Sally eller Siri?
Vilket föredrar ni och VARFÖR? Vad får ni för associatione?
Vilket föredrar ni och VARFÖR? Vad får ni för associatione?
Siri tycker jag är fint.
Siri.
y-namn har lite dåliga associationer i sverige
Siri.
Vi har fler barn- som inte slutar på -y :). Vi har också en Moa, Svea och Ebbe.
Siri, naturligtvis! Det är fint, gammalt och med associationer till "sirlig". Tänker även på Siri von Essen (OK hon hade det kanske inte så lätt, alltid). Annars kanske det ursprungliga namnet bakom Siri - Sigrid? Då tänker jag på en stark vikingakvinna, som sagodrottningen Sigrid Storråda.
Sally är ett simpelt engelskt smeknamn, det brukar pigorna heta i engelska herrgårdsromaner!
Associerar till filmen When Harry met Sally och ?Hi Siri ??? och gillar därför inget av namnen.
En annan tanke: jag tycker att Siri passar bäst på en slank, finlemmad och inte särskilt lång kvinna. Så om ni har tendens att bli stora och kraftiga i familjen, så skulle jag ta Sigrid av den anledningen. Då tänker man ju på en storväxt, blond vikingakvinna. (Fast om ni inte är blonda eller rödhåriga i familjen, så passar å andra sidan inte Sigrid.)
Siri.
Men?
Ska inte vara frågetecken utan citattecken!
Trend sedan många år med korta namn, trist och tråkigt i mina ögon. Gå på nått ovanligt som Apollonia, har en sån i släktträdet (född första halvan av 1800-talet).
Siri, naturligtvis! Det är fint, gammalt och med associationer till "sirlig". Tänker även på Siri von Essen (OK hon hade det kanske inte så lätt, alltid). Annars kanske det ursprungliga namnet bakom Siri - Sigrid? Då tänker jag på en stark vikingakvinna, som sagodrottningen Sigrid Storråda.
Sally är ett simpelt engelskt smeknamn, det brukar pigorna heta i engelska herrgårdsromaner!
Siri