• Anonym (Ska jag)

Vår otrevligaste förälder blir min läkare

Jag arbetar som förskollärare och har sedan en lång tid tillbaka ett barn i min grupp vars förälder är det mest otrevliga jag någonsin träffat. 
    Nedlåtande över våra yrkesroller, uttrycker missnöje över allt vi gör, anklagar oss för att ha sagt och gjort saker som aldrig inträffat osv Vi har fått kalla in kommunhälsa för att få redskap kring hur vi ska agera då flera i personalen mår mycket dåligt av sättet vi blir behandlade på. Vi har fått hjälp att ändra arbetssätt för att möta föräldern men inte något som hjälper. Hen är en komplett idiot men det får vi ju inte säga högt givetvis. 

Vi förstår kort sagt inte varför hen väljer att ha kvar sitt barn. Vår chef har i flera samtal föreslagit att familjen ska byta men det har inte förskolan någon makt att bestämma enligt föräldern. 

Jag har ett mycket vanligt namn och har nu fått föräldern som min läkare (har en sjukdom som gör att jag har kontinuerlig kontakt med den som är min läkare). 
    Hur ska jag göra?
    Dyka upp och se reaktionen eller be att få byta direkt? Inom mig vill jag ge igen men hur. 

• Svar på tråden Vår otrevligaste förälder blir min läkare
  • Anonym (Oj)

Be om en annan läkare.

• Anonym (Ska jag)

Grunnar på om det vore en god idé att gå dit, "upptäcka" vem det är och då säga att jag vill byta. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ska jag) skrev 2024-09-28 17:09:55 följande:

Grunnar på om det vore en god idé att gå dit, "upptäcka" vem det är och då säga att jag vill byta. 

Nej, byt bara, du skall inte eskalera en konflikt, det vore oprofessionellt. 
  • Anonym (Moa)

Att ge igen får sällan den effekt man tänker sig när man planerar det. Bara be om en annan läkare och bespara dig den besvikelsen. 

• Anonym (Oj)

Varför slösa bådas tid med det?
  • Anonym (Oj nej)

Nej! Varför skulle det vara en bra idé?
  • Anonym (Carolina)

Jag hade givetvis ringt VC och bett om att gå byta läkare vilket i detta fall inte borde vara omöjligt då du behöver måna om din integritet i detta fall.

• Anonym (JK)

Bara om du vill att han ska idiotförklara dig för att inte känna igen hans namn, vara oprofessionell och slösa hans tid som kunde använts på en annan patient, och slösa din tid. Kan inte se något positivt med detta, han kommer inte bli sur för att du väljer bort honom eller dra någon parallell. 
Svar på tråden Vår otrevligaste förälder blir min läkare