• Anonym (.)

Hur sjukskriver man sig och hur börjar man med allt?

Det känns så fel att sjukskriva sig för något psykiskt/extremt-emotionellt. Man har ju läst mycket att sjukskrivning är väldigt vanligt förekommande och många ljuger/lurar till sig om sjukskrivning för sitt ''psykiska ohälsa''. Detta gör att jag får det att ha svårt med att kontakta VC.

Till och börja med: Jag är en mycket ensam person. Jag har växt upp under en mycket våldsam familj och släkt. Detta gjorde mig till att bli en tillbakadragen och förvirrad bar och tonåren. Detta gjorde att jag blev offer för mobbning. Så med andra ord, så blev jag trakasserad hemma och i skolmiljön. På fritiden gick det si och sådär. Vissa var trevliga, men de som jag mest umgicks med (jag förstår inte idag varför jag umgås så mycket med dessa) alltid kritiserade mig. Framförallt en kille som sa negativa kommentarer mot mig. Jag blev ett offer där med, egentligen.

I tonåren blev det bättre på fritiden. Jag hittade riktiga vänner och blev mer öppen. Men i skolmiljön, var jag en tillbakadragen typ och ganska utanför.

Jag hoppade av gymnasiet. Korttid därefter stod jag inte ut med familjen och kontaktade socialen. Socialen hade varit kontakt med mig och familjen från och till under uppväxten, men det blev aldrig någon djupare utredningar. Många anmälningar lades helt enkelt ner.

Jag kom till en annan ort, med skyddad identitet. Början gick det bra. Jag kände: ''Livet börjar nu.''. Jag fick bra kontakt med tjejer. Killar blev det inte så mycket kontakt med och jag fick inte så mycket killkompisar. Jag utvecklad snabbt större förtroende till tjejer. Upplevde att många killar var en mer av manipulerade typ som handlande mest: ''Jag är bra.''.

Tiden gick. Jag fann mitt första jobb som serveringspersonal. Jag blev en bra person som gav bra service. Jag byggde upp betyg.

Men jag blev allt mer av en ensammare och ensammare. Av någon anledning, så fann jag inga kompisar. Trots min aktivitet i olika områden. En vis av ''sex-intresse'' dök upp här och där, men inte mer än så. Inga kompisar.

Jag blev mer aktiv i kyrkan. Det blev så, just av den gemenskapen och mitt ointresse för alkohol och fester med alkohol.

Jag fann en grupp, men av någon anledning så tyckte många att jag var en ''idiot''. Det sades aldrig så utåt. Men sättet som vissa pratade med mig, så blev det för mig en störningsmoment. Även la jag uppmärksamheten på att människor ''tyckte synd om mig.''. Och endast gjorde saker när andra såg på och det märktes tydligt. Jag blev även bjuden på julafton två gånger. Det visade sig senare att den familjen gick runt i kyrkan och sa: ''Vi tar hand om den här killen.''. När i själva verket endast rörde sig om julafton firande, men resten av året så blev det ingen kontakt alls.

Jag bytte kyrka.

Fortfarande inga vänner.

Jag hade sedan år 2021 en tjejkompis. Den enda tjejkompis som jag kände en sådan här stor pålitlighet. Men det hände något. Jag förlorade kontakten.

Nu sitter jag här. Jag orkar inte med någonting. Jag orkar inte jobba. orkar absolut ingenting. Allt är meningslöst. Men modet av att kontakta VC, är skrämmande.  Vart börjar man och hur börjar man? Jag kanske inte skall sjukskriva mig, men detta känns så ''töntig'' grej.

• Svar på tråden Hur sjukskriver man sig och hur börjar man med allt?
  • Anonym (M)

Går inte att citera: Anonym (Jaha). 

Snälla sluta, jag vet väl vad som hände, det kan knappast du ändra på. Jag kommer så väl ihåg samtalet. Det var en kvinna jag pratade med på försäkringskassan som sa att jag har inte rätt till sjukersättning eftersom jag inte har något arbete. Hade jag däremot jobbat hade jag haft rätt att få pengar.

• Anonym (Eh..)

TS!

Du skrev "Hälsocentralen?" i #7; med tanke på att hela poängen med din tråd är huruvida du ska kontakta vc för sjukskrivning antar jag att du med ditt "Hälsocentralen?" undrar vad det är, snarare än att du ifrågasätter att du ska kontakta dem? Hälsocentralen är alltså samma sak som vårdcentralen 😊

Jag hoppas att du hittar modet och styrkan att kontakta dem, kanske inte primärt för sjukskrivning (som någon annan skrev kommer det troligtvis inte att göra saken bättre i ditt fall), utan för samtalskontakt. 

Styrka ❤️

• Anonym (M)
    Jemp skrev 2024-08-06 17:14:45 följande:

Ni skriver felaktigheter båda två.

Sjukersättning=sjukpension. Det räcker inte med att vara sjukskrivning för det. 

Det ni diskuterar är sjukpenning. Man kan bli sjukskriven från arbetslöshet dvs jobbsökande. Huruvida man då får sjukpenning beror på om man har en SGI sedan tidigare.

TS: Jag tycker du ska kontakta vc och be om hjälp med ditt mående, tex genom samtalskontakt. Utifrån din text förstår jag däremot inte hur du skulle bli hjälpt av (eller i behov av) sjukskrivning? 

Exakt, SGI, sjukpenninggrundande inkomst. Det minns jag att hon nämnde och någon sån har man ju inte som arbetslös och när man inte har anmält sig hos arbetsförmedlingen. Därför fick jag inga pengar.
  • Anonym (Eh..)

Anonym M
    Bara strunta i "Jaha" - hen är fullständigt ute och cyklar. 

• Anonym (Jaha)
    Anonym (M) skrev 2024-08-06 17:32:58 följande:

Går inte att citera: Anonym (Jaha). 

Snälla sluta, jag vet väl vad som hände, det kan knappast du ändra på. Jag kommer så väl ihåg samtalet. Det var en kvinna jag pratade med på försäkringskassan som sa att jag har inte rätt till sjukersättning eftersom jag inte har något arbete. Hade jag däremot jobbat hade jag haft rätt att få pengar.

Då har du missuppfattat situationen eller också begicks ett fel. Din information till TS är fortfarande felaktig. 
    Anonym (Eh..) skrev 2024-08-06 17:13:04 följande:

Anonym Jaha:
    Vad pratar du för strunt??? Sjukersättning får man inte bara så där, som alternativ till sjukpenning! Det är väldigt svårt att bli beviljad sjukersättning, och godkänns först efter lång och ingående utredning.

Detta emotsäger ingenting av det jag skrev, så inget strunt alltså.
    Jemp skrev 2024-08-06 17:14:45 följande:

Ni skriver felaktigheter båda två.

Sjukersättning=sjukpension. Det räcker inte med att vara sjukskrivning för det. 

Det ni diskuterar är sjukpenning. Man kan bli sjukskriven från arbetslöshet dvs jobbsökande. Huruvida man då får sjukpenning beror på om man har en SGI sedan tidigare.

TS: Jag tycker du ska kontakta vc och be om hjälp med ditt mående, tex genom samtalskontakt. Utifrån din text förstår jag däremot inte hur du skulle bli hjälpt av (eller i behov av) sjukskrivning? 

Man kan få sjukpenning i särskilda fall.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Eh..) skrev 2024-08-06 17:37:17 följande:

Anonym M
    Bara strunta i "Jaha" - hen är fullständigt ute och cyklar. 

Nej, läs på istället. DU är ute och cyklar. Bidra inte till att TS får felaktig information.
  • Anonym (M)
    Anonym (bvgsi­odo):

Jag skrev nog fel och blandade ihop. Det var sjukpenning jag inte hade rätt till eftersom jag inte hade någon SGI. Därför fick jag noll kronor från Försäkringskassan. Det går att googla på det så får du nog riktigare information.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (M) skrev 2024-08-06 17:41:47 följande:
    Anonym (bvgsi­odo):

Jag skrev nog fel och blandade ihop. Det var sjukpenning jag inte hade rätt till eftersom jag inte hade någon SGI. Därför fick jag noll kronor från Försäkringskassan. Det går att googla på det så får du nog riktigare information.
    Även sjukpenning kan man få i vissa fall utan SGI. Att avfärda TS möjligheter till detta enbart baserat på avsaknad av arbete är  således felaktigt.
  • Aniiee

Anonym (Jaha) : sjukpenning i särskilda fall kan man bara få om man haft aktivitetsersättning... 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Eh..)
    Anonym (Jaha) skrev 2024-08-06 17:39:38 följande:
    Detta emotsäger ingenting av det jag skrev
    Eh... jo? Du skrev:
    Anonym (Jaha) skrev 2024-08-06 15:34:07 följande:
    Sjuk eller aktivitetsersättning hade du rätt till. Fick du inte detta, begicks ett fel eller så var du sjukskriven på fel grunder.
    Så jo, fakta om sjukersättning motsäger det du skrev.
    Anonym (Jaha) skrev 2024-08-06 17:40:46 följande:
    Nej, läs på istället. DU är ute och cyklar. Bidra inte till att TS får felaktig information.
    Suck. Helt otroligt hur du lyckas fortsätta tro att det är du som är påläst/har koll, när alla andra i tråden rättar dig, gång på gång? Oh well, förhoppningsvis fattar ts hursomhelst att det är du och ingen annan som kommer med felaktig information. 
  • Jemp

Anonym (M): precis, problemet var alltså inte din arbetslöshet utan att du inte hade (skyddad) sgi. 

• MsM84

Om du inte arbetar - varför vill du bli sjukskriven? Du kanske kan börja med att söka samtalskontakt för att få hjälp att hantera det jobbiga och försöka komma framåt.

• Anonym (A)

Att du inte "orkar någonting" kan grunda sig i flera saker men bland annat:
    1. Du äter fel eller för lite och får därmed för lite energi till kroppen och hjärnan.

2. Du sitter still för mycket och får därmed för lite stimuli för hjärnan. (och syre som behövs för att kroppen ska fungera normalt, vilket motion hjälper till med).

3. Du är för isolerad socialt.

Det du kan göra är:

1. ta kontakt med vårdcentral, kolla blodprover om du har brist på något (t.ex. järn, B-vitamin etc.) och fixa dina nivåer med hjälp av rätt mat, och kanske också tabletter. Järninfusion kan man också få hjälp med av vissa vårdcentraler.

2. Börja gå ut och gå/jogga. Ett par gånger i veckan. Gärna promenad varje dag, och jogga ett par gånger i veckan när du börjar orka med det.

3. Hitta något sammanhang där du kan lära känna människor. Jobb/hobby/studier. och här gäller det att försöka vara närvarande i nuet, försök nöja dig med "det lilla". Ett hej, småprat. osv. Låt det ta tid. Klickar du med någon är det en bonus! Du kan också försöka få vänner via någon sajt online... något Community för olika intressen kanske. 

Sedan, att du var utsatt för våld under uppväxten är väldigt olyckligt och inte en bra grund att stå på för att bli en välmående, produktiv och integrerad individ i samhället. Det är olyckligt, men det går att jobba på. Bearbeta genom att ha kontakt med psykolog, kurator osv. 

Men också genom olika självterapier... som t.ex. skrivterapi, eller yoga etc. Kolla upp olika alternativ. Det finns mycket du kan göra för att må bättre.
    Jag rekommenderar faktiskt att skriva till dig själv, t.ex. "det här och det här hände, och det var inte mitt fel. Jag förtjänar att må bra" etc.

Med din bakgrund kanske du inte orkar/kan göra allt som "den normala (enligt normen) fungerande individen", så du får försöka ta steg i rätt riktning utifrån din kropp och din hjärna. 

Svar på tråden Hur sjukskriver man sig och hur börjar man med allt?