• Anonym (Man)

Hur män förhåller sig till övervikt, länk Flashback.

Vilken skillnad det är på hur män förhåller sig till övervikt. Kolla tråden från Flashback.

https://www.flashback.org/t3644924p3

- Ingen offermentalitet är ok
    - Män är raka och ärliga mot varandra
    - Män boostar inte varandra i att det är ok att gå omkring med övervikt om han vill behålla kvinnan

Fundera över hur en liknande tråd skulle mottagas på Familjeliv om just övervikt.

• Svar på tråden Hur män förhåller sig till övervikt, länk Flashback.
  • Tow2Mater
    Anonym (BMI) skrev 2024-12-09 18:36:56 följande:
    Antingen resonerar vi på gruppnivå eller så gör vi det inte.

Det är givet att det alltid finns undantag till nästan allt, men då kan man inte debattera kring gruppegenskaper överhuvudtaget. 

När östrogenet dippar vid klimakteriet så blir det rent metaboliskt svårare för kvinnor att hålla vikten, samtidigt som muskelmassan minskar och BMR går ner.
    Dessutom får många jobbiga humörsvängningar som påverkar aptiten och känslor som kan utlösa överätande.

Förklara gärna hur män har det lika svårt p.g.a. detta när de inte har någon motsvarighet till kvinnans månadscykel och varierande hormonstatus genom livet?
    Stress av att leva med dessa klimakteriekvinnor....
  • EnAnonumius
    Anonym (George) skrev 2024-12-09 19:12:45 följande:
    Är du överviktig så stå för det. Löjligt att ens vilja bortförklara det. Tyder bara på svaghet.
    Men så sött... 🙄

Det handlar inte om "bortförklaringar"..
    Det handlar om att hitta bakomliggande orsak när det inte enbart beror på ""kalori in och kalori ut".  Rätt pantat att man skall trycka ned individer som kan har medicinska orsaker bakom sin övervikt på det sättet du gör här.  (jag har kortat ned ditt inlägg en smula)

Med det sagt.

Skall man diskutera på en generell nivå, så skall man aldrig förbise att det finns biologiska skillnaden mellan könen och det påverkar hur övervikten tar sig uttryck. Det i sig är en viktig aspect och skall inte bortses ifrån. Inte ens sjukvården bortser från det.

Men så finns det ju då VISSA individer, i synnerhet "förståsigpåare" (dessa "förståsigpåare" är av någon anledning överrepresenterade av män av någon anledning).
    Som stoppar då fingrarna i öronen och lalla hög, och pumpar ur sig "sluta och kom med ursäkter" som ett mantra, och vill bara diskutera övervikt i strikt svartvitt perspektiv och utgår från att män och kvinnor är helt lika.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (George)
    EnAnonumius skrev 2024-12-10 03:26:50 följande:
    Men så sött... 🙄

Det handlar inte om "bortförklaringar"..
    Det handlar om att hitta bakomliggande orsak när det inte enbart beror på ""kalori in och kalori ut".  Rätt pantat att man skall trycka ned individer som kan har medicinska orsaker bakom sin övervikt på det sättet du gör här.  (jag har kortat ned ditt inlägg en smula)

Med det sagt.

Skall man diskutera på en generell nivå, så skall man aldrig förbise att det finns biologiska skillnaden mellan könen och det påverkar hur övervikten tar sig uttryck. Det i sig är en viktig aspect och skall inte bortses ifrån. Inte ens sjukvården bortser från det.

Men så finns det ju då VISSA individer, i synnerhet "förståsigpåare" (dessa "förståsigpåare" är av någon anledning överrepresenterade av män av någon anledning).
    Som stoppar då fingrarna i öronen och lalla hög, och pumpar ur sig "sluta och kom med ursäkter" som ett mantra, och vill bara diskutera övervikt i strikt svartvitt perspektiv och utgår från att män och kvinnor är helt lika.
    Alla har sina bidragande bakomliggande orsaker till sin övervikt.

Dina slutsatser stämmer inte alls med statistik på området.  Män är mer överviktiga än kvinnor. 56 procent av kvinnorna är överviktiga i åldern  50-64 år medan motsvarande siffra för män är 70 procent.

Man kan således ganska enkelt konstatera att könet kvinna inte alls  leder till övervikt. Inte heller klimakteriet. Tydligen klarar nästan hälften av alla kvinnorna i den här åldersgruppen att hålla vikten.

fohm-app.folkhalsomyndigheten.se/Folkhalsodata/pxweb/sv/A_Folkhalsodata/A_Folkhalsodata__Z_ovrigdata__Vikt%20(BMI)__ViktULF/BMIULFald.px/
  • Anonym (BMI)
    Anonym (George) skrev 2024-12-09 19:12:45 följande:
    Det du skriver har ingen relevans på individnivå. Övriga faktorer påverkar i betydligt större utsträckning. Därför är det bara okunnigt av en kvinna (eller man) att hänvisa till kön. 

Om man vill hittar man alltid något skäl varför just jag borde vara överviktig och varför den andre inte borde vara det. Sluta kom med ursäkter!

Är du överviktig så stå för det. Löjligt att ens vilja bortförklara det. Tyder bara på svaghet.
    Jag är inte överviktig, men jag är begåvad nog att konstatera att exakt samma saker som funkade för att tappa ett par kilon för några år sen inte längre gör det  på samma sätt när jag nu är i det besvärliga klimakteriet och har labprover på att mina hormonnivåer ändrats.

En shapeup kräver mer arbete och disciplin nu, helt enkelt.

Tusentals kvinnor kan berätta samma sak för dig om du har öron att lyssna med och en hjärna att fatta med.

Är du faktaförnekare annars också eller gäller det bara fakta om hur kvinnor fungerar? Vet du vad sköldkörtelhormon är t.ex. och hur det påverkar vikten?
  • Anonym (George)
    Anonym (BMI) skrev 2024-12-10 08:02:49 följande:
    Jag är inte överviktig, men jag är begåvad nog att konstatera att exakt samma saker som funkade för att tappa ett par kilon för några år sen inte längre gör det  på samma sätt när jag nu är i det besvärliga klimakteriet och har labprover på att mina hormonnivåer ändrats.

En shapeup kräver mer arbete och disciplin nu, helt enkelt.

Tusentals kvinnor kan berätta samma sak för dig om du har öron att lyssna med och en hjärna att fatta med.

Är du faktaförnekare annars också eller gäller det bara fakta om hur kvinnor fungerar? Vet du vad sköldkörtelhormon är t.ex. och hur det påverkar vikten?
    Fakta på området talar emot dig.

Det går som jag skrev i inlägget ovan att enkelt avfärda att könet kvinna skulle leda till övervikt. Men du kanske är faktaresistent och blundar för statistiken ovan? Det går dessutom enkelt att konstatera genom statistiken ovan att man inte alls behöver bli överviktig i klimakteriet då nästan hälften av landets kvinnor klarar det.

Att det är olika svårt olika faser i livet att hålla vikten är en självklarhet och inget som behöver upprepas. Vissa anpassar sig efter det stadie de är i och då behåller man normalvikt. Andra väljer att leva likadant när de blir äldre som när de var yngre. Då hamnar kroppen i obalans, man går upp i vikt och blir överviktig.
  • EnAnonumius
    Anonym (George) skrev 2024-12-10 07:06:38 följande:
    Dina slutsatser stämmer inte alls med statistik på området.  Män är mer överviktiga än kvinnor. 56 procent av kvinnorna är överviktiga i åldern  50-64 år medan motsvarande siffra för män är 70 procent.

Så var det dags igen. Hitta på eget innehåll i vad man skriver och sedan hålla hittepået emot den man svarar.

Citera där jag har hävdat att kvinnor är mer överviktiga än män?
    Jag har aldrig skrivit det i inlägget du citerade, och det är knappast något jag kommer att skriva heller.

Så det enda du bevisar är att du har struntat i att läsa vad som faktiskt skrivs. 

Jag skrev b.la detta citerar mig själv:

"Skall man diskutera på en generell nivå, så skall man aldrig förbise att det finns biologiska skillnaden mellan könen och det påverkar hur övervikten tar sig uttryck. Det i sig är en viktig aspect och skall inte bortses ifrån. Inte ens sjukvården bortser från det."
    (slut på citatet)

Att man påtalar om biologiska skillnader, och man inte skall bortse från dem, är aldrig och kommer aldrig att bli samma sak som att man dra någon slutsats om att kvinnor är mer feta än män per se. 🙄

Det sista stycket om "förstå sig påare" kan du ju knappast ta i beräkningen alls om du skall "hugga"  på någon "slutsats" som du, (inbillar dig själv, att jag skulle ha gjort om att kvinnor är mer feta än män. För det handlar om ett beteende som vissa skribenter har  som deltar i fetma debatterna.  Det beteendet är påfallande vanligare hos män än kvinnor.
  • Anonym (George)
    EnAnonumius skrev 2024-12-10 09:16:15 följande:
    Vart vill du komma?

Ingen har hävdat att det inte finns några biologiska skillnader mellan könen eller att man ska bortse från dessa.
  • EnAnonumius
    Anonym (George) skrev 2024-12-10 08:29:28 följande:
    Fakta på området talar emot dig.

Det går som jag skrev i inlägget ovan att enkelt avfärda att könet kvinna skulle leda till övervikt. Men du kanske är faktaresistent och blundar för statistiken ovan? Det går dessutom enkelt att konstatera genom statistiken ovan att man inte alls behöver bli överviktig i klimakteriet då nästan hälften av landets kvinnor klarar det.
    Jag har aldrig hävdat att "könet kvinna skulle leda till övervikt", (då det var mig du citerade och försökte med ditt patetiska avfärdande utan att ha grund för det på mitt inlägg, med att pumpa på med statisk som saknade helt sam,röre med mitt inehåll.

Att påtala att det finns biologiska skillnader med hur en övervikt kan te sig skall inte avförda.

För den som är minimum normalbegåvad  förstår att det är en stor signifikant skillnad mellan att skriva

"könet kvinna leder till övervikt"  i jämförelse med "det finns biologiska skillnader på hur övervikten kan ta sig uttryck". 

Sedan så ger jag dig en bonus här...

Och du ska bara lära dig att hålla isär på vem som skriver vad, och lägga ned med att hitta på eget innehåll i andras inlägg först för att sedan hålla det hitte pået mot den du svarar. Du bör även sluta upp med att lägga ord i mun på folk.
  • Anonym (George)
    EnAnonumius skrev 2024-12-10 09:30:39 följande:
     "det finns biologiska skillnader på hur övervikten kan ta sig uttryck". 
    Som jag skrev ovan. Vart vill du komma egentligen? Dylika meningar är plattityder.
  • EnAnonumius
    Anonym (George) skrev 2024-12-10 09:38:51 följande:
    Som jag skrev ovan. Vart vill du komma egentligen? Dylika meningar är plattityder.
    Jaha, och enligt VEM är det plattityder?
    Ja det står dig visserligen fritt att tycka så om du vill det.

Och vart ville du komma själv med dina anklagelser om att jag skulle ha dragit någon slutsats om att kvinnor skulle var mer feta än männen (vilket inte ens finns skrivet i den texten jag skrev) du hade citerat och pumpat på med en massa procentsatser som saknades grunda att komma med till mitt inlägg.

ELLER ditt påtalande om något 
    citerar dina egna ord:
    "Man kan således ganska enkelt konstatera att könet kvinna inte alls  leder till övervikt."

(slut på citatet)..

Ett påtalande som saknar helt grund också att komma med till mitt inlägg...

Så vad ville du komma med själv?

• Anonym (George)
    EnAnonumius skrev 2024-12-10 15:21:05 följande:
    Jaha, och enligt VEM är det plattityder?
    Ja det står dig visserligen fritt att tycka så om du vill det.

Och vart ville du komma själv med dina anklagelser om att jag skulle ha dragit någon slutsats om att kvinnor skulle var mer feta än männen (vilket inte ens finns skrivet i den texten jag skrev) du hade citerat och pumpat på med en massa procentsatser som saknades grunda att komma med till mitt inlägg.

ELLER ditt påtalande om något 
    citerar dina egna ord:
    "Man kan således ganska enkelt konstatera att könet kvinna inte alls  leder till övervikt."

(slut på citatet)..

Ett påtalande som saknar helt grund också att komma med till mitt inlägg...

Så vad ville du komma med själv?
    Det jag vill säga är att övervikt är ett val. Man kan anpassa sig efter sin situation. Oavsett om man väljer att vara normalviktig eller överviktig så ska man stå för det val du gjort och gör.

Vad vill du ha sagt?
  • Anonym (M)
    Anonym (George) skrev 2024-12-10 15:53:04 följande:
    Det jag vill säga är att övervikt är ett val. Man kan anpassa sig efter sin situation. Oavsett om man väljer att vara normalviktig eller överviktig så ska man stå för det val du gjort och gör.

Vad vill du ha sagt?
    Det är kanske inte mycket till val att tala om, om det blir alldeles för svårt

själv har jag haft, vad det verkar om man ser till andra, tur, att hungern blivit mindre med åldern. I 20-års åldern fick jag lätt i mig en hel pizza, idag säger kroppen stopp långt tidigare

men jag förstår ditt resonemang också. Det finns säkert de som väljer det även om de kunnat undvika det
  • Anonym (Man)

Att vara överviktig är resultatet av många små val som med tiden ger fetma. Det gäller dom allra flesta. Dock finns en mindre grupp personer som har det betydligt svårare pga sjukdom/mediciner.

Dom flesta som är korpulenta tycker det är bekvämare att leta ursäkter än att äta bra och röra på sig.

• Anonym (M)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-10 16:43:30 följande:

Att vara överviktig är resultatet av många små val som med tiden ger fetma. Det gäller dom allra flesta. Dock finns en mindre grupp personer som har det betydligt svårare pga sjukdom/mediciner.

Dom flesta som är korpulenta tycker det är bekvämare att leta ursäkter än att äta bra och röra på sig.

Man måste väl oftast göra något för att kunna bibehålla övervikten, då en levande kropp hela tiden förbrukar kalorier, oavsett vilket sjukdomstillstånd eller kön man har
  • ClumsySmurf
    EnAnonumius skrev 2024-12-07 08:18:57 följande:
    Så kommer det fler förenklade modeller och endast dem.
    Du vill att allting skall vara svartvitt va, och anser att övervikt (all form av övervikt) handlar enbart om något svarvitt?
    Vad får dig att tro att jag vill diskutera övervikt i perfekt svartvit och ur ett flaks dikotomi perspektiv?

- Nej man måste inte alls äta och/eller dricka för mycket. Och att det är enbart det som orsakar det. Jo om man har ett perfekt svartvitt tänkande så är det ju givetvis det.
    I vissa fall så ja det KAN vara så, fast det i sig det är ingen förklaring/ursäkt till att blunda och säga att "folk kommer med dåliga ursäkter"  om det finns hormonella/medicinska orsaker bakom övervikten och de tar upp om detta.

- Suckar du gilla att ha perfekt svartvitt tänkande va? Nej "alla ursäkter" är inte dåliga ursäkter.
    Många preventivmedel och även många mediciner kan rubba kroppens naturliga balans och det i sin tur kan orsaka övervikt.
    Fast att påtala om detta, gör att man bara får en harang av "alla förstå sig påare" och anklagar andra "det är en dålig ursäkt"...

-Nej det är inte alls alltid det är ett val man gör själv. Många mediciner och även en del hormonella p-medel försätter kroppen ur baslans så att det kan orsak övervikt.

Som sagt jag vägra att acceptera svartvitt diskussion och falsk dikotomi även kring fetma debatten.  Jag anser att det är på tiden att man nyanserar bilden och även upplyse3r allmänheten om att vissa mediciner/preventivmedel kan rubba kroppens naturliga balans så att det orsakar övervikt.
    "- Nej man måste inte alls äta och/eller dricka för mycket. Och att det är enbart det som orsakar det."

Finns undantag men..

Det finns gener som gör att vissa har lättare för att gå upp i vikt, det är en fördel när det är brist på mat men en nackdel i vårat samhälle.

Miljö/livstil och kost påverkar också.

Det är mycket lättare för vissa att behålla vikten men att övervikt ökar beror antagligen mycket på att våran livsstil har förändrats

"Jag anser att det är på tiden att man nyanserar bilden och även upplyse3r allmänheten om att vissa mediciner/preventivmedel kan rubba kroppens naturliga balans så att det orsakar övervikt."

Är antagligen mer märkbart hos skärmgenerarionen
  • EnAnonumius
    Anonym (George) skrev 2024-12-10 15:53:04 följande:

Vad vill du ha sagt?
    Jag har FLERA gånger sagt (skrivit) vad jag vill ha sagt, och varit tydlig med det i denna tråden också, redan från början.
    Fast när du svara mig så har du valt att tillskriva mig åsikter (jag inte har) och även lagt ord i min mun. Och även sjunkit så lågt att du har hittat på eget innehåll i mina inlägg.

Det är du som väljer att strunta i att läsa vad man faktiskt skriver. Stoppar fingrarna i öronen och lallar högt samma mantra "det är alltid ett val".

Jag har bland annat skrivit detta citera mig själv:

"Jag anser att det är på tiden att man nyanserar bilden och även upplyse3r allmänheten om att vissa mediciner/preventivmedel kan rubba kroppens naturliga balans så att det orsakar övervikt"

En sådan övervikt är svår att komma över även om man gör allt för att äta rätt och motionera.

Jag har heller aldrig förnekat att "kalori in och kalori ut" har en påverkan hos andra, fast du försöker med en d***s envis het att framställa det så när du svar mig att jag förnekar det. Jag kan redan nu upplysa dig om att en upprepad felaktighet blir inte sanning bara för att du upprepar den.
    Som sagt jag har sagt det förut och säger det igen. Jag vägrar att diskutera fetma baserat på falsk dikotomi och ur ett perfekt svartvitt perspektiv.

Och jag tänker även i fortsättningen säga ifrån till dig (och andra) när du(ni) sitter och hitta på eget innehåll i mina inlägg och håller ditt hittepå emot mig..  Jag kommer även att säga i från när du lägger ord i min mun och tillskriver mig åsikter jag inte har.  Så enkelt är det.

Svar på tråden Hur män förhåller sig till övervikt, länk Flashback.