Fjäril kär skrev 2024-08-02 10:01:03 följande:
För att du hoppas att hon ska ha ändrat sig för varje gång ni ses eller har kontakt. Och för varje liten smula av vänlighet och bekräftelse du får så ökar det ditt hopp.
Trots att du blir bevisad om motsatsen hela tiden. Trots att dessa smulor bryter ner dig.
Du har allt att vinna på att säga upp vänskapen. Du slipper vänta på något som aldrig kommer hända. Du slipper jaga små smulor, du slipper kravla på botten . Du återfår din värdighet . Du återfår ditt värde . Du kan lägga energi på andra människor och veta att du mår bra.
Det låter helt rimligt, tycker jag! Inom mig har jag hoppats på att få se en glimt av glädje för någon annans skull, en skymt av sympati.
Om hon blir glad för någon annans skull, är det för att hon har varit involverad. Som att ha hjälpt till med en flytt, kommit på en problemlösning eller lärt ut något.
Då skämtar hon alltid på liknande sätt: "Jag är en bra lärare!", "Hon hade svårt med det här, men jag kom på en lösning och det blev mycket lättare för henne.", eller "Vi flyttade och jag sa till mig själv att jag skulle bära de allra tyngsta möblerna, så det blir lättare för alla andra senare och jag får känna att jag har hjälpt till."
Annars är hon helt "kall". Kylan från henne är skrämmande när jag tänker på det. Hon är ingen mobbare, men hon har indirekt pratat illa om mig och sagt negativa saker.
Hon har också "kontrollerat" och "dominerat" mig. När jag tänker efter, är det alltid riktat mot mig. Jag vet inte om hon tar mig för givet eller om det är något annat.
Som sagt, när jag sitter här, vill jag bara ta bort henne ur mitt liv och glömma henne. Men när jag träffar henne blir allt annorlunda. Det är som om hon är "fantastisk".
Hon ger mig en kram som får mig att känna mig varm och speciell, som om jag är omtyckt av henne. Det är också ett problem. Ibland vet jag inte om hon ser mig som en vän eller bara som luft.
Men hennes kramar kan få mig att släppa allt. Hon ser till att våra kinder möts. Det är en unik kram som jag inte minns att jag fått från någon annan.
Jag är ganska känslig, så minsta lilla kram kan göra mig väldigt glad, så länge jag tycker den är genuin och inte på något vis "påtvingad". Det är egentligen därför jag inte gillar hälsningskramar. Ibland vet jag inte om folk verkligen vill krama mig eller bara gör det för att "det hör till".
Men hennes kramar verkar så genuina. Jag blir glad att hon vill ses, även om det är väldigt sällan. Men framför allt verkar hon inte vilja ses eller bjuda in mig till gruppaktiviteter. Om det inte är jag som föreslår en aktivitet hon gillar, som bowling. Då kan hon skicka ett sms och fråga vilket datum som passar bäst för bowling. Annars känns det som om jag är ovälkommen till utflykter och andra aktiviteter, som om hon "bara vill ha mig för sig själv." Det kan få mig att känna mig speciell, men jag förstår ändå inte varför eller om hon ens står ut med mig.
Just idag är jag ledsen, för jag ser den där kylan alltmer. Jag är ledsen för att jag har träffat så många känslokalla människor i mitt liv. Manipulativa människor och en vän under barndomen som alltid ville kontrollera mig och skrek på mig. Det tog år att komma bort från den personens trakasserier och kontroll. Även om det bara var under barndomen, satt det kvar länge. Tills jag blev mer av en "människa" och starkare.
Känslokalla människor har jag haft att göra med förut och det har alltid varit jobbigt. Nu verkar en person som jag tyckt varit så bra också vara känslokall. Och som sagt, hon har narcissistiska tendenser.
Jag tror att hon vid ett tillfälle var arg på mig för att jag ställde upp för en nyfunnen tjejkompis. Hon ville inte ens hälsa på mig den dagen. Hon tittade på mig och "sprang" iväg. Jag tänkte ta upp det med henne, men det blev aldrig av för att det inte fanns tid eller chans. Sedan hade det gått för lång tid för att ta upp något så "litet" och gammalt.
Men när jag lägger alla pusselbitar på bordet, ser jag manipulation, svartsjuka och känslan av orättvis behandling. Hon blir extra glad om hon blir medbjuden och kan prata gott om mig, som om jag är felfri och perfekt. Om jag själv är gäst och medbjuden, är jag "neutral" och hon har ibland sagt något negativt om mig till en ny bekant. Framför allt om det är en ny person i gruppen. Då kan hon säga något negativt eller något jag inte är stolt över, eller berätta en händelse som får mig att framstå som en "fåntratt". Hon gör det på ett "charmigt" sätt, som om hon skojar.
Hon är kall och så vidare.
Förlåt för mitt långa inlägg. Det var bara så skönt att skriva av sig. Jag behöver egentligen prata med någon om det här. Så jag passar på att använda tråden för att skriva av mig och läsa dina härliga inlägg. Förhoppningsvis kan jag glömma henne helt.
Du har så rätt med ditt inlägg. Tack så mycket!