• Anonym (Undrande)

Förlovning?

Hej hej.

Nu ör det så att jag nyligen har friat till min tjej. Jag sa då dagen efter att vi nu är förlovade varav hon svara på nej. Men är inte det det som är, eller i alla fall var en förlovning? Nått man var mellan frieriet och själva äktenskapet? Eller är det jag som har helt fel?

Jag vet att man kan förlova sig utan att fria. Men så gjorde man ju inte från början. 

• Svar på tråden Förlovning?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (d) skrev 2024-12-03 19:15:08 följande:

Har inte båda ringar så är man inte förlovad och det behövs inget löfte om äktenskap.

Enkelt.

Jag vet att det inte behövs löfte om äktenskap. Men det efter detta löfte innebär det väll ändå att man är förlovad?
  • Jemp

Och hon svarade ja?
    Vad anser hon att förlovad är då?

• Anonym (Olika)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-03 20:02:35 följande:
    Japp hon fick en ring. En fin ring i samband med att jag friade till henne. Hon var sprudlande av glädje och svarade ja. 

Jag har själv ingen ring än. För att förtydliga då så gick jag ner på knä och fråga henne om hon ville gifta sig med mig, och det var det hon svara ja till. 

Innebär det inte att vi nu är förlovade fram till giftermålet?
    I så fall fattar jag inte vad hon klagar på. Säker på att du vill gifta dig med sån där person.....? Snälla kräv äktenskapsförord åtminstone!!

Alltså, jag skulle påstå att ni är förlovade eftersom hon fick en ring i samband med frieriet. Vill hon ha en ring till...? Vad tror hon att den första var till för?!

Nä ts, hon låter som en gold digger.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (s)

Hur har ni ens hunnit utomlands...

• Anonym (Olika)
    Anonym (s) skrev 2024-12-03 20:46:24 följande:

Hur har ni ens hunnit utomlands...

Vadå utomlands....?
  • Aliona

Du har helt rätt. Förlovning är ett löfte om att gifta sig, alltså tiden mellan frieriet och bröllopet. Ring kan man ha om man vill, men det behövs inte. Vanligast är tjejen har ring. 

• Anonym (s)
    Anonym (Olika) skrev 2024-12-03 20:50:13 följande:
    Vadå utomlands....?

De andra trådarna...
  • Anonym (Olika)
    Anonym (s) skrev 2024-12-03 21:24:30 följande:

De andra trådarna...
    Vilka trådar?
  • felicityporter
    Aliona skrev 2024-12-03 20:58:03 följande:

Du har helt rätt. Förlovning är ett löfte om att gifta sig, alltså tiden mellan frieriet och bröllopet. Ring kan man ha om man vill, men det behövs inte. Vanligast är tjejen har ring. 

Va?! Nej, det är verkligen inte vanligast. I Sverige är det vanligaste att både mannen och kvinnan har varsin ring när de är förlovade.
  • Anonym (Lb)
    Aliona skrev 2024-12-03 20:58:03 följande:

Helt rätt. Det är också den definitionen SAOL har. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-03 20:02:35 följande:
    Japp hon fick en ring. En fin ring i samband med att jag friade till henne. Hon var sprudlande av glädje och svarade ja. 

Jag har själv ingen ring än. För att förtydliga då så gick jag ner på knä och fråga henne om hon ville gifta sig med mig, och det var det hon svara ja till. 

Innebär det inte att vi nu är förlovade fram till giftermålet?
    Ringen är egentligen helt irrelevant. Man måste inte ha en ring för att vara förlovad. Många har det, men det är inget krav.

Förlovningen är löftet om att gifta sig, så perioden mellan frieriet och vigseln är man förlovad. 

Skulle fråga lite vad hon anser en förlovning är, om ni nu tydligen inte är förlovade?
  • Aliona
    felicityporter skrev 2024-12-03 21:58:44 följande:
    Va?! Nej, det är verkligen inte vanligast. I Sverige är det vanligaste att både mannen och kvinnan har varsin ring när de är förlovade.
    Ja det är rätt så klart. När de gifter sig så kan kvinnan ha förlovningsring också, men under förlovningstiden brukar båda ha ring. 
  • Anonym (d)

Förlovning är ett vitt begrepp och man gör som man vill.

Vissa hävdar att det är ett löfte om äktenskap, andra att det är ett tecken på samhörighet utan krav på något bröllop.

Båda har rätt, ingen har fel.

Jag, personligen, skulle mycket väl kunna tänka mig att vara förlovad men skulle på inga villkor gifta mig.

Jag har sett denna diskussion ett flertal gånger här i forumet och har noterat att det är de som tillhör det yngre spannet som hävdar det jag skrev först. Det försöker ivrigt bevisas med en massa länkar hit och dit, men inget går att bevisa då båda sakerna är rätt, beroende på hur man ser på saken.

Jag förstår inte varför det är så viktigt att ha "rätt" när det faktiskt är upp till var och en. Det enda viktiga är väl ändå att båda har samma inställning?

• Anonym (Olga)

Ja, ni är förlovade. Ni har bestämt er för att gifta er men är ännu inte vigda. 

Ring hit eller dit spelar ingen roll. Det finns gifta par som inte har ringar. De är lika gifta för det. 

• Anonym (Olga)
    Anonym (d) skrev 2024-12-04 05:39:20 följande:

Förlovning är ett vitt begrepp och man gör som man vill.

Vissa hävdar att det är ett löfte om äktenskap, andra att det är ett tecken på samhörighet utan krav på något bröllop.

Båda har rätt, ingen har fel.

Jag, personligen, skulle mycket väl kunna tänka mig att vara förlovad men skulle på inga villkor gifta mig.

Jag har sett denna diskussion ett flertal gånger här i forumet och har noterat att det är de som tillhör det yngre spannet som hävdar det jag skrev först. Det försöker ivrigt bevisas med en massa länkar hit och dit, men inget går att bevisa då båda sakerna är rätt, beroende på hur man ser på saken.

Jag förstår inte varför det är så viktigt att ha "rätt" när det faktiskt är upp till var och en. Det enda viktiga är väl ändå att båda har samma inställning?

Jo. Jag håller med om att man numera kan vara förlovad utan att planera att gifta sig. Men det är ju inte det som är TS fråga. De har bestämt sig för att gifta sig och då heter det att de är förlovade. Sen att det också finns andra sätt att förlova sig tar inte bort denna, den ursprungliga, betydelsen. 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Olga) skrev 2024-12-04 06:36:25 följande:

Ja, ni är förlovade. Ni har bestämt er för att gifta er men är ännu inte vigda. 

Ring hit eller dit spelar ingen roll. Det finns gifta par som inte har ringar. De är lika gifta för det. 

Fast hon tycker ju inte det, så då är de inte förlovade.
  • Anonym (Hej)

Hon får nog förklara lite mer vad hon menar, eller skicka iväg henne på en tjejkväll med vännerna som kan prata lite vett med henne för hon verkar ha fått nått om bakfoten. 

Du har friat, dvs frågat om hon vill gifta sig, Vilket ni verkar ämna att vilja göra och du har även gett henne en ring så ja ni är förlovade. 

Svar på tråden Förlovning?