Anonym (Mim) skrev 2024-09-07 20:39:08 följande:
Du förstår att vissa barn måste tas akut va? Annars kan de bli svårt skadade eller dödade.
Soc kan på förhand inte veta vilka barn som faktiskt riskerar att dödas om en allvarlig anmälan kommer in.
Vad tycker du alternativet är? Att alla barn stannar hos sina föräldrar även om det tex skulle komma in en anmälan om våld eller sexuella övergrepp? Ska dessa barn behöva stanna en enda minut till i de hemmen?
Jag förstår att er upplevelse var traumatisk men det var ju inte socs fel utan den som ljög i sin anmälan mot er. Soc fick ju agera akut som de gör vid så allvarliga anklagelser.
Visst förstår jag att de måste kunna det. Jag har inte skrivit allt om vårt fall, så jag förstår att du svarar så här. Vill inte dra hela historien, men folk som jobbar med sånt här har sagt att soc gjorde formella fel när barnet omhändertogs. Det var också så att ett ganska stort antal personer från vård och skola uppmärksammade soc på att anmälaren var ute och cyklade. Men trots deras försök så var det kört. Det går inte att stoppa en socialsekreterare.
Ja, den som ljög i orosanmälan har stor skuld. (Och har också fått kännbara konsekvenser för sitt agerande.) Men soc är ännu mer skyldiga. Det framkom tidigt kritik mot anmälaren från flera olika håll, men soc ignorerade det. De ignorerade även varningar från bla vården om att barnet skadades av deras åtgärder. Och om vi föräldrar protesterade fick vi bara höra att om vi inte gjorde som soc sa skulle barnet LVU:as.
Man är helt maktlös inför soc och det finns allvarliga säkerhetsbrister i Socialtjänstlagen.