• Anonym (Anorexia)

Hur överlever man som familj med ett barn med anorexia?

Min bonusdotter på 14 år har sedan drygt två månader tillbaka diagnos anorexia. Hon har varit inlagd heltid över en månad och successivt fått börja komma hem. Sambon har varit inlagd med henne hela tiden och sköter 80% av allt som har  med vården att göra. Hon bor heltid hos oss och har alltid gjort. Det finns fler syskon i familjen i åldrarna 4-13 år som jag skött ensam under denna tid.

Hur överlever man detta?
    Jag sköter hela hemmet, matlagning, barn, tvätt, städ, aktiviteter. Dessutom sommarlov nu, så barnen är hemma hela tiden. Jag deltar på alla möten med vården, lämnar/hämtar barnen hos barnvakt, kör till sjukhuset, handlar etc. 
    Nu är hon hemma en del av tiden, men all tid går åt till att följa matschema och vila efter maten. Hon äter kl 8-8.30 (+vila 60 min), 10-10.30 (+vila 30 min), 11.30-12 (+vila 60 min), 14-14.30 (+vila 30 min), 16.30-17 (+vila 60 min) och 19.30-20 (+vila 30 min). Under vilan ska hon övervakas. Däremellan ska hon utnyttja sin motionstid 30 min x2 varje dag. 

Måltiderna ska vara vanliga måltider. Går inte att ta genvägar med korv och bröd, pannkakor eller McDonald's mat eller brunch eller liknande, utan riktiga mål enligt kostcirkeln, så det tar tid att laga maten och städa bort efter maten. 
    Måltiderna hemma går inte lätt. Hon vägrar allt som oftast äta och man ska vara lågaffektiv, stöttande, distrahera och motivera. Utbrott där hon skriker, slåss, sparkas, klöss och kastar saker. All mat ska diskuteras. För mycket kalorier, för stora portioner, vill ha annst tillbehör, annan måltidsdryck osv. Vägrar följa vårdplanen. Vägrar näringsdryck när hon inte äter enligt schemat. Vägrar åka in till sjukhuset. Vill ständigt göra saker. Underhållas med shopping, spel, promenader, åka bil etc. Det suger ut ALL energi. 

Syskonen bortprioriteras. Jag och sambon har knappt någon tid att prata med varandra och hitta ett gemensamt förhållningssätt. Vi hinner inte prata om dagen som varit. Båda däckar i sängen direkt vi lägger oss.
    Jag sliter ihjäl mig hemma med att vara "ensamstående" med flera barn, varav mer än ett har särskilda behov då de har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Hur orkar man!?
    Det man läst sig till är att tillfrisknandet kan ta månader, om inte år. Det har "bara" gått två månader, men vi båda håller redan på att gå under.

Hur överlever man detta? Vart hittar man styrkan?
  • Svar på tråden Hur överlever man som familj med ett barn med anorexia?
  • Anonym (Kork)
    Anonym (Marie) skrev 2024-07-08 22:23:00 följande:

Det är en del av processen att förstå att ens handlande har konsekvenser, att man ibland måste tänka på andra än sig själv. Det är inte skuldbeläggande utan något man gör regelbundet under en vanlig uppfostran när ett litet barn slår någon förklarar man att det gör ont det är inget skuldbeläggande heller utan något man säger för att barnet ska förstå. 

Om hon hade extrema skuldkänslor skulle hon inte göra såhär. Anorektiker tänker i regel inte på andra utan isolerar sig och går helt upp i sitt beteende. 

Att äta kan man välja att göra man kan inte välja att inte ha cancer. 

Barnet är mycket riktigt inte ansvarig för att föräldrarna är medberoende de måste de lösa själva! 

Skulle du föreslå samma sak för en förälder med barn som har cancer? "Alltså, mamma förstår att det är jobbigt för dig, men du har ju förstört hela vår sommar med din leukemi. Kan du inte gaska upp dig lite?"

Ätstörningar är en sjukdom, precis som till exempel cancer.
  • Anonym (Agda)

Förstår att det är jobbigt, en vän till mitt barn eller har anorexia, tror hon är inne på tredje året nu. Tjejen får tillbringa mycket tid på ett vårdhem. Kompisarna besöker och hör av sig ibland, hoppas även denna tjej har det så, annars borde ni uppmuntra kontakt med kompisar. 

Men skilj på problemen, att tillaga näringsrik mat varje dag borde inte vara ett problem. Inte heller att ha hand om flera barn och hushåll en tid, många ensamstående gör det. Strunta i att handla mat, beställ hem. Skaffa även städhjälp. 

Man orkar allt när man måste, se målbilden, en ung tjej som mår bra, det är värt diverse uppoffringar. 

Lycka till med allt! 

• Anonym (L)
    Anonym (B) skrev 2024-07-08 18:10:43 följande:
    Ja? Vad tror du ångest beror på då? Om inte ett resultat av känslan av vanmakt på något sätt, som många får av trauman.

Ångest uppstår inte från tomma intet. Det har ett syfte. Ätstörning drabbas de som känner sig "kvävda" av hemska minnen eller osunda psykiska levnadsmiljöer på något sätt. Man vill fly, fäkta eller frysa. 

Vi är sociala varelser. Trauman är väldigt vanligt, och förbisett som orsaksförklaring från vårdens håll i många fall åtminstone i Sverige.
    Du har fel. Ångest behöver inte alls vara kopplat till något specifikt. Och du verkar ju ha snöat in på trauma som förklaringsmodell. Det är föga hjälpsamt för en familj i kris runt ett svårt psykiskt sjukt barn.
  • Anonym (L)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2024-07-08 19:37:25 följande:

Jag vill gå emot er som säger att TS bör träna, få till tid med sin partner etc. Med ett så sjukt barn finns inte den tiden. 

Om man har möjlighet att träna mm är det så klart jättebra och det gör att man mår bättre och kkarar vården av barnet bättre, men TS, känn inte att det är ytterligare en sak du ska få in i schemat under den här så akuta och intensiva perioden. Så fort det går - hitta andningspauser. Innan dess - koncentrera er på att klara ett ögonblick, en måltid i taget. Jag har nog aldrig levt så mycket i nuet som när mitt barn var som sjukast. Det handlade om att klara den här morgonen/läkarbesöket/duschen mm. En sak i taget.

Jag är en av dem som skrev träna - det är för att det varit min livlina. Den enda stunden av själslig lugn har ofta varit  då jag efter 30-60
    min hård konditionsträning Fått lite struktur på alla extremt jobbiga tankar i huvudet. 

jag har 5 barn, varav 3 har haft ett riktigt jobbigt år med BUP-kontakt av och till akut på alla 3. så jag vet hur det är att känna att man slits sönder.

är man inte lagd åt det hållet (att träning ger ro) utan det blir en press så håller jag till 100% med att man ska skita i det.

• Anonym (Annan mamma)
    Hope12 skrev 2024-07-08 22:30:42 följande:

Jag har bara läst ts och har egentligen inga råd för hur man orkar. Kan bara säga att när jag var ätstörd hjälpte det att titta på tv under och efter måltider. Det var mindre fokus på själva maten även om det var jobbigt såklart. Kändes mer okej att det tog tid också. 

Detta gäller även mitt barn. Ju mindre fokus på maten desto lättare. Mitt barn äter ok nu, men vi undviker fortfarande att prata om själva maten eller om hur mycket någon äter. 

• Anonym (Annan mamma)
    Anonym (Agda) skrev 2024-07-08 23:14:49 följande:

Förstår att det är jobbigt, en vän till mitt barn eller har anorexia, tror hon är inne på tredje året nu. Tjejen får tillbringa mycket tid på ett vårdhem. Kompisarna besöker och hör av sig ibland, hoppas även denna tjej har det så, annars borde ni uppmuntra kontakt med kompisar. 

Men skilj på problemen, att tillaga näringsrik mat varje dag borde inte vara ett problem. Inte heller att ha hand om flera barn och hushåll en tid, många ensamstående gör det. Strunta i att handla mat, beställ hem. Skaffa även städhjälp. 

Man orkar allt när man måste, se målbilden, en ung tjej som mår bra, det är värt diverse uppoffringar. 

Lycka till med allt! 

Jag tror inte att du förstår den fruktansvärda stressen och ångesten det innebär att ha ett barn som svälter ihjäl sig. Att varje måltid kan ta så lång tid att det i princip är dags att börja laga nästa när man är klar. Och varje måltid omges dessutom av ångest, skrik, bråk och våld. Lagom till man är färdig är det dags att diska och börja med nästa. Och där, vid sidan av det jobbet, finns syskon som är oroliga, behöver sin vardag, närhet, köras till träning, läxhjälp mm. Och ett hem och kanske en trädgård som behöver hållas i ok skick. 

Dessutom är det inte bara att köpa hämtmat och städhjälp när ingen av de vuxna kan jobba utan går på vab. 

• Anonym (Agda)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2024-07-09 07:23:10 följande:

Jag tror inte att du förstår den fruktansvärda stressen och ångesten det innebär att ha ett barn som svälter ihjäl sig. Att varje måltid kan ta så lång tid att det i princip är dags att börja laga nästa när man är klar. Och varje måltid omges dessutom av ångest, skrik, bråk och våld. Lagom till man är färdig är det dags att diska och börja med nästa. Och där, vid sidan av det jobbet, finns syskon som är oroliga, behöver sin vardag, närhet, köras till träning, läxhjälp mm. Och ett hem och kanske en trädgård som behöver hållas i ok skick. 

Dessutom är det inte bara att köpa hämtmat och städhjälp när ingen av de vuxna kan jobba utan går på vab. 

Nej jag tror ingen som inte upplevt det själv riktigt förstår hur uppslitande det är, måste vara fruktansvärt. Det är mycket oro ändå, bara med barn utan speciella problem, menade inte att förringa hur jobbigt det är. 

Men eftersom det innebär så mycket stress, tyckte jag bara det var lite underligt att ta upp just att man måste tillaga näringsrik mat eller ta hand om syskon och hushåll på egen hand några dagar, det borde väl vara mindre problem i sammanhanget. Det du tar upp är ju mycket värre. 

Att få matleveranser från tex Coop brukar väl inte vara så dyrt ändå och borde minska stressen. Ok, städhjälp blir kanske för dyrt, fast kanske också värt det tex en gång i månaden åtminstone för mindre stress. 

• Ami  Heart

Orkar inte läsa en del kommentarer.

Be om stöd. Det är grunden för att orka. 

Ätstörning och ångest behöver inte bero på trauman.

Kontakta kurator på sjukhuset, på vårdcentral, via försäkring/arbetsgivare och familjestöd (socialtjänst). Helst via alla för det är bättre med för många än ingen. Du kan tacka nej senare.

Aktivera alla skyddsnät du kan tänka. Förskola, fritids, föräldrar, syskon, föräldrar till kompisar till de andra barnen. Hör av dig till alla du kan komma på och be om stöd. Kan någon vara barnvakt, ta med något av de andra barnen till ett landställe, ta med till stranden.

För dig och den andra föräldern, starta en chatt som är inriktad på praktiska saker och en annan chatt där ni bara pratar om saker ni älskar och bekräftar varandra.

Du är fantastisk som kämpar. 

• Anonym (Annan mamma)
    Ami Heart skrev 2024-07-09 10:43:35 följande:

För dig och den andra föräldern, starta en chatt som är inriktad på praktiska saker och en annan chatt där ni bara pratar om saker ni älskar och bekräftar varandra.

Du är fantastisk som kämpar. 

Håller med! (om allt du skrev, men vill kommentera just detta) 

Det här att få till kommunikationen med den andra föräldern är lika svårt som det är viktigt. Att, som du skriver, ha ett system för att uttrycka kärlek är en jättebra idé.

Och när så gott som all kommunikation om viktiga saker är skriftlig är emojis guld värda. Min emojianvändning ökade lavinartat under den period när det var omöjligt att få till samtal med nära och kära. Man måste kunna berätta för sin partner om man tycker att den gör fel, men i en kris behöver de messen bombas med hjärtan också. 

Och jag vill lägga till att vara extra förlåtande mot varandra. Med stark press och stress under lång tid fungerar man dåligt och säger och gör saker som inte alltid är så bra. Så förlåt er själva och varandra för de sakerna. Ni kämpar så hårt och gör så mycket som är bra. Släpp det mindre bra bakom er och titta framåt. 

• Anonym (Annan mamma)

Kan dottern äta uppvärmd mat? Gör i så fall storkok och frys in. 

• Anonym
    Anonym (B) skrev 2024-07-07 23:58:25 följande:
    Hur överlever man som familj med ett barn med anorexia?

All psykisk och fysisk ohälsa har ju en orsak. (Eller flera).
    Många som lider av ätstörningar gör det för att de vill kontrollera något när de känner att de inte kan kontrollera annat (som sina känslor om något). Har hon PTSD kanske?

Hon kan behöva få bearbeta trauman för att komma över orsaken till ätstörningen.

Jaha, och varför tror du det?
    Anonym (B) skrev 2024-07-08 18:10:43 följande:
    Ja? Vad tror du ångest beror på då? Om inte ett resultat av känslan av vanmakt på något sätt, som många får av trauman.

Ångest uppstår inte från tomma intet. Det har ett syfte. Ätstörning drabbas de som känner sig "kvävda" av hemska minnen eller osunda psykiska levnadsmiljöer på något sätt. Man vill fly, fäkta eller frysa. 

Vi är sociala varelser. Trauman är väldigt vanligt, och förbisett som orsaksförklaring från vårdens håll i många fall åtminstone i Sverige.

Din okunskap är skrämmande.
  • Less is more
    Anonym (L) skrev 2024-07-09 00:14:12 följande:
    Du har fel. Ångest behöver inte alls vara kopplat till något specifikt. Och du verkar ju ha snöat in på trauma som förklaringsmodell. Det är föga hjälpsamt för en familj i kris runt ett svårt psykiskt sjukt barn.
    Trauma var ofta förklaringsmodellen förr i tiden. Men idag vet man att genetiska faktorer och medfödd sårbarhet istället  spelar en  stor roll även för psykiska åkommor.

TS- det låter verkligen som att ni har det jättejobbigt.

Om jag vore ett av era andra barns kompis förälder - så skulle jag fråga om ert barn ville bo eller vistas  hos oss
    mycket ett tag. Dels för avlastning för er under en tid men också för att syskonen inte ska behöva anpassa sig hela tiden. De behöver också få bli sedda och hörda och koppla av från sjukdomen eftersom hela familjen blir involverad.

Jag tror det skulle underlätta för er om vänner och familj såg  er och kunde  hjälpa er i vardagen på något sätt.  Jag hoppas det och att de hör av sig till er snart!

Satsa även på din sömn och ta promenader ibland.

Det var en som sa ovan att hon  fick äta framför TV:n när hen var ätstörd och hade måltidsbehandling. Det hjälpte hen. Vore kanske bra att testa.

Kram och lycka till med allt!
  • Lena5

För en ungdom som har en npf-diagnos kan en vanlig skolsituation vara mycket stressande. Det kan handla om sociala krav eller krav på flexibilitet som andra ungdomar i samma ålder lätt klarar av. Detta väcker också tankar hos ungdomen om hur det ska gå i framtiden, hur man ska klara ett vanligt vuxenliv.

Det här kan vara ångestdrivande i sig, det behövs INGA specifika trauman för att skapa den stressen och oron. Har man dessutom en dålig kontakt med den biologiska förälder som man inte bor med, då kan det också skapa en viss osäkerhet i livet. (Även om bristen på kontakt har tydliga orsaker, som finns på den förälderns sida.)

Dessutom verkar en del personer lättare att utveckla aneroxia, rent biologiskt. 

Sluta skuldbelägga föräldrar som har barn med npf-diagnoser, stötta istället!

• TvillingmammaVästgöte

Jag känner två familjer med var sin tonårsdotter med anorexia. Behandlingen har för båda varit familebasersd terapi där familjen står för själva behandlingen med regelbundna måltider enligt schema och fått coachning av ätstörningsvården. I båda dessa familjer vabbade mammorna i ett år . Så det verkar vara iet heltidsuppdrag i ett år att ta hand om en ungdom med anorexia. Oerhört tufft. 

• Anonym (Annan mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-07-09 13:04:59 följande:

Jag känner två familjer med var sin tonårsdotter med anorexia. Behandlingen har för båda varit familebasersd terapi där familjen står för själva behandlingen med regelbundna måltider enligt schema och fått coachning av ätstörningsvården. I båda dessa familjer vabbade mammorna i ett år . Så det verkar vara iet heltidsuppdrag i ett år att ta hand om en ungdom med anorexia. Oerhört tufft. 

I den familj jag känner vabbade båda föräldrarna (tills en av dem sjukskrevs). Ja, jättetufft. Det är verkligen ett heltidsjobb. De föräldrarna vårdade dottern hemma, inte något på sjukhus eller vårdhem. Båda föräldrar satt med under alla måltider. Det är säkert olika vad som passar bäst.
    Hur som helst mår den flickan mycket bättre idag. Det kan vända. :) 
Svar på tråden Hur överlever man som familj med ett barn med anorexia?