• Anonym (Jobba!)

Bidrag

Många som lever på bidrag från soc  gnäller om att de t.e.x  inte har råd att åka på semester,  köpa nya kläder,  m.m 
    Men sök jobb då!
    Nu är det säkert ngn som skriver "de är kanske sjuka".
    De som är sjuka har jag förståelse för men nu menar jag de som är arbetsskygga.

• Svar på tråden Bidrag
  • Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 21:13:53 följande:

Ja och informera om andra vägar. Jag hade tex ingen aning om att jag hade rätt till aktivitetsstöd från försäkringskassan. 

Det fick jag reda på av en slump flera år senare och blev beviljad. Det blev mkt bättre. 

Jag håller med dig där! Har du arbetsförmåga så är det aktivitetsstöd och inte soc du ska ha. Försörjningsstöd är liksom sista anhalten. Dåligt att infon är dålig!
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 21:54:08 följande:
    Jag håller med dig där! Har du arbetsförmåga så är det aktivitetsstöd och inte soc du ska ha. Försörjningsstöd är liksom sista anhalten. Dåligt att infon är dålig!
    Nja, har personen rätt till annan ersättning brukar de vilja att man söker det.
  • Anonym (M)

Semesterresor är lyx i mina ögon. Sist jag var utomlands var 2018. Innan dess säkert 10-12 år tidigare. Då jobbar jag ändå heltid. Lever man på försörjningsstöd så får man ta det som det är.

• Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 21:55:57 följande:
    Uppenbarligen inte?
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 23:15:59 följande:
    Uppenbarligen inte?
    De bedömde väl att TS var arbetsför eller inte hade tillräckligt för att få ett intyg om aktivitetsersättning. Fel eller ej, sånt får man inte direkt.
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2024-09-30 23:15:59 följande:
    Uppenbarligen inte?
    De bedömde väl att TS var arbetsför eller inte hade tillräckligt för att få ett intyg om aktivitetsersättning. Fel eller ej, sånt får man inte direkt.
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 23:37:09 följande:
    Läse du det som skrivs eller? Ts fick reda på det av en slump. Ansökte och blev beviljad. 
  • Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 21:55:57 följande:
    Jag var väldigt tydligt ej arbetsför, klarade bara att svara med enstaka ord, kunde knappt hålla ögonkontakt. Skakade av ångest. Ändå sa de att jag skulle söka jobb annars fick jag ej pengarna. Helt uppenbart att jag ej hade någon chans till jobb.

Säger en del att jag fick aktivitetsersättning lätt på första försöket då det är svårt att få, speciellt utan att ha haft praktik vilket jag ej hade haft. Läkaren tittade på mig och sa, varför har du ej haft aktivitetsersättning tidigare? Svaret var att jag inte visste om möjligheten.
  • Anonym (Varit där)

Jag tvivlar inte på att det finns arbetsskygga individer men majoriteten är inte det. Har man en gång hamnat på existensminimum är det skitsvårt att ta sig ur den situationen jag har själv varit där. Det finns så mycket regler och bryter man mot en även om det är omedvetet åker man dit så det smäller om det. Att stanna 5 minuter extra på jobbet kan göra så du är hos kronofogden i halva ditt liv. Man är konstant livrädd för att göra fel.

• Anonym (v)
    Anonym (G) skrev 2024-09-30 20:55:07 följande:

kunde dock ej spara när allt gick till hyra och mat. Hade även medicinska problem som ej var via recept som kostade pengar. 

LSS boende nej absolut ej. Boendestöd ja men visste ej att det existerade. vet dock ej vad de skulle kunnat göra åt saken. 

Med tanke på hur du beskriv din situation, så hade LSS boende passat dig bra. 
  • Anonym (G)
    Anonym (v) skrev 2024-10-02 19:48:40 följande:
    Med tanke på hur du beskriv din situation, så hade LSS boende passat dig bra. 
    Du tror att du kan få mig att må dåligt men det kan du ej. Försök med någon annan. 
  • Anonym (v)
    Anonym (G) skrev 2024-10-02 20:45:56 följande:
    Du tror att du kan få mig att må dåligt men det kan du ej. Försök med någon annan. 
    Vadå må dåligt?  Jag lägger inte i någon värdering gällande LSS-boende. Skulle man vara en sämre människa för att man bor på ett LSS-boende? 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-10-02 20:45:56 följande:
    Det nog inte menat som något dåligt utan något positivt för dig. LSS-boende är inte enbart negativt. Utifrån hur du beskriver sitt liv och dina svårigheter så är LSS-boende absolut något för dig. 
  • Anonym (G)
    Anonym (v) skrev 2024-10-02 22:08:14 följande:
    Vadå må dåligt?  Jag lägger inte i någon värdering gällande LSS-boende. Skulle man vara en sämre människa för att man bor på ett LSS-boende? 
    Man hamnar ej på LSS boende pga enbart ångestproblematik. 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-10-03 17:43:52 följande:
    Man hamnar ej på LSS boende pga enbart ångestproblematik. 
    Det är väl ingen som påstått det
  • Anonym (Jobba!)
    Anonym (A) skrev 2024-09-30 23:37:01 följande:
    Anonym (?) skrev 2024-10-01 03:50:55 följande:
    Läse du det som skrivs eller? Ts fick reda på det av en slump. Ansökte och blev beviljad. 

Det är jag som är TS!
    Varför blandar ni in mig med aktivitetsersättning?
Svar på tråden Bidrag