• Anonym (Mom)

Inte välkommen hos förskolepersonalen

Tycker att det är så konstigt att man väljer att arbeta med barn om man lätt blir irriterad på dem. Vi bor nära en i personalen och vårt barn tycker att det är roligt att gå förbi för att prata eller bara titta var hon bor. Nu har hon tagit upp det med oss att hon inte vill det. Hur ska jag förklara det för mitt barn som tycker jättemycket om denna personal. 

• Svar på tråden Inte välkommen hos förskolepersonalen
  • TvillingmammaVästgöte

Jag jobbar som IT konsult och jag skulle inte ta illa upp om en kund kom förbi och sa hej när jag rensade min rabatt, utanför huset, särskilt inte om kunden bodde i omgivningarna.  Självklart skulle jag också gärna småprata lite, om personen villle det. 

• Anonym (Trötter)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 17:41:20 följande:
    Jag funderar på hur det lilla barnet upplever situationen. Barn vill och behöver knyta an, de behöver kärlek, och särskilt om de är långa dagar på förskolan måste de knyta an till personalen, det är nödvändigt för dem. Märker barnet att personalen bara låtsas bry sig , att pedagogen inte bryr sig om barnet, att det bara är ett yrke? 
    Barn brukar som jag förstår knyta an till 2-3 personer så då får man väl hoppas att föräldrar och släktningar primärt tar de rollerna så att inte förskolepedagogerna, eller kassören på ICA, behöver lägga sin lediga tid på att trösta barnen när de är lediga.
  • Anonym (kub)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 17:53:14 följande:

Jag jobbar som IT konsult och jag skulle inte ta illa upp om en kund kom förbi och sa hej när jag rensade min rabatt, utanför huset, särskilt inte om kunden bodde i omgivningarna.  Självklart skulle jag också gärna småprata lite, om personen villle det. 

Så du skulle inte bry dig om att kunden tog omvägar ofta för att prata med dig, för att titta på ditt hus, ropa ditt namn?

Hur blev detta ens en diskussion när du diskuterar annat, TS flydde fältet snabbt såklart för tråden var uppenbar och... ja
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (kub) skrev 2024-09-21 18:16:13 följande:
    Så du skulle inte bry dig om att kunden tog omvägar ofta för att prata med dig, för att titta på ditt hus, ropa ditt namn?

Hur blev detta ens en diskussion när du diskuterar annat, TS flydde fältet snabbt såklart för tråden var uppenbar och... ja

Ropa mitt namn? Vad menar du? Säga hej?
    Omvägar?
    Det kan väl inte jag veta, om personen gått omvägar eller bara ute och promenerar. Jag skulle inte ha något emot om en kund eller kollega eller någon annan jag har en yrkesmässig relation till tog en söndagspromenad varje söndag som gick förbi mitt hus och sade hej och ville småprata lite.
    Men som sagt var jag är Västgöte och social av min natur och småpratar gärna med alla. 

Sen kan jag väl tycka att är man väldigt introvert och asocial då kanske man inte skall utbilda sig till lärare, för någon åldersgrupp. Då lär man inte trivas i yrket och man blir inte heller en bra lärare. 

• Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 18:30:53 följande:

Konstigt ändå att du är den enda i hela tråden som har rätt och inser fakta.
    Vad brukar det kunna tyda på?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym skrev 2024-09-21 19:34:52 följande:
    Konstigt ändå att du är den enda i hela tråden som har rätt och inser fakta.
    Vad brukar det kunna tyda på?
    Att många andra tänker annorlunda än vad jag gör?
    Är det något fel att jag har andra åsikter?
    Får jag inte föra fram mina åsikter på grund av att majoriteten inte tycker lika?

Eller vad menar du med din insinuanta fråga ? Förtydliga gärna. 
  • Anonym (E)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 17:34:54 följande:

Många barn spenderar mer vaken tid med förskolepersonalen , än med föräldrar, det är ganska skrämmande tänker jag. Därför är nog antalet timmar man går på förskolan väldigt viktigt att begränsa, för att barnet skall känna trygghet och få tillräckligt med kärlek. 

Så sammantaget tror jag att det är OK med förskolor, om de håller hög kvalitet och barnet har mer vaken tid med föräldrarna än det är på förskolan. 

Svarar jag dem i tråden som frågat mig om jag är emot förskola. 

Jag tycker ditt inlägg ger föräldrar dåligt samvete. Många jobbar 8 timmar per dag vilket gör att barnet är mer tid på förskolan än hemma. Jobbar den ena på en skola och den andra i affär så kan man inte styra sin tid så att man går omlott, menar du att de föräldrarna skadar sina barn genom att jobba?
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 20:13:02 följande:
    Att många andra tänker annorlunda än vad jag gör?
    Är det något fel att jag har andra åsikter?
    Får jag inte föra fram mina åsikter på grund av att majoriteten inte tycker lika?

Eller vad menar du med din insinuanta fråga ? Förtydliga gärna. 
    Att du har fel. Tough one.
    Ursäkta antagandet om din slutledningsförmåga, det var förhastat.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (E) skrev 2024-09-21 20:26:03 följande:
    Jag tycker ditt inlägg ger föräldrar dåligt samvete. Många jobbar 8 timmar per dag vilket gör att barnet är mer tid på förskolan än hemma. Jobbar den ena på en skola och den andra i affär så kan man inte styra sin tid så att man går omlott, menar du att de föräldrarna skadar sina barn genom att jobba?

Förhoppningsvis inte. 

Får man inte fundera över och diskutera hur barn i Sverige i allmänhet har det, av rädsla för att ge föräldrar dåligt samvete? 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym skrev 2024-09-21 20:32:09 följande:
    Att du har fel. Tough one.
    Ursäkta antagandet om din slutledningsförmåga, det var förhastat.
    Att jag har fel? Vem bestämmer vem som har rätt ?
    Det är nog snarare din slutledningsförmåga som har brister.
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 20:34:45 följande:
    Att jag har fel? Vem bestämmer vem som har rätt ?
    Det är nog snarare din slutledningsförmåga som har brister.
    Jajamen! Helt rätt.
    Här är det bäst att hålla med.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym skrev 2024-09-21 20:35:55 följande:
    Jajamen! Helt rätt.
    Här är det bäst att hålla med.
    Nej, du behöver inte hålla med. Alla har rätt till sin egen åsikt.
Svar på tråden Inte välkommen hos förskolepersonalen