• Anonym (ts)

Klassresa - dysfunktionell klass

Har ett barn som går i en riktig skitklass rent ut sagt. Det finns ett stort grabbgäng som trycker ned flera av de andra i klassen, bland annat mitt barn. Skolan gör nog vad de kan men det är ju svårt att bryta de här mönstren (vi ser över möjligheterna att byta klass också).

Nu fick vi info från klassföräldrarna om en klassresa. Vi förväntas sälja prylar och fixa disco så barnen får ett härligt avslut på högstadiet. Jag vill bara skita i det. Jag vet att mitt barn kommer vilja följa med, inte för att det ska bli jättekul utan för att inte sticka ut. Men jag vill helst säga nej för jag vet att skitungarna kommer fortsätta bete sig som skitungar i två år till och även på resan. Varför ska jag anstränga mig för att de ska få ha kul?

Tycker det är så sjukt naivt också att dra igång en sån här sak när alla vet (hoppas jag) att flera barn i klassen mår dåligt. Ska dålig försäljning av kakor eller ljus eller vad det nu blir bli ytterligare en orsak att få höra taskiga kommentarer?

Vi flyttade hit till sjuan så jag känner tyvärr inte de andra föräldrarna. Skulle gärna svara på mailet om vilken dålig idé jag tycker detta är men vet inte vad jag kan tänkas få för reaktion tillbaka. Vad gör man?

• Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-24 05:14:30 följande:
    Fast du förstår ju inte. Grupptrycket att åka med kan vara oerhört starkt. Barnet kan uppleva att det inte har något annat val än att åka med. Det går inte att jämföra med vuxna och personalfester, sorry. Barn är helt hjälplösa och utlämnade i skolan. De har inte valt att bli placerade i sina klasser, och de har inte heller valt att bli födda. De som tycker att skolresor är "givande och minnesvärda" kan hitta på så mycket "givande och minnevärt" ändå, på sin fritid. Det är inte värt det att det ska ske på någon annans lidande. Det är en avskyvärd inställning, och tänker man så ska man inte arbeta med barn och ungdomar (jag hoppas att du inte gör det). 
    Du lägger in mer än vad jag skriver. Jag har aldrig skrivit att något ska ske på någon annans lidande. Att kalla någon avskyvärd är inte heller så trevligt.  Att barn är mobbade och utanför och utstötta är ett problem ja och det behöver vuxna och föräldrar göra något åt. Lösningen är dock inte att förbjuda generellt mot klassresor för att det i några klasser finns barn som är mobbade. Det är ju att sila mygg och svälja kameler. Jag är inte för förbud men för att motverka mobbing. 
  • Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-24 10:04:41 följande:
    Du lägger in mer än vad jag skriver. Jag har aldrig skrivit att något ska ske på någon annans lidande. Att kalla någon avskyvärd är inte heller så trevligt.  Att barn är mobbade och utanför och utstötta är ett problem ja och det behöver vuxna och föräldrar göra något åt. Lösningen är dock inte att förbjuda generellt mot klassresor för att det i några klasser finns barn som är mobbade. Det är ju att sila mygg och svälja kameler. Jag är inte för förbud men för att motverka mobbing. 
    Fast då måste man förstå, att barn ofta inte vågar berätta för vuxenvärlden att de är mobbade, för att de är rädda för att vuxenvärlden ska hantera det naivt och felaktigt.Vilket också sker, jag kommer t.ex. ihåg ett fall där en 14-årig flicka anförtrodde till sin mentor att hon var mobbad av typ hela skolan i högstadiet. Mentorn bestämde att flickan skulle gå runt i klasserna och berätta hur det känns att vara mobbad. Flickan upplevde att hon inte hade något annat val. Hon hängde sig.

Det finns många barn och ungdomar som bara försöker ta en dag i taget och överleva. Att då slänga in en skolresa i detta, där de dessutom måste sova borta tillsammans med sina mobbare... nä. Bara en sadist eller en helt empatilös person kan hitta på något sådant. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-24 15:07:46 följande:
    Fast då måste man förstå, att barn ofta inte vågar berätta för vuxenvärlden att de är mobbade, för att de är rädda för att vuxenvärlden ska hantera det naivt och felaktigt.Vilket också sker, jag kommer t.ex. ihåg ett fall där en 14-årig flicka anförtrodde till sin mentor att hon var mobbad av typ hela skolan i högstadiet. Mentorn bestämde att flickan skulle gå runt i klasserna och berätta hur det känns att vara mobbad. Flickan upplevde att hon inte hade något annat val. Hon hängde sig.

Det finns många barn och ungdomar som bara försöker ta en dag i taget och överleva. Att då slänga in en skolresa i detta, där de dessutom måste sova borta tillsammans med sina mobbare... nä. Bara en sadist eller en helt empatilös person kan hitta på något sådant. 
    Men snälla. Har man det så uselt i skolan ska såklart åtgärder vidtas. Och lärare agera och då inte på det sätt du beskriver naturligtvis, jag tror inte det är sant för det är bara för dumt. Det hjälper inte att förbjuda klassresor sista terminen i 9-an. Då har hela högstadiet redan passerat. Det är helt andra åtgärder som krävs. Förstår att du har dåliga erfarenheter men alla har inte det. Man kan inte förbjuda bort alla problem, de ska lösas.
  • Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-24 15:27:33 följande:
    Men snälla. Har man det så uselt i skolan ska såklart åtgärder vidtas. Och lärare agera och då inte på det sätt du beskriver naturligtvis, jag tror inte det är sant för det är bara för dumt. Det hjälper inte att förbjuda klassresor sista terminen i 9-an. Då har hela högstadiet redan passerat. Det är helt andra åtgärder som krävs. Förstår att du har dåliga erfarenheter men alla har inte det. Man kan inte förbjuda bort alla problem, de ska lösas.
    Jag googlade och det kan vara det här fallet, även om jag inte känner igen det där med "emo". Jag minns i alla fall tydligt fallet när det hände.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/5Vjjrz/mobbades-tills-hon-tog-sitt-liv

Mobbades tills hon tog sitt liv

Staffan Lindberg

Publicerad 2012-02-03

Följ
    Mejla
    Dela
    Spara

Flickan mobbades och kallades emo.

Då tvingade skolan henne att gå runt i flera klasser och prata om emo-kulturen.

Flickan tog sitt liv ? men skolinspektionen väljer att inte ingripa.

Flickan tvingades byta klass i sjuan och fick problem med ett bråkigt killgäng.

Pojkarna i den skånska skolan kallade henne för olika glåpord och skickade fula bilder på henne på internet, enligt anmälan.

I åttan knuffades hon hårt in i ett skåp och skadade axeln. Samtidigt kallade pojkarna henne för emo. Flickans mentor på skolan bestämde då att flickan skulle gå runt i fem klasser och förklara att hon inte var emo.

Och att hon blev ledsen om någon sa det.

Förnedrande

Flickan tyckte att det kändes förnedrande, men mentorn ska enligt anmälan ha menat att hon inte hade något val.

I åttan blev flickan sjuk och fick vård av barn- och ungdomspsykiatrin. Pojkarna i klassen ska ha fortsatt att mobba henne bland annat genom att skriva kränkande kommentarer på hennes Facebook-sida.

Flickan bytte skola, men mådde allt sämre. I somras tog hon sitt liv.

Mamman anmälde kommunen till Skolinspektionen. Nu har beslutet kommit.

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2024-09-21 10:41:51 följande:
    Jag gick i en bra klass på högstadiet. Hade en rolig klassresa. Kan inte påstå att det är ett minne för livet. Tänker väldigt sällan på den tiden överhuvudtaget. Är det verkligen någon som ser tillbaka på sin högstadieklassresa som en riktigt höjdpunkt?

Jag håller dock helt med om att vuxenvärlden borde styra upp. Helst skulle jag se gänget med dryga, kaxiga sportkillar uppdelade och skickade till andra skolor en och en. Så får de känna hur det känns att vara ensamma och utsatta. Det borde inte vara mitt barn som ska byta klass. Men det är det enda jag kan påverka. 
    Det framgår ingenstans att din son skulle vara mobbad???

Varför skulle man sära på gänget som sportar ihop och är kompisar, för att din son inte är sportig?
    Han kan säkert finna andra vänner.

Du verkar vara en mycket knepig person som bara ser till ditt, ditt och ditt.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2024-09-24 16:19:05 följande:
    Det framgår ingenstans att din son skulle vara mobbad???

Varför skulle man sära på gänget som sportar ihop och är kompisar, för att din son inte är sportig?
    Han kan säkert finna andra vänner.

Du verkar vara en mycket knepig person som bara ser till ditt, ditt och ditt.
    Läs andra meningen i mitt första inlägg. Gå sen i någon annan tråd och gör ett bättre försök att provocera.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-24 15:27:33 följande:

Men det handlar ju inte bara om själva dagarna på resan. Det handlar också om alla förberedelser för att ta sig dit och den ångest det skapar när man å ena sidan inte vill sticka ut, å andra sidan ha så lite som möjligt att göra med en stor del av klassen. 

Skolan jobbar med problemen i klassen men de kommer ju knappast att lösas (har någon sett något exempel på där en klass full av mobbare börjat bete sig schysst mot varandra). Och att då lägga till en klassresa, som helt och håller är ett initiativ från vissa elever/föräldrar känns så sjukt onödigt.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-24 15:55:10 följande:
    Jag googlade och det kan vara det här fallet, även om jag inte känner igen det där med "emo". Jag minns i alla fall tydligt fallet när det hände.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/5Vjjrz/mobbades-tills-hon-tog-sitt-liv

Mobbades tills hon tog sitt liv

Staffan Lindberg

Publicerad 2012-02-03

Följ
    Mejla
    Dela
    Spara

Flickan mobbades och kallades emo.

Då tvingade skolan henne att gå runt i flera klasser och prata om emo-kulturen.

Flickan tog sitt liv ? men skolinspektionen väljer att inte ingripa.

Flickan tvingades byta klass i sjuan och fick problem med ett bråkigt killgäng.

Pojkarna i den skånska skolan kallade henne för olika glåpord och skickade fula bilder på henne på internet, enligt anmälan.

I åttan knuffades hon hårt in i ett skåp och skadade axeln. Samtidigt kallade pojkarna henne för emo. Flickans mentor på skolan bestämde då att flickan skulle gå runt i fem klasser och förklara att hon inte var emo.

Och att hon blev ledsen om någon sa det.

Förnedrande

Flickan tyckte att det kändes förnedrande, men mentorn ska enligt anmälan ha menat att hon inte hade något val.

I åttan blev flickan sjuk och fick vård av barn- och ungdomspsykiatrin. Pojkarna i klassen ska ha fortsatt att mobba henne bland annat genom att skriva kränkande kommentarer på hennes Facebook-sida.

Flickan bytte skola, men mådde allt sämre. I somras tog hon sitt liv.

Mamman anmälde kommunen till Skolinspektionen. Nu har beslutet kommit.

Det är hemskt om det är sant men det är ju ingen här som försvarar mobbning. Det hade väl inte hjälpt den flickan om man förbjudit klassresor i nian.
  • Anonym (ts)

Naiviteten i den här tråden skrämmer mig. Psykisk ohälsa bland barn och unga skjuter i höjden men det är fullt av föräldrar som antingen har skygglappar eller huvet uppe bland fluffiga moln. Och en klassresa är ju ett så fiiiiiiint minne. Handhjärta.

• Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-24 17:35:52 följande:

Men det handlar ju inte bara om själva dagarna på resan. Det handlar också om alla förberedelser för att ta sig dit och den ångest det skapar när man å ena sidan inte vill sticka ut, å andra sidan ha så lite som möjligt att göra med en stor del av klassen. 

Skolan jobbar med problemen i klassen men de kommer ju knappast att lösas (har någon sett något exempel på där en klass full av mobbare börjat bete sig schysst mot varandra). Och att då lägga till en klassresa, som helt och håller är ett initiativ från vissa elever/föräldrar känns så sjukt onödigt.

Ja, det är väldigt naivt att tro att "problemen kan lösas". Är så trött på detta, att "problemen ska lösas" inom klassens ram, man får aldrig ens andas om att flytta på någon. Det FINNS inget annat sätt än att sätta de som mobbar i en OBS-klass för sig själva, i en separat byggnad, helst långt borta ifrån de vanliga skolorna. De kommer inte att bli snälla för att man pratar med dem, de är som de är, och SKA de förändras - om det ens är möjligt - så krävs det en dygnet runt-terapi som inte kan ges i en vanlig skola.

Men det får man inte ens andas om att göra idag, eller det måste i så fall ha gått så långt att någon är död eller nästan död. Jag kommer t.ex. ihåg det här hemska fallet där en utländsk pojke våldtagit en annan pojke (se nedan), i det fallet löste det sig dock efter mycket bråk då hela klassens föräldrar gick samman om att hålla sina barn hemma om förövaren inte försvann ifrån klassen:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/VP39v4/elev-valdtog-pa-rasten-skolan-tvingar-oscar-att-ga-i-samma-klass-som-forovaren

Publicerad 2023-09-18

Dela
    Spara

En klasskompis våldtog Oscar, 11, på skolgården.

Övergreppet avbröts av en lärare.

Trots det menar rektorn att Oscar ska fortsätta gå i samma klass som förövaren.

? Min pojke vägrar gå till skolan efter det som hänt. Men skolan lyssnar inte. De hotar med att soc-anmäla mig för att han blivit hemmasittare, säger Oscars mamma.

• Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-24 17:39:01 följande:

Naiviteten i den här tråden skrämmer mig. Psykisk ohälsa bland barn och unga skjuter i höjden men det är fullt av föräldrar som antingen har skygglappar eller huvet uppe bland fluffiga moln. Och en klassresa är ju ett så fiiiiiiint minne. Handhjärta.

Ja, det är så man blir illamående faktiskt. Jag är mest beklämd över att inget händer i skolans värld. Jag har träffat gamla människor som är födda på 1940-talet som berättat om skräckminnen från skolresor, men ändå pågår dessa resor fortfarande, 60-70 år senare.

Och även annat som är förnedrande för många barn, t.ex. när alla ska hoppa över bocken en och en, medan de andra barnen tittar på - och så skrattar alla när det tjocka barnet inte kommer över... Eller när det ska vara obligatoriska danslektioner på gymnastiken, och ett barn står utanför och ingen vill dansa med det barnet. DEN förnedringen. Att vi aldrig kommer längre?
  • Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-24 17:38:09 följande:
    Det är hemskt om det är sant men det är ju ingen här som försvarar mobbning. Det hade väl inte hjälpt den flickan om man förbjudit klassresor i nian.
    Nej, för då var hon ju redan död. Problemet löst, eller? De andra som är kvar kan åka på skolresa och "samla fina minnen"...
  • Anonym (English vidace)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-20 07:43:37 följande:
    Klassresa - dysfunktionell klass

Har ett barn som går i en riktig skitklass rent ut sagt. Det finns ett stort grabbgäng som trycker ned flera av de andra i klassen, bland annat mitt barn. Skolan gör nog vad de kan men det är ju svårt att bryta de här mönstren (vi ser över möjligheterna att byta klass också).

Nu fick vi info från klassföräldrarna om en klassresa. Vi förväntas sälja prylar och fixa disco så barnen får ett härligt avslut på högstadiet. Jag vill bara skita i det. Jag vet att mitt barn kommer vilja följa med, inte för att det ska bli jättekul utan för att inte sticka ut. Men jag vill helst säga nej för jag vet att skitungarna kommer fortsätta bete sig som skitungar i två år till och även på resan. Varför ska jag anstränga mig för att de ska få ha kul?

Tycker det är så sjukt naivt också att dra igång en sån här sak när alla vet (hoppas jag) att flera barn i klassen mår dåligt. Ska dålig försäljning av kakor eller ljus eller vad det nu blir bli ytterligare en orsak att få höra taskiga kommentarer?

Vi flyttade hit till sjuan så jag känner tyvärr inte de andra föräldrarna. Skulle gärna svara på mailet om vilken dålig idé jag tycker detta är men vet inte vad jag kan tänkas få för reaktion tillbaka. Vad gör man?

Mobbningen behöver lösas. Mobbare antar jag riskerar att bli exkluderade från klassresor. Det är egentligen inte ditt barn som behöver känna en press eller ansvar eller utföra en förändring.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-24 17:50:05 följande:
    Nej, för då var hon ju redan död. Problemet löst, eller? De andra som är kvar kan åka på skolresa och "samla fina minnen"...
    Usch! Det var bland det sjukaste jag läst. Det fattar du ju att jag inte menar!!
Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass