Fjäril kär skrev 2024-08-02 10:01:03 följande:
För att du hoppas att hon ska ha ändrat sig för varje gång ni ses eller har kontakt. Och för varje liten smula av vänlighet och bekräftelse du får så ökar det ditt hopp.
Trots att du blir bevisad om motsatsen hela tiden. Trots att dessa smulor bryter ner dig.
Du har allt att vinna på att säga upp vänskapen. Du slipper vänta på något som aldrig kommer hända. Du slipper jaga små smulor, du slipper kravla på botten . Du återfår din värdighet . Du återfår ditt värde . Du kan lägga energi på andra människor och veta att du mår bra.
Det låter helt rimligt, tycker jag! Inom mig har jag hoppats på att få se en glimt av glädje för någon annans skull, en skymt av sympati.
Om hon blir glad för någon annans skull, är det för att hon har varit involverad. Som att ha hjälpt till med en flytt, kommit på en problemlösning eller lärt ut något.
Då skämtar hon alltid på liknande sätt: "Jag är en bra lärare!", "Hon hade svårt med det här, men jag kom på en lösning och det blev mycket lättare för henne.", eller "Vi flyttade och jag sa till mig själv att jag skulle bära de allra tyngsta möblerna, så det blir lättare för alla andra senare och jag får känna att jag har hjälpt till."
Annars är hon helt "kall". Kylan från henne är skrämmande när jag tänker på det. Hon är ingen mobbare, men hon har indirekt pratat illa om mig och sagt negativa saker.
Hon har också "kontrollerat" och "dominerat" mig. När jag tänker efter, är det alltid riktat mot mig. Jag vet inte om hon tar mig för givet eller om det är något annat.
Som sagt, när jag sitter här, vill jag bara ta bort henne ur mitt liv och glömma henne. Men när jag träffar henne blir allt annorlunda. Det är som om hon är "fantastisk".
Hon ger mig en kram som får mig att känna mig varm och speciell, som om jag är omtyckt av henne. Det är också ett problem. Ibland vet jag inte om hon ser mig som en vän eller bara som luft.