• Anonym (Skolval)

Borde inte svenskan vara lika viktig i skolan som i förskolan?

Varför är det så mycket snack om hur viktigt det är med svenska på förskolan och krav på svenska där men inget fokus alls på svenska i skolan? Där får eleverna gå på internationella skolor, ha minimalt med undervisning på svenska och bara prata engelska eller annat språk med kompisarna. 

Min dotter gick högstadiet på internationella engelska skolan i Stockholms län. Där var majoriteten av ämnena på engelska. Svenska och SO på svenska men i princip resten på engelska. Långt från 50 procent är alltså på svenska. 

Och så ser man ju vilka familjer som gärna sätter sina barn där. Jo invandrarfamiljer, där föräldrarna tycker det är bra att kunna prata engelska med skolan. Där engelska kanske är hemspråket osv. Så i vår kommun var det en oerhört hög andel invandrarbarn på den skolan. Min dotter var i minoritet med svenskfödda föräldrar. 

Helt enkelt borde den här frågan diskuteras lika mycket som frågan om krav på svenska i förskolan för barn med för dåliga svenska-kunskaper. Ska invandrarbarn verkligen gå i en skola där de tappar ännu mer möjlighet att lära sig bättre svenska? 

• Svar på tråden Borde inte svenskan vara lika viktig i skolan som i förskolan?
  • Anonym (Eh)
    KillBill skrev 2024-11-24 10:30:05 följande:
    Jo jag känner till det. Men problemet är särskilt stort i friskolor och IES är nog värst i klassen. IES har förbjudit Skolverket att öppet redovisa hur hur stor andel av deras lärare som har lärarlegitimation och det skulle IES inte göra om man inte hade usla siffror. 
    Jo där ligger nog en och annan hund begraven! Jag tror att anledningen att de kan förbjuda detta är iom att de är ett företag och inte en skola på så sätt. Jag jobbar själv i friskola och det råder stor sekretess då. Nu verkar just vår koncern hellre jobba med transparens, men man har inte skyldig att redovisa sina siffror på samma sätt som en kommunal skola.
  • KillBill
    KillBill skrev 2024-11-24 10:30:05 följande:
    Jo jag känner till det. Men problemet är särskilt stort i friskolor och IES är nog värst i klassen. IES har förbjudit Skolverket att öppet redovisa hur hur stor andel av deras lärare som har lärarlegitimation och det skulle IES inte göra om man inte hade usla siffror. 
    För de som vill förkovra sig i hur det funkar på IES rekommenderar jag denna genomlysning.. 

rektorlinnea.com/2020/11/21/internationella-engelska-skolans-marknadsforing/
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-24 10:37:15 följande:
    Jo där ligger nog en och annan hund begraven! Jag tror att anledningen att de kan förbjuda detta är iom att de är ett företag och inte en skola på så sätt. Jag jobbar själv i friskola och det råder stor sekretess då. Nu verkar just vår koncern hellre jobba med transparens, men man har inte skyldig att redovisa sina siffror på samma sätt som en kommunal skola.
    Hej Jag vill vara tydlig med att jag inte har något emot friskolor. Två av mina barn har gått i stiftelseägda friskolor som varit helt fantastiska. Ett av mina barn gick däremot i en friskola som drevs av en friskolekoncern (aktiebolag) och där upplevde vi stora brister och det det blev till slut byte till en kommunala skola som visade sig vara väsentligt bättre. 
  • Tukt

För att svara på grundfrågan så är det olika saker. Det kan vara dåligt med språk i förskolan och att det behövs insatser där, samtidigt som att det kan vara viktigt med språk i grundskolan. Det handlar om att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.

• Anonym (Eh)
    KillBill skrev 2024-11-24 10:50:08 följande:
    Hej Jag vill vara tydlig med att jag inte har något emot friskolor. Två av mina barn har gått i stiftelseägda friskolor som varit helt fantastiska. Ett av mina barn gick däremot i en friskola som drevs av en friskolekoncern (aktiebolag) och där upplevde vi stora brister och det det blev till slut byte till en kommunala skola som visade sig vara väsentligt bättre. 
    Nä men det finns bra friskolor, absolut. Just IES verkar dock behöva all kritik de kan få.
  • Spucks

En anledning till att just många inflyttade familjer väljer de skolor är att de har rykte om sig att vara betydligt strängare, med mer fokus på disciplin och högre krav, jämfört med en genomsnittlig svensk skola. Det som anses som normalt i Sverige när det kommer till skolor (beteende, krav, osv.) ses oftast på ett helt annat sätt av personer som kommer från andra länder.
    Dvs. det handlar inte bara om språket i sig, att de vill att barnen ska uppnå en hög nivå i engelska, utan även om att fly den svenska skolan.

• Aliona
    Spucks skrev 2024-11-24 11:47:12 följande:

En anledning till att just många inflyttade familjer väljer de skolor är att de har rykte om sig att vara betydligt strängare, med mer fokus på disciplin och högre krav, jämfört med en genomsnittlig svensk skola. Det som anses som normalt i Sverige när det kommer till skolor (beteende, krav, osv.) ses oftast på ett helt annat sätt av personer som kommer från andra länder.
    Dvs. det handlar inte bara om språket i sig, att de vill att barnen ska uppnå en hög nivå i engelska, utan även om att fly den svenska skolan.

Absolut detta också! Min partner som kommer från Östeuropa är helt chockad över vilket beteende och vilken arrogans som tillåts i svenska skolor i allt från att inte komma i tid till att störa på lektionerna, visa brist på respekt från lärare och bråk och fult på raster. Och dessutom låga krav på eleverna. Det är ytterligare en av anledningarna varför vi inte tänker låta vårt barn gå i svensk skola. 
  • KillBill
    Aliona skrev 2024-11-24 13:34:50 följande:
    Absolut detta också! Min partner som kommer från Östeuropa är helt chockad över vilket beteende och vilken arrogans som tillåts i svenska skolor i allt från att inte komma i tid till att störa på lektionerna, visa brist på respekt från lärare och bråk och fult på raster. Och dessutom låga krav på eleverna. Det är ytterligare en av anledningarna varför vi inte tänker låta vårt barn gå i svensk skola. 
    Om du tänker så bör du välja bort Internationella engelska skolan. Där är stöket vanligare än genomsnittet för övriga skolor i Sverige. 

www.vilarare.se/nyheter/studiero/underbetyg-till-ies-i-studiero-och-trygghet/
    vityreso.se/artikel/fredrik-knivhoeggs-engelska-skolan-tyresoe

• KillBill
    Aliona skrev 2024-11-24 13:59:13 följande:
    Ja, IES har vi valt bort av en mängd anledningar! Men tack för att du påpekade det! 
    Får jag fråga vilken skola som ni valt?
  • Aliona
    KillBill skrev 2024-11-24 14:20:49 följande:
    Får jag fråga vilken skola som ni valt?
    Vi har valt IB-program efter noggrann övervägning av för- och nackdelar med olika program (amerikanska, brittiska, IB, IES och svenska) men inte helt säker på exakt vilken skola det blir än. Det går att läsa om läroplaner, skolformer och resultat men såna saker som ordning, studiero och trivsel är mycket svårare att hitta information om. Pga mitt jobb så kan det bli utomlands också.
  • Anonym (Skolval)
    Tukt skrev 2024-11-24 10:56:28 följande:

För att svara på grundfrågan så är det olika saker. Det kan vara dåligt med språk i förskolan och att det behövs insatser där, samtidigt som att det kan vara viktigt med språk i grundskolan. Det handlar om att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.

Jag bara ser hur fruktansvärt dåliga en del är på svenska och de är ändå är uppväxta här men som går på IES och pratar engelska hemma. jag ser deras skriftliga svenska ibland för att jag är ledare inom en fritidsaktivitet. 
  • Aliona
    Anonym (Skolval) skrev 2024-11-24 17:43:31 följande:
    Jag bara ser hur fruktansvärt dåliga en del är på svenska och de är ändå är uppväxta här men som går på IES och pratar engelska hemma. jag ser deras skriftliga svenska ibland för att jag är ledare inom en fritidsaktivitet. 

Inte säkert att de skulle bli så mycket bättre på svenska om de gick i svenska skolan, om de nu bara pratar engelska hemma. Det är ju ett välkänt problem att många går ut svensk grundskola utan att kunna läsa och skriva ordentligt. Jämfört med helt internationella skolor så är ju mycket (minst hälften) på svenska och man undervisar i svenska som förstaspråk/modersmål. Det borde vara tillräckligt för att få en godtagbar nivå. 

Svar på tråden Borde inte svenskan vara lika viktig i skolan som i förskolan?