• Anonym (Mamma)

Kolla blodsocker på barn - när?

Har en dotter som jag önskar kolla blodsockret på här hemma. Har fått låna en mätare av svärmor. 
    Men dottern är stickrädd, men gått med på det hela med en belöning efteråt. 

Men när på dygnet kollar jag? Hon har precis ätit frukost. 

Hon vill inte bli stucken direkt på morgonen. 

• Svar på tråden Kolla blodsocker på barn - när?
  • Lynx123

Varför vill du kolla det? Är det barnläkaren som gett dig denna uppgift? Om du är orolig för något tycker jag att du ska kontakta hen i stället.

• Anonym (Mamma)
    Lynx123 skrev 2024-08-07 09:54:43 följande:

Varför vill du kolla det? Är det barnläkaren som gett dig denna uppgift? Om du är orolig för något tycker jag att du ska kontakta hen i stället.

Läkaren sa att barn har inte lågt blodsocker förutom vid diabetes. Men hon har inte diabetes. Så jag vill kolla hemma. 

• Beccus

Misstänker du diabetes på barnet så kontakta läkare. 

• Anonym (Mamma)
    Beccus skrev 2024-08-07 10:28:59 följande:

Misstänker du diabetes på barnet så kontakta läkare. 

Vi har varit till läkaren två vändor och prover har tagits. Men hon har inte diabetes. Det är kollat. Men vi misstänker lågt blodsocker.

Önskade inte pekpinnar, råd eller gissningar. Undrade bara när man bäst testar blodsockret hemma. 

• Anonym (då)

Egentligen ju helst direkt på morgonen, för att få ett riktigt fastevärde. Men vill hon absolut inte så ta ett precis före den måltid som ni har längst mellanrum från den förra måltiden. Till exempel om hon äter mellanmål kl 14 på skola/förskola och ni sen äter middag kl 18, och hon inte får något mellan, inte ens ett glas mjölk, så ta ett precis innan middag. Då är det bästa tillfället.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (då) skrev 2024-08-07 11:34:56 följande:

Egentligen ju helst direkt på morgonen, för att få ett riktigt fastevärde. Men vill hon absolut inte så ta ett precis före den måltid som ni har längst mellanrum från den förra måltiden. Till exempel om hon äter mellanmål kl 14 på skola/förskola och ni sen äter middag kl 18, och hon inte får något mellan, inte ens ett glas mjölk, så ta ett precis innan middag. Då är det bästa tillfället.

Tack!
  • Anonym (ZÅÄÖ)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-07 10:07:24 följande:

Läkaren sa att barn har inte lågt blodsocker förutom vid diabetes. Men hon har inte diabetes. Så jag vill kolla hemma. 

Anonym (Mamma) skrev 2024-08-07 11:04:42 följande:

Vi har varit till läkaren två vändor och prover har tagits. Men hon har inte diabetes. Det är kollat. Men vi misstänker lågt blodsocker.

Önskade inte pekpinnar, råd eller gissningar. Undrade bara när man bäst testar blodsockret hemma. 

Hon har alltså inte diabetes. Men då "kan" hon ju inte ha lågt blodsocker om det läkaren har sagt stämmer. Eftersom man bara har lågt blodsocker vid diabetes. 

Min egen kommentar är att barn med diabetes som är obehandlad snarare har högt socker. Det är ju bara när man har råkat få i sig för mycket insulin i förhållande till kostintaget och/eller rörelse, värme etc som sockret kan bli för lågt. Men jag antar att er dotter inte tar insulin eftersom hon inte har diabetes. 

Viktigt att undvika snabba kolhydrater om man vill undvika en blodsocker-crash hos en frisk person. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (ZÅÄÖ) skrev 2024-08-07 12:30:31 följande:

Hon har alltså inte diabetes. Men då "kan" hon ju inte ha lågt blodsocker om det läkaren har sagt stämmer. Eftersom man bara har lågt blodsocker vid diabetes. 

Min egen kommentar är att barn med diabetes som är obehandlad snarare har högt socker. Det är ju bara när man har råkat få i sig för mycket insulin i förhållande till kostintaget och/eller rörelse, värme etc som sockret kan bli för lågt. Men jag antar att er dotter inte tar insulin eftersom hon inte har diabetes. 

Viktigt att undvika snabba kolhydrater om man vill undvika en blodsocker-crash hos en frisk person. 

Vet flera som har barn som får lågt blodsocker utan att ha diabetes. Därför ville jag kolla detta. 

Jag själv kan få lågt blodsocker och jag har inte diabetes. Däremot en kropp som gör så ändå. 

• Anonym (då)
    Anonym (ZÅÄÖ) skrev 2024-08-07 12:30:31 följande:

Även friska, både barn och vuxna, kan få lågt blodsocker, så klart. En så enkel sak som att det går för lång tid mellan måltiderna kan ge för lågt blodsocker. Sedan finns det andra medicinska orsaker som kan ge lågt socker. Det är inte jättevanligt men man ska inte bara avfärda det för den sakens skull.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-07 16:25:40 följande:

Vet flera som har barn som får lågt blodsocker utan att ha diabetes. Därför ville jag kolla detta. 

Jag själv kan få lågt blodsocker och jag har inte diabetes. Däremot en kropp som gör så ändå. 

Självklart kan man ha lågt blodsocker utan att ha diabetes. Det märkligt uttalande från läkaren. 

Alltid bäst att testa fastevärdet. 

Varför vill du kolla blodsockret?
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-07 16:25:40 följande:

Vid diabetes får man högt blodsocker. Insulinet hjälper till att öppna cellerna så att de kan ta emot sockret. Vid disbetes typ 1 och helt utan egen insulinproduktion stannar sockret kvar i blodet och man får alltså högt blodsocker.

En diabetiker som får lågt blodsocker får det om de tar för mycket insulin i förhållande till vad de ätit.

Obehandlad diabetes och ett tecken på diabetes är alltså INTE lågt blodsocker, så givetvis kan man ha lågt blodsocker utan att ha diabetes.

Någon som inte har diabetes har egentligen inget behov av att kolla blodsockret även om det är lågt. Har du symtom av lågt socker är det ju bara att äta något i så fall. En kropp som producerar eget insulin reglerar blodsockret själv.
  • Anonym (då)

Man kan också ha problem med överproduktion av insulin, som gör att man får för lågt blodsocker, så om ts barn har symptom på lågt blodsocker så är det bra för dem att veta och eventuellt utreda orsaken bakom. 

Som sagt, inte så vanligt men med tanke på konsekvenserna man kan få av hypoglykemi så förstår jag att en förälder blir orolig om ett barn visar symptom på det.

• Fliselisan

Men om du är orolig för lågt blodsocker så borde du inte låna en blodsockermätare av en släkting utan ta upp detta med läkare. Det är väldigt väldigt ovanligt men kan finnas allvarliga orsaker som behöver utredas ordentligt.

Både barn och vuxna kan få lite lågt blodsocker om de ätit mycket snabba kolhydrater och kroppen då som svar producerar mycket insulin, men det är inte farligt och korrigeras genom att äta mindre av den typen av mat.

Det är väl onödigt att utsätta ditt barn för stick i fingrar som ju gör väldigt ont, utan en läkares inrådan? Hur ska du tolka svaren? Ska du vända dig till vården sen med resultaten? 

• Anonym (lena)

Min son har diabetes. Man har högt blodsockret inte när man har diabetes. Lågt blodsockret kan diabetiker få bara när de tar insulin, lågt blodsockret är biverkningen av insulin. Friska människor kan få lite lågt blodsocker men inte allvarligt lågt. Fastande blodsockrer hos friska människor brukar ligga mellan 3.3 och 6 ungefär. Om du misstänker att ditt barn får blodsockret som ligger under 3, borde du mäta när hon har symtom på lågt blodsocker. Annars finns ingen mening att mäta. 

Svar på tråden Kolla blodsocker på barn - när?