• Anonym (Tänkom)

Positiva erfarenheter av soc

Jag är medveten om att det finns rötägg inom alla myndigheter så även socialtjänsten. Jag har läst och hört om hjärtskärande historier där barn blivit fråntagna, där föräldrarna upplevt maktspel från soc, utredningar som med mening dragit ut på tiden osv.

Jag är däremot ute efter berättelser från familjer där man faktiskt blivit väl bemött av soc,  där man har fått stöd och hjälp eller familjer där utredningen gick smidigt och lades ner. Jag har spenderat senaste dygnen med att googla fram mina rättigheter som förälder och skulle vilja höra POSITIVA erfarenheter av soc.

Ärendet i mitt fall gäller mitt barn som på fsk berättat om våld i hemmet, något som inte hänt. Jag vet dock att jag bör vara väl påläst och redo, därför jag vänder mig till er just nu.

• Svar på tråden Positiva erfarenheter av soc
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (L) skrev 2024-09-07 10:47:31 följande:
    Det är inte svårt att förstå att du känner som du gör. Inte konstigt att man hatar de som försökt förstöra ens barns liv! Men precis som vi bör tro på det du berättar så bör du tro på andra.

Du kanske inte känner några irl som har positiva erfarenheter av socialtjänsten, men du har läst några vittnesmål här i tråden. De personerna förtjänar att bli trodda, lika mycket som du.
    Du har rätt i det du skriver, men jag har svårt att hitta känslan.
    Då jag aldrig irl vare sig sett eller hört något positivt.

Problemet (här i forumet) är att många sågar en totalt när man berättar om sin erfarenhet, som att man vore lite bakom flötet och förstört sina barn.
    Kan bero på att flertalet här verkar ha yngre barn och saknar erfarenhet av tonåringar.
  • Ectea

Inte läst alla svar men här kommer våran historia 

Dotter på 8 år
    Klasskamrat i fosterhemsplacering från svåra hemförhållanden.

En dag säger klasskamraten till fröken att våran dotter sagt att hennes pappa slår henne.
    Skolan larmar soc.
    Eftersom skolan uppger att de aldrig sett blåmärken eller misstänkt något innan blir det inte att akut omhändertagande av barnen, som det tydligen kan bli 

Soc kontaktar mig ganska omgående och vill ha ett möte.
    Jag var väldigt skärrad och tycker att jag fick ett fint bemötande med tålmodiga svar på alla mina frågor.
    Jag säger att det aldrig skett något jag sett och att jag aldrig fått signaler från dottern att något hänt.
    Därefter var det möte med mig och sambon tillika pappan
    Även här respektfullt bemötande och även om de var tydliga med att de behövde prata med dottern samt hennes lillebror var upplevelsen att vi tillsammans med soc planerade upplägget för det 

Nytt möte planeras in med oss vuxna samt barnen och planen är att vi ska prata tillsammans och sedan ska barnen gå enskilt till annat rum för intervju. 

På grund av jobb kommer jag, som hämtat med mig barnen, i egen bil till mötet. Sambon har kommit nån minut innan och sitter redan i mötesrummet med soc tanterna.
    När jag kommer in i rummet släpper dottern genast min hand och springer in till pappa och kryper upp i hans famn (alltid varit pappas flicka)
    Vi småpratar en stund och dottern som är lite blyg för nya vuxna ser ut som hon vill gömma sig under pappas skinn.

Jag märker ganska fort att mötet tar en annan riktning. Tanterna tar inte ut barnen som bestämt utan börjar istället ställa frågor till dem med oss i rummet 
    Efter en stund får barnen själva gå till en lekhörna i annat rum medan tanterna vill prata med oss vuxna.
    De säger då att ett barn som  blir slaget av pappa inte agerar som våran dotter precis gjort med sin pappa. 

Utredningen läggs ner innan den ens börjat och det blir inga fler möten eller enskilda samtal för barnen. 

Efter ca 6mån upprepas prick samma händelse.
    Den här gången ringer soc mig och sedan sambon samt träffar oss med enbart dottern på ett kort samtal. Utredningen läggs ned.

Kort därefter samma händelse igen 
    När soc ringer blir jag ledsen och uppgiven 
    Såhär kan vi inte hålla på.
    Soc håller med
    Den här gången resulterar det i ett möte med oss vuxna samt fröken och rekord på skolan. 
    Soc förklarar hur de agerat ,och samtalat, med oss och barnen och vad deras bedömning är
    Efter detta händer inget mer

Vi kände oss lyssnade på och väl bemötta

• Anonym (Mim)
    Anonym (Eca) skrev 2024-09-07 09:23:07 följande:

När barn tas akut sker ingen domstolsförhandling. Den kommer efteråt. Som förälder kan du i den situationen omöjligt skydda ditt barn från det trauma det innebär att med våld slitas från föräldrarna och lämnas ensam hos främmande människor. Du kan som förälder välja på att gå med på placeringen och därmed ha rätt till insyn i vad som händer barnet, eller att förlora den. Väljer du att de tvångsomhändertar går det till domstol, men barnet tvingas uppleva traumat lik förbaskat och du kan inte vara säker på att domstolen dömer till din fördel. Socialtjänstens ord väger mycket tyngre än ditt. Dömer de till din nackdel så har du så gott som ingen möjlighet att rädda ditt barn (som det faktiskt rörde sig om i vårt fall). 

Och beslutet om hur du väljer ska du ta på stående fot när du är helt skräckslagen inför vad de just berättat att de tänker utsätta ditt barn för. Och du ska inte tro att socialtjänsten är särskilt hjälpsamma med att sätta sig ner och förklara dina och barnets rättigheter och vilka möjligheter som finns. 

Vårt barn lider sedan länge av vad socialtjänsten utsatte hen för. Vården har ordinerat barnet vila och trygghet hemma med oss föräldrar. 

Förlåt TS! Jag hade verkligen tänkt att inte nämna det här i din tråd. Men det behöver verkligen tydliggöras hur SoL och LVU fungerar i praktiken. 

Du förstår att vissa barn måste tas akut va? Annars kan de bli svårt skadade eller dödade.
    Soc kan på förhand inte veta vilka barn som faktiskt riskerar att dödas om en allvarlig anmälan kommer in.

Vad tycker du alternativet är? Att alla barn stannar hos sina föräldrar även om det tex skulle komma in en anmälan om våld eller sexuella övergrepp? Ska dessa barn behöva stanna en enda minut till i de hemmen?

Jag förstår att er upplevelse var traumatisk men det var ju inte socs fel utan den som ljög i sin anmälan mot er. Soc fick ju agera akut som de gör vid så allvarliga anklagelser. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Mim) skrev 2024-09-07 20:39:08 följande:
    Du förstår att vissa barn måste tas akut va? Annars kan de bli svårt skadade eller dödade.
    Soc kan på förhand inte veta vilka barn som faktiskt riskerar att dödas om en allvarlig anmälan kommer in.

Vad tycker du alternativet är? Att alla barn stannar hos sina föräldrar även om det tex skulle komma in en anmälan om våld eller sexuella övergrepp? Ska dessa barn behöva stanna en enda minut till i de hemmen?

Jag förstår att er upplevelse var traumatisk men det var ju inte socs fel utan den som ljög i sin anmälan mot er. Soc fick ju agera akut som de gör vid så allvarliga anklagelser. 
    Jag tror att du kan ha missförstått ett inlägg där.

HVB-hem och utredningshem är ställen där barnet/ungdomen/familjen hamnar efter att ett omhändertagande har gjorts. Så att hemmet ljög borde väl inte vara orsaken till omhändertagandet? Eller syftar du till något som personen skrivit i en annan tråd?
  • Anonym (Mim)
    Anonym (L) skrev 2024-09-07 21:05:03 följande:
    Jag tror att du kan ha missförstått ett inlägg där.

HVB-hem och utredningshem är ställen där barnet/ungdomen/familjen hamnar efter att ett omhändertagande har gjorts. Så att hemmet ljög borde väl inte vara orsaken till omhändertagandet? Eller syftar du till något som personen skrivit i en annan tråd?
    Personen jag svarade skriver inte om något hem? Utan att barnet slets ifrån dem av soc i ett akut omhändertagande.

Soc omhändertar bara akut om anmälan väcker stor oro för barnets liv och hälsa.
    Om personen fick tillbaka sitt barn visar det ju att anmälan inte var sann, alltså måste den som anmälde ha ljugit.
  • Anonym (Eca)

Visst förstår jag att de måste kunna det. Jag har inte skrivit allt om vårt fall, så jag förstår att du svarar så här. Vill inte dra hela historien, men folk som jobbar med sånt här har sagt att soc gjorde formella fel när barnet omhändertogs. Det var också så att ett ganska stort antal personer från vård och skola uppmärksammade soc på att anmälaren var ute och cyklade. Men trots deras försök så var det kört. Det går inte att stoppa en socialsekreterare. 

Ja, den som ljög i orosanmälan har stor skuld. (Och har också fått kännbara konsekvenser för sitt agerande.) Men soc är ännu mer skyldiga. Det framkom tidigt kritik mot anmälaren från flera olika håll, men soc ignorerade det. De ignorerade även varningar från bla vården om att barnet skadades av deras åtgärder. Och om vi föräldrar protesterade fick vi bara höra att om vi inte gjorde som soc sa skulle barnet LVU:as. 

Man är helt maktlös inför soc och det finns allvarliga säkerhetsbrister i Socialtjänstlagen. 

• Anonym (Eca)

Det är en komplicerad historia, så det är inte konstigt att det är svårt att hänga med! Jag har bara beskrivit brottstycken dessutom. 

Det finns både en orosanmälare som ljög och ett utredningshem där vi misstänker att personalen ljög. Men lögnerna i akten hos soc kan ju också komma från handläggaren själv. 

• Anonym (Tänkom)
    Ectea skrev 2024-09-07 20:21:45 följande:

Inte läst alla svar men här kommer våran historia 

Dotter på 8 år
    Klasskamrat i fosterhemsplacering från svåra hemförhållanden.

En dag säger klasskamraten till fröken att våran dotter sagt att hennes pappa slår henne.
    Skolan larmar soc.
    Eftersom skolan uppger att de aldrig sett blåmärken eller misstänkt något innan blir det inte att akut omhändertagande av barnen, som det tydligen kan bli 

Soc kontaktar mig ganska omgående och vill ha ett möte.
    Jag var väldigt skärrad och tycker att jag fick ett fint bemötande med tålmodiga svar på alla mina frågor.
    Jag säger att det aldrig skett något jag sett och att jag aldrig fått signaler från dottern att något hänt.
    Därefter var det möte med mig och sambon tillika pappan
    Även här respektfullt bemötande och även om de var tydliga med att de behövde prata med dottern samt hennes lillebror var upplevelsen att vi tillsammans med soc planerade upplägget för det 

Nytt möte planeras in med oss vuxna samt barnen och planen är att vi ska prata tillsammans och sedan ska barnen gå enskilt till annat rum för intervju. 

På grund av jobb kommer jag, som hämtat med mig barnen, i egen bil till mötet. Sambon har kommit nån minut innan och sitter redan i mötesrummet med soc tanterna.
    När jag kommer in i rummet släpper dottern genast min hand och springer in till pappa och kryper upp i hans famn (alltid varit pappas flicka)
    Vi småpratar en stund och dottern som är lite blyg för nya vuxna ser ut som hon vill gömma sig under pappas skinn.

Jag märker ganska fort att mötet tar en annan riktning. Tanterna tar inte ut barnen som bestämt utan börjar istället ställa frågor till dem med oss i rummet 
    Efter en stund får barnen själva gå till en lekhörna i annat rum medan tanterna vill prata med oss vuxna.
    De säger då att ett barn som  blir slaget av pappa inte agerar som våran dotter precis gjort med sin pappa. 

Utredningen läggs ner innan den ens börjat och det blir inga fler möten eller enskilda samtal för barnen. 

Efter ca 6mån upprepas prick samma händelse.
    Den här gången ringer soc mig och sedan sambon samt träffar oss med enbart dottern på ett kort samtal. Utredningen läggs ned.

Kort därefter samma händelse igen 
    När soc ringer blir jag ledsen och uppgiven 
    Såhär kan vi inte hålla på.
    Soc håller med
    Den här gången resulterar det i ett möte med oss vuxna samt fröken och rekord på skolan. 
    Soc förklarar hur de agerat ,och samtalat, med oss och barnen och vad deras bedömning är
    Efter detta händer inget mer

Vi kände oss lyssnade på och väl bemötta

Tack för ditt svar! Skönt för er att få ett respektfullt bemötande. Vad för frågor ställdes till er? Både er och barnen dvs 
  • Anonym (Erfaren)
    En anmälan är en... anmälan.
    OCh en anmälan är per definitioin inte en sanning.

Väl värt att lägga på minnet.

Har du inte hört talas om anonyma okynnesanmälningar?
  • Anonym (Hoppsan)
    Anonym (Mim) skrev 2024-09-07 21:35:57 följande:
    Personen jag svarade skriver inte om något hem? Utan att barnet slets ifrån dem av soc i ett akut omhändertagande.

Soc omhändertar bara akut om anmälan väcker stor oro för barnets liv och hälsa.
    Om personen fick tillbaka sitt barn visar det ju att anmälan inte var sann, alltså måste den som anmälde ha ljugit.
    Herregud så du bevisar hur fel du har och hur lite du faktiskt vet om hur det går till.
    Eller tror du att det bara är småbarn som är utsatta för soc?
  • Anonym (Mim)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2024-09-08 11:43:08 följande:
    Herregud så du bevisar hur fel du har och hur lite du faktiskt vet om hur det går till.
    Eller tror du att det bara är småbarn som är utsatta för soc?
    Men snälla, mitt inlägg var till en annan person, om något som just den personen skrev! Inte om precis alla potentiella situationer som soc omhändertar barn och unga i!

personen skrev att akuta händelser är traumatiska för barn som slits ifrån sina föräldrar.

Det var det jag svarade på. Att soc inte kan veta vilka barn som far illa och inte när en anmälan kommer in.

Du kan ju försöka att LÄSA den konversation du vill svara på, för just nu kör du goddag yxskaft!
  • Anonym (Mim)
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-09-08 11:38:58 följande:
    En anmälan är en... anmälan.
    OCh en anmälan är per definitioin inte en sanning.

Väl värt att lägga på minnet.

Har du inte hört talas om anonyma okynnesanmälningar?

Precis. 

Men hur vet soc vilka barn som måste skyddas och vilka som ljuger i sin anmälan?

Vissa barn måste flyttas på ögonblickligen för att inte riskera att de skadas eller dör, och de kan ju omöjligt veta vilka.

Men hur soc än gör, gör de ju fel.
    Tar de barn så gör de fel.
    Och i de fall de inte tar barn som sedan dör, så gör de fel.

Det är väl inte konstigt att om det kommer in snmälningar som är riktigt grova, så måste barnet kanske flyttas på medan de kollar sanningen?

• Anonym (Hoppsan)
    Anonym (Mim) skrev 2024-09-08 11:59:33 följande:
    Men snälla, mitt inlägg var till en annan person, om något som just den personen skrev! Inte om precis alla potentiella situationer som soc omhändertar barn och unga i!

personen skrev att akuta händelser är traumatiska för barn som slits ifrån sina föräldrar.

Det var det jag svarade på. Att soc inte kan veta vilka barn som far illa och inte när en anmälan kommer in.

Du kan ju försöka att LÄSA den konversation du vill svara på, för just nu kör du goddag yxskaft!

Du kanske borde sett vad jag faktiskt besvarade utefter det jag inte strök över i din kommentar.

Nämligen detta.

"
    Soc omhändertar bara akut om anmälan väcker stor oro för barnets liv och hälsa."

Det stämmer inte.

Och jag har noga läst hela tråden, du bör ta till dig av ditt eget råd.

Goddag ysskaft.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Mim) skrev 2024-09-08 12:04:12 följande:

Precis. 

Men hur vet soc vilka barn som måste skyddas och vilka som ljuger i sin anmälan?

Vissa barn måste flyttas på ögonblickligen för att inte riskera att de skadas eller dör, och de kan ju omöjligt veta vilka.

Men hur soc än gör, gör de ju fel.
    Tar de barn så gör de fel.
    Och i de fall de inte tar barn som sedan dör, så gör de fel.

Det är väl inte konstigt att om det kommer in snmälningar som är riktigt grova, så måste barnet kanske flyttas på medan de kollar sanningen?

Kollar sanningen, säger du.

Du vet så lite, du är så oerfaren... jag vet inte om jag orkar besvara mer av dina texter faktiskt.
  • Anonym (Mim)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2024-09-08 12:08:05 följande:

Du kanske borde sett vad jag faktiskt besvarade utefter det jag inte strök över i din kommentar.

Nämligen detta.

"Soc omhändertar bara akut om anmälan väcker stor oro för barnets liv och hälsa."

Det stämmer inte.

Och jag har noga läst hela tråden, du bör ta till dig av ditt eget råd.

Goddag ysskaft.
    Men mina inlägg har inte varit till hela tråden utan till en annan person, att du lägger dig i och påstår att jag svarat på något helt annat inlägg får stå för dig.
  • Anonym (Mim)
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-09-08 12:09:52 följande:

Du vet så lite, du är så oerfaren... jag vet inte om jag orkar besvara mer av dina texter faktiskt.
    Vilken tur att jag aldrig varken tvingat dig eller ens bett dig svara på mina inlägg!

Knappast så oerfaren!

Personen jag svarade på skrev att barn slits ur sina föräldrars armar vid akut omhändertagande. jag skrev då att akuta omhändertagande behövs då soc inte vet vad som är sant och inte.

Och du - barn kan hämtas både på förskola eller i skolan om socialen anses det akut! Eller hur tror DU att barn hämtas akut? Inom en månad?
  • AndreaBD
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-09-08 12:09:52 följande:

Du har verkligen inte kunskapen för att kunna såga hen. Det hen skriver verkar tvärtom mycket vettigt. 
Svar på tråden Positiva erfarenheter av soc