• Anonym (.)

Stalkeraktigt beteende

Är det en form av stalking att skriva och skriva till en person som aldrig svarar. Det är inte hundratals mess om dagen men de fortsätter ganska regelbundet över månader som blir till år

hur lång tid ska beteendet hålla i sig för att det ska vara osunt?

Och gör det någon skillnad om personen som är målet för kontakten aldrig sagt att den inte vill ha kontakt mer?

• Svar på tråden Stalkeraktigt beteende
  • Anonym (.)

Nej det är inte bara 3 meddelanden, det var någon i tråden som tyckte 3 meddelanden var gränsen för vad som är sunt att fortsätta skicka utan att få svar

• Anonym (.)

Ingen blockering har ägt rum och det vet båda

• nihka
    Anonym (.) skrev 2024-10-08 20:47:59 följande:

Hur vet du det om du inte har fått svar på flera år på dina sms? Pratar ni med varandra IRL eller?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2024-10-08 20:47:59 följande:

Du får inge svar. Då vet du inte om du är blockerad, vilket du troligen är. 
  • Anonym (.)
    nihka skrev 2024-10-08 20:59:34 följande:
    Hur vet du det om du inte har fått svar på flera år på dina sms? Pratar ni med varandra IRL eller?
    Sånt märks i appen 
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2024-10-08 21:20:38 följande:
    Sånt märks i appen 
    Nej. 
  • Vilsen82

om det pågått i flera år utan att aldrig fått svar känns det osunt ja.

nu Framgick det inte om det pågått en månad och man tror det ska pågå i flera år, eller om det pågått i flera år. 
    inte heller situationen eller vad monologen handlar om.
    inte Heller om det svaras ibland, uttryckts att vi är vänner och jag vill fortsätta ha kontakt eller liknande. 

så vad vill jag säga med det? Situationen avgör vart gränsen går.

jag har ett ex som ansåg jag stalkade honom för jag bombaderar honom de första veckorna efter Vi gjort slut, men han glömde bort att de fem meddelandena som kom på rad kom med tre minuters mellanrum och hörde ihop, att han svarade ibland (och ibland inte) och var den som ville fortsätta ?vara vänner? och ha kontakt. 

• Anonym (Silence is the word)

Der bästa rådet till en person som upplever sig stalkad är att aldrig svara på något som helst vis. En sjuk person kan se ett svar där kontakt ej önskas som en ny anledning att fortsätta sms.andet eller vad det nu är man håller på med. Att försöka tiga ihjäl beteendet brukar vara den bästa vägen att gå. Ett svar oavsett dess innehåll kan tolkas som en positiv kontakt av sjuk mänska. 

• Anonym (.)
    Vilsen82 skrev 2024-10-08 21:27:18 följande:

om det pågått i flera år utan att aldrig fått svar känns det osunt ja.

nu Framgick det inte om det pågått en månad och man tror det ska pågå i flera år, eller om det pågått i flera år. 
    inte heller situationen eller vad monologen handlar om.
    inte Heller om det svaras ibland, uttryckts att vi är vänner och jag vill fortsätta ha kontakt eller liknande. 

så vad vill jag säga med det? Situationen avgör vart gränsen går.

jag har ett ex som ansåg jag stalkade honom för jag bombaderar honom de första veckorna efter Vi gjort slut, men han glömde bort att de fem meddelandena som kom på rad kom med tre minuters mellanrum och hörde ihop, att han svarade ibland (och ibland inte) och var den som ville fortsätta ?vara vänner? och ha kontakt. 

Får be om ursäkt här för borde ha tänkt på att ett svar var för typ ett halvår sen. Innehållet typ väder och vind. Innan dess har det gått utan svar månader ett år säkert. Med samma kontaktbeteende
  • Anonym (.)
    Anonym (Silence is the word) skrev 2024-10-08 21:29:45 följande:

Der bästa rådet till en person som upplever sig stalkad är att aldrig svara på något som helst vis. En sjuk person kan se ett svar där kontakt ej önskas som en ny anledning att fortsätta sms.andet eller vad det nu är man håller på med. Att försöka tiga ihjäl beteendet brukar vara den bästa vägen att gå. Ett svar oavsett dess innehåll kan tolkas som en positiv kontakt av sjuk mänska. 

Är du säker det är sjukligt beteende?
  • felicityporter
    Anonym (.) skrev 2024-10-08 21:41:23 följande:
    Får be om ursäkt här för borde ha tänkt på att ett svar var för typ ett halvår sen. Innehållet typ väder och vind. Innan dess har det gått utan svar månader ett år säkert. Med samma kontaktbeteende
    Han vill inte ha kontakt med dig helt klart, det är ett osunt beteende du håller på med. Sluta kontakta honom, sluta tänka på honom, du riskerar att bli sjuk (mentalt) om du fortsätter.
  • Vilsen82
    Anonym (.) skrev 2024-10-08 21:41:23 följande:
    Då känns det ganska osunt ja 
  • Anonym (.)
    Vilsen82 skrev 2024-10-08 22:06:22 följande:
    Då känns det ganska osunt ja 
    Tror du det kan bli farligt?

Han vet var jag bor. Jag funderar så mycket på om jag ska en gång för alla skriva att jag vill inte är intresserad. Men det känns liksom försent nu. Jag borde ha gjort det från början istället. Jag tycker det är helt sjukt att han fortsätter och blir rädd att visa något liv från min sida kanske triggar honom mer 
  • Anonym (Skriv inte)
    Anonym (.) skrev 2024-10-09 10:47:46 följande:
    Tror du det kan bli farligt?

Han vet var jag bor. Jag funderar så mycket på om jag ska en gång för alla skriva att jag vill inte är intresserad. Men det känns liksom försent nu. Jag borde ha gjort det från början istället. Jag tycker det är helt sjukt att han fortsätter och blir rädd att visa något liv från min sida kanske triggar honom mer 
    Det rekommenderas att man inte ska skriva något alls. Har själv haft en man som skrev till mig i flera år (blockade men han startade nya konton) så läste mycket om det, och de flesta verkar vara överens om noll kontakt från din sida är det bästa. Varför blockar du inte? Han kanske ser ett litet hopp när han inte är blockerad.
  • Anonym (.)
    Anonym (Skriv inte) skrev 2024-10-09 10:59:39 följande:
    Det rekommenderas att man inte ska skriva något alls. Har själv haft en man som skrev till mig i flera år (blockade men han startade nya konton) så läste mycket om det, och de flesta verkar vara överens om noll kontakt från din sida är det bästa. Varför blockar du inte? Han kanske ser ett litet hopp när han inte är blockerad.
    Ja det var kanske väldigt dumt att svara en gång för ca ett halvår sen, försökte bara vara artig. För jag tänkte ett tag att jag borde ändå vara så pass artig att svara nåt då vi ändå har träffats. Men då vart det mer intensivt ett tag. Nu fortsätter han skriva mer igen. Och på ett annat sätt. Sista var jättekonstigt. Han började liksom berätta om sig själv som om vi aldrig träffats, som om han presenterade sig. Men jag öppnar inte meddelandena för då ser han att jag läst. Jag ser bara början på texten liksom.

Ja jag kanske borde blocka men då ser han ju också att jag gjort ett agerande liksom. Om jag inte gör något så tänker jag att visar det kanske att jag inte bryr mig och är passiv? 
  • Anonym (Skriv inte)
    Anonym (.) skrev 2024-10-09 11:14:50 följande:
    Ja det var kanske väldigt dumt att svara en gång för ca ett halvår sen, försökte bara vara artig. För jag tänkte ett tag att jag borde ändå vara så pass artig att svara nåt då vi ändå har träffats. Men då vart det mer intensivt ett tag. Nu fortsätter han skriva mer igen. Och på ett annat sätt. Sista var jättekonstigt. Han började liksom berätta om sig själv som om vi aldrig träffats, som om han presenterade sig. Men jag öppnar inte meddelandena för då ser han att jag läst. Jag ser bara början på texten liksom.

Ja jag kanske borde blocka men då ser han ju också att jag gjort ett agerande liksom. Om jag inte gör något så tänker jag att visar det kanske att jag inte bryr mig och är passiv? 
    Jag "råkade" också svara några gånger, men det var för att jag blev så jävla förbannad. Men ja, det blev mycket mer meddelanden av det.

Hmm, jo det är sant förstås. Samtidigt är det ett tecken på avstånd. Fast beror ju förstås på hur "galen" han är. Han kanske hittar andra kontaktsätt. Jobbigt för dig, jag känner med dig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Skriv inte) skrev 2024-10-09 11:28:26 följande:
    Jag "råkade" också svara några gånger, men det var för att jag blev så jävla förbannad. Men ja, det blev mycket mer meddelanden av det.

Hmm, jo det är sant förstås. Samtidigt är det ett tecken på avstånd. Fast beror ju förstås på hur "galen" han är. Han kanske hittar andra kontaktsätt. Jobbigt för dig, jag känner med dig.
    Ok skrev du otrevliga svar då? Kanske därför han skrev mycket mer? Blev han aggressiv?

Ja jag kan ju inte låta bli att tänka att han kanske dyker upp utanför min dörr istället om han inte kan skriva mer. Eller så gör han det ändå om jag inte svarar
  • Anonym (Skriv inte)
    Anonym (.) skrev 2024-10-09 15:31:31 följande:
    Ok skrev du otrevliga svar då? Kanske därför han skrev mycket mer? Blev han aggressiv?

Ja jag kan ju inte låta bli att tänka att han kanske dyker upp utanför min dörr istället om han inte kan skriva mer. Eller så gör han det ändå om jag inte svarar
    Jag skrev typ att det får räcka nu. Sluta skriv. Han blev inte aggressiv, utan ville bara hävda att han inte gjort något fel. Han skrev det säkert 100 gånger. (Vi hade varit på EN dejt innan detta började, men efter den blev han som förbytt. Skrev hundratals meddelanden varje dag.)

Ja, det är ju det man undrar och är livrädd för. Min satt utanför mitt hus en gång, vad jag vet, men längre än så gick han inte. Fast det räckte GOTT OCH VÄL. Var livrädd.
  • Anonym (Valkyrie)

Ett gott råd e att ta foton på alla meddelanden du får.. även tiderna.. sen lämna till polisen..

• Anonym (Valkyrie)

O nåt ja har lärt mig genom åren e att om någon e intensiv på dejter..där RINGER VARNINGSKLOCKORNA! Lr om de börja pratas om giftermål o barn efter 2 dagar..

Sen finns de mer att titta efter.. tex dubbla budskap, beteendeförändringar beroendes på vem dom pratar me..

Svar på tråden Stalkeraktigt beteende