• Anonym (Uip)

Hur blir det nu med arvet?

Innan någon tycker att jag är girig så kommer en kort bakgrund. Min pappa har gjort mig så oerhört illa genom åren. Jag växte upp och blev en okej människa trots allt som han utsatte mig för under mina tidiga tonår.
    Han träffade en ny kvinna för cirka 20år sedan, när jag var ung tonåring. De gifte sig efter många år. Min gissning är att de gifte sig för att säkra arvet mot varandra, men vad de inte hade kunskap om var särkullbarn. Så jag var ganska nöjd med att de gifte sig, då jag och mitt syskon åtminstone skulle få dela på pappas halva giftorättsgods. Pappa är nu riktigt dålig och jag gissar att han inte lever länge till. Men nu har de skiljt sig, och jag undrar vad som händer med arvet nu om de skriver över alla tillgångar på henne? Kan jag hävda att de lever under äktenskapslika förhållanden och att jag bör ärva av pappas del?

Ett arv är det minsta jag tycker att min pappa kan lämna efter sig efter allt de utsatt mig för..
  • Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Krille krokodil) skrev 2024-07-04 07:45:13 följande:
    Så tänker någon som är väldigt förbannad fortfarande.

Jag hade opererat bort min farsas DNA ur mina celler om det var möjligt när jag var yngre, så äckligt är det att ha hans sociopatgener.

Men det värsta lägger sig om man ger det 30 år eller så.
    Det stämmer oxå. Står dock för vad jag sa. Att sitta och planera för hur man ska få arv från någon du inte gillar och som inte vill ge dig något arv, är girigt. Speciet om människan inte ens har dött än. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hahaha) skrev 2024-07-04 13:00:56 följande:
    Det stämmer oxå. Står dock för vad jag sa. Att sitta och planera för hur man ska få arv från någon du inte gillar och som inte vill ge dig något arv, är girigt. Speciet om människan inte ens har dött än. 
    Gå en mil i någons skor, sen kan du döma den.
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (M) skrev 2024-07-04 11:36:11 följande:
    Skillnad på gåvor till bröstarvingar och andra. Exfrun är ingen bröstarvinge. 
    Nej det är ingen skillnad.
  • Anonym (Uip)
    Anonym (J) skrev 2024-07-04 11:43:43 följande:

TS:
    Har du kollat upp bodelning och eventuella äktenskapsförord via skatteverket?

Det har jag inte gjort! Går det att ringa in anonymt och begära ut handlingarna?
  • Anonym (J)
    Anonym (Uip) skrev 2024-07-04 14:40:47 följande:
    Det har jag inte gjort! Går det att ringa in anonymt och begära ut handlingarna?
    Ja
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-07-04 14:37:04 följande:
    Jo det är det. Personer som inte är bröstarvingar kan aldrig bli aktuella för förtida arv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-07-04 14:37:04 följande:
    Jo det är det. Man kan ge bort hela sin förmögenhet till ett katthem medan man lever. Det kan inte bröstarvingarna göra något åt. 
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (M) skrev 2024-07-04 15:04:28 följande:
    Jo det är det. Man kan ge bort hela sin förmögenhet till ett katthem medan man lever. Det kan inte bröstarvingarna göra något åt. 
    Nej inte om man snart ska gå bort så kan man inte det.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-07-04 15:08:41 följande:
    Jo det kan man.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-07-04 15:08:41 följande:
    Jo så länge man är klar i skallen. 
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (M) skrev 2024-07-04 15:04:28 följande:

Här kan du läsa om exakt ett sådant fall
    lawline.se/answers/vad-hander-som-den-avlider-innan-bortgang-givit-bort-egendom

En mamma med ett barn, hon har sagt att hon vill göra barnet arvslöst genom att ge bort alla pengar (och alltså inte till någon annan bröstarvinge utan till typ katthem eller liknande).

Som svar från juristen

"Bröstarvingar har alltid rätt till minst sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). För att försäkra att bröstarvingen inte går miste om sin laglott finns visa regleringar. En av de reglerna är det förstärkta laglottskyddet (7 kap. 4 § ÄB).

Det förstärkta laglottskyddet i 7 kap. 4 § ÄB."

Det är den lagen som jag har länkat ovan. Alltså om gåvan ges väldigt nära innan personen avlider och inskränker laglotten från bröstarvingen så anses gåvan ogiltig och måste återges till dödsboet.

• Anonym (Anonym S)
    Anonym (M) skrev 2024-07-04 15:11:22 följande:
    Jo så länge man är klar i skallen. 

Nej det är orelevant.

Det som tas i beaktande är

"Gåvor som givaren ger när givaren ligger för döden eller trodde vara nära döden. Gåvor som givaren ger men behåller nyttjanderätten på fram till givaren dör. Gåvan har ingen ekonomisk konsekvens för mottagaren fram till att givaren dött."

Barnen har rätt till 50% av tillgångarna från sina föräldrar, man kan inte gå runt det genom att ge bort alla pengarna precis innan man dör, även om det är det som den döende vill.

• Cathariiina
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-07-04 15:14:33 följande:

Nej det är orelevant.

Det som tas i beaktande är

"Gåvor som givaren ger när givaren ligger för döden eller trodde vara nära döden. Gåvor som givaren ger men behåller nyttjanderätten på fram till givaren dör. Gåvan har ingen ekonomisk konsekvens för mottagaren fram till att givaren dött."

Barnen har rätt till 50% av tillgångarna från sina föräldrar, man kan inte gå runt det genom att ge bort alla pengarna precis innan man dör, även om det är det som den döende vill.

(Det fetade): OK, då skulle det inte funka att göra som jag skrev tidigare, att ge bort huset till ett av sina barn, men skriva in en klausul om att man själv har rätt att bo kvar där på livstid. För då fattar alla att det eg. handlar om ett legat och inte en gåva.
  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-07-04 15:34:08 följande:
    (Det fetade): OK, då skulle det inte funka att göra som jag skrev tidigare, att ge bort huset till ett av sina barn, men skriva in en klausul om att man själv har rätt att bo kvar där på livstid. För då fattar alla att det eg. handlar om ett legat och inte en gåva.
    Lösningen är att ägaren betalar kostnaderna för fastigheten och den som bor hyr. Att äga en fastighet har ekonomiska konsekvenser då det uppstår tex fastighetsavgift.
  • Anonym (J)

Som jag skrev tidigare.  Mycket hänger på exakt hur de har gjort bodelning och annat.  Samt naturligtvis när pappan dör och vad som händer fram till dess.

• Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-07-04 15:40:37 följande:
    Lösningen är att ägaren betalar kostnaderna för fastigheten och den som bor hyr. Att äga en fastighet har ekonomiska konsekvenser då det uppstår tex fastighetsavgift.
    Ja, men föräldern måste ju på något sätt kunna försäkra sig om att få bo kvar. Även om sonen skaffar svärdottern från Helvetet, som säger att "antingen kastar du ut henne eller så går jag".
  • Egon den stora
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-03 18:09:18 följande:
    Bakgrunden kvittar. Han är inte skyldig dig mer än lagen medger. Du framstår faktiskt som girig.
    Och du framstår som en idiot.
  • Anonym (Tips)

Testa appen Kliently. Du kan prata med en jurist som har koll direkt och få veta vad som gäller. Billigt och bra! 

Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?