• Anonym (kalender)

Julkalender?

Julkalender är ett litet problem. Men jag brottas ändå med hur jag ska göra.
    Jag är särbo med en kvinna som har en 9-årig son som önskat sig en speciell julkalender. Kalendern var inte hller särskilt dyr. Barnet var tidigt ute med sin önskan. Men både barnets mor och far är ganska självupptagna så ingen av dem har fixat en kalender åt honom. Jag har själv fixat kalendrar åt mina barn och visst skulle jag ha kunna fixa en kalender åt bonusbarnet också men känner att det är föräldrarnas ansvar.

Jag tycker lite synd om barnet men samtidigt vill jag inte "skämma bort" barnets föräldrar med sådant. Hur skulle ni andra gjort i min situation.

• Svar på tråden Julkalender?
  • Anonym (gör)
    Anonym (kalender) skrev 2024-12-02 11:02:22 följande:
    Julkalender?

Julkalender är ett litet problem. Men jag brottas ändå med hur jag ska göra.
    Jag är särbo med en kvinna som har en 9-årig son som önskat sig en speciell julkalender. Kalendern var inte hller särskilt dyr. Barnet var tidigt ute med sin önskan. Men både barnets mor och far är ganska självupptagna så ingen av dem har fixat en kalender åt honom. Jag har själv fixat kalendrar åt mina barn och visst skulle jag ha kunna fixa en kalender åt bonusbarnet också men känner att det är föräldrarnas ansvar.

Jag tycker lite synd om barnet men samtidigt vill jag inte "skämma bort" barnets föräldrar med sådant. Hur skulle ni andra gjort i min situation.

Om du vill ge barnet en present så gör det. Inte istället för föräldern, utan som en vänlig person till en annan. Av omtanke om ett barn som du känner och kommer i kontakt med. 

Skulle själv ha svårt att vara tillsammans med någon som är för självupptagen för att bry sig om sitt barn. 
  • Anonym
    Anonym (gör) skrev 2024-12-02 11:21:23 följande:
    Skulle själv ha svårt att vara tillsammans med någon som är för självupptagen för att bry sig om sitt barn. 
    Frågade ts om det?
  • Anonym (gör)
    Anonym skrev 2024-12-02 11:38:16 följande:
    Frågade ts om det?
    Nä?

Frågade jag dig om vad du skrev?
  • Anonym
    Anonym (gör) skrev 2024-12-02 11:39:13 följande:
    Nä?

Frågade jag dig om vad du skrev?
    När skulle du frågat det menar du?

Ts skiter nog högaktningsfullt vilka personer och vilka egenskaper du väljer bort. Frågan handlar inte om det.
  • Anonym (gör)
    Anonym skrev 2024-12-02 11:43:08 följande:
    När skulle du frågat det menar du?

Ts skiter nog högaktningsfullt vilka personer och vilka egenskaper du väljer bort. Frågan handlar inte om det.
    Nä precis, jag frågar inte dig om din åsikt om det jag skriver.

Jag skiter faktiskt också i vad TS tycker om det jag skriver. Jag skriver vad jag vill i ett diskussionsforum på nätet. Och vad TS skiter i eller inte får väl TS själv svara på.
  • Räkan77

Gör barnet glad och köp kalendern!

• Anonym
    Anonym (gör) skrev 2024-12-02 11:46:45 följande:
    Nä precis, jag frågar inte dig om din åsikt om det jag skriver.

Jag skiter faktiskt också i vad TS tycker om det jag skriver. Jag skriver vad jag vill i ett diskussionsforum på nätet. Och vad TS skiter i eller inte får väl TS själv svara på.
    Skulle själv ha svårt att vara tillsammans med någon som säger en massa oväsentligheter när jag frågar något specifikt. Skål
  • Mrs Moneybags

Jag känner som övriga här - köp kalendern! Som en liten julgåva. 

Jag är av åsikten att "it takes a village to raise a child". Alla föräldrar är inte skapta för att vara föräldrar. Då får vi andra hjälpa till lite grann med små vänliga gester. 

Sedan känner jag som (Gör) att jag skulle ha svårt att vara tillsammans med någon som inte lägger ner lika mycket själ och hjärta i sitt föräldraskap som jag själv. Det är inte en jättefin egenskap, men hon kanske har andra fina egenskaper som väger upp...

• Anonym (gör)
    Anonym skrev 2024-12-02 16:04:35 följande:
    Skulle själv ha svårt att vara tillsammans med någon som säger en massa oväsentligheter när jag frågar något specifikt. Skål
    Ok!
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det är inte så konstigt att frågan kommer upp, vad det är för partner som är så självupptagen att hon inte ens köper en julkalender till sitt barn.

Alla kan glömma och ingen är perfekt, men jag tolkar TS som att detta är ett generellt mönster hos barnets föräldrar. 

Folk behöver inte bli så skitnödiga bara för att frågan inte har specifikt med trådstarten att göra.

Indirekt har dilemmat faktiskt med trådstarten att göra. Hur mycket ansvar ska TS ta för ett eventuellt försummat bonusbarn? Han verkar själv vackla i frågan. Det lär ju komma fler tillfällen då detta dyker upp.

Till TS: 

Hade jag varit du hade jag köpt kalendern, särskilt om den inte är så dyr. (Jag utgår från att du inte är helt barskrapad).

Känn inte press på dig att alltid ställa upp eller ge bonusbarnet saker, för att du ställer upp den här gången. Prata hellre allvar med din partner om detta fortsätter. 

• Jemp

Det är såklart snällt av dig om du vill köpa en som present till honom. Gör det, om det inte är nå principiellt som ligger bakom från mammans håll.

Måste dock påpeka utifrån tonen i tråden: Något kan man väl fixa i advent, men jag tycker absolut inte man är en dålig förälder för att barnet inte får den adventskalender de önskar sig. 

• Nässelfjärilen

Jag fattar att man inte gör saker som en principsak, för att man anser att det handlar om föräldraansvar och att man inte vill ta den rollen men det handlar om ett barn.

Om detta köp, som dessutom inte handlar om mycket pengar, gör att ditt bonusbarn får en lite roligare decembermånad så köp det. Lägg föräldrarna åt sidan och tänk bara på barnet. 

För vad är viktigt egentligen? Principer eller att göra ett barn glad? 

Svar på tråden Julkalender?