Sköldkörtelsjukdomar är luriga och det räcker inte att ligga rätt gällande medicinering. Det krävs, oftast, en hel del annat arbete också.
Paleo kost är en väldigt bra början. Det kan alla i familjen äta, det är ingen extrem kost utan bra mat.
Tittar man på det som finns i hyllorna i butiken så blir man matt när man vänder på förpackningarna och läser innehållet. Stabiliseringsmedel, 10 varianter av sötning, helt meningslösa tillsatser för att göra produkten billigare, extra tillsatt gluten i bröd... Alltså jag skulle kunna gå på i det oändliga men kontentan är att det inte är bra mat för oss!
Man kan inte fokusera enbart på kalorier in och ut. Vi behöver en massa näringsämnen för att må bra. För att vårt immunsystem ska kunna fungera, våra tarmar, vår kropp kunna återhämta sig osv osv osv.
Det vi med sköldkörtelsjukdom ska vara extra försiktiga med är stress. En stressad kropp släpper inte ifrån sig kilon.
Jag fick min diagnos, hypotyreos, för 17 år sedan. För 10 år sedan lades hashimotos till listan.
Jag äter antiinflammatorisk kost. Spannmål, komjölksprotein och socker är de värsta bovarna. Det finns så klart mer men detta är det som försvann från min "mat lista" först
Jag har gjort min viktresa ett par gånger. Både pga graviditeter och pga att min kropp "ballade ur" pga sjukdomen.
A och O är kosten. Paleo kost kommer man extremt långt på. Man lär sig efter hand vad som fungerar och vad som inte fungerar. Utöver det jag nämnt ovanför kommer jag aldrig att äta baljväxter. De är rika på lektiner och de förstör upptaget av zink i kroppen som vi behöver för vårt immunförsvar. Veganska substitut produkter faller alltid bort. Listan är betydlig längre än så men detta var min början.
Sen gäller det att hitta träning som man mår bra av och blir glad av. Att lyfta skrot när man känner att det är pest och pina gör ingen nytta. Däremot att lyfta skrot och känna att det är det roligaste man vet, det är en träning som ger otroligt mycket.
Att varva tung träning med yoga eller meditation är extremt viktigt för "såna som oss". Vår kropp behöver lugn, ro, stressfritt och bra återhämtning.
Sömn! Utan ordentlig återhämtning blir allt pannkaka.
Så kost, träning, sömn och återhämtning går allt hand i hand och vi behöver att allt fungerar skapligt för att kunna få ett resultat. Lite som att ett hjul behöver vara runt för att fungera.
När man har små barn är det så gott som omöjligt att uppnå allt det kroppen behöver för fokus ligger på barnet/barnen. Det magiska tricket är att inte stressa över det man inte kan påverka utan göra det man kan.
Hinner du inte laga mat då är makrill i tomatsås och 1-2 ägg tusen gånger bättre än en macka eller två. Hinner du inte träna, andas, släpp det. Att släpa på barn är också rörelse.
Svårt att få till sömnen? Hormonerna som kroppen producerar vid amning är rena mirakelkuren för att vi kvinnor ska kunna klara oss ändå. När barnen börjar sova mer kan vi få bättre sömn också.