• tobiq

Sally eller Siri?

Vilket föredrar ni och VARFÖR? Vad får ni för associatione?

Moa-08 Svea-10
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sally eller Siri?
  • Anonym (Vår)

Siri tycker jag är fint.

• Xenia
    Anonym (mmm) skrev 2024-08-22 16:10:49 följande:
    Jag tycker det blir komiskt om alla namnen låter i princip likadana. TS frågade ju om våra åsikter och det är min åsikt. Det blir fantasilöst och lite som en kull med valpar. 

-2 stavelser
    -slutar på y
    -dubbla konsonanter i mitten
    -engelska namn

Det är för många likheter.

Harry, Siri och Frida till exempel hade passat bättre om man nu ville ha några likheter, men ändå inte för många. 
    Alla har rätt till sina preferenser. Man kan välja tre fornnordiska namn eller tre engelska namn. Jag hade inte tänkt något syrligt om det tredje barnet hetat t ex Jenny eller Betty, bara "de gillar den sortens namn".

Jag tycker det är konstigare att säga "det låter som en kull valper" om andras namn. Som om man bara är ute efter att hitta något att kritisera.
  • Xenia
    trollhona skrev 2024-08-22 21:28:45 följande:

Siri.
    y-namn har lite dåliga associationer i sverige

Nej, inte flicknamn som sluter på Y. Det var förr man ansåg att pojknamn som Johnny, Tommy, Benny etc var "värstingnamn". En känd Benny är ju Benny Andersson, men honom gick det ju bra för ändå.
  • Anonym (Chica)
    Xenia skrev 2024-08-22 23:57:21 följande:
    Nej, inte flicknamn som sluter på Y. Det var förr man ansåg att pojknamn som Johnny, Tommy, Benny etc var "värstingnamn". En känd Benny är ju Benny Andersson, men honom gick det ju bra för ändå.
    Tommy Körberg också.
    Jonny tycker jag låter som ett rätt tufft namn.
  • tobiq

Vi har fler barn- som inte slutar på -y :). Vi har också en Moa, Svea och Ebbe.

Moa-08 Svea-10
  • Cathariiina

Siri, naturligtvis! Det är fint, gammalt och med associationer till "sirlig". Tänker även på Siri von Essen (OK hon hade det kanske inte så lätt, alltid). Annars kanske det ursprungliga namnet bakom Siri - Sigrid? Då tänker jag på en stark vikingakvinna, som sagodrottningen Sigrid Storråda.

Sally är ett simpelt engelskt smeknamn, det brukar pigorna heta i engelska herrgårdsromaner!

• Anonym (Lina)

Associerar till filmen When Harry met Sally och ?Hi Siri ??? och gillar därför inget av namnen. 

• Cathariiina
    Xenia skrev 2024-08-22 23:57:21 följande:
    Jo flicknamn som slutar på -y eller -ie räknas också som WT. Alltså de amerikanska smeknamnsformerna; de franska flicknamnen som slutar på -ie (Amelie, Marie, Stephanie o.s.v.) är naturligtvis inte WT.

Det finns något enstaka undantag, det enda jag kommer på nu är Jenny. Det blev ett etablerat namn i Sverige redan på 1800-talet på grund av Jenny Lind. Fanny var väl också ett sådant tidigt etablerat engelskt namn i Sverige, men numera är det helt omöjligt p.g.a. de vulgära betydelserna av ordet. 
  • Anonym (Ano)
    tobiq skrev 2024-08-22 12:33:04 följande:
    Ja, det har en viss husdjurs-känsla över sig kan jag hålla med om.
    Min katt heter Sally 😅 och jag älskar det namnet!
  • Cathariiina
    Anonym (Ano) skrev 2024-08-28 09:53:25 följande:
    Min katt heter Sally 😅 och jag älskar det namnet!
    Ja, på en katt passar det utmärkt! Liksom även Molly t.ex. (eller Molly kanske har blivit för etablerat som hundnamn nu för att ge till en katt?).
  • Cathariiina

En annan tanke: jag tycker att Siri passar bäst på en slank, finlemmad och inte särskilt lång kvinna. Så om ni har tendens att bli stora och kraftiga i familjen, så skulle jag ta Sigrid av den anledningen. Då tänker man ju på en storväxt, blond vikingakvinna. (Fast om ni inte är blonda eller rödhåriga i familjen, så passar å andra sidan inte Sigrid.) 

• Anonym (Chica)
    trollhona skrev 2024-08-22 21:28:45 följande:

Siri.
    y-namn har lite dåliga associationer i sverige

Förutom Tommy tror jag? 
  • Anonym (Chica)
    Anonym (Chica) skrev 2024-08-28 11:13:05 följande:
    Förutom Tommy tror jag? 
    Kan inte säga namnet utan att tänka på Carolas ?Tommy tycker om mig? 😊
  • Anonym (Chica)
    Anonym (Chica) skrev 2024-08-28 11:14:48 följande:
    Kan inte säga namnet utan att tänka på Carolas ?Tommy tycker om mig? 😊

Men?

Ska inte vara frågetecken utan citattecken!

• Anonym (Långt namn istället.)

Trend sedan många år med korta namn, trist och tråkigt i mina ögon. Gå på nått ovanligt som Apollonia, har en sån i släktträdet (född första halvan av 1800-talet).

• Xenia
    Cathariiina skrev 2024-08-28 09:25:52 följande:

Siri, naturligtvis! Det är fint, gammalt och med associationer till "sirlig". Tänker även på Siri von Essen (OK hon hade det kanske inte så lätt, alltid). Annars kanske det ursprungliga namnet bakom Siri - Sigrid? Då tänker jag på en stark vikingakvinna, som sagodrottningen Sigrid Storråda.

Sally är ett simpelt engelskt smeknamn, det brukar pigorna heta i engelska herrgårdsromaner!

Vilket klassförakt! Vad är det för fel med pigor, hårt arbetande kvinnor? I min släktforskning for alla barn ut och arbetade som drängar resp pigor, alla utom äldste sonen som övertog hemmanet. Så jag härstammar från en lång rad av pigor.

Jag tvivlar f ö på att man i England eller USA har samma associationer. Berömda skådespelerskor är t ex Sally Field och Sally Hawkins, Den första amerikanska kvinnliga astronauten var Sally Ride.

Sigrid Storråda är ingen vidare förebild, det var hon som brände inne friare hon inte tyckte var fina nog. Hellre författaren Sigrid Undset eller konstnären Sigrid Hjertén.
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-08-28 09:32:41 följande:
    Jo flicknamn som slutar på -y eller -ie räknas också som WT. Alltså de amerikanska smeknamnsformerna; de franska flicknamnen som slutar på -ie (Amelie, Marie, Stephanie o.s.v.) är naturligtvis inte WT.

Det finns något enstaka undantag, det enda jag kommer på nu är Jenny. Det blev ett etablerat namn i Sverige redan på 1800-talet på grund av Jenny Lind. Fanny var väl också ett sådant tidigt etablerat engelskt namn i Sverige, men numera är det helt omöjligt p.g.a. de vulgära betydelserna av ordet. 
    Du kanske räknar dessa namn som WT men de är faktiskt rätt gamla i Sverige, namnen Annie, Jenny, Elly, Lilly, Betty, Henny m fl.

De användes redan på 1700-talet. Som i denna dikt av Anna Maria Lenngren, "Några ord till min kära dotter..."

"Min kära Betti, du blir stor;
    du från din docka hunnit växa.
    Utaf din hulda, fromma mor
    tag, för din framtid, denna läxa!"

Och som sagt Fanny, t ex konstnären Fanny Churberg. Tycker det är ett fint namn i sig, men skulle idag hellre döpt en dotter till Fransiska och kallat henne Fanny som smeknamn. Flyttar hon till ett engelskspråkigt land kan hon i stället kalla sig Franne eller Frankie.

Nej, WT namn, det är sådana som känns väldigt nyinlånade från England/USA och ofta är felstavade och/eller blir feluttalade. Gamla namn är aldrig WT.
Svar på tråden Sally eller Siri?