat bli mer hungrig har det inte varit några stora mängder mer jag behövt. Något extra mellanmål typ. 

Sen när bebisen har varit ute så har jag inte upplevt att jag behöver mer mat i början. Däremot när de närmast sig 6 månader och jag fortfarande helammat då jäklar har jag varit helt galet hungrig.

Jag upplever också att kroppen i mitt fall velat spara 1-2 kg så länge jag ammat. Sen när jag slutat ammat och inte varit så hungrig längre så har även de försvunnit.
  • mammatill6

Men om du äter som under graviditet plus det du ammar bort, hur ska du gå ner i vikt? Då ligger du ju inte i underskott

mammatill6 skrev 2024-07-03 17:59:57 följande:

Men om du äter som under graviditet plus det du ammar bort, hur ska du gå ner i vikt? Då ligger du ju inte i underskott

Så folk följer inte den allmänna rekommendationen om att äta 500 extra kalorier när man ammar? Är det därför alla rasar i vikt efter förlossningen?

En bekant till mig hade sin förlossning bara några dagar innan mig. Hon gick upp 30 kg under graviditeten och hade efter knappt 6 veckor gått ner 20 kg.
    Jag å andra sidan har knappt gått ner 5 kg på 8 veckor.
    Får inte ihop det.. kan väl inte endast ha med antal kalorier att göra? 
    Anonym (Sofia) skrev 2024-07-03 08:57:51 följande:

Det har bara gått 7 veckor, så oroa dig inte nu och njut istället av bebis!
    Jag fick veta att bantar man under amningen förs gifter ut i modersmjölken, sant eller inte så lyssnade jag på dem råden.

Jag gick upp från 62-75 under graviditeten och hade endast ca 3 kg från vikten innan. Var smal och smärt med muskler.

När mitt barn var 3 månader hände något med kroppen, ökade och ökade och helt plötsligt var jag uppe i 18+ !!!!

Fattade inte VAD som sker??!!

Mina vänner såg också hur jag plötsligt förändrades och på köpet MYCKET TRÖTT.

Visade sig att jag hade fått fel på sköldkörteln 🥲

Vill inte skrämma dig men vill bara ändå att det kan vara bra att du har lite koll om du märker något liknande att du då kan söka hjälp från VC.

Vad jag lärde mig var att sköldkörteln påverkas vid en förlossning för att sätta igång mjölkproduktionen och att efter ca 3 månader gå till det normala vilket det inte gjorde för mig och min ämnesomsättning förblev låg.

Men som sagt, 7 veckor är för tidigt att börja oroa dig, du har antagligen fått lite extra hull.

Njut av sommaren och bebis! 

Du gick alltså ner från 75 till 65 på knappt 3 månader? Eller hur lång tid tog det innan du var 3 kg från startvikten?
  • MsM84
    Anonym (Förstår inte varför jag inte går ner i vikt efter förlossningen) skrev 2024-07-05 13:05:11 följande:
    Så folk följer inte den allmänna rekommendationen om att äta 500 extra kalorier när man ammar? Är det därför alla rasar i vikt efter förlossningen?

En bekant till mig hade sin förlossning bara några dagar innan mig. Hon gick upp 30 kg under graviditeten och hade efter knappt 6 veckor gått ner 20 kg.
    Sannolikt hade den vännen till stor del gått upp i vätska som hon tappat efter förlossningen. Du har sannolikt inte lagt på dig mycket vätska.
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Förstår inte varför jag inte går ner i vikt efter förlossningen) skrev 2024-07-05 13:05:11 följande:

Men det finns ju ingen sån rekommendation? 

Det viktigaste är ATT man äter för det första eftersom amning och sömnlöshet och nyförlöst kan göra att man slarvar med mat. Ät vettig mat och som innan du blev gravid.
    Det viktigaste är att du inte bantar. 

Det förstår du väl själv att FLER kalorier inte gör att du går ner i vikt utan istället går UPP i vikt? 
    Anonym (Patricia) skrev 2024-07-05 13:45:48 följande:
    Men det finns ju ingen sån rekommendation? 

Det viktigaste är ATT man äter för det första eftersom amning och sömnlöshet och nyförlöst kan göra att man slarvar med mat. Ät vettig mat och som innan du blev gravid.
    Det viktigaste är att du inte bantar. 

Det förstår du väl själv att FLER kalorier inte gör att du går ner i vikt utan istället går UPP i vikt? 
    På livsmedelsverkets hemsida står det det och googlar man så får man flera träffar på sån rekommendation

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/ammande/ammande-hur-mycket-mat-ar-lagom
  • Anonym (M)
    Anonym (Förstår inte varför jag inte går ner i vikt efter förlossningen) skrev 2024-07-05 14:07:33 följande:
    På livsmedelsverkets hemsida står det det och googlar man så får man flera träffar på sån rekommendation

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/ammande/ammande-hur-mycket-mat-ar-lagom
    Jag tror väldigt få har läst den sidan. De flesta äter nog helt normalt - när de är hungriga, tills de blir mätta. Knappast att folk lägger till lite extra för att man tänker att det behövs till amningen. 
    Man skall inte svälta sig, då kan gifter frigöras till mjölken, men bara man äter tar bebisen det den behöver.
  • Anonym (Mamma)

Alla är olika och de extrema hörs oftast mest. Det har gått två månader inte två år din kropp återhämtar sig fortfarande och det är en stor anpassning att ta hand om en ny bebis ta det lugnt och njut av ditt barn vikten kan du tänka på sen. 

Vad gäller kalorier så tänker vissa att de kan unna sig och de går då upp i fett. Är du inte hungrig behöver du inte äta något extra har man ett sunt förhållande till mat och är frisk så känner man hur mycket man behöver äta. 

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Förstår inte varför jag inte går ner i vikt efter förlossningen) skrev 2024-07-05 14:07:33 följande:

Men vad säger din barnmorska och BVC?  Rekommenderar DOM extra kalorier?  Dom som ändå träffar dig och har koll på både din och bebis vikt och verkligen kan amning.

Det är väl dom du ska lita på i första hand. 
  • Anonym (Sluta stressa med vikten!)

Varför denna besatthet över hur fort andra gått ner eller att du själv ska gå ner till startvikten? Din kropp har förändrats massor i samband med graviditet och förlossning så även om du går ner till samma vikt så ser du inte lika dan ut.

Jag startade på ca 75. Gick upp till 99. Väntade tvillingar. Iom förlossningen (snitt) tappade jag väl drygt 20kg. Med många promenader med hund och vagn så gick jag ner under startvikt. Sen dess har jag, under de 10 år som gått, pendlat mellan strax under 75 och strax över 80. Allt beroende på hur jag mått, hur stressad jag varit etc. Jag har ätit hyfsat lika oavsett vikt utan det är annat som påverkat. Många byxor jag hade innan graviditet har jag aldrig kunnat ha igen oavsett vikt då höfterna ändrats tex. 

Fokusera mindre på vikten och mer på att må bra, känna dig stark och hälsosam. Vikten har inget alls med det att göra.
Svar på tråden Har endast gått ner 5 kg 2 månader efter förlossningen