• Anonym (Noella)

Panik ångest

Hej
    jag är en tjej på 21 år, jag har börjat må väldigt dåligt och har panik attacker, jag sover dåligt och mitt jobb gör inte de bättre. Jag jobbar som flygvärdinna och behöver vakna tidigt och ibland blir jag inkallad 4:00 på morgonen. Jag missar alla roliga grejer me familj och pojkvännen. Jobbar väldigt mycket och känner mig trött och ångestfylld. Jag får bra betalt. men jag har panik attacker varje gång under jobbet. Har fått setrlaine oxh atarax utskrivet de hjälper ej. Känner att jag börjar bli trött, sjukanmälde mig för imorgon. För jag verkligen är ångestfylld och inte kan sova. Känner mig som en loset.

jag har drömmar va jag vill göra och de är att bygga naglar. jag är mitt i en utbildning. vill bli färdig me de och försöka få jobb på en salong. Men tills dess vet jag inte Va jag ska göra :/

• Svar på tråden Panik ångest
  • Anonym (J)

Det som de gjorde fel med mig var att de såg bara ÅNGESTEN. Inte allt runt om. Ingen såg mig. Men det gjorde den läkaren till slut som fick ordning på allt.

• Anonym (Bara 21)
    Anonym (J) skrev 2024-12-06 08:57:58 följande:
    Ditt inlägg lär bara öka hennes ångest mer. Jag fick vara sjukskriven i flera år som 20åring. Fick benzo men blev då inte beroende för jag tog det enbart när jag var tvungen. Har det fortfarande, 12 år senare. Men behöver nu nästan aldeig ta det. Hon kan visst få hjälp av vården.
    Vad unga damen behöver är att jobba mindre. Lösningen är inte medicin, terapi, motion utan att inte jobba så mycket. Hon är bara 21 och i början på nåt som kan gå väldigt snett om hon fortsätter jobba så mycket, det är inte alls säkert att vården är särskilt hjälpsam heller så hon kan inte fortsätta i samma spår och lita på att vården kan medicinera henne ok.
  • Anonym (Noella)
    Dexter dot com skrev 2024-12-06 05:39:19 följande:

Jobbar du på timmar eftersom du blir inringd? Om du tjänar bra kanske du inte måste jobba mer än heltid så du hinner få återhämtning och hinner träffa pojkvän /familj.

Jag jobbar som flygvärdinna och har på schemat standby från 4:00 på morgonen till 14:00 och 10:00 till 20:00. Utöver de har jag schemalagt tidiga flyg och jobbar 12-14 h per dag.
  • Anonym (Noella)
    Anonym (J) skrev 2024-12-06 08:56:36 följande:

Din kropp säger ifrån. Jag har haft ångest i 17 år. Dippar med panikångest. 

Det var när en läkare såg hela mig som allt vände.

Han sa att man ofta ser problemet från fel ände. Han sa att jag är utmattad, trött. På högvarv. Kroppen är påfrestad. stress för kroppen kan vara för hård träning, sömnbrist, stress, dålig mat, osv. Kroppen säger ifrån genom att ta fram ångest. Det är kroppens rop på hjälp. Lyssna inåt. Vad behöver Du? 

Sjukskriv dig. Var hemma. Ta hand om dig och gör LUGN träning (simma, lugn promenad, osv). Ät bra mat. Försök få ordning på sömnen (melatonin hjälpte mig, fick det av läkaren). Men dålig sömn hör ihop med oro och panikångest. Det blir bättre när du kommer ner i varv. Kroppen är på högvarv och därför får man ju sömnbesvär. Adrenalinpåslag, ett stresshormon. Kroppen är beredd på att fäkta eller fly.

Så, ta hand om dig. Var hemma. Gå till en läkare. Var snäll mot dig själv och var din egna bästa vän.

Hej
    tack för svar, jag gymmar 4 ggr i veckan, då jag verkligen vill ta hand om mig. Utöver de jobbar jag bara. Väldigt obekväma tider. har grov ångest konstant och panik attacker. Jag har ocd. ingen märker detta runt om kring mig. Och de är utmattande. i för sig vet min pojkvän men vet inte var jag har honom längre:/ han e nog inte så kär i mig längre 
  • Anonym (Noella)
    Anonym (Bara 21) skrev 2024-12-06 09:37:43 följande:
    Vad unga damen behöver är att jobba mindre. Lösningen är inte medicin, terapi, motion utan att inte jobba så mycket. Hon är bara 21 och i början på nåt som kan gå väldigt snett om hon fortsätter jobba så mycket, det är inte alls säkert att vården är särskilt hjälpsam heller så hon kan inte fortsätta i samma spår och lita på att vården kan medicinera henne ok.

Jag går hos psykolog och äter medicin, motionerar 4 gg i veckan på gymmet. Är bara hemma och tar de lugnt när jag inte är på jobbet. Men mitt liv består endast av gymmet och jobbet. Jag har inte tid för något annat. Sedan utbildar jag mitt nagel terapeut. Vilket jag älskar och inte känner är jobbigt. 

mitt jobb har väldigt bra betalt och jag har egen bil och lägenhet, får inte jobba deltid. Om man inte är äldre än 50 och har barn. Då som flygvärdinna du måste jobba dess tider. Min chef är också väldigt taskig och vår crew control, blir sur på mig om tåg är inställda och jag inte kan komma i tid, de nervärderar mig och säger att de ej bryr sig att de mitt problem. Känner mig inte som människa. ä varken ledig jul eller nyår alla andra blev. Jag ska få jobba tidigt dagen efter nyår. Hqr söket ledighet men de nekar så tänkte sjuka mig oavsett hur mycket problem jag får.

• Anonym (Noella)
    Anonym (J) skrev 2024-12-06 08:56:36 följande:

Din kropp säger ifrån. Jag har haft ångest i 17 år. Dippar med panikångest. 

Det var när en läkare såg hela mig som allt vände.

Han sa att man ofta ser problemet från fel ände. Han sa att jag är utmattad, trött. På högvarv. Kroppen är påfrestad. stress för kroppen kan vara för hård träning, sömnbrist, stress, dålig mat, osv. Kroppen säger ifrån genom att ta fram ångest. Det är kroppens rop på hjälp. Lyssna inåt. Vad behöver Du? 

Sjukskriv dig. Var hemma. Ta hand om dig och gör LUGN träning (simma, lugn promenad, osv). Ät bra mat. Försök få ordning på sömnen (melatonin hjälpte mig, fick det av läkaren). Men dålig sömn hör ihop med oro och panikångest. Det blir bättre när du kommer ner i varv. Kroppen är på högvarv och därför får man ju sömnbesvär. Adrenalinpåslag, ett stresshormon. Kroppen är beredd på att fäkta eller fly.

Så, ta hand om dig. Var hemma. Gå till en läkare. Var snäll mot dig själv och var din egna bästa vän.

Hejj Tack för svar 
    jag äter bra och tränar 4 ggr i veckan, jag har en sådan ångest att sjukanmäla mig.får skam käsnlor och skäms ingen runt om kring mig sjukanmäler sig och fungerar så himla bra. Medans jag gråter dag in och ut efter jobbet. Sjukskrivning kommer jag ej få, som flygvärdinna får man ej ha psykisk ohälsa, blir jag sjukskriver, får jag sparken. Behöver inkomst med tanke på bil och lägenhet. Vill ej oroa mig för räkningar. utbildar mig till nagel terapeut älskar de och försöker hålla ut tills jag är färdig. så jag kan göra de jag älskar i livet. 
  • Anonym (Bo)

Att äta ångestdämpande när jobbet ger en ångest är som att sminka en gris, om uttrycket är bekant. 

Du verkar veta varför du mår dåligt. Det är jättebra, för det är det inte alla som gör. Det låter som att du behöver ett annat jobb. Oregelbundna arbetstider är verkligen inte för alla. 

• Anonym (J)
    Anonym (Bara 21) skrev 2024-12-06 09:37:43 följande:
    Det sa jag också 
  • Anonym (J)

Fast, jag sa att hon skulle sjukskriva sig 

• Anonym (J)
    Anonym (Noella) skrev 2024-12-06 10:03:02 följande:
    Hejj Tack för svar 
    jag äter bra och tränar 4 ggr i veckan, jag har en sådan ångest att sjukanmäla mig.får skam käsnlor och skäms ingen runt om kring mig sjukanmäler sig och fungerar så himla bra. Medans jag gråter dag in och ut efter jobbet. Sjukskrivning kommer jag ej få, som flygvärdinna får man ej ha psykisk ohälsa, blir jag sjukskriver, får jag sparken. Behöver inkomst med tanke på bil och lägenhet. Vill ej oroa mig för räkningar. utbildar mig till nagel terapeut älskar de och försöker hålla ut tills jag är färdig. så jag kan göra de jag älskar i livet. 

Förstår dig helt. Nu utgår jag lite från mig själv igen. När jag hade som mest panikångest och var helt slutkörd så tänkte jag också så. Att jag inte kunde sjukskriva mig. Paniktankarna bara flög i huvudet och jag kunde inte se klart. Som andra hade gjort utifrån. Man är helt inne i sin egna ångestbubbla. 

Om du fortsätter köra på så kommer du braka rakt in i väggen till slut. Jag förstår att du känner panik över att sjukskriva dig och speciellt om du inte får jobba som flygvärdinna då. Men, försök se det här utifrån. Vad hade du sagt till en vän i samma situation? Ditt drömyrke var väl att hålla på med naglar. Det finns andra yrken du kan ta så länge om du är i behov av pengar.

Jag var sjukskriven utan vare sig jobb, sparade pengar eller utbildning. Hade inget val. Läkaren tvekade inte en sekund på att sjukskriva mig när jag berättade hur det var. Läkaren var den som sa till mig att jag skulle vara sjukskriven.

Om du sjukskriver dig får du sjukpenning. Det baseras på din inkomst du har nu. När du lär sjukskriven så fokusera enbart på dig själv. När du mår bättre, satsa på utbildning. Då får du CSN. Det borde täcka dina räkningar och allt annat. Du kan dessutom få bostadsbidrag. 

Sjukskriven borde du verkligen kunna bli om du säger hur du mår. Det vore konstigt annars. Allt ordnar sig. Men mitt uppe i paniken ser man inte det.

• Anonym (J)

Det yrket verkar ändå inte bra för dig, med så usla arbetstider. Du behöver återhämtning och det får du inte där. 

• Anonym (J)

Satsa först på ett bra mående. Därefter din utbildning så du får en bra grund. Har du gymnasieexame? Annars är en bra idé att ordna den, senare. 

Nör du fått din utbildning. Ta ett jobb. Spara pengar. Ta körkort.

Men först! Din hälsa. 

En sak i taget, så kommer det bli bra. 

• Anonym (Noella)
    Anonym (J) skrev 2024-12-06 10:48:54 följande:

Satsa först på ett bra mående. Därefter din utbildning så du får en bra grund. Har du gymnasieexame? Annars är en bra idé att ordna den, senare. 

Nör du fått din utbildning. Ta ett jobb. Spara pengar. Ta körkort.

Men först! Din hälsa. 

En sak i taget, så kommer det bli bra. 

Hej
    jag har en gymnasieexamen och fick bra betyg och körkort har jag också. Sparade pengar de med. Inga problem me det, har gjort bra ifrån mig på den punkten. Känner mig bara tom och misslyckad. att jag inte orkar gå till jobbet osv. Att jag sjukanmäler mig varannan månad för att jag har panik.
  • Anonym (J)
    Anonym (Noella) skrev 2024-12-06 10:53:19 följande:
    Hej
    jag har en gymnasieexamen och fick bra betyg och körkort har jag också. Sparade pengar de med. Inga problem me det, har gjort bra ifrån mig på den punkten. Känner mig bara tom och misslyckad. att jag inte orkar gå till jobbet osv. Att jag sjukanmäler mig varannan månad för att jag har panik.

Men kolla, vilken bra grund du har. Bra gjort av dig! 

Det låter som att du verkligen hade behövt vara sjukskriven helt ett litet tag. Skulle du kunna kontakta vårdcentralen angående ditt mående? Du kan få stöd av en samtalsterapeut där. Vill du inte bli sjukskriven så kanske du kan börja där iallafall? Ofta kan man boka tid till dem direkt på nätet. Men jag skulle verkligen tro att du hade behövt det för att komma på fötter. Din kropp säger ifrån och du behöver lyssna på den innan du blir tvungen att vara hemma för ingenting funkar.

Jag orkade inte ens göra en macka på morgonen när jag var som värst och sov 14h/dygn. 

• Anonym (J)

Och bara tanken att gå utanför dörren gav mig panikångest. Ångesten kom av att jag var helt slutkörd. 

• Anonym (J)

De började tro att jag hade social fobi men som sagt man kollade på fel ände. Jag fick det, av min utmattning. Vanligtvis är jag inte sådan. 

Svar på tråden Panik ångest