• RainbowFamilyDreams

Hjälp! Gravid 1-2 veckor (resultat) trots befruktning för mer än 2 veckor sedan? Hur tolka??

Hej. Hade beräknad mens igår 30 nov. Fortfarande ingen mens i sikte.. har molande värk i omgångar, sen lugnar det sig. Har inte haft någon blödning heller, och inget sådant sedan min senaste mens 4 november. Ingen mens i sikte än så länge idag söndag heller...Första frågan..1. Räknas detta som BIM (beräknad icke mens?) eftersom det är dagen efter väntad mens (som ej kom?)

Tog idag ett digitalt test CB (ultratidigt), som sa Gravid 1-2 veckor.

Fråga 2. Jag insiminerades fredagen den 15 november (idag söndag, två veckor senare), och jag vet ju inte riktigt när ägglossningen eller befruktningen skett, men då jag tog ägglossningsspruta borde ägget ha lossat på fredagen någon gång. Borde det då inte stå 2-3 veckor på stickan? Eller behöver hcg-nivåerna stiga då jag har svagt positiva resultat? (men de är ändå synliga, märkbara). Nån som haft en vanlig graviditet trots att dagarna "diffat" lite på den digitala?

Testade även RFSU:s test idag för första gången. Fattade inte om jag skulle doppa under eller ovanför de blåa "strecken" , men tog två st tester där jag gjorde på båda sätten. Båda blev också svagt positiva Se bilder.

Någon som fått digitalt 1-2 veckor trots att befruktningen borde ha skett några dagar utöver det?

Är givetvis livrädd för kemisk graviditet, det är första graviditeten och inseminationen jag gör, i samkönat förhållande (alltid haft regelbunden mens och ägglossning.

Tacksam för era erfarenheter!!

Imorgon ska jag ta det "riktiga" testet och meddela kliniken resultatet (har såklart varit lite dum och testat för tidigt, men alla mina test under 6 dagar har visat positivt i olika grad beroende när på dygnet jag tagit det).

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Hjälp! Gravid 1-2 veckor (resultat) trots befruktning för mer än 2 veckor sedan? Hur tolka??
  • Anonym (Chilla)

Seriöst, du nojar över två dagars skillnad...? Och ägget kan lika gärna ha lossnat på lördagen istället för fredagen. Tagga ner. Du är gravid och det är inget fel för det. De där testerna är inte så exakta att de reagerar på en eller två dagars skillnad.

• Jemp

digitala testen går efter befruktningsdatum och inte senaste mens. Det stämmer ju?

• Aliona
    RainbowFamilyDreams skrev 2024-12-01 10:54:58 följande:
    Hjälp! Gravid 1-2 veckor (resultat) trots befruktning för mer än 2 veckor sedan? Hur tolka??

Hej. Hade beräknad mens igår 30 nov. Fortfarande ingen mens i sikte.. har molande värk i omgångar, sen lugnar det sig. Har inte haft någon blödning heller, och inget sådant sedan min senaste mens 4 november. Ingen mens i sikte än så länge idag söndag heller...Första frågan..1. Räknas detta som BIM (beräknad icke mens?) eftersom det är dagen efter väntad mens (som ej kom?)

Tog idag ett digitalt test CB (ultratidigt), som sa Gravid 1-2 veckor.

Fråga 2. Jag insiminerades fredagen den 15 november (idag söndag, två veckor senare), och jag vet ju inte riktigt när ägglossningen eller befruktningen skett, men då jag tog ägglossningsspruta borde ägget ha lossat på fredagen någon gång. Borde det då inte stå 2-3 veckor på stickan? Eller behöver hcg-nivåerna stiga då jag har svagt positiva resultat? (men de är ändå synliga, märkbara). Nån som haft en vanlig graviditet trots att dagarna "diffat" lite på den digitala?

Testade även RFSU:s test idag för första gången. Fattade inte om jag skulle doppa under eller ovanför de blåa "strecken" , men tog två st tester där jag gjorde på båda sätten. Båda blev också svagt positiva Se bilder.

Någon som fått digitalt 1-2 veckor trots att befruktningen borde ha skett några dagar utöver det?

Är givetvis livrädd för kemisk graviditet, det är första graviditeten och inseminationen jag gör, i samkönat förhållande (alltid haft regelbunden mens och ägglossning.

Tacksam för era erfarenheter!!

Imorgon ska jag ta det "riktiga" testet och meddela kliniken resultatet (har såklart varit lite dum och testat för tidigt, men alla mina test under 6 dagar har visat positivt i olika grad beroende när på dygnet jag tagit det).

Tack på förhand!!

Vad roligt med en till regnbågsfamilj! Hoppas att det går vägen! 

BIM är dagen du skulle ha fått mens, så idag är du alltså BIM+1. 

När tog du äl-sprutan? Eftersom du inseminerades i fredags så borde du ha tagit den antingen torsdag eller fredag morgon. Så ja, du borde haft äl fredag, eller senast lördag. Kliniker brukar göra inseminationerna så exakt som möjligt på ägglossningen. Men sen kan det ju ta olika lång tid innan ägget fästet och det är först då som graviditetshormonet börjar produceras. Dessutom producerar man olika mycket hcg och graviditetstest med veckoindikator utgår väl från något slags genomsnitt.  Det är säkert helt i sin ordning för dig. 

Ett litet råd på vägen - ta ett till test på dagen som kliniken instruerat dig, och lägg sen allt det sär med test åt sidan. Test kan visa fel, urinen kan vara olika utspädd, äl-sprutor get positivt utslag på graviditetstest om man tar dem för tidigt, och dessutom säger det ingenting om hur graviditeten fortgår. För mycket testande ger bara upphov till stress - som du redan har märkt. Koppla bort det och njut av graviditeten! 

• Anonym (x)
    Jemp skrev 2024-12-01 12:16:31 följande:

Och grattis!

Tack! jag är bara lite orolig då mina tester inte blivit snabbt starkare..:/ men det känns ju oavsett som jag är gravid iallafall
Svar på tråden Hjälp! Gravid 1-2 veckor (resultat) trots befruktning för mer än 2 veckor sedan? Hur tolka??