• gulledig

Omöjligt att gå ner under amning

Ammar mitt tredje barn som jag fick för 5 månader sedan. 
    Gick upp 35kg med första barnet och har sedan dess gått ner dessa en gång, vilket var när jag slutade amma nr 2. Har ammat båda mina barn i drygt 2 år vardera. 

Behöver verkligen gå ner i vikt nu. Väger 117kg och är 177cm. Äter 1800-2000kcal per dag, väger allting och loggar allt. Tränar styrka ca 40min, 5 dagar i veckan och promenerar minst en timme 5-6 dagar i veckan. Försöker ligga på minst 10000 steg om dagen.

Tar levaxin, 200mkg per dag för sköldkörteln.

Borde alltså ligga på ett underskott om jag man räknar bort amningen (som enligt Google ska bränna 300-500kcal Extra per dag) men räknar inte ens med det då det är osäkert antal kcal. 

Varför går jag inte ner? 

• Svar på tråden Omöjligt att gå ner under amning
  • gulledig
    Anonym (T3) skrev 2024-09-07 20:24:50 följande:

Har du kollat fritt T3 och vad ligger det på isf?

Faktiskt inte, bara t4 fritt och tsh 
  • Lynx123
    gulledig skrev 2024-09-07 16:03:10 följande:

nej det gör jag inte. Mitt bmr är 1900. Bränner ca 700 under träning totalt. Grovt räknat ligger jag på 500 underskott och det är innan jag ens räknar med amning. 

Jag skulle ändå testa. Det är i princip omöjligt att inte gå ner om du ligger på ett kaloriunderskott. Samtidigt ska du så klart må bra. Om du styrketränar progressivt får du mer muskelmassa och det är viktigare än att gå ner i vikt.

En idé är att göra en bodyscan där de kan se hur din vilande förbränning ligger samt se din fettfördelning kontra muskelmassa. Det är ju jättesvårt att räkna ut på egen hand. 
  • Anonym (T3)
    gulledig skrev 2024-09-07 22:25:28 följande:
    Faktiskt inte, bara t4 fritt och tsh 
    Då skulle jag verkligen rekomendera det, köp sj på werlab lr liknande om du inte får för din läkare. T4 är inaktivt och om din kropp har svårt att omvandla till T3 (aktivt hormon) så räcker inte levaxin för dig. Viktigt att du ska testa FRITT T3 inte bara "T3".

Jag har gått ner 31 kg från maj tackvare att jag äntligen fått rätt medicinering. Lever som vanligt. Tränar mindre än du då jag är utmattad. Äter inte gluten annars inga restriktioner (men nyttigt jag äter inte bröd/pasta/ris/potatis förutom vid festliga tillfällen. Äter mörk choklad dagligen o nån glass då å då lixom. Räknar inga kcal).
  • Anonym (T3)

Och jag tycker absolut inte du ska gå ner till 1700kcal eller under. Att vi kvinnor bantar sönder våra kroppar och ämnesomsättningar med för lågt kcal är idioti. vi behöver bra mat, näring och en fungerande metabolism.

• Anonym (T3)

Du bör även testa Tra-K och Tpoak som kommer tala om om din hypotyreos ä autoimun eller inte. Isf bör du äta antiinflammatorisk kost.

• Anonym (efter amning)
    gulledig skrev 2024-09-07 11:04:49 följande:
    Omöjligt att gå ner under amning

Ammar mitt tredje barn som jag fick för 5 månader sedan. 
    Gick upp 35kg med första barnet och har sedan dess gått ner dessa en gång, vilket var när jag slutade amma nr 2. Har ammat båda mina barn i drygt 2 år vardera. 

Behöver verkligen gå ner i vikt nu. Väger 117kg och är 177cm. Äter 1800-2000kcal per dag, väger allting och loggar allt. Tränar styrka ca 40min, 5 dagar i veckan och promenerar minst en timme 5-6 dagar i veckan. Försöker ligga på minst 10000 steg om dagen.

Tar levaxin, 200mkg per dag för sköldkörteln.

Borde alltså ligga på ett underskott om jag man räknar bort amningen (som enligt Google ska bränna 300-500kcal Extra per dag) men räknar inte ens med det då det är osäkert antal kcal. 

Varför går jag inte ner? 

Jag gick ner när jag slutat amma. Ha inte bråttom skit samma. Du är bara 5 mån efter förlossning. Kroppen VILL spara på kcal för att kunna ge till babyn.
  • Anonym (efter amning)

aha, är det sköldkörteln. ja men då är det det. 

Tycker inte du ska gå under 2000 kcal just nu iaf när du ammar.

• Anonym (efter amning)

Jag vet många som behövt höja dosen efter förlossning.

(förlåt att jag läste trådstarten så slarvigt)

• gulledig
    Anonym (T3) skrev 2024-09-08 07:51:34 följande:
    Då skulle jag verkligen rekomendera det, köp sj på werlab lr liknande om du inte får för din läkare. T4 är inaktivt och om din kropp har svårt att omvandla till T3 (aktivt hormon) så räcker inte levaxin för dig. Viktigt att du ska testa FRITT T3 inte bara "T3".

Jag har gått ner 31 kg från maj tackvare att jag äntligen fått rätt medicinering. Lever som vanligt. Tränar mindre än du då jag är utmattad. Äter inte gluten annars inga restriktioner (men nyttigt jag äter inte bröd/pasta/ris/potatis förutom vid festliga tillfällen. Äter mörk choklad dagligen o nån glass då å då lixom. Räknar inga kcal).

ska absolut testa! Har prover igenom om ca en vecka så ska fråga om jag kan testa det med då! 

vad fick du för extra medicin? 

tavk snälla!! 

• Anonym (T3)
    gulledig skrev 2024-09-08 09:37:48 följande:

ska absolut testa! Har prover igenom om ca en vecka så ska fråga om jag kan testa det med då! 

vad fick du för extra medicin? 

tavk snälla!! 

Liothyronin (som tillägg till levaxin då min kropp inte konverterar T4). Du kan läsa på sköldkörtelförbundets sida där finns massa bra info även saker som du kan informera läkarna om, konstigt nog kan inte allmänläkarna så mkt om detta (trots att infon finns). 
  • Anonym (amning)

Jag vägrade banta när jag ammade fast alla var på mig. Jag litade på min kropp. Jag gick ner när min kropp var redo för det. Det gick långsammare men när det väl hände var det som om det gick snabbt, över en natt, typ. Jag tycker inte du ska amma när du bantar, det kan också vara så att din kropp håller kvar vid allt för allt den är värd för den förstår att du ammar. Jag gillar inte den här hetsen det är på kvinnor som fött barn från både männen och kvinnorna. Det är så onödigt. 

• Agda90
    Lynx123 skrev 2024-09-07 13:47:14 följande:

Du ligger på ett kaloriöverskott, eller i alla fall på det kaloriintag som får vikten att ligga stilla. I ditt fall skulle jag fortsätta träna som du gör, jättebra, men prova att ligga på 1700kcal varje dag för att se om det sker någon förändring på ca 2 veckor. Berätta gärna hur det går. :)

Det är inte det bästa rådet att ge någon som ammar och dessutom har en sköldkörtelsjukdom. 
  • Agda90
    Lynx123 skrev 2024-09-07 22:32:52 följande:
    Jag skulle ändå testa. Det är i princip omöjligt att inte gå ner om du ligger på ett kaloriunderskott. Samtidigt ska du så klart må bra. Om du styrketränar progressivt får du mer muskelmassa och det är viktigare än att gå ner i vikt.

En idé är att göra en bodyscan där de kan se hur din vilande förbränning ligger samt se din fettfördelning kontra muskelmassa. Det är ju jättesvårt att räkna ut på egen hand. 
    Hur mycket erfarenhet har du utav amning OCH hypotyreos och/eller hashimtots?
  • Agda90

Sköldkörtelsjukdomar är luriga och det räcker inte att ligga rätt gällande medicinering. Det krävs, oftast, en hel del annat arbete också. 

Paleo kost är en väldigt bra början. Det kan alla i familjen äta, det är ingen extrem kost utan bra mat. 

Tittar man på det som finns i hyllorna i butiken så blir man matt när man vänder på förpackningarna och läser innehållet. Stabiliseringsmedel, 10 varianter av sötning, helt meningslösa tillsatser för att göra produkten billigare, extra tillsatt gluten i bröd... Alltså jag skulle kunna gå på i det oändliga men kontentan är att det inte är bra mat för oss!

Man kan inte fokusera enbart på kalorier in och ut. Vi behöver en massa näringsämnen för att må bra. För att vårt immunsystem ska kunna fungera, våra tarmar, vår kropp kunna återhämta sig osv osv osv. 

Det vi med sköldkörtelsjukdom ska vara extra försiktiga med är stress. En stressad kropp släpper inte ifrån sig kilon. 

Jag fick min diagnos, hypotyreos, för 17 år sedan. För 10 år sedan lades hashimotos till listan.
    Jag äter antiinflammatorisk kost. Spannmål, komjölksprotein och socker är de värsta bovarna. Det finns så klart mer men detta är det som försvann från min "mat lista" först 

Jag har gjort min viktresa ett par gånger. Både pga graviditeter och pga att min kropp "ballade ur" pga sjukdomen. 

A och O är kosten. Paleo kost kommer man extremt långt på. Man lär sig efter hand vad som fungerar och vad som inte fungerar. Utöver det jag nämnt ovanför kommer jag aldrig att äta baljväxter. De är rika på lektiner och de förstör upptaget av zink i kroppen som vi behöver för vårt immunförsvar. Veganska substitut produkter faller alltid bort. Listan är betydlig längre än så men detta var min början.
    Sen gäller det att hitta träning som man mår bra av och blir glad av. Att lyfta skrot när man känner att det är pest och pina gör ingen nytta. Däremot att lyfta skrot och känna att det är det roligaste man vet, det är en träning som ger otroligt mycket. 
    Att varva tung träning med yoga eller meditation är extremt viktigt för "såna som oss". Vår kropp behöver lugn, ro, stressfritt och bra återhämtning. 
    Sömn! Utan ordentlig återhämtning blir allt pannkaka. 

Så kost, träning, sömn och återhämtning går allt hand i hand och vi behöver att allt fungerar skapligt för att kunna få ett resultat. Lite som att ett hjul behöver vara runt för att fungera. 

När man har små barn är det så gott som omöjligt att uppnå allt det kroppen behöver för fokus ligger på barnet/barnen. Det magiska tricket är att inte stressa över det man inte kan påverka utan göra det man kan. 
    Hinner du inte laga mat då är makrill i tomatsås och 1-2 ägg tusen gånger bättre än en macka eller två. Hinner du inte träna, andas, släpp det. Att släpa på barn är också rörelse. 
    Svårt att få till sömnen? Hormonerna som kroppen producerar vid amning är rena mirakelkuren för att vi kvinnor ska kunna klara oss ändå. När barnen börjar sova mer kan vi få bättre sömn också. 

Svar på tråden Omöjligt att gå ner under amning