AndreaBD skrev 2024-10-19 16:45:32 följande:
Då är du bara ett år äldre än jag. Och jag började också skolan 1970, visserligen i Tyskland. OBS-klasser är avskaffade och lika så specialskolorna.
Jag vet inte om det är stor skillnad mellan Sverige och Tyskland där, men när jag gick på högstadiet och gymnasiet, så fanns det ungdomar med stora problem, trots att det ju var "läroverket", inte blandad skola. Det fanns de som hamnade i drogträsket, minst en tillhörde en sekt (Bagwan). Jo, det fanns de med psykiskt sjukdom. De droppade ur skolan, gick inte klart gymnasiet. Skolvägran tidigt, nej. Men det kan ha berott på att föräldrarna fick betala böter om ungen skolkade. Så var det då i Tyskland. Man vill inte ha dessa förhållanden heller. Om man fick stryk annars, så gick man väl till skolan. Det var andra tider. Och de vill vi inte ha tillbaka.
Det är ganska självklart att det inte är exakt likadant med nya generationer, världen har ju förändrats mycket. Att barn och ungdomar med autism inte klarar av NUTIDENS skola, förstår jag. Det var en helt annan sak på 1970-talet. Det är total överbelastning av alla sinnen. Det klarar de inte. Och hur vet du att inte autistiska barn fanns på institution? Du lär ju inte ha kommit i kontakt med dem.
Finns personer med autism som klarar av skolan, så man kan inte skylla på autism. Jag har själv autism, och klarade av skolan. Speciellt ''svåra'' ämnen gick utmärkt,(kemi, fysik, och matte).