Anonym (Försöker förstå) skrev 2024-09-21 19:18:14 följande:
Fast jo, det landar på den enskilde. En prövning i Lst går oftare kommunens väg än en enskild, om så bara pga fördomar, att kommunen tar in jurister för att skriva det etc. Det är svårt att som enskild vinna mot en myndighet, det borde du också veta om du jobbar med såna frågor
I vårt fall rörde det sig också om en tolkning av lagen, ingen skarp lagtext. Både vår tolkning och kommunens var en tänkbar läsning av lagen. Att då som bygglovshandläggare inte ens lyssna på vår tolkning (för att kanske få ett perspektiv) är faktiskt elakt. Jag bad en jurist som var expert på bygglagen ge utlåtande och hen sa att bägge sätt att tolka det på var möjligt i sak. En överprövning då kommer ju inte ge oss rätt - Länsstyrelsen kollar ju bara på om kommunen gjort juridiskt direkt fel. Därför blir det just den enskilde handläggaren som kommer fälla avgörandet.
Så står man då för valet att en tolkning ger nej, en tolkning ger ja. Nejtolkningen skulle medföra att en privatperson drabbas mycket hårdare än dess grannar för samma sakfråga och jatolkningen att en privatperson får göra samma sak som dess grannar fått göra. Nejtolkningen ger inga vinster för vare sig någon enskild eller det allmänna men jatolkningen gör det möjligt att bo kvar och för en privatperson att helt krasst få göra samma som grannen.
Ingen kommun ?tar in jurister?
Skrivs ett beslut är det just det beslut och den motiveringen som prövas i överinstans. Det är inte så att kommunen i efterhand kan ta in en jurist och skriva om ett beslut 😂 LST kör ofta över kommunen, speciellt i fall där det gäller strandskydd exempelvis, för att kommunen inte har den kompetensen. Men när det gäller bygglov håller det oftast i överinstans,
just för att där har kommunen kompetens som krävs för juridiskt hållbara beslut.
Litar du inte på lst är det bara att överklaga till möd.
Lyssna på er tolkning? Så fungerar ingen myndighetsutövning nånstans, en tjänsteman ska utan yttre påverkan landa i ett beslut efter en prövning. Jag som tjänsteman kommer aldrig att gå på din linje, för då ska det också innebära att jag ska lyssna på en klagande grannes tolkning av lagen också då eller?
Du har rätt att få det prövat, ta det vidare om du tror dig veta bättre, eller så går du vidare med livet, helt upp till dig.
Ibland tar tjänstemän fel beslut, och får veta det efter överprövningen. Det är ingen som tar åt sig av det personligen, utan man noterar att bedömningen ska göras på ett annat sätt, det är väldigt odramatiskt och opersonligt till skillnad från vad vissa tror. Det är ett jobb, där du sitter med flera beslut om dagen, ditt ärende är ett bland tusentals, och får man praxis på en ny rutin är det bara ett krasst konstaterande.
Jag är jurist, ta en kurs själv skulle jag råda dig, du är inte det minsta insatt i hur en juridisk prövning eller myndighetsutövning går till, uppenbarligen.