• Anonym (Less)

16-åring med mini wife syndrome ska få ett syskon

Min man har tre barn sen tidigare, jag har ett. 16-åringen är hans yngsta och dessutom den enda flickan. Hon är väldigt possessive gällande honom. Markerar konstant när jag är med att pappa är hennes, gosar och pillar på honom. Jag blir så obekväm att jag måste titta bort. Utöver detta så har hon en rad andra ocharmiga egenskaper, hon är en besserwisser av rang, och dessutom både bossig och snål. För att nämna några. Nu ska hon snart få reda på att hon ska få ett syskon, en lillasyster. Hur tror ni att hon kommer reagera? 

• Svar på tråden 16-åring med mini wife syndrome ska få ett syskon
  • olof 45
    Anonym (tonårsmamma) skrev 2024-08-16 11:18:43 följande:
    Men vad säger din man om det? Vad gör han när hon sätter sig i hans knä, vill hålla handen, pilla i hans hår?
    Hur reagerar hennes två äldre bröder? säger inte dom något om när det händer?
    Andra runt borde ju reagera på det men viktigast är ju just vad din man gör, säger. Vad är hans reaktion på det hela? 
    Det kan ju inte fortgå om han säger ifrån eller inte är med på det.
    Håller med om detta... 

Att hålla handen kan jag tycka är ganska ok, det har jag sett andra tonåringar göra - men att sitta i knät (när det finns gäster eller inte) eller smeka i håret skulle göra mig illa till mods, tror jag...

Så vad säger mannen om detta?? 
  • Anonym (va??)
    Anonym (Less) skrev 2024-08-16 10:47:51 följande:

Jag upplever absolut inte att det innehåller sexuella anspelningar, då hade jag lagt benen på ryggen för länge sen. 

Jag är också uppvuxen i ett hem där fysisk närhet inte alls är främmande. Att tex kramas godmorgon osv. Men detta upplever jag inte som åldersadekvat. Tex att hålla sin förälder i handen när man är ute och promenerar, sitta i sin förälders knä och pilla i dennes hår när vi har gäster osv.

Fast... detta är ju inte nåt som skulle kunna betecknas som Mini-wife syndrome, eller vad det nu är du hittar på.

Att som 16-åring sitta i någon vuxens knä och pilla med håret är ju oerhört gränsöverskridande och jag skulle börja fundera över vad flickan egentligen har varit med om (med pappan eller nån annan)?

Och att pappan då tar sin 16-åriga dotter i knät och låter henne sitta och pilla honom i håret, och tom när ni har gäster. Det låter ju som att inte heller han har koll på lämpliga gränser och hur en vuxen får lov att bete sig med ungdomar. Känns nästan som ett övergrepp. Har din man såna här tendenser till olämplig närhet med andra barn i sin närhet, eller är det bara dottern som blir utsatt?
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Less) skrev 2024-08-16 10:47:51 följande:

Jag upplever absolut inte att det innehåller sexuella anspelningar, då hade jag lagt benen på ryggen för länge sen. 

Jag är också uppvuxen i ett hem där fysisk närhet inte alls är främmande. Att tex kramas godmorgon osv. Men detta upplever jag inte som åldersadekvat. Tex att hålla sin förälder i handen när man är ute och promenerar, sitta i sin förälders knä och pilla i dennes hår när vi har gäster osv.

Det låter dysfunktionellt.

Vill du verkligen att ditt barn ska bli sådär? Varför tillåter han att hon beter sig så?

Du måste ta bort fokus från styvdottern och flytta den där det hör hemma - hos din man. Han är inte normal om han har en 16-åring i knät på det sättet. 
  • Anonym (Less)

Ni har helt rätt, jag dumpar honom!

• Anonym (orion)

Kanske inte så sympatiskt att diagnostisera styvdotterns beteende som mini-wife syndrome. Och man kan kanske inte förvänta att utsikten till att få ett 16 år yngre syskon kommer att väcka jubel hos henne och andra i den existerande syskon flocken.

Men dessa aspekter antar jag ni och då speciellt din partner har reflekterat över innan ni gick igång med baby projektet.

• Anonym (Bleep)
    Anonym (Less) skrev 2024-08-16 17:39:58 följande:

Ni har helt rätt, jag dumpar honom!

Det verkar lite väl kategoriskt. Är det alltid så där av/på med dig? Det framgår allt tydligare att det inte är dottern och hennes mamma som är problemet, snarare en styvmorsa med väldigt analogt tänk och en velig pappa som inte klarar av att sätta gränser. 
  • En glad tjej
    Anonym (Less) skrev 2024-08-11 06:55:16 följande:
    16-åring med mini wife syndrome ska få ett syskon

Min man har tre barn sen tidigare, jag har ett. 16-åringen är hans yngsta och dessutom den enda flickan. Hon är väldigt possessive gällande honom. Markerar konstant när jag är med att pappa är hennes, gosar och pillar på honom. Jag blir så obekväm att jag måste titta bort. Utöver detta så har hon en rad andra ocharmiga egenskaper, hon är en besserwisser av rang, och dessutom både bossig och snål. För att nämna några. Nu ska hon snart få reda på att hon ska få ett syskon, en lillasyster. Hur tror ni att hon kommer reagera? 

Just därför man inte ska få gemensamma, nya barn när det redan finns barn på båda håll. Stackars din mans dotter, du, som är vuxen har inga höga tankar om henne. 
  • Meddelande borttaget
  • NinanaMama

Det är inte ovanligt att liknande fenomen uppkommer inom socialtjänsten. Sådana förhållanden har en tendens att gränsa på incest beteenden och har hög risk att utvecklas till ren incest. Dotterns beteende behöver hanteras av pappan som är vuxen. 
    Blir svårt att svara på din fråga, men eftersom det du skriver tyder på att ni har en dålig relation så kommer hon med största sannolikhet reagera dåligt.

• Anonym (Psi)
    NinanaMama skrev 2024-08-18 18:30:02 följande:

Det är inte ovanligt att liknande fenomen uppkommer inom socialtjänsten. Sådana förhållanden har en tendens att gränsa på incest beteenden och har hög risk att utvecklas till ren incest. Dotterns beteende behöver hanteras av pappan som är vuxen. 
    Blir svårt att svara på din fråga, men eftersom det du skriver tyder på att ni har en dålig relation så kommer hon med största sannolikhet reagera dåligt.

Det var en rejäl överdrift du drog till med att det skulle föreligga hög risk att utvecklas till ren incest. Det är dottern som utför beteendet, pappan tillåter det "bara" (vilket såklart är olämpligt). Att det i sig skulle leda till en sexuell relation mellan pappa och dotter är snarare högst osannolikt, såvida han inte har sådana latenta drag.

Beteendet bör däremot som du skriver hanteras av pappan. Långt vanligare är att svårigheterna med gränssättning har med dåligt samvete att göra (känslan av att inte vara en tillräckligt god förälder efter en skilsmässa), ofta i kombination med att föräldern är rädd att barnet ska välja den andra föräldern och/eller att föräldern vill undvika att välja sida i en konflikt mellan sitt barn och styvföräldern. Med andra ord konflikträdsla i olika former som manifesteras i en ovilja att sätta gränser, vilket inte sällan leder till att gränserna flyttas ännu mer över tid.

Som jag skrev från början - TS bör gå till rätt person, d.v.s. sin man, och prata med honom. I den diskussionen vore det dock långt mer hjälpsamt om TS är öppen för att försöka förstå anledningarna till varför maken har svårt med gränssättning. Ännu bättre om hon kunde se bortom dottern som irritationsmoment - se henne som den kärlekstörstande och bekräftelsesökande tonåring hon är. Behovet att bli sedd och älskad av sin pappa är ju helt normalt, även om hennes sätt att visa detta inte är optimalt. Då kanske de kan få till en fungerande familjedynamik.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Psi) skrev 2024-08-20 14:12:37 följande:
    Det var en rejäl överdrift du drog till med att det skulle föreligga hög risk att utvecklas till ren incest. Det är dottern som utför beteendet, pappan tillåter det "bara" (vilket såklart är olämpligt). Att det i sig skulle leda till en sexuell relation mellan pappa och dotter är snarare högst osannolikt, såvida han inte har sådana latenta drag.

Beteendet bör däremot som du skriver hanteras av pappan. Långt vanligare är att svårigheterna med gränssättning har med dåligt samvete att göra (känslan av att inte vara en tillräckligt god förälder efter en skilsmässa), ofta i kombination med att föräldern är rädd att barnet ska välja den andra föräldern och/eller att föräldern vill undvika att välja sida i en konflikt mellan sitt barn och styvföräldern. Med andra ord konflikträdsla i olika former som manifesteras i en ovilja att sätta gränser, vilket inte sällan leder till att gränserna flyttas ännu mer över tid.

Som jag skrev från början - TS bör gå till rätt person, d.v.s. sin man, och prata med honom. I den diskussionen vore det dock långt mer hjälpsamt om TS är öppen för att försöka förstå anledningarna till varför maken har svårt med gränssättning. Ännu bättre om hon kunde se bortom dottern som irritationsmoment - se henne som den kärlekstörstande och bekräftelsesökande tonåring hon är. Behovet att bli sedd och älskad av sin pappa är ju helt normalt, även om hennes sätt att visa detta inte är optimalt. Då kanske de kan få till en fungerande familjedynamik.
    Vettigaste inlägget i tråden, tack! Tar med mig det du skrev.
  • Anonym (hallu)
    Anonym (Less) skrev 2024-08-20 14:54:27 följande:
    Uppdatera gärna TS! Vi vill gärna veta hur mannen din tänker kring det här?

(Innerst inne måste han ju veta om att det är gränslöst/opassande beteende för åldern? Gillar han uppmärksamheten - eller klarar han inte av att säga nej eller öht ta upp saken till diskussion med dottern?)
  • Anonym (Psi)
    Anonym (Less) skrev 2024-08-20 14:54:27 följande:
    Tack för att du läste och för ditt svar, jag hoppas verkligen på det bästa för er familj.
Svar på tråden 16-åring med mini wife syndrome ska få ett syskon