• Anonym (Myohmy)

Hur stor skillnad på januari- och decemberbarn?

Vi har en dotter som är född 1/1. Vi funderar på att låta henne börja skolan ett år tidigare, på inrådan från förskolan, då hon kunskapsmässigt ligger före de barn som började skolan nu och socialt är helt jämn med året äldre kompisar.

Så fort vi nämnt det här, får vi bara skräckhistorier om barn som måste gå om, som skolvägrar och som mår jättedåligt. Både vårt andra barn (som går i skolan) och jag är födda sent på året, jag under sista veckan i december till och med. Ingen av oss har upplevt några problem under skolgången, snarare har vi alltid legat i framkant. Barnens pappa är särbegåvad och har själv hoppat över en klass, samt läst vissa kurser med tillsammans med betydligt äldre klasser (högstadiekurser på mellanstadiet osv och gymnasiekurser på högstadiet).

Det jag undrar över är hur det kan vara så enorm skillnad på decemberbarn och januaribarn? Jag hör inte om den mängd decemberbarn som tvingas gå om klasser? Jag pratade med en kompis som är lärare, som beskrev att hon genom åren haft ett par barn som gått om en årskurs.

Hur svårt är det egentligen för januaribarn i framkant när dessa går i klassen över? Och hur stor blir skillnaden gentemot barnen som är födda sent året innan?

• Svar på tråden Hur stor skillnad på januari- och decemberbarn?
  • Aliona

Klart att du ska göra det! Det går inte att vera något om vilka problem som kommer eller inte kommer att uppstå i framtiden, men ni vet hur situationen är just nu, så det är den ni får ta ett beslut utifrån. Skolan har svårt att anpassa till olika nivåer och jag upplevde att åtminstone f-klass och ettan (som min son precis har gått ut) är väldigt lätta och långsamma. Sen är det ju stor spridning på mognadsnivån på barn födda tidigt och födda sent. Min son är född sent och har lite svårt med att han är barnsligare än sina klasskompisar. Jag själv var tidigt mogen trots att jag är född på sommaren och hade problem flera år i mellanstadiet. Alla kan inte vara medel och det är väl bättre att er dotter får gå i en klass som matchar hennes intellek nivå och kunskap. 

• Mrs Moneybags

Jag är själv född i början av januari och började skolan ett år tidigare. Det var aldrig ett problem för mig, även om skolan såg väldigt annorlunda ut när jag var barn. 

Du känner ditt barn bäst. 

• Anonym (Decemberbarn)
    Anonym (Myohmy) skrev 2024-08-13 20:34:46 följande:

Ah, jag gissar att ni bor på en mindre ort, eftersom det finns behov av körkort. Vi bor i en storstad och körkort är liksom inget som behövs i samma ögonblick man fyller 18. 

Lagsport är liksom inget som man måste hålla på med heller. Där vi bor finns det en uppsjö av olika aktiviteter. Det är inte så att halva klassen håller på en och samma idrott. Det är en enorm spridning.

Min man är född i början av året och har alltid varit medioker i fotboll. Själv saknar jag helt bollsinne, så jag anar att barnen inte blir stjärnor oavsett när de är födda. 

Stockholmsförort. 

bej man måste inte hålla på med lagsport. Men det kan man ju inte veta vid fem år om det är det som blir det stora intresset eller ej. 

• Anonym (Decemberbarn)
    Anonym (December) skrev 2024-08-14 07:53:44 följande:

Umgås din dotter bara med ungdomar i sin egen årskurs? Vi umgicks i åldersblandade gäng i den åldern, någon fick köpa öl, andra inte osv. Det var bara så det var. Den som tog körkort först åkte ju på att skjutsa runt oss andra? Den upplevelse av att vara annorlunda som du pratar om uppstår ju bara om man umgås extremt ålderssegregerat. 

Ja mina barns kompisar är främst samma årgång ja. Går i samma klass eller parallklasen, spelar i samma lag i idrotten osv. 
  • Anonym (Myohmy)
    Anonym (Decemberbarn) skrev 2024-08-14 13:36:14 följande:

Stockholmsförort. 

bej man måste inte hålla på med lagsport. Men det kan man ju inte veta vid fem år om det är det som blir det stora intresset eller ej. 

Men om min yngsta är intresserad av lagsport, kommer hon ju ha idel fördelar eftersom hon är ett januaribarn. 
  • EpicF
    Anonym (Myohmy) skrev 2024-08-14 13:41:34 följande:
    Men om min yngsta är intresserad av lagsport, kommer hon ju ha idel fördelar eftersom hon är ett januaribarn. 
    Vilka fördelar tänker du egentligen på? 
  • Anonym (Myohmy)
    EpicF skrev 2024-08-14 16:52:44 följande:
    Vilka fördelar tänker du egentligen på? 
    Jag svarade på Decemberbarns inlägg, som sa att barn födda under årets första halva har fördelar inom idrott.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Myohmy) skrev 2024-08-14 13:41:34 följande:
    Just detta kan ju faktiskt bli ett dilemma om hon vill spela fotboll med sina klasskamrater. Då kommer hon de facto vara ett år yngre än många av sina lagkompisar och kanske lite senare utvecklad.

Men det är klart att du kan sätta henne i ett lag där hon är äldst istället. 
  • Anonym (Myohmy)
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-14 16:57:43 följande:
    Just detta kan ju faktiskt bli ett dilemma om hon vill spela fotboll med sina klasskamrater. Då kommer hon de facto vara ett år yngre än många av sina lagkompisar och kanske lite senare utvecklad.

Men det är klart att du kan sätta henne i ett lag där hon är äldst istället. 
    Ja visst. Samtidigt har barnet i fråga aldrig visat intresse för just fotboll utan för storasysters idrott istället. Vi har dessutom tre fotbollslag i området och de barn i storasysters klass som spelar fotboll, spelar i alla tre olika föreningar.

Nu råkar båda barnen dessutom vara bollrädda och vara utrustade med två förlamade vänsterfötter (det kommer från mig...), så just fotbollskarriären är det minsta jag oroar mig för.
  • EpicF
    Anonym (Myohmy) skrev 2024-08-14 16:56:50 följande:
    Jag svarade på Decemberbarns inlägg, som sa att barn födda under årets första halva har fördelar inom idrott.
    Och vilja fördelar tänkte du på?
  • Anonym (Myohmy)
    EpicF skrev 2024-08-14 17:04:13 följande:
    Mina barn har inga idrottsliga fördelar, oavsett när de är födda. Men visst är det så att barn födda tidigt på året generellt ligger före sina kompisar fysiskt. Vid en viss ålder planar det ju dock ut.
  • Mrs Moneybags
    EpicF skrev 2024-08-14 17:04:13 följande:
    Barn födda under det första kvartalet har både fysiska och kognitiva fördelar jämfört med barn födda senare under året. 

Människor födda under första kvartalet är överrepresenterade i idrottslag både inom ungdomsidrotten och inom professionell idrott. 

Det är för att man sätter ihop lagen årsvis. 

Som ett intressant exempel som inte har med idrott att göra har jag noterat att i min sons klass är det endast 3-4 barn födda under andra halvåret. Resten är födda under första halvåret. Alla dessa barn har fått göra prov för att komma in i skolan de går på. Det säger sig självt att en femåring som är född i januari är mer utvecklad än en femåring som är född i december och därmed har lättare att komma in. 

Detta till trots är det en flicka som är född året efter, så det finns alltid undantag.
  • EpicF
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-14 17:18:09 följande:
    Barn födda under det första kvartalet har både fysiska och kognitiva fördelar jämfört med barn födda senare under året. 

Människor födda under första kvartalet är överrepresenterade i idrottslag både inom ungdomsidrotten och inom professionell idrott. 

Det är för att man sätter ihop lagen årsvis. 

Som ett intressant exempel som inte har med idrott att göra har jag noterat att i min sons klass är det endast 3-4 barn födda under andra halvåret. Resten är födda under första halvåret. Alla dessa barn har fått göra prov för att komma in i skolan de går på. Det säger sig självt att en femåring som är född i januari är mer utvecklad än en femåring som är född i december och därmed har lättare att komma in. 

Detta till trots är det en flicka som är född året efter, så det finns alltid undantag.
    Rätt mycket skitsnack, om ok. 
  • Anonym (123)

Jag tycker absolut att du ska låta din dotter börja skolan ett år tidigare. 

Tycker generellt att om man har barn födda ca november-februari att man bör fundera på om det passar bäst ihop med den egna årskullen eller den över/under. 

Har själv ett decemberbarn som alltid passat alldeles utmärkt in med sin egna årskull, hade hon varit född 1 vecka senare så hade hon nog inte alls passat in som äldst i den yngre årskullen. 

Gällande idrottsdiskussionen så ja, det är konstaterat att barn födda tidigt på året har fördelar. 

De är inledningsvis ofta bäst för att de är äldst. och eftersom att de är bäst som unga så får de också möjlighet att tävla mer, träna med äldre årskullar, blir mer uppmuntrade. De får alltså inte bara den grundläggande åldersfördelen utan även extrabra förutsättningar för att de anses så bra. 

Det har jag tydligt sett hos mitt barn som verkligen fick kämpa som ung (lagsport), 75% av laget var födda typ januari-mars, hon och 1 till var födda november/december och ytterligare någon i augusti och 1 barn född i januari året efter. Som äldre har skillnaden jämnat ut sig och nu har nog nog snarare en fördel av att fått kämpa så mycket för att hänga med som ung. 

Det vanliga som jag stött på med barn som börjat ett år tidigare är att de börjar idrotta med de som de går i samma klass som. Och det får de också en fördel från. De är visserligen yngst i laget, men de får verkligen utmanas av att spela med äldre (precis som decemberbarn blir). Och det utan att ses som dåliga på samma sätt som decemberbarnen utan där blir det snarare "åh, hon är så duktig fast hon är 1 år yngre" och sedan till distriktsuttagningar så jämförs man med barn i samma årskull där man ju är äldst.

Såg tex det i min dotters lag där min dotters ansågs som medioker och det yngre januaribarnet (2 veckor yngre) sågs som en supertalang trots att min dotter faktiskt var betydligt bättre. Men mitt barn jämfördes med 07:or och det andra barnet med 08:or så de bedömdes utifrån helt olika måttstockar. (Inser att jag låter bitter, men det är för att jag faktiskt är det och fortfarande upprörd över hur tränarna behandlade mitt barn, som tur var så slutade hon inte spela och nu när hon kommit ifatt fysiskt så är hon bättre än de flesta.)

Svar på tråden Hur stor skillnad på januari- och decemberbarn?