• Anonym (Sjuk)

Utmattningssyndrom

Hej!
    Jag börjar känna mig utmattad på jobbet. Det har börjat med att jag känner som en inflammation i övre delen av ryggen, sen har förkylningar avlöst varandra, varvat med sömnlöshet mm. Jag vet inte vad jag ska göra nu. Kontakta en vårdcentral? Psykolog?
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Utmattningssyndrom
  • Anonym (Jag med)

Hej, jag känner igen mig.
    Sliten men kan inte sova, 
    Får skuldkänslor när jag tänker att jag ska "ge upp" på jobbet och eventuellt återhämta mig av en sjukskrivning.
    Arbetar på kontor, nya saker dyker upp hela tiden och kollegan som ska lämna över information till mig är troligtvis på bristningsgränsen hon med för allt hon lämnar över är otydligt, felaktigt vilket leder till att mina uppgifter grundar sig på felaktigheter. Det i sin tur leder till att jag får göra om det hon lämnat till mig.
    Just nu jobbar jag från 6 fastän jag börjar jobba 8, jobbar på helgerna för att hinna med allt.
    Småbarn, hus och allt därtill.
    Ingen övertid eftersom det inte ingår i mitt avtal.

Vet inte hur länge jag orkar men jag kämpar på för jag känner sån oro inför en sjukskrivning, tanken på det får mig att känna mig som en dålig mamma.
    Kommer skolan få reda på att jag är sjukskriven?
    Usch vet inte varför men känner sån skam inför att eventuellt bli sjukskriven. Känner du igen det eller är det bara jag?

• Tow2Mater

Prata med din chef och se om ni kan se over dina arbetsuppgifter, planering, etc. Sedan lista alla de saker du gor hemma och på fritiden och se vad du kan fasa ut och sluta gora for att få tid till nedvarvning och återhamtning.

• Anonym (Stymie)
    Anonym (Sjuk) skrev 2024-09-17 12:01:41 följande:
    Utmattningssyndrom

Hej!
    Jag börjar känna mig utmattad på jobbet. Det har börjat med att jag känner som en inflammation i övre delen av ryggen, sen har förkylningar avlöst varandra, varvat med sömnlöshet mm. Jag vet inte vad jag ska göra nu. Kontakta en vårdcentral? Psykolog?
    Någon som känner igen sig?

Du vet ju inte om det handlar om utmattning. Ett första steg borde vara att kontakta läkare så får denne göra en bedömning.
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Jag med) skrev 2024-09-17 14:34:50 följande:

Får skuldkänslor när jag tänker att jag ska "ge upp" på jobbet och eventuellt återhämta mig av en sjukskrivning.
    Arbetar på kontor, nya saker dyker upp hela tiden och kollegan som ska lämna över information till mig är troligtvis på bristningsgränsen hon med för allt hon lämnar över är otydligt, felaktigt vilket leder till att mina uppgifter grundar sig på felaktigheter. Det i sin tur leder till att jag får göra om det hon lämnat till mig.
    Just nu jobbar jag från 6 fastän jag börjar jobba 8, jobbar på helgerna för att hinna med allt.

Vet inte hur länge jag orkar men jag kämpar på för jag känner sån oro inför en sjukskrivning, tanken på det får mig att känna mig som en dålig mamma.
    Usch vet inte varför men känner sån skam inför att eventuellt bli sjukskriven. Känner du igen det eller är det bara jag?

Det låter ju som att du har galet hög arbetsbelastning. Jag funderar på att säga upp mig, ta någon kurs på högskolan, söka jobb så länge och ev även sk studentjobb. Känner mig sjuk i kroppen osv...
  • EpicF
    Anonym (Jag med) skrev 2024-09-17 14:34:50 följande:

Snarare blir du en dåligare mamma av att inte ta den häsla på allvar. Om inte du kan ta hand om dig själv, hur ska du då kunna ta hand om dina barn?

Nej, skolan får inte veta att du är sjukskriven om du inte själv säger något. 

Ang din kollega som ska du säga ifrån till sin chef så denne får ta en prat med din kollega ang dennes psyke. 

Sedan bör ni också ta upp arbetsmängden med eran chef. Man ska inte behöva jobba från kl 6 och helger för att hinna ikapp. Då är det för få personer för att utföra allt jobb. 
  • EpicF
    Anonym (Stymie) skrev 2024-09-17 19:19:27 följande:
    Du vet ju inte om det handlar om utmattning. Ett första steg borde vara att kontakta läkare så får denne göra en bedömning.
    Om man blir utmattad av jobbet så är det en tecken på utmattning/utbrändhet. 
  • Anonym (Stymie)
    EpicF skrev 2024-09-26 22:56:08 följande:
    Om man blir utmattad av jobbet så är det en tecken på utmattning/utbrändhet. 
    Det vet du ju inte heller Borde vara logiskt att söka hjälp för de fysiska problem som ts upplever.
  • EpicF
    Anonym (Stymie) skrev 2024-09-27 11:58:38 följande:
    Det vet du ju inte heller Borde vara logiskt att söka hjälp för de fysiska problem som ts upplever.
    Det är ett symtom på utmattelse. Men inget som säger att ts inte ska söka vård. 
  • Anonym (Stymie)
    EpicF skrev 2024-09-27 12:03:32 följande:
    Det är ett symtom på utmattelse. Men inget som säger att ts inte ska söka vård. 
    Det är alldeles för enkelt att avfärda fysiska bekymmer som utmattningssyndrom. Som jag förstår så har ts inte fått rådet att faktiskt uppsöka en läkare och ta prover förrän jag ens nämnde det.
  • Anonym (Häpp)

Börja med att söka vård på vårdcentralen. Om du och läkaren kommer fram till att inget fysisk sjukdom finns så ber du att få bli sjukskriven ett par veckor för utmattning. Var tydlig med att du inte orkar jobba. Sen tar du kontakt med din chef och frågar hur ni ska gå vidare. Företagshälsan ska bli inkopplad för rehab-plan och fortsatt hantering av sjukskrivning. 

Skola/fritids behöver inte informeras om sjukskrivning och barnen kan fortsätta vara på fritids/förskola som vanligt, de ska inte vara hemma under din sjukskrivning fastän du är hemma, det är tid som ska ägnas åt vila, återhämtning och vad du nu behöver för att bli frisk igen. 

• EpicF
    Anonym (Stymie) skrev 2024-09-27 12:33:53 följande:
    Det är alldeles för enkelt att avfärda fysiska bekymmer som utmattningssyndrom. Som jag förstår så har ts inte fått rådet att faktiskt uppsöka en läkare och ta prover förrän jag ens nämnde det.
    Nej, inte i ts fall. Mycket vanligt att det börjar så. 

Tja, ts var själv inne på att kontakta vc (vårdventralen). Och h*n ska även ta upp arbetsbördan med sin chef. 
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Sjuk) skrev 2024-09-26 22:44:13 följande:
    Det låter ju som att du har galet hög arbetsbelastning. Jag funderar på att säga upp mig, ta någon kurs på högskolan, söka jobb så länge och ev även sk studentjobb. Känner mig sjuk i kroppen osv...
    Ja det har jag, rollen som jag nu haft i drygt 2 år har 3 personer tidigare haft.
    Innan jag blev anställd hade dom haft 3 personer som börjat jobba men slutat inom 3 månader.
    Dum som jag var så tänkte jag bara att det måste varit fel personer som saknat kompetens.
    Nu efter 2 år förstår jag varför dom slutade, det är helt orimligt vad mycket som förväntas av 1 person. Den personen är jag i dagsläget men jag vet inte hur jag ska ta mig vidare.
    Det känns som att jag ger upp om jag blir sjukskriven för jag vill ju jobba samtidigt vet jag att jag tillslut kommer slita ut mig själv om jag inte bromsar NU. 
    Men jag skäms över att gå till en läkare och "klaga" på jobbet.
    Men jag önskar att jag hade haft modet att säga stop, sjukskriva mig och söka annat jobb under tiden.
    Men jag vågar inte, har någon något råd?
    Jag har pratat med min chef under 6 månaders tid. Det dyker bara upp mer som jag förväntas göra och samtidigt uttrycker hon att hon vet att det är för mycket. Men det spelar ju ingen roll för om jag inte blir klar så ifrågasätts det varför jag inte gjort klart det. Att tiden inte räcker åt är inget argument som biter tyvärr.
Svar på tråden Utmattningssyndrom