• Anonym (Fegisen)

Livrädd för tbe men livrädd för vaccinet

Ett dilemma för mig. Skiträdd för tbe. Bor nära skog o undviker högt gräs. Har en liten trädgård o vågar knappt sträcka in armarna i buskarna för rädsla av fästingar. Bor i en sthlm-förort och hela sthlm är vad jag vet riskområde för tbe. Är rädd att sitta på gräsmattan o tvättar jämt filtar om barnen varit ute i skogen o sen suttit där. Ja skiträdd.

Vill vaccineras mig för att kunna slappna av. Men är dessutom skiträdd för vaccinets biverkningar. Har läst att man kan få guillian barre och bli förlamad eller andra läskiga neurologiska saker som domningar, stickningar o synfel. 

Har tagit massa andra vaccin som stelkramp och inte varit rädd då. Även tagit andra vaccin i vuxen ålder som mit tuberkulos.Tog dock svininfluensasprutan o fick domningar/stickningar som biverkning men som sen gick över. Pga det vågade jag inte ta mot covid,  blev rädd för vaccinets biverkningar efter svininfluensan s.

Är ingen vaccinmitståndare bara allmänt rädd. 

Hur ska jag resonera. Hjälp mig.

• Svar på tråden Livrädd för tbe men livrädd för vaccinet
  • Benny62
    Anonym (Bb) skrev 2024-07-10 16:38:42 följande:

Jag har aldrig vaccinerat mig och går i skogen hela sommarnen och hösten och plockar svamp. Fått massvis med fästingar i mitt liv, men några per år Senaste åren  

tbe KAN vara farligt men dom flesta vet faktiskt inte ens om att dom har det. 

har haft borreliainfektion gjorde mig förlamad  i ansiktet. Men fick det troligtvis av transfusionen. 

Ja jag håller med dig att risken är ganska liten men jag valde för några år sedan att vaccinera mig eftersom jag är en del ute och vandrar i naturen 
  • Anonym (Bestämma sig)

Vaccinet mot svininfluensan var speciellt, det var bråttom och man använde en äldre metod för att framställa det. 
    Så döm inte alla vacciner efter det.

Ibland kan man få biverkningar av vaccin, t.ex ont i armen, men det brukar gå snabbt över.

• Anonym (Gun)
    Anonym (Bb) skrev 2024-07-10 16:40:20 följande:
    Som sagt är det ovanligt att bli så sjuk. Dåligt att uppmana folk att bli oroade av saker. 
    Om man är oroligt lagd borde man oroa sig för TBE snarare än för vaccinet, som har få och milda biverkningar. 
  • Anonym (Malin)

Fästingar sprider många fler sjukdomar som vaccinet inte skyddar mot. TBE är mycket ovanligare än alla de smittorna. Ofta får dessutom TBE skulden för de symtom som andra bakteriella infektioner ger. För vården testar inte mot dessa. Och tänk på att väldigt många som är fullbacvinerade ändå får svår TBE.
    Det sker en stor kampanj för vaccinering för att vaccinbolagen ska tjäna pengar. Varför görs det då inget för att förebygga de vanligare smittorna?

• Anonym (Anonym)

En släkting till mig blev allvarligt sjuk i TBE.

• Anonym (Gun)
    Anonym (Malin) skrev 2024-07-11 21:58:30 följande:

Fästingar sprider många fler sjukdomar som vaccinet inte skyddar mot. TBE är mycket ovanligare än alla de smittorna. Ofta får dessutom TBE skulden för de symtom som andra bakteriella infektioner ger. För vården testar inte mot dessa. Och tänk på att väldigt många som är fullbacvinerade ändå får svår TBE.
    Det sker en stor kampanj för vaccinering för att vaccinbolagen ska tjäna pengar. Varför görs det då inget för att förebygga de vanligare smittorna?

Inget du skrivet stämmer. TBE är vanligaste sjukdomen och vaccinet hjälper väl. 

Cirka 90 procent av de vaccinerade har skyddande antikroppar två veckor efter den andra vaccindosen. Två vaccindoser kan anses ge ett tillräckligt skydd som varar ungefär ett år. Efter tre doser enligt den normala tidtabellen har nästan 100 procent av de vaccinerade skydd i minst tre år. Forskningsrön visar att över 90 procent av de vaccinerade har en skyddande antikroppsnivå ännu fem år efter den andra påfyllnadsdosen (det vill säga efter sammanlagt fem vaccindoser).

Förra året rapporterades cirka sex hundra fall av TBE, fästingöverförd virusorsakad hjärninflammation. Det är det högsta antalet rapporterade fall hittills. Trenden är ökande med en större geografisk utbredning över Sverige. En utförligare lägesbild presenteras i epidemiologisk årsrapport senare i vår.

Av de rapporterade sjukdomsfallen blir de flesta som insjuknar helt återställda men hos ungefär en tredjedel av de rapporterade fallen konstateras långdragna eller bestående neurologiska besvär. 

? För personer som vistas i områden med förhållandevis mycket TBE är det en god idé att följa de regionala rekommendationer som finns och vaccinera sig. Om man väljer att vaccinera sig är det bra att göra det tidigt på året så att man hinner ta de doser som behövs för ett gott skydd inför säsongen, säger statepidemiolog Magnus Gisslén.

Babesia, som är nära besläktad med malariaparasiten, förökar sig i de röda blodkropparna. Ett hundratal babesiaarter är kända, men bara ett fåtal kan vara sjukdomsframkallande hos människan. Reservoar för smittan är framför allt smågnagare (USA) men också hjortdjur samt tamboskap (Sverige). Några få fall av babesios har rapporterats ifrån Sverige, och i dom flesta fallen var orsaken B. divergens. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Gun) skrev 2024-07-11 23:31:30 följande:

Cirka 90 procent av de vaccinerade har skyddande antikroppar två veckor efter den andra vaccindosen. Två vaccindoser kan anses ge ett tillräckligt skydd som varar ungefär ett år. Efter tre doser enligt den normala tidtabellen har nästan 100 procent av de vaccinerade skydd i minst tre år. Forskningsrön visar att över 90 procent av de vaccinerade har en skyddande antikroppsnivå ännu fem år efter den andra påfyllnadsdosen (det vill säga efter sammanlagt fem vaccindoser).

Förra året rapporterades cirka sex hundra fall av TBE, fästingöverförd virusorsakad hjärninflammation. Det är det högsta antalet rapporterade fall hittills. Trenden är ökande med en större geografisk utbredning över Sverige. En utförligare lägesbild presenteras i epidemiologisk årsrapport senare i vår.

Av de rapporterade sjukdomsfallen blir de flesta som insjuknar helt återställda men hos ungefär en tredjedel av de rapporterade fallen konstateras långdragna eller bestående neurologiska besvär. 

? För personer som vistas i områden med förhållandevis mycket TBE är det en god idé att följa de regionala rekommendationer som finns och vaccinera sig. Om man väljer att vaccinera sig är det bra att göra det tidigt på året så att man hinner ta de doser som behövs för ett gott skydd inför säsongen, säger statepidemiolog Magnus Gisslén.

Babesia, som är nära besläktad med malariaparasiten, förökar sig i de röda blodkropparna. Ett hundratal babesiaarter är kända, men bara ett fåtal kan vara sjukdomsframkallande hos människan. Reservoar för smittan är framför allt smågnagare (USA) men också hjortdjur samt tamboskap (Sverige). Några få fall av babesios har rapporterats ifrån Sverige, och i dom flesta fallen var orsaken B. divergens. 

Du sprider falsk information! TBE är inte alls lika vanlig som babesia, rickettsia, neo-erlichia eller erlichia. Läs på. Det finns ststistik på hur många av fästingarna bär på vilka smittor.
  • Tow2Mater
    Anonym (Gun) skrev 2024-07-11 23:31:30 följande:

...
    Hur många doser ska man ta i sin livstid egentligen?
  • Anonym (Malin)

Gun verkar ha en fot med i TBE-vaccinsmarknaden. 
    Borrelia glömde jag nämna, och den är extremt mycket vanligare än TBE. Och babesia som Gun nämnde refererar hon till gammal information om. Den har visat sig vara relativt vanlig och den gör människor sjuka. Sverige ligger relativt långt efter i kunskap kring fästingburna infektioner och i andra länder kan man mer om ämnet.

• Anonym (Gun)
    Anonym (Malin) skrev 2024-07-12 00:04:24 följande:

Borrelia glömde jag nämna, och den är extremt mycket vanligare än TBE. Och babesia som Gun nämnde refererar hon till gammal information om. Den har visat sig vara relativt vanlig och den gör människor sjuka. Sverige ligger relativt långt efter i kunskap kring fästingburna infektioner och i andra länder kan man mer om ämnet.

Citaten kommer från Folkhälsomyndigheten och om du tror att du vet bättre än de, ge gärna källor
  • Anonym (Gun)
    Anonym (Malin) skrev 2024-07-12 00:04:24 följande:

Borrelia är vanligare men finns inget vaccin mot det. TBE är allvarligare men det finns vaccin. 

• Benny62

Man undrar vad problemet är här i diskussionen det är väl bara göra som jag att Vaccinera sig eller så skiter man i det ska det vara så svårt eller ??

• Anonym (Bestämma sig)
    Tow2Mater skrev 2024-07-12 00:03:48 följande:
    Hur många doser ska man ta i sin livstid egentligen?
    Man tar tre första året men sedan behöver man bara fylla på vart 5 år 
  • Benny62
    Anonym (Bestämma sig) skrev 2024-07-12 09:23:35 följande:
    Man tar tre första året men sedan behöver man bara fylla på vart 5 år 
    Man tar tre första året sedan efter tre år och sedan är det vart femte år så är det för mig iallafall 
Svar på tråden Livrädd för tbe men livrädd för vaccinet