• Anonym (Osäker)

Se sambon som en vän istället?

Vi har känt varandra i 15år, varit tillsammans i några år. 

Redan ibörjan var jag tydlig med att skulle vi skaffa barn vill jag vara gift först. 
    Detta var han okej med, han lovade att han skulle fria. 

Så ville han ha barn, jag ville gifta mig..slutade med att vi skaffade barn men är inte gifta. 

Detta ångrar jag bittert och är något han vet om och som jag är rätt ledsen över. 
    Ångrar alltså inte barnet i sig, utan att jag inte stod på mig om giftermålet innan barn. 

Han vill att vi köper hus, jag säger att jag vill inte köpa hus utan säkerheten som gift pga av barn osv. Vill inte behöva köpa ut mitt egna barn och riskera att ej ha råd att köpa ut det mm. 

Det förstår han, lovar att vi ska gifta oss först. 
    Men blir bitter när jag nu efter flera år inte längre vill prata om att skaffa hus, eftersom vi aldrig pratar om att gifta oss. 

Han har alltid ursäkter som "törs inte fria, tänk om du säger nej"..

Det har gått så långt att jag inte längre vill gifta mig, för han verkar inte vilja Detta ändå. Jag vill inte gifta mig med någon som inte vill gifta sig med mig. 

Detta betyder för min del även att jag tappar tron på framtiden och inte vill planera och sparar till dyra inköp tillsammans. Som ett hus etc..
    För att jag saknar den säkerheten jag skulle behöva för något sådant. 

Vist vill jag ha hus, men köper jag det kommer det isåfall bli jag som köper det själv och skriver avtal om att det är jag som äger det. 

Samma sak gäller ev bilar etc. Jag vill inte spara och köpa dyrare saker tillsammans, där enbart en står som ägare och den andre går som förlorare ur. 

Vi äger redan en bil som jag lagt 100 000 på och han lika mycket, men han står som ägare och skulle vi gå skilda vägar då har jag ju kastat dessa i sjön då han äger bilen. 
    Vill inte sätta mig i fler sådana situationer när det är barn inräknat, känner inte att jag har råd att ev slänga pengar i sjön då utan vill säkra upp ifall något händer, de tar slut, någon dör etc. 
    Menar dör han, så ärver ju barnet övervärdet som finns i bilen och jag står helt utan bil och lär köpa en. 
    Samma sak blir det med hus etc. 

Detta gör att jag känner osäkerhet för våran relation. Det känns som att jag kan inte planera framåt tillsammans eller som att vi inte har någon framtid tillsammans. 

Börjar mer och mer tänka på honom som bara en vän. 
    Vi har senaste åren knappt sex längre heller, vilket inte är så konstigt med småbarn även om jag gärna sett att vi hade det oftare. 
    Han verkar rätt nöjd som det är. 

Försökte berätta detta för honom att jag mentalt börjat tänka mer på honom som en vän eftersom jag har svårt att planera en framtid tillsammans. 
    Han blev sur och sårad över det jag sa. 

Samtidigt känner jag ju mer tiden går och han vet att detta är vad jag önskat och behöver men ej verkar bemöta, så förlorar jag min syn på honom som man. Iallafall som min man och ser honom mer och mer bara som en vän. Min attraktion för honom överlag minskar och jag känner mig mer som en vän till honom. 

Är jag helt galen som tänker och känner såhär? 

• Svar på tråden Se sambon som en vän istället?
  • Anonym (Petra)

Inte galen alls. 
    Eller jo - fast på ett annat sätt. JAG hade blivit galen på en person som betett sig så. Han är inte sugen på att planera något eller engagera sig i er relation överhuvudtaget. Tar inte initiativ. Skjuter på saker. Det hade fått mig att seriöst ifrågasätta varför han ville vara med mig.

Vill inte fria för att du kanske säger nej? Ja om han fortsätter dra ut på det så lär du säga nej...

Jag hade gett honom EN chans till. Kanske sökt familjerådgivning via kommunen och tagit de tillfällena att VERKLIGEN få ur mig hur jag kände i en trygg miljö där någon annan kommer säkerställa att jag inte blir förminskad eller avbruten utan får tala till punkt. Och där någon annan kan hjälpa mig att nyansera och förmedla så att budskapet går fram.
    Sån är min erfarenhet i alla fall att man pratar (båda två förstås) och terapeuten ställer frågor/flikar in:
    - och då Petra menar du tillfällen som....
    -och när Kalle säger så, hur känner du då Petra?
    - hur menar du då exakt Petra, skulle du vilja förtydliga en andra gång här nu vad du menar konkret så att Kalle också förstår hur viktigt det här är för dig?

Osv.

Funkade inte det så hade jag talat om att den här sortens relation som det har blivit för oss nu vill jag inte leva i. Jag vill inte vara inneboende med en kompis, jag vill mer med mitt liv. Så jag vill att vi går skilda vägar. 

• Anonym (Nej)

Tycker inte att det låter galet alls. Att ni inte är gifta är ju en sak. Men hans uppenbara ovilja till att gifta sig får ju varningsklockorna att ringa. Har du gång på gång uttryckt att du vill det så förstår jag inte vad problemet är om han är seriös med en framtid tillsammans med dig. Jag hade inte heller känt mig trygg att bygga något tillsammans med någon som känner en sån ovilja till att fullt ut hänge sig till en. 

• Anonym (Lisa)

Vilken falsk person. Lovar saker han inte kan hålla. Som han vet att han inte vill göra. 

Funderar på att separera?

• Hellishen

Du känner honom. Är det just att du vill ha ett upphaussat frieri som gör att han inte vågar "fråga" kanske?
    Ni har redan varit ihop länge och har ett liv ihop. I praktiken är ni redan gifta så du behöver nog inte tvivla på att han är seriös.

Helt ärligt tycker jag det är sjukt förlegat att "månne måste fria". Ni kan väl prata om det och hur ni vill ha det och så går ni vidare därifrån.

Men du vet nog bäst om du drömmer om någon sorts Hollywoodromance som den man du valt troligen aldrig kommer kunna leverera. Isf kanske ni kan bara gå och titta på ringar ihop! Om du älskar honom och han är en bra man får du kanske möta honom på halva vägen för att få till det där giftermålet.

• Anonym (Lisa)
    Hellishen skrev 2024-12-06 08:23:01 följande:

Du känner honom. Är det just att du vill ha ett upphaussat frieri som gör att han inte vågar "fråga" kanske?
    Ni har redan varit ihop länge och har ett liv ihop. I praktiken är ni redan gifta så du behöver nog inte tvivla på att han är seriös.

Helt ärligt tycker jag det är sjukt förlegat att "månne måste fria". Ni kan väl prata om det och hur ni vill ha det och så går ni vidare därifrån.

Men du vet nog bäst om du drömmer om någon sorts Hollywoodromance som den man du valt troligen aldrig kommer kunna leverera. Isf kanske ni kan bara gå och titta på ringar ihop! Om du älskar honom och han är en bra man får du kanske möta honom på halva vägen för att få till det där giftermålet.

Tycker det framgår av TS inlägg att det handlar om det juridiska. 

Även att han innerst inne inte vill gifta sig, för då hade de varit gifta redan. Vill båda gifta sig så gifter man sig. Man löser det. 

• Anonym (Nn)

Jag tycker du tänker helt rätt TS, du ville vara gift innan barn men det blev som han ville. Nu är det hans tur att kompromissa. Inget giftemål inget hus, stå på dig. (Har själv haft exakt samma krav så jag förstår dig verkligen)

Jag är själv barn till föräldrar som inte var gifta och det har varit ett helvete för min mamma när pappa gick bort och framåt. Alla hans pengar gick till oss barn och mamma stod för försörjningen, (med pension från pappa). 

VAD är det han inte vill med giftemål? Stå i centrum? Eller faktiskt vara gift? Om frieriet är ett sånt problem för honom så skippa det då, kolla istället på vart ni vill gifta er och boka det.

Sen förstår jag verkligen att du tappar intresset för honom, han har ju sårat dig dig i flera år. Du har varit tydlig sen start men han ignorerar det och ser bara sig själv i detta. Det är sorgligt att du inte ska kunna planera och tänka på framtiden. 

Eller så bokar du en kyrka/ stadshus vad som helst i sommar, meddelar honom och så får du se vad han säger? Är det bara press över frieri så borde han ju bli glad och så kanske han vill börja planera? 

• Anonym (Osäker)

Nä av ren princip tänker jag inte fria eller bara boka in något så allt han behöver göra är att dyka upp. 

Tycker det hela är något man gör tillsammans, vissa saker kan inte båda göra. 
    Jag var tex gravid och bar ett barn osv. De kunde inte han vara, så även om jag kan fria så tycker jag att han gott får stå för det, särskilt eftersom han dessutom lovat att han skulle göra det. 

Han är inte särskilt glad på mig just nu, för att jag säger att jag vill skriva avtal på sådant som köps in etc ifall det tar slut eller någon dör eftersom jag då inte ärver honom och han inte mig  så vill jag att vi skriver avtal så det om den dagen kommer inte blir en massa bekymmer

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-12-06 10:11:29 följande:

Nä av ren princip tänker jag inte fria eller bara boka in något så allt han behöver göra är att dyka upp. 

Tycker det hela är något man gör tillsammans, vissa saker kan inte båda göra. 
    Jag var tex gravid och bar ett barn osv. De kunde inte han vara, så även om jag kan fria så tycker jag att han gott får stå för det, särskilt eftersom han dessutom lovat att han skulle göra det. 

Han är inte särskilt glad på mig just nu, för att jag säger att jag vill skriva avtal på sådant som köps in etc ifall det tar slut eller någon dör eftersom jag då inte ärver honom och han inte mig  så vill jag att vi skriver avtal så det om den dagen kommer inte blir en massa bekymmer

Då så, om det juridiska kommer efter principen, så får ni fortsätta vara ogifta. Och ingen behöver fria, ni kan tillsammans bestämma er för att gifta er. 

• Anonym (Osäker)

Så. Jag hade ett samtal med honom där jag förklarade att jag inte ville fortsätta eftersom den trygghet jag eftersöker och som han lovat mig aldrig blir av. 

Han sa då att han hade planerat ett frieri, frågade om jag ville ha datumet? 
    Jag sa faktiskt ja till datumet. Så jag fick ett datum då han skulle fria. 

Dagarna innan blev jag sjuk, förkyld med feber o hosta. 
    Han nämner inget om frieriet 
    Dagen D kommer jag är sjuk men förväntar mig ännu ett frieri. 
    Inget händer. Tystnad.
    Dagen därpå tystnad. 

Jag tog upp det och förklarade min besvikelse. Att jag inte viste vad jag ville längre. Han va putt för han hade avstått frieri för "Min skull" eftersom jag var sjuk. 

Detta va någon vecka sedan. 
    Har nu sagt att jag vill avsluta relationen åh han är sur? 

För att jag inte bryr mig i hans känslor. 
    För att hans känslor kring frieri inte spelar någon roll alls tydligen. 
    För att jag inte vill ha honom, inte vill leva med honom 
    För att han aldrig känt att jag velat det 

Han är sur på mig, ledsen för att jag avslutar förhållandet. 

Vet inte ens hur jag ska bemöta honom mer än att förklara att han viste ju att detta skulle ske, om han inte gjorde det han lovade. Hade han inte lovat hade de ju inte blivit såhär  
    Att hade han velat annorlunda så ligger det ju på honom att prata med mig om det, istället för att ge mig löften. 
    Att allt jag alltid velat är att ha honom, leva med honom. Men jag vill det inte utan trygghet, utan säkerheten han lovat mig. 

Men ja. Han är sur på mig nu, för att jag "så lätt kastar bort allt". För att "han inte är mer värd än så". 

Svar på tråden Se sambon som en vän istället?