• Kennetz

Dåligt sexliv - är det tillräckligt för skilsmässa?

Min fru och jag har varit gifta i många år nu och har 3st härliga tonårsbarn.
    Jag är lyckligt gift men just när det gäller sexlivet och kärlek så kunde det vara så mycket bättre enligt då mig.

Min fru är till att börja med ganska känslokall när det gäller just kärlek, mys, dejting osv där jag är tvärtom då jag vill ha just kärlek, pirr och gärna går på dejt med henne, åka iväg på nåt spa, bio, konsert och jag köper alltid hem blommor till henne. Att gå ensamma på middag eller så men hon tycker det mesta är onödigt och det inte behövs enligt henne och nåt barn kan komma i kläm vilket det alltid går att lösa då de är stora och kan ta vara på sig själva nu.

När det gäller just sex så har det alltid varit dåligt med det, dels sett till hur ofta och hur mycket det vilja det finns. Jag har alltid haft ett stort driv och vilja att ha sex mycket. Här är vi motpoler, alltid varit en känsla att hon ?ställer upp? men med en då ?snabbis? vilket jag verkligen ogillar, Att smeka och ta på varann eller oralsex existerar inte och har aldrig gjort. Sen så det finns inget tid till någon romantik eller mys utan det ska bara ske lite snabbt och det är så avtändande enligt mig.

Vi har pratat om att vi har olika behov och hon ställer upp typ 1 gång varannan vecka samma dag om jag har tur och samma procedur så det blir väldigt förutsägbart vad som kommer att ske och som vanligt få det överstökat känns det som.

Hon säger att hon vill att vi ska ha sex en massa och jobba på det och vi ska ha romantik men men, det har inte hänt än på de nu 27 år vi varit ett par. 

För att få till nån liten förändring har jag köpt en del leksaker osv genom åren men de avfärdar hon bara att om vill jag använda de på mig själv eller henne så ställer hon upp men hon önskar inget av dem alls. Trots det så har jag försökt lekt lite men det var bortkastade pengar.

Jag älskar min fru och vi bor fint i stort hus med härliga barn och vad jag tror så älskar hon mig också. Men som för många så tickar klockan och snart är man vid 50-strecket och det är just känslan att ska det vara så här hela livet när man väntat på en vändning i förhållandet när det gäller sex och gärna lite romantik.

Fråga om råd och tips tack, vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Dåligt sexliv - är det tillräckligt för skilsmässa?
  • Kennetz

Tack för råd och förslag och bra att få höra några tankar, visst det är så att jag får prata mera och diskutera, det har vi gjort så många gånger så hon vet att jag vill mera och annat än hon. Men som sagt försöka kan vi göra ännu mera. Tack.

• Anonym (yap)

Ja

Säger jag. Är i näranog exakt samma sits. Skillnaden är att vi varit ihop bara 25år och att vi har en fjortonåring. Har kännt mig avvisad i stort sett alltid men allt annat har funkat fint. Funderat och diskutterat många gånger men övervikten har alltid slutat i att stanna. Men nu blev det nokk och jag skulle ta ut skilsmässa. Verkar som det var första gången frugan insåg allvaret. Blev en jäkla fart i sovrummet, mer än var som någonsin varit. Men jag har ändå känslan av att det kommer dala framöver. Vilar på hanen så länge. Ska sägas att vi fick hjälp av familjeterapi några gånger då kommunikationen varit bristfällig under hela äktenskapet. Kan verkligen rekommendera. 

• Tom Araya

Jag tolkar det som skitsnack när hon säger att hon vill att det ska bli bättre. Hon säger det du vill höra för att du ska stanna, men visar ingen vilja till förändring.

Du är fast i detta så länge du håller fast vid din fru.

Befria dig denna destruktiva relation som inte kommer att göra dig lyckligare. Livet är för kort för att slösas bort på detta sätt.

• Anonym (Lisa)
    Kennetz skrev 2024-12-10 00:09:29 följande:

Tack för råd och förslag och bra att få höra några tankar, visst det är så att jag får prata mera och diskutera, det har vi gjort så många gånger så hon vet att jag vill mera och annat än hon. Men som sagt försöka kan vi göra ännu mera. Tack.

Så du ska ta den fega vägen och göra det som inte fungerat alla andra gånger?

Ja, det är nog din personlighet som spökar, eftersom du inte ens i början av ert förhållande kunde stå upp för dig själv och lämna en dålig relation.

Frågan är om det här med sex är så viktigt, eftersom du inte lämnade innan ni fick barnen. 
  • Anonym 8238942384

Trivs man inte i sitt förhållande tar man upp det med sin partner.

Kan man inte lösa problematiken så separerar man eller hittar ett sätt att hantera problematiken så båda blir nöjda.

Ett sexliv som båda bidrar till är en viktig ingrediens i ett förhållande. Oftast behövs mycket daglig närhet för att få igång sexlivet. Om detta inte fungerar är nog relationen rätt död.

• Anonym (Ui)

Helt okej att skilja sig p.g.a. det, det har du all rätt att.göra. 

• Anonym (Tweety)

Man får skilja sig av vilket skäl man vill. Men man kan ju tycka att det är lite väl rövigt att slänga bort ett äktenskap där allt fungerar förutom en del.... Det låter inte som att du älskar henne egentligen. 

• Anonym (Anonym)

Har det varit så här i alla år är nog chansen väldigt liten att det kommer att bli bättre.
  • Anonym (BertÅke)

Om det är tillräckligt viktigt för dig så bör du ställa ultimatum: Vi har båda ansvar för vårt kärleksliv, om du inte vill ta ditt ansvar så kommer jag att lämna dig.

När du är 70, vilket (sam-) liv vill du se tillbaka på?

Jag har haft bra sex i båda mina äktenskap, i stort sett. Men i mitt andra äktenskap har jag  s å  m y c k e t  b ä t t r e.  Gräset på andra sidan är ibland mycket grönare.
  • Lönnsirap

Precis som någon annan påpekat så får man skilja sig av vilken anledning som helst. 

Dåligt sexliv brukar folk ju inte säga högt, utan oftast så pratar ju folk om att de "vuxit ifrån varandra", "blivit som syskon" och att de "inte känner sig uppskattade ".

• New  Dawn

Många frågetecken.... 

Först och främst verkar det inte alls bara vara sexlivet som är dåligt. Du skriver bla *Min fru är till att börja med ganska känslokall när det gäller just kärlek, mys, dejting osv där.. *
    Hon vill inte gå på middag osv.... 

När det gäller sexlivet skriver du att hon alltid varit ointresserad, sexlivet har varit enahanda och kort, och frekvensen  har varit låg. Då kan man ju undra varför du ens är tillsammans med henne. 

Hon har sagt att hon vill ha mer sex och vill jobba på det. På vilket sätt vill hon jobba på erat sexliv och vad har ni gjort efter det att hon sagt så? 

Ni har haft dåligt sexliv i princip 27 år och hon  visar dessutom inte så mycket kärlek, så  chanserna är nog  minimala att hon skulle ändra sig. Hur kommer det sig att du inte skiljt dig tidigare? 

Enda chansen är väl att berätta att du inte kan stanna i relationen om den inte ändras. Vill hon jobba på eran relation och sexliv måste hon visa det och berätta hur hon vill göra. Utifrån hur det funkar får du ta ställning till skilsmässa.

Man kan ju tänka sig att öppen relation kan vara ett alternativ, men då måste du nog acceptera att även hon har någon utöver dig, och det är ju frågan om du är intresserad av. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
Svar på tråden Dåligt sexliv - är det tillräckligt för skilsmässa?