• Anonym (Billi)

Hur går det för ditt barn som började förskoleklass denna höst?

Trivs barnet i förskoleklass? längtar tillbaka till förskolan?
    Hade det med sig kompisar från förskolan som började i samma klass?

Är ditt barn född tidigt eller sent på året kan vara intressant att veta också, då det kan vara skillnad på ett barn som blev 6 år i januari och någon som inte fyllt 6 ännu.

Så hur tycker ditt barn förskoleklass är?

Mitt barn har inte vant sig ännu, vill inte dit och är ledsen på kvällarna. Fyllde 6 år september. Trivdes i förskolan.

• Svar på tråden Hur går det för ditt barn som började förskoleklass denna höst?
  • Jemp

Det går bra! Hon verkar trivas, vill gärna gå in själv och säger att hon trivs.
    Har flera kompisar med sig från förskolan. Bästa vännen hamnade i annan klass men flera bra kompisar i samma, som gjorde första dagarna på fritids lite smidigare i alla fall.

Född i april, har storebror på skolan också. Relativt tidig kunskapsmässigt, har börjat läsa tex. 

• Anonym (Hd)

Är det första barnet?

• Anonym (Hd)

Bekräfta inte oron. Ignorera på lagom nivå och fokusera på det som är positivt. Annars kan du få en som hänger i hasorna eller ensamt i ett hörn. Barn behöver skrubbas mot jobbiga saker också. Allt löser sig. Det kommer sluta väl. 

• Jemp

Vad jobbigt! Vet fler som tyckt det varit tufft i början men funnit sig till rätta sen.
    Har din dotter kompisar i skolan? Vad säger läraren, hur är hon under dagarna?

• TvillingmammaVästgöte

Ta ledigt en dag och var med i förskoleklassen så får du en bild av hur det är!

Jag gjorde det och mitt barn var blygt och behövde hjälp med det sociala. Det var hen absolut inte ensam om, många i gruppen tyckte det var svårt att hittta vänner.

Vi bjöd då hem klasskamrater en och en för lek. De lärde känna varandra mycket bättre då, hemma i lugn och ro. 

Det sociala är det viktigaste, funkar det funkar resten och barnet trivs. 

• Queen81

Min yngsta dotter började nu i höstas. Född i februari. 
    Hon började i en stor klass där hon kände absolut ingen. Ingen från förskolan började med henne.
    Hon säger att hon trivs bra och lärarna säger att det går bra. Men hon har inte riktigt fått nån kompis ännu. Hon har dock alltid haft ett behov av att ta pauser och leka ensam så tror inte det påverkar henne så mycket.

Hon pratar en del om förskolan och att hon saknar sina två bästisar och sin favorit-pedagog. 

Svar på tråden Hur går det för ditt barn som började förskoleklass denna höst?