• Anonym (Skattefnatt)

Våra höga skatter har försvagat Sverige

Med ett av världens högsta skattetryck så har vi kommit till en punkt där höga skatter istället har försvagat Sverige. Exempelvis måste medborgarnas insyn i offentliga verksamheter förstärkas för undvika misshushållning av våra skattepengar. Det blir också ineffektivt  när politiker driver vänsterprojekt och högerprojektför för att vinna makt och när makten är vunnen så glöms samhällsprojektet bort. 

Det här är vad ni får för era skattepengar:

-För många som lever på bidrag.
    -En ökad korruption i samhället.
    -Dödligt våld och gängkriminalitet.
    -Ojämna skolresultat, ofullständiga betyg eller glädjebetyg.
    -Kompetensbrist.
    -Långa vårdköer där administrerandepersonal växer sig större än vårdpersonal.
    -Osäker elproduktion.
    - Biståndspengar som hamnar hos tvivelaktiga ledare

Politikernas ambitioner blir sällan verkliga och det är vi medborgare som betalar för ett spektakel som ingen vill ha.

Mina två frågeställningar är är:

Varför är det viktigt att offentliga verksamheter granskas i en högre utsträckning?

Varför har korruptionen ökat i vårat samhälle?

www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-allt-mer-korrupt

• Svar på tråden Våra höga skatter har försvagat Sverige
  • Anonym (Skattefnatt)
    Mentat skrev 2024-10-07 08:20:43 följande:

Jag skulle gärna se att vi försökte lära oss av länder som Kanada och Nya Zeeland, länder som har fungerande välfärdssystem, är tämligen glesbefolkade med de krav det ställer på infrastruktur och ändå klarar av att ha ett skattetryck på ca 33% av BNP när Sverige ligger på ca 41%.

Har vi gigantiska utgifter för staten som de inte har? Använder vi skattebetalarnas pengar så mycket mindre effektivt? Vad förklaringen än är såge jag gärna ambitioner att lära sig från dem.

Så är det. Vi är mindre effektiva och det finns potential för Sverige att få välfungerande samhällsfunktioner.

Tänk när 162 miljoner kronor går till politiska intressen och inte till invånarna i Göteborg, det blir fel när V,MP och S vill lägga ansvaret på höginkomsttagare. Det är pengar som skulle gynna invånarna och som sätter ekonomin i rullning.

Bortsett från korruption så måste granskningar ske i en större omfattning. Offentliga sektorn ska få kosta pengar men det är deras plikt att vara effektiva med våra skattepengar. Någonstans måste man fundera över vad marginalskatten har tillfört när gängkriminaliteten ökar, försämrade resultat i skolan och att vi faller i korruptionsindexet.

Det är korruptionen och ineffektiviteten som drabbar låginkomsttagare och när vänsterkaran vill ge sken av att det är höginkomsttagare som är problemet så förstår jag varför S,V och MP vill att skolorna ska sträva efter jämlikhet och inte kunskap. " Alla elever ska få godkänt". Vi alla blir dumma får och  förstår inte varför samhällsfunktionerna försämras.
  • Mentat
    Anonym (Skattefnatt) skrev 2024-10-07 09:41:47 följande:
    Så är det. Vi är mindre effektiva och det finns potential för Sverige att få välfungerande samhällsfunktioner.

Tänk när 162 miljoner kronor går till politiska intressen och inte till invånarna i Göteborg, det blir fel när V,MP och S vill lägga ansvaret på höginkomsttagare. Det är pengar som skulle gynna invånarna och som sätter ekonomin i rullning.

Bortsett från korruption så måste granskningar ske i en större omfattning. Offentliga sektorn ska få kosta pengar men det är deras plikt att vara effektiva med våra skattepengar. Någonstans måste man fundera över vad marginalskatten har tillfört när gängkriminaliteten ökar, försämrade resultat i skolan och att vi faller i korruptionsindexet.

Det är korruptionen och ineffektiviteten som drabbar låginkomsttagare och när vänsterkaran vill ge sken av att det är höginkomsttagare som är problemet så förstår jag varför S,V och MP vill att skolorna ska sträva efter jämlikhet och inte kunskap. " Alla elever ska få godkänt". Vi alla blir dumma får och  förstår inte varför samhällsfunktionerna försämras.
    De 162 miljonerna är illa nog, men jag vill inte hänga upp mig på ett specifikt exempel. En skillnad i skattetryck på 8% är många miljarder, ca 200 Mdr varje år. Jag frågar mig varför? Vad går dessa pengar till i Sverige men inte i de länderna? Varför frågar sig inte politiker det, eller för den delen grävande journalister?

Att vänstern vill rikta uppmärksamheten mot "de rika" är enkel populism, de rika är närmast per definition de som tjänar mer än den väljare som är mottaglig för budskapet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2024-10-07 10:00:56 följande:
    De 162 miljonerna är illa nog, men jag vill inte hänga upp mig på ett specifikt exempel. En skillnad i skattetryck på 8% är många miljarder, ca 200 Mdr varje år. Jag frågar mig varför? Vad går dessa pengar till i Sverige men inte i de länderna? Varför frågar sig inte politiker det, eller för den delen grävande journalister?

Att vänstern vill rikta uppmärksamheten mot "de rika" är enkel populism, de rika är närmast per definition de som tjänar mer än den väljare som är mottaglig för budskapet.

Vi har många väldigt positiva saker som vi får för våra skattepengar som man inte får i Kanada och Nya Zeeland!

Skall nämna några:

13 månaders föräldraledighet per barn.
    Subventionerad förskola till alla barn.
    Varm och kostnadsfri skollunch till alla skolbarn och gymnasielever.
    Subventionerad fritidsverksamhet för yngre skolbarn. 
    Barnbidrag till alla barn och studiebidrag till gymnasielever.
    Studiemedel CSN så att alla har råd att studera på universitet.
    Inga avgifter på universitet och högskolor.
    Subventionerad hemtjänst och hemsjukvård till gamla och sjuka.
    Subventionerad åldringsvård på särskilda boenden till de äldsta och sjukaste .
    LSS med boenden och stöd och assistenthjälp till funktionshindrade. 

• Anonym (Skattefnatt)
    Mentat skrev 2024-10-07 08:20:43 följande:

Jag skulle gärna se att vi försökte lära oss av länder som Kanada och Nya Zeeland, länder som har fungerande välfärdssystem, är tämligen glesbefolkade med de krav det ställer på infrastruktur och ändå klarar av att ha ett skattetryck på ca 33% av BNP när Sverige ligger på ca 41%.

Har vi gigantiska utgifter för staten som de inte har? Använder vi skattebetalarnas pengar så mycket mindre effektivt? Vad förklaringen än är såge jag gärna ambitioner att lära sig från dem.

Våra skattepengar används ineffektivt inom offentliga sektorn och sedan har vi myndigheter som gör varken till eller från.

Låga skatter ökar tillväxten och i dagsläget har våra höga skatter blivit skadligt. Offentliga sektorn har tappat respekten för våra skattepengar och sedan tutar politikerna i sina väljarna att medborgarna ska betala skatt. Medborgarna betalar gärna skatt men får vi se hur pengarna används då?

www.skattenytta.se/aktuellt

skattebetalarna.se/

Jag länkar dig till två sidor, väldigt läsvärt och du får ett litet hum om hur ineffektiva våra skatter är.
  • Anonym (Skattefnatt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 10:36:35 följande:

Vi har många väldigt positiva saker som vi får för våra skattepengar som man inte får i Kanada och Nya Zeeland!

Skall nämna några:

Ja, i praktiken får vi skola, vård och omsorg men får vi någon kvalité?

Det är färre ungdomar som uppnår godkända resultat, barnen får mat men utvecklas knappt. Vi har äldreomsorg men gamlingarna får egentligen förvaring, jag blir inte förvånad om våra fängelser får bättre mat än gamlingarna inom äldreomsorgen.

Högskolor och universitet märker också av att studenterna hoppar av eftersom det är för svårt för studenterna. Glädjebetyg är inte ett tecken på att gymnasieeleverna har lärt sig något.

Assistenshjälp, ja det krävs att du har anhöriga som stångar sig blodig för att funktionshindrade ska få hjälp. Har vi en befolkning som saknar läsförståelse så har vi en generation som inte kommer förstå vilka rättigheter vi kan kräva för att få den hjälp som vi har rätt till.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Skattefnatt) skrev 2024-10-07 12:47:40 följande:
    Ja, i praktiken får vi skola, vård och omsorg men får vi någon kvalité?

Det är färre ungdomar som uppnår godkända resultat, barnen får mat men utvecklas knappt. Vi har äldreomsorg men gamlingarna får egentligen förvaring, jag blir inte förvånad om våra fängelser får bättre mat än gamlingarna inom äldreomsorgen.

Högskolor och universitet märker också av att studenterna hoppar av eftersom det är för svårt för studenterna. Glädjebetyg är inte ett tecken på att gymnasieeleverna har lärt sig något.

Assistenshjälp, ja det krävs att du har anhöriga som stångar sig blodig för att funktionshindrade ska få hjälp. Har vi en befolkning som saknar läsförståelse så har vi en generation som inte kommer förstå vilka rättigheter vi kan kräva för att få den hjälp som vi har rätt till.
    Låter som du tillhör någon Moderat tankesmedja  eller liknande. De vill alltid minska välfärden och sänka skatterna, särskilt för högavlönade och rika.
  • Anonym (Skattefnatt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 13:06:07 följande:
    Låter som du tillhör någon Moderat tankesmedja  eller liknande. De vill alltid minska välfärden och sänka skatterna, särskilt för högavlönade och rika.
    Fast det är inte en höger eller vänsterfråga. Det är väl inte så mycket begärt att vi invånare får se hur skattepengarna används. Eller har du bestämt dig för att våran välfärd är bra trots att vi sjunker i korruptionsindexet? Mig veterligen behöver man inte vara moderat för att kritisera korruptionen. Är man kommunist så förstår jag att man vill lägga locket på.

Se dig omkring och se vilket innehåll du får. Du har lärt dig att vi har välfärd men reagerar knappt på dess innehåll.
  • Harnok

Vi har ju sänkt skatten i många år faktiskt.

Vi har avskaffat arvsskatten, förmögenhetsskatten, värnskatten och infört åtta (?) jobbskatteavdrag.

Men ja det är alldeles för enkelt att leva på bidrag i Sverige.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Skattefnatt) skrev 2024-10-07 13:15:56 följande:
    Fast det är inte en höger eller vänsterfråga. Det är väl inte så mycket begärt att vi invånare får se hur skattepengarna används. Eller har du bestämt dig för att våran välfärd är bra trots att vi sjunker i korruptionsindexet? Mig veterligen behöver man inte vara moderat för att kritisera korruptionen. Är man kommunist så förstår jag att man vill lägga locket på.

Se dig omkring och se vilket innehåll du får. Du har lärt dig att vi har välfärd men reagerar knappt på dess innehåll.

Korruptionen är ett samhällsgift som måste bekämpas på alla plan.
    Jag är självklart emot all form av korruption och våra gemensamma Skattemedel måste användas korrekt och med stor respekt 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Skattefnatt) skrev 2024-10-07 13:15:56 följande:

Ja, korrruption skall bekämpas och välfärdens innehåll skall värnas och förbättras. 
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 10:36:35 följande:

Skall nämna några:

Nåja, jag tänker inte gå igenom allt det där men visst får vi en del för våra skattepengar men det får man i nämnda länder också. Jag kikade bara som hastigast på Kanada som också verkar ha subventionerad förskola, hemtjänst och åldringsvård - mer har jag inte tittat på.

De som borde djupdyka i detta är, som sagt, ansvariga politiker och grävande journalister.
  • TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2024-10-07 14:48:16 följande:
    Nåja, jag tänker inte gå igenom allt det där men visst får vi en del för våra skattepengar men det får man i nämnda länder också. Jag kikade bara som hastigast på Kanada som också verkar ha subventionerad förskola, hemtjänst och åldringsvård - mer har jag inte tittat på.

De som borde djupdyka i detta är, som sagt, ansvariga politiker och grävande journalister.
    Ja, Kanada är ett av de eländer som jag tror är ganska bra att leva i, precis som Sverige och Danmark och Norge. Finland kunde ha varit bra också om de inte hade oturen nog att ha Ryssland som dominerande grannland. 

En skillnad med Kanada jämfört med Sverige är att de har en mycket hårdare reglering av invandring. 
    De har bland annat ett system där privatpersoner sponsrar flyktingar med egna medel:

The Private Sponsorship of Refugees (PSR) program lets private groups sponsor eligible refugees abroad. As the private sponsor, you?ll support a refugee for the sponsorship period, usually up to 1 year. The support you provide will include

start-up costs, such as furniture and clothing

on-going monthly costs for basic necessities, including housing, food, and public transportation

supporting refugees socially and emotionally

How privately sponsoring a refugee works - Canada.ca

Sponsor a refugee
    A group of five (G5) is 5 or more Canadian citizens or permanent residents who have arranged to sponsor a refugee living abroad to come to Canada.

G5s can only sponsor applicants who are recognized as refugees by either

the United Nations Refugee Agency (UNHCR) or

the government of the country (foreign state) where the refugee lives

• Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 15:00:53 följande:
    Ja, Kanada är ett av de eländer som jag tror är ganska bra att leva i, precis som Sverige och Danmark och Norge. Finland kunde ha varit bra också om de inte hade oturen nog att ha Ryssland som dominerande grannland. 

En skillnad med Kanada jämfört med Sverige är att de har en mycket hårdare reglering av invandring. 
    De har bland annat ett system där privatpersoner sponsrar flyktingar med egna medel:

The Private Sponsorship of Refugees (PSR) program lets private groups sponsor eligible refugees abroad. As the private sponsor, you?ll support a refugee for the sponsorship period, usually up to 1 year. The support you provide will include

start-up costs, such as furniture and clothing

on-going monthly costs for basic necessities, including housing, food, and public transportation

supporting refugees socially and emotionally

How privately sponsoring a refugee works - Canada.ca

Sponsor a refugee
    A group of five (G5) is 5 or more Canadian citizens or permanent residents who have arranged to sponsor a refugee living abroad to come to Canada.

G5s can only sponsor applicants who are recognized as refugees by either

the United Nations Refugee Agency (UNHCR) or

the government of the country (foreign state) where the refugee lives
    Jadå, invandringen är säkert en stor utgiftspost men jag tror inte för ett ögonblick att den förklarar allt. Det finns säkert mycket annat som gör att Kanada och Nya Zeeland kan ha ett så mycket lägre skattetryck än Sverige.
  • TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2024-10-07 15:12:26 följande:
    Jadå, invandringen är säkert en stor utgiftspost men jag tror inte för ett ögonblick att den förklarar allt. Det finns säkert mycket annat som gör att Kanada och Nya Zeeland kan ha ett så mycket lägre skattetryck än Sverige.
    Ja, det finns andra skillnader , tex utbildning.
    I Canada är inte utbildningen på universitet kostnadsfri. Avgiften är 7000 dollar per år i snitt, för Kandensiska medborgare. För att en student skall få statliga studiemedel så måste föräldrarnas inkomster understiga en viss nivå, det är alltså bara för fattigare familjer. 
Svar på tråden Våra höga skatter har försvagat Sverige