• Anonym (Ska jag)

Vår otrevligaste förälder blir min läkare

Jag arbetar som förskollärare och har sedan en lång tid tillbaka ett barn i min grupp vars förälder är det mest otrevliga jag någonsin träffat. 
    Nedlåtande över våra yrkesroller, uttrycker missnöje över allt vi gör, anklagar oss för att ha sagt och gjort saker som aldrig inträffat osv Vi har fått kalla in kommunhälsa för att få redskap kring hur vi ska agera då flera i personalen mår mycket dåligt av sättet vi blir behandlade på. Vi har fått hjälp att ändra arbetssätt för att möta föräldern men inte något som hjälper. Hen är en komplett idiot men det får vi ju inte säga högt givetvis. 

Vi förstår kort sagt inte varför hen väljer att ha kvar sitt barn. Vår chef har i flera samtal föreslagit att familjen ska byta men det har inte förskolan någon makt att bestämma enligt föräldern. 

Jag har ett mycket vanligt namn och har nu fått föräldern som min läkare (har en sjukdom som gör att jag har kontinuerlig kontakt med den som är min läkare). 
    Hur ska jag göra?
    Dyka upp och se reaktionen eller be att få byta direkt? Inom mig vill jag ge igen men hur. 

• Svar på tråden Vår otrevligaste förälder blir min läkare
  • Anonym (Dr)

Med tanke på din tanke kring ?hämnd?, är du helt säker på att det inte är du som är idioten? 

antingen lär du dig att skilja på läkarens olika roller -förälder till ett sitt barn respektive hens yrkesroll.
    Eller så ringer du och ber att få byta läkare då ni har en privat Relation som gör att du inte känner dig helt bekväm. Du behöver absolut inte dra bakgrunden för den som tar emot samtalet.

sen är det så att läkare mycket väl kan vara medicinskt kompetenta trots att ?de ställer orimliga krav på personalen på förskolan?. 

jag hade kanske svarat annorlunda om den behandling du behöver ska ske på en psykiatrisk klinik eller om det gäller tex en IVF behandling (dvs saker som känns väldigt privat för just dig). 

Lycka till! 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Q)

Jag hade bett om att få en annan läkare då ni känner varandra på sätt och viss. För mig hade det känns märkligt att min läkare kommer till mitt arbete och hämtar sitt barn. Det måste väl bli lite märkligt åt andra håller också?

• Anonym (Sanna)

dryg eller inte så blir det väl jättekonstigt att träffa din läkare varje dag via arbetet. så skriv bara och be om en annan. 

• Anonym (Ola Lustig)

Du kan såklart nyta om du vill och du behöver inte förklara varför.

Samtidigt så kanske hon är världens trevligaste när hon utövar sin yrkesroll och en mycket omtyckt läkare.

Men förstår såklart att du vill vara smidig och inte träffa personen mer än nödvändigt.

• Anonym (f)
    EpicFaiiskrev 2024-09-29 01:08:06 följande:
    Finns inget som säger att han är dryg i sin yrkesroll. 
    Självklart är det ingen person som är på nivån som TS beskriver som är helt normal på jobbet.
  • Hjelm

"Hämnd"? På riktigt?

Antingen ger du den här personen ett försök och ser hur han är i sin yrkesroll. Kanske är han den mest kompetenta läkare du nånsin kommer att träffa på även om ditt intryck av honom är illa i andra sammanhang.

Eller, om det känns alltför förjävligt, så ber du om att byta läkare. Vi har fritt vårdval i Sverige. Även om det kanske betyder att ditt besök får vänta lite längre.

• EpicF
    Anonym (f) skrev 2024-09-29 22:47:27 följande:
    Självklart är det ingen person som är på nivån som TS beskriver som är helt normal på jobbet.
    Du måste lära dig art skilja på jobb och privat. Även om man är på ett visst sätt privar, ex som ts beskriver denne föräldern, så kan man vara helt normal i jobbrollen. 
  • Mrs Moneybags

Jag skulle byta läkare direkt. Min hälsa och välmåga är viktigare än att få hämnas på en idiot. 

• Anonym (Em)

Jag hade bett att få byta direkt. Behöver inte ens vara så extremt som i det här fallet utan räcker att man har någon slags relation till varandra sedan tidigare.

• Anonym (Em)

Men som tillägg så kan de som är idioter privat faktiskt vara bra i sin yrkesroll.

• Anonym (Förstår)

Hen kanske är superbra i sin yrkesroll, men jag förstår att du inte vill ha hen som läkare. Om hen bemöter dig sprudlande trevligt måste det kännas väldigt falskt.

Om inte, så vill man ha ett trevligt bemötande när man är sjuk. Jag hade bytt läkare, om det var en jag hade dålig personkemi med.

• Cartjan1

Oavsett vad jag personligen tycker om en vårdnadshavare så hade jag bytt om jag blev tilldelad denne som läkare. Jag måste kunna prata öppet med de som arbetar med min hälsa och jag vill inte att vårdnadshavare ska ha privat information om mig. De flesta är säkert professionella i sin yrkesroll precis som jag men det skulle ändå skapa en obekväm situation för mig i min profession.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Dr) skrev 2024-09-29 06:52:14 följande:

Med tanke på din tanke kring ?hämnd?, är du helt säker på att det inte är du som är idioten? 

antingen lär du dig att skilja på läkarens olika roller -förälder till ett sitt barn respektive hens yrkesroll.
    Eller så ringer du och ber att få byta läkare då ni har en privat Relation som gör att du inte känner dig helt bekväm. Du behöver absolut inte dra bakgrunden för den som tar emot samtalet.

sen är det så att läkare mycket väl kan vara medicinskt kompetenta trots att ?de ställer orimliga krav på personalen på förskolan?. 

jag hade kanske svarat annorlunda om den behandling du behöver ska ske på en psykiatrisk klinik eller om det gäller tex en IVF behandling (dvs saker som känns väldigt privat för just dig). 

Lycka till! 

Fast oavsett vad det gäller skulle jag känna mig lite obekväm med att ha en läkare som jag känner på något annat sätt också, även om personen är trevlig. Visst om det typ handlar om en förkylning men läkaren får ju läsa ens journal och i de flestas journaler lär det ju stå något som man kan känna är privat. Menar inte att jag tror att läkaren går in och läser saker som hen inte behöver men det kan ändå kännas obekvämt. I min journal står det till exempel om att jag tidigare har varit utsatt för våld i nära relation och det kanske man inte vill att alla som träffar en i ens yrkesroll vet. Och hon kanske inte vill att föräldrarna till hennes förkolebarn har koll på vad hon använder för preventivmedel till exempel. 

Så även om personen inte hade varit otrevlig på något sätt hade jag förstått att TS vill byta och det tror jag personalen på VC förstår också. 

• Anonym (Miff)

Jag tycker det är jobbigt bara att föräldern till ett av mina barns kompisar jobbar i receptionen på vår lokala vårdcentral.Hade någon jag har någon form av kontakt med på jobbet eller privat visar sig vara min tilldelade vårdpersonal hade jag bytt direkt. 

Så ring och be att få byta läkare innan besöket. Och släpp tankarna på hämnd, var den större människan. 

• Anonym (Ola Lustig)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-30 10:50:53 följande:

Men som tillägg så kan de som är idioter privat faktiskt vara bra i sin yrkesroll.

Så är det, två helt skilda saker. 
Svar på tråden Vår otrevligaste förälder blir min läkare