Fysisk sjuk av olycklig kärlek
Tror ni man kan bli sjuk eller utbränd av olycklig kärlek?
Tror ni man kan bli sjuk eller utbränd av olycklig kärlek?
Vad är du i för situation som gör att du misstänker detta?
Bra att du redan bestämt dig för att gå till VC! Allvarlig fysisk sjukdom ska förstås alltid uteslutas först, innan man ger symptomen psykosomatiska förklaringar.
Jag tror att det på ETT sätt kan vara värre med olycklig kärlek, än när en "riktig" kärlek dör eller lämnar en. När det är "på riktigt" ute i verkligheten kan man i alla fall prata med folk och få stöd, men försöker man berätta om sin olyckliga kärlek så viftar folk bara bort det. Många fattar inte att det KÄNNS likadant, även om man bara haft kärleken inne i sin egen hjärna och sitt eget hjärta. Det är ju ändå samma signalsubstanser, samma delar av hjärnan som är involverade. Och självklart kan det bli samma psykosomatiska reaktioner i resten av kroppen också.
...men folk tycker att man är omogen och barnslig. Och är man dessutom kär i någon som är upptagen, så har man ingen sympati alls att hämta. Fast man inte kan hjälpa vem man blir kär i.
Vad är du i för situation som gör att du misstänker detta?
Bra att du redan bestämt dig för att gå till VC! Allvarlig fysisk sjukdom ska förstås alltid uteslutas först, innan man ger symptomen psykosomatiska förklaringar.
Jag tror att det på ETT sätt kan vara värre med olycklig kärlek, än när en "riktig" kärlek dör eller lämnar en. När det är "på riktigt" ute i verkligheten kan man i alla fall prata med folk och få stöd, men försöker man berätta om sin olyckliga kärlek så viftar folk bara bort det. Många fattar inte att det KÄNNS likadant, även om man bara haft kärleken inne i sin egen hjärna och sitt eget hjärta. Det är ju ändå samma signalsubstanser, samma delar av hjärnan som är involverade. Och självklart kan det bli samma psykosomatiska reaktioner i resten av kroppen också.
...men folk tycker att man är omogen och barnslig. Och är man dessutom kär i någon som är upptagen, så har man ingen sympati alls att hämta. Fast man inte kan hjälpa vem man blir kär i.
Sorry för väldigt lång text. Gick tyvärr inte att göra radbyten 😢
Absolut. När jag och mitt ex separerade vart jag fysiskt dålig. Det tog 4 hemska månader innan det började bli bättre.
Det är ett trauma, vart det för mig i alla fall.
Och jag är ingen klen sorgsen tjej. Jag har koll på min skit, men det som hände då gick inte att kontrollera. Mina nära och kära berättade i efterhand att jag var svår att få kontakt med, gick runt som ett skal.
Jag själv har knappt några minnen från den perioden. Det är som ett enormt svart hål.
Ja, det kan man absolut bli, därför många hamnar hos en psykolog eller kurator för första gången pga relationsproblem.