Hur blir det nu med arvet?
Ett arv är det minsta jag tycker att min pappa kan lämna efter sig efter allt de utsatt mig för..
TS:
Har du kollat upp bodelning och eventuella äktenskapsförord via skatteverket?
Här kan du läsa om exakt ett sådant fall
lawline.se/answers/vad-hander-som-den-avlider-innan-bortgang-givit-bort-egendom
En mamma med ett barn, hon har sagt att hon vill göra barnet arvslöst genom att ge bort alla pengar (och alltså inte till någon annan bröstarvinge utan till typ katthem eller liknande).
Som svar från juristen
"Bröstarvingar har alltid rätt till minst sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). För att försäkra att bröstarvingen inte går miste om sin laglott finns visa regleringar. En av de reglerna är det förstärkta laglottskyddet (7 kap. 4 § ÄB).
Det förstärkta laglottskyddet i 7 kap. 4 § ÄB."
Det är den lagen som jag har länkat ovan. Alltså om gåvan ges väldigt nära innan personen avlider och inskränker laglotten från bröstarvingen så anses gåvan ogiltig och måste återges till dödsboet.
Nej det är orelevant.
Det som tas i beaktande är
"Gåvor som givaren ger när givaren ligger för döden eller trodde vara nära döden. Gåvor som givaren ger men behåller nyttjanderätten på fram till givaren dör. Gåvan har ingen ekonomisk konsekvens för mottagaren fram till att givaren dött."
Barnen har rätt till 50% av tillgångarna från sina föräldrar, man kan inte gå runt det genom att ge bort alla pengarna precis innan man dör, även om det är det som den döende vill.
Nej det är orelevant.
Det som tas i beaktande är
"Gåvor som givaren ger när givaren ligger för döden eller trodde vara nära döden. Gåvor som givaren ger men behåller nyttjanderätten på fram till givaren dör. Gåvan har ingen ekonomisk konsekvens för mottagaren fram till att givaren dött."
Barnen har rätt till 50% av tillgångarna från sina föräldrar, man kan inte gå runt det genom att ge bort alla pengarna precis innan man dör, även om det är det som den döende vill.
Som jag skrev tidigare. Mycket hänger på exakt hur de har gjort bodelning och annat. Samt naturligtvis när pappan dör och vad som händer fram till dess.
Testa appen Kliently. Du kan prata med en jurist som har koll direkt och få veta vad som gäller. Billigt och bra!