Anonym (Förstår inte varför jag inte går ner i vikt efter förlossningen) skrev 2024-07-05 13:05:11 följande:
Så folk följer inte den allmänna rekommendationen om att äta 500 extra kalorier när man ammar? Är det därför alla rasar i vikt efter förlossningen?
En bekant till mig hade sin förlossning bara några dagar innan mig. Hon gick upp 30 kg under graviditeten och hade efter knappt 6 veckor gått ner 20 kg.
Jag å andra sidan har knappt gått ner 5 kg på 8 veckor.
Får inte ihop det.. kan väl inte endast ha med antal kalorier att göra?
Varför denna besatthet över hur fort andra gått ner eller att du själv ska gå ner till startvikten? Din kropp har förändrats massor i samband med graviditet och förlossning så även om du går ner till samma vikt så ser du inte lika dan ut.
Jag startade på ca 75. Gick upp till 99. Väntade tvillingar. Iom förlossningen (snitt) tappade jag väl drygt 20kg. Med många promenader med hund och vagn så gick jag ner under startvikt. Sen dess har jag, under de 10 år som gått, pendlat mellan strax under 75 och strax över 80. Allt beroende på hur jag mått, hur stressad jag varit etc. Jag har ätit hyfsat lika oavsett vikt utan det är annat som påverkat. Många byxor jag hade innan graviditet har jag aldrig kunnat ha igen oavsett vikt då höfterna ändrats tex.
Fokusera mindre på vikten och mer på att må bra, känna dig stark och hälsosam. Vikten har inget alls med det att göra.