• Anonym (Mamman)

När anpassad skolgång inte funkar

Pga psykisk ohälsa och fysisk sjukdom har mitt barn som är 14 svårt att gå i skolan. Hen har haft anpassad skolgång sedan höstterminens start med planen att vara i skolan 2 timmar per dag. Det funkar dock inte och flera dagar kommer hen inte dit alls.

Vi ska nu prata med skolan igen om att hitta någon annan lösning. Jag håller med om att det bästa i teorin vore om barnet i vart fall är på skolan en liten stund varje dag men vi lyckas inte med det. 

Är det någon som haft en liknande sits och fått nån form av hemundervisning? Hur har det stödet sett ut? Vad kan jag förvänta mig av skolan?

• Svar på tråden När anpassad skolgång inte funkar
  • Anonym (1234)
    AndreaBD skrev 2024-10-19 16:45:32 följande:
    Då är du bara ett år äldre än jag. Och jag började också skolan 1970, visserligen i Tyskland. OBS-klasser är avskaffade och lika så specialskolorna. 

Jag vet inte om det är stor skillnad mellan Sverige och Tyskland där, men när jag gick på högstadiet och gymnasiet, så fanns det ungdomar med stora problem, trots att det ju var "läroverket", inte blandad skola. Det fanns de som hamnade i drogträsket, minst en tillhörde en sekt (Bagwan). Jo, det fanns de med psykiskt sjukdom. De droppade ur skolan, gick inte klart gymnasiet. Skolvägran tidigt, nej. Men det kan ha berott på att föräldrarna fick betala böter om ungen skolkade. Så var det då i Tyskland. Man vill inte ha dessa förhållanden heller. Om man fick stryk annars, så gick man väl till skolan. Det var andra tider. Och de vill vi inte ha tillbaka. 

Det är ganska självklart att det inte är exakt likadant med nya generationer, världen har ju förändrats mycket. Att barn och ungdomar med autism inte klarar av NUTIDENS skola, förstår jag. Det var en helt annan sak på 1970-talet. Det är total överbelastning av alla sinnen. Det klarar de inte. Och hur vet du att inte autistiska barn fanns på institution? Du lär ju inte ha kommit i kontakt med dem. 
    Finns personer med autism som klarar av skolan, så man kan inte skylla på autism. Jag har själv autism, och klarade av skolan. Speciellt ''svåra'' ämnen gick utmärkt,(kemi, fysik, och matte). 
  • Anonym (Mamman)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-19 18:44:28 följande:

Jag började skolan 74 och hörde under min uppväxt aldrig talas om någon som inte gick till skolan . Alla i klassen brukade vara där. Någon var förstås sjuk ibland. Känns som det var en mycket bättre tid, de flesta av mammorna var hemmafruar och familjerna var inte så stressade. Några av barnen hade ensamstående mammor och hade nyckel kring halsen. Dessa barn var de lite synd om, nyckelbarnen som ofta bodde i hyreshusen med ensamstående mammor. Även dessa barn kom dock till skolan och gick alla nio år , de verkade trivas i skolan. Vi barn var snälla mot varandra, lärarna var ganska snälla, det var ordning i klassen. Flera av killarna, av nyckelbarnen hade dock troligen inte klarat  skolan idag för de hade nog många ettor och tvåor i betygen. De gick tvååriga yrkesgymnasier sen och fick jobb.

Så om man skall sammanfatta skillnaderna. Mammorna, de flesta, hade mer tid för barn och  hushållsarbete, det var mycket mindre stress i familjerna. De killar som inte var så teoretiskt duktiga blev inte underkända alla kunde få betyg 1 och gå på yrkesgymnasium . De gick också enklare kurser i allmän engelska  och allmän matematik. De läste också ofta praktisk teknik istället för moderna språk. Det var lugnt i klasserna , alla respekterade lärarna, därför behövdes inte alla dessa diagnoser för sinnena blev inte överlastade. 

Jag gick i skolan på 80-talet och vi hade två killar i klassen som inte funkade med övriga och de flyttades kvickt till någon sorts specialklass på annan skola. Idag skulle de ha fått gå kvar med anpassningar och förstört skolgången både för sig själva och andra barn (som mitt).
  • Anonym (00)
    Anonym (1234) skrev 2024-10-19 19:40:11 följande:
    Finns personer med autism som klarar av skolan, så man kan inte skylla på autism. Jag har själv autism, och klarade av skolan. Speciellt ''svåra'' ämnen gick utmärkt,(kemi, fysik, och matte). 

Jaha. För folk med autism är exakt likadana och har likadana svagheter och likadana styrkor.

Eh.

• Anonym (1234)
    Anonym (00) skrev 2024-10-19 20:25:05 följande:

Jaha. För folk med autism är exakt likadana och har likadana svagheter och likadana styrkor.

Eh.

Att insinuera att alla med autism inte klarar av skolan är fel. 
  • Anonym (Pellio)

Hej igen TS. Jag verkar vara den enda föräldern som fått stöd från skolan för att ge barnet undervisning hemma. Du verkar vara helt ointresserad. Men ändrar du dig så finns jag här. 

• Anonym (00)
    Anonym (1234) skrev 2024-10-19 20:35:45 följande:
    Att insinuera att alla med autism inte klarar av skolan är fel. 

Fast ingen tror att ALLA inte klarar skolan, det är en märklig tolkning som är väldigt bokstavlig i onödan. Att en individ med autism skulle gå igenom skoltiden utan problem är inte heller ett scenario som stämmer.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Pellio) skrev 2024-10-19 20:54:11 följande:

Hej igen TS. Jag verkar vara den enda föräldern som fått stöd från skolan för att ge barnet undervisning hemma. Du verkar vara helt ointresserad. Men ändrar du dig så finns jag här. 

Jag har läst det du skrivit. Hade inga följdfrågor. Vet inte hur du tänkt att jag borde reagerat.
  • AndreaBD
    Jag menade inte alla. "Vissa" borde jag har sagt. 
  • Anonym (Mer krav)
    Anonym (Samma sits) skrev 2024-10-19 16:05:47 följande:
    Jag godkänner inte heller det. Är nog ingen som gör. Det är ett evigt tjat om att skolan måste skötas, att man måste gå dit osv. Jag har även åkt från jobbet för att köra barnet till skolan, men det hjälper det när hon drar sen. Nästa steg för mig är sjukskrivning eller säga upp mig för att vara i skolan med henne, men vem ska försörja oss då? Vi har ett tätt samarbete med skolan, bup och soc men vi står nu alla handfallna för frånvaron ökar mer och mer. Det är förbannat jävla skit jobbigt att vara förälder till ett barn som inte går till skolan, oavsett anledning och man känner sig förbannat jävla ensam i allt detta. Det är lätt för alla andra som inte har gått genom detta och säga vad man ska göra och inte göra. En del av dem sitter säkert framför en dator och spelar (beroende) en del är sjuka, fysiskt och/eller psykiskt. Mitt barn har utretts för adhd och autism, hon har vissa drag av autism men inte tillräckligt för diagnos, hon har dessutom inlärningssvårigheter men inte tillräckligt för en IF-diagnos, hon har ändå fått anpassad skolgång men hon känner ändå att hon inte förstår, inte klarar av det osv. 
    Som sagt, det är enkelt för alla som inte har barn som av olika anledningar inte klarar av skolan och säga vad vi andra ska göra.
    Skulle ingen godkänna det skulle det inte finnas hemmasittande barn. Du och pappan har tillsammans 10 veckor semester, ni kan alltså sitta med en hel del. Sen måste ni ge konsekvenser om barnet skolkar. Att alla ni står helt handfallna för ett skolkande barn är helt otroligt. Ta i med hårdhandskarna! 
  • Anonym (00)
    Anonym (Mer krav) skrev 2024-10-20 17:05:06 följande:
    Skulle ingen godkänna det skulle det inte finnas hemmasittande barn. Du och pappan har tillsammans 10 veckor semester, ni kan alltså sitta med en hel del. Sen måste ni ge konsekvenser om barnet skolkar. Att alla ni står helt handfallna för ett skolkande barn är helt otroligt. Ta i med hårdhandskarna! 
    Det är som dessa trådar alltid drar till sig folk med låg möjlighet att se nyanserat på problemet hemmasittare.

Att det låser sig totalt för ett barn, panikattacker etc avhjälps inte av att föräldrarna sitter med i skolan. För mig hade det varit tvärtom och förstärkt problemen tills situationen var helt ohållbar. Då gick jag ändå i skolan men jag hade verkligen behövt hjälp för att kunna få några vettiga betyg.
  • Anonym (Samma sits)
    Anonym (Mer krav) skrev 2024-10-20 17:05:06 följande:
    Vilken pappa? Hur vet du om och vilka konsekvenser det har funnits? Hur vet du vilka hårdhandskar jag har tagit i med? 
  • Anonym (Mer krav)
    Anonym (Samma sits) skrev 2024-10-20 17:42:23 följande:
    Vilken pappa? Hur vet du om och vilka konsekvenser det har funnits? Hur vet du vilka hårdhandskar jag har tagit i med? 
    Är det jungfrufödsel? Eller är pappan död? Du har uppenbarligen inte tagit i tillräckligt eftersom barnet inte går till skolan. 
    Anonym (00) skrev 2024-10-20 17:14:28 följande:
    Det är som dessa trådar alltid drar till sig folk med låg möjlighet att se nyanserat på problemet hemmasittare.

Att det låser sig totalt för ett barn, panikattacker etc avhjälps inte av att föräldrarna sitter med i skolan. För mig hade det varit tvärtom och förstärkt problemen tills situationen var helt ohållbar. Då gick jag ändå i skolan men jag hade verkligen behövt hjälp för att kunna få några vettiga betyg.
    Hemmasittare är nytt för 15 år sen fanns det knappt. Jag tycker man måste fundera på om det verkligen stämmer att barn blivit så sköra och oförmögna de senaste åren.

Låter man barnen stanna hemma slänger man dem direkt i bidragsberoende som vuxna. Det blir några år på försörjningsstöd sen sjukersättning jag tycker inte det är vettigt. 
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Mer krav) skrev 2024-10-22 13:04:46 följande:
    Är det jungfrufödsel? Eller är pappan död? Du har uppenbarligen inte tagit i tillräckligt eftersom barnet inte går till skolan. 

Hemmasittare är nytt för 15 år sen fanns det knappt. Jag tycker man måste fundera på om det verkligen stämmer att barn blivit så sköra och oförmögna de senaste åren.

Låter man barnen stanna hemma slänger man dem direkt i bidragsberoende som vuxna. Det blir några år på försörjningsstöd sen sjukersättning jag tycker inte det är vettigt. 
    Framtiden ser ju inte ljus ut direkt, de kommer ju aldrig klara av ett arbetsliv när de är vuxna om de inte ens klarar av att gå till skolan några timmar per dag. Är född i slutet av 80-talet och då fanns det ingen som var hemmasittare. Nytt påfund som oroliga föräldrar tror hjälper barnet när det egentligen är tvärtom. För mycket daltande idag tyvärr. 
  • Anonym (Samma sits)

Varken jungfrufödsel eller dödsfall, men det hade varit att föredra. Han är helt enkelt inte närvarande. 
    Framtiden pratas det mycket om hemma. Som läget är nu så blir det bidrag hennes framtid, vilket absolut inte är bra. Även att allt hon tappar nu i skolan måste hon ta igen sen och det innebär ännu mer jobb, det pratar vi med mycket om. 
  • Anonym (00)

Vilket likaså blir verkligheten med barn som bränner ut sig totalt och upprepat i ung ålder. Det är många som skulle behövt sjukskrivning från skolan eller annan anpassning som nu betalar priset. Lika högt som det du tycker är vägen för hemmasittare. Idiotiskt resonemang. Ingen blir friskare av att ingen lyssnar.
  • Anonym (1234)
    Vad är det för svagbegåvade missfoster som tummade ner på detta inlägg? 
    Gissningsvis gick ni Barn och fritid Skrattande
Svar på tråden När anpassad skolgång inte funkar