• Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?)

Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis

Min mamma har börjat med att introducera frukt till min 4,5 månaders bebis även fast jag sa att jag ville vänta med frukt. Vill hellre börja med annan vanlig mat som rotfrukter och grönsaker som de rekommenderar på BVC. 
    Nu har hon flera gånger gett bebisen smakportioner av frukt men ingen annan vanlig mat.
    Är det kört nu?
    kommer bebisen bli kräsen som vägrar grönsaker, baljväxter etc?

• Svar på tråden Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis
  • Anonym (P)
    Jemp skrev 2024-10-08 19:38:09 följande:
    Rekommendationen är smakportioner från 6 mån och att hellre börja med rotfrukter än frukt för att introducera
    mindre söta smaker först.
    Det handlar alltså inte alls om att frukt i sig är dåligt. 
    Jag frågade efter officiella rekommendationer om att inte ge frukt. Varken 1177 eller livsmedelsverket skriver något om detta.

• Anonym (Ann)
    Anonym (P) skrev 2024-10-08 20:13:35 följande:
    Jag frågade efter officiella rekommendationer om att inte ge frukt. Varken 1177 eller livsmedelsverket skriver något om detta.
    Tror inte det finns sån rekommendation, enbart tips att börja med mer neutrala, syrliga eller bittra smaker eftersom sött är gott och brukar vara lätt att få i barnen.

Smakportioner rekommenderas dock först från 6 månader då barnens magar kan få det riktigt jobbigt innan dess, så är det något som ts borde vara orolig över är det väl snarare att mamman gett för mycket..
  • Anonym (Maj)

Har hört att smakportioner rekommenderas nu endast från 6 månader och amning innan dess för WHO tycker det är viktigt i många länder att ren modersmjölk ges till bebisar isf eventuell orent vatten blandat med mat av tveksam kvalitet. I utvecklade länder med bra hygien kan smakportioner ges tidigare. 

Ofta är bebisar redo att smaka allt som föräldrarna äter. De gillar inte bara söta smaker. 

• Anonym (Maj)

Att din mamma inte gör som du säger är däremot ett problem (även om det är ok att ge frukt som hon gjort). 

• Jemp

1177 skriver om 6 mån. Att börja med rotfrukter snarare än frukt är nog BVC som informerat om, åtminstone i mitt fall. 

Och bevisligen var detta något ts ville hålla sig till. 

• Jemp
    Och ingen har sagt att man inte ska ge frukt alls. 
  • Anonym (P)
    Jemp skrev 2024-10-09 08:17:15 följande:
    Och ingen har sagt att man inte ska ge frukt alls. 
    TS är ju helt hysterisk över att barnet har fått frukt och är rädd för att barnet nu ska bli kräsen. 
  • Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?)
    Anonym (P) skrev 2024-10-09 08:44:02 följande:
    TS är ju helt hysterisk över att barnet har fått frukt och är rädd för att barnet nu ska bli kräsen. 

På BVC sa de att man ska börja med neutrala smaker, exempelvis potatis eller gröt.
    Börjar man med söta smaker så finns det risk att barn vägrar mer beska smaker som broccoli, kål etc.

När jag var en bebis så började min mamma med att introducerade mig till smakportioner av frukt och jag har ända sedan jag varit bebis kräsen när det kommer till mat. 

• Anonym (en annan mamma)
    Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?) skrev 2024-10-09 15:20:38 följande:

På BVC sa de att man ska börja med neutrala smaker, exempelvis potatis eller gröt.
    Börjar man med söta smaker så finns det risk att barn vägrar mer beska smaker som broccoli, kål etc.

När jag var en bebis så började min mamma med att introducerade mig till smakportioner av frukt och jag har ända sedan jag varit bebis kräsen när det kommer till mat. 

Fast känner du någon som inte äter broccoli pga att de fick frukt som bebis? Ibland tror jag att de övertänker. Nu verkar det ju vara något din egen BVC har hittat på själva, eftersom det inte står så i rekommendationerna någonstans. 

Det är i så fall mer alarmerande att din baby fick mat före 6 månaders ålder. Men även det funkade ju förr om åren. 

Smakprover ska ju dessutom bara vara i storleken av ett kryddmått, så jag har svårt att se hur det skulle påverka så väldans mycket. 

De flesta av oss har ju fått frukt först och hur kräsen man är varierar ju stort bland vuxna såväl som bland barn. 
  • Anonym (Oobservant mor)

Min fyraåring matade lillebror som var dryga halvåret med pinglass, flera gånger innan jag upptäckte det.
    Grabben är nu tonåring och äter sina grönsaker tom broccolisoppa.

• Anonym (P)
    Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?) skrev 2024-10-09 15:20:38 följande:

Och jag har gett två barn allt från frukt och grönt till såser, grytor och gratänger, från ungefär 4 månader. Du vet, en liten klick på fingret. Båda äter prick allt utom aubergine och ostron. Din kräsenhet kommer sannolikt av helt andra saker än att du serverades frukt som liten. Din hysteri riskerar att skapa större problem hos ditt barn, än att din mamma gett lite frukt.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Maj) skrev 2024-10-08 23:45:31 följande:

Har hört att smakportioner rekommenderas nu endast från 6 månader och amning innan dess för WHO tycker det är viktigt i många länder att ren modersmjölk ges till bebisar isf eventuell orent vatten blandat med mat av tveksam kvalitet. I utvecklade länder med bra hygien kan smakportioner ges tidigare. 

Ofta är bebisar redo att smaka allt som föräldrarna äter. De gillar inte bara söta smaker. 

Ja smakportioner rekommenderas av BVC också från 6 månader. Innan dess är det smaksensationer som gäller, från 4 mån, dvs typ smaka sås från mammas finger.
    Det handlar ju om att mage och tarmar ska kunna hantera omställningen och mängden också.
  • 0424

Din mamma borde få en rejäl tillsägelse. Vilken enorm brist på respekt för dig. Jag hade blivit extremt arg på min mamma om det var mig detta hände. Svaret är förmodligen nej, det går nog jättebra ändå. 

Svar på tråden Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis