• Anonym (CashisKing)

Hur ser vi på medborgarlön?

Skulle väl vara bra för arbetslösa att kunna få dryga ut A-kassan med en medborgarlön, men att den minskas drastiskt vid anställning och att den inte skall vara skattebefriad lön.

Vars står ni?

• Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?
  • Anonym (Ja men med villkor)
    Anonym (T) skrev 2024-11-22 21:33:47 följande:
    Varför skulle sjukersättning tas bort? 
    Det är jättesvårt att få, och då är man riktigt sjuk om man har det. 
    Då kan man verkligen inte jobba. 
    För att det är krångligt att ha tusen bidrag ur systemsynpunkt är det bättre med ett bidrag. 
    Anonym (?) skrev 2024-11-22 19:54:34 följande:
    Så alla ska få? Även om man har miljoner i tillgångar? Eller blir försörjd av en rik partner eller förälder?
    Ja, precis det är hela tanken. Man får A- kassa och sjukpenning fast man har flera miljoner i tillgångar. Att slippa tvingas bli försörjd av någon annan är en bra grej. 
  • TvillingmammaVästgöte

Vem skall betala för detta? Var skulle skatteintäkterna komma ifrån? Fick jag medborgarlön skulle jag genast sluta arbeta, så mina skatteintäkter skulle försvinna. Jag skulle också konsumera mycket ,mycket mindre och då skulle ekonomin bli ännu sämre, om många gjorde som jag skulle göra.
    Jag är glad över att ha jobbat i över trettio år men nu skulle jag gärna göra annat. Medborgarlön skulle rasera ekonomin.
    För unga skulle  det vara en katastrof, många skulle slappa bort sina liv. 

• Anonym (Frigör)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-23 11:02:44 följande:

Vem skall betala för detta? Var skulle skatteintäkterna komma ifrån? Fick jag medborgarlön skulle jag genast sluta arbeta, så mina skatteintäkter skulle försvinna. Jag skulle också konsumera mycket ,mycket mindre och då skulle ekonomin bli ännu sämre, om många gjorde som jag skulle göra.
    Jag är glad över att ha jobbat i över trettio år men nu skulle jag gärna göra annat. Medborgarlön skulle rasera ekonomin.
    För unga skulle  det vara en katastrof, många skulle slappa bort sina liv. 

Så om du skulle få 10 tusen i månaden skulle du vara nöjd? Förstår du hur mycket handläggare vi har som ska gå igenom sånna här saker. Folk som Är riktigt sjuka ska behöva hantera försäkringskassan, nu skulle dessa enbart kunna fokusera på att vara sjuka, samma sak med personer som är arbetslösa. Dom kan seriöst söka arbete istället för att leva upp till löjliga krav och regler. Folk skulle våga studera och så vidare.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frigör) skrev 2024-11-23 13:59:45 följande:
    Så om du skulle få 10 tusen i månaden skulle du vara nöjd? Förstår du hur mycket handläggare vi har som ska gå igenom sånna här saker. Folk som Är riktigt sjuka ska behöva hantera försäkringskassan, nu skulle dessa enbart kunna fokusera på att vara sjuka, samma sak med personer som är arbetslösa. Dom kan seriöst söka arbete istället för att leva upp till löjliga krav och regler. Folk skulle våga studera och så vidare.
    Skall sjuka och arbetslösa också få tiotusen i månaden? Det låter lite snålt?
    Men jag skulle sluta jobba om jag fick tiotusen i månaden, det tror jag, beror ju lite på jobbet. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tror vi får väldigt många fler  hemmamammor om alla får tiotusen i medborgarlön. På landsbygden skulle man klara sig väl på två medborgarlöner och en hantverkaren eller fabriksarbetarlön. Husen är inte så dyra där,  skulle räcka till en hel familj. 

• Anonym (Aardvark)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-22 22:58:49 följande:
    Innan du har AI robotar som både konstruerar och bygger nya broar och vägar och lagar mat, då har det gått så lång tid att vi inte behöver fundera på det just nu.
    Det händer snabbare än du tror, ai:n själva accelererar ai:n. Många jobb har försvunnit redan idag. När ska man börja fundera på saken då? När det bara finns jobb för 30% av befolkningen?
  • Anonym (Frigör)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-23 14:23:28 följande:
    Skall sjuka och arbetslösa också få tiotusen i månaden? Det låter lite snålt?
    Men jag skulle sluta jobba om jag fick tiotusen i månaden, det tror jag, beror ju lite på jobbet. 
    Om du Kan klara dig på det så kan nog en sjuk eller arbetslös också det. Sedan kan man ju ha en extra försäkringen som stärker upp ytterligare. Men om alla får samma grundlön så slipper man ha handläggaren och massa regler och läkarintyg m.m

Så du tar bort många kostnader också. 
  • Anonym (JB)

Dumt att den skulle minskas vid anställning, klart man skiter i att jobba då. 

• Anonym (Frigör)
    Anonym (JB) skrev 2024-11-24 08:09:22 följande:

Dumt att den skulle minskas vid anställning, klart man skiter i att jobba då. 

Vem vill leva på typ 10 tusen i månaden? 
  • Anonym (JB)
    Anonym (Frigör) skrev 2024-11-24 09:25:12 följande:
    Vem vill leva på typ 10 tusen i månaden? 
    De som har en annan i familjen som arbetar, eller har samlat på sig pengar. Jag skulle klara mig på det i ett par år. 
  • Anonym (N)
    Anonym (JB) skrev 2024-11-24 13:05:41 följande:
    De som har en annan i familjen som arbetar, eller har samlat på sig pengar. Jag skulle klara mig på det i ett par år. 
    Många som vill spendera tid med sina barn istället av att lämna barnet bort redan när de är 1 år? 
    Eller folk som verkligen hatar sina jobb...

Men givetvis skulle det inte fungera ekonomiskt för ett samhälle om alla som ville kunde få medborgarlön.
Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?