• Anonym (Äldre föräldrar)

Julklappar från äldre släktingar...

Jag vet inte hur jag ska nå fram, så jag vädrar min frustration här.

Min man hörde av sig och undrade vad barnen önskade sig i julklapp. Jag kollade med barnen och svarade. Det stora barnen, nio år, önskade sig bland annat en ny stickad tröja. Hon beskrev hur hon ville att den skulle se ut. Jag sökte och skickade länkar till min mamma.

Hon svarade att mina val var fula och kontrade med egna förslag, som jag vet att min dotter aldrig skulle sätta på sig. Jag förklarade att det jag skickat var det som dottern beskrivit att hon önskade sig. Min mamma var nöjd och jag trodde att vi var överens.

Så igår ringer min mamma mig och upplyser att hon inte alls lyssnat på mina "tråkiga förslag". Istället har hon köpt en barbie och en glittrig hatt. Barnet leker inte med barbiedockor. Och barnet tittade själv på den glittriga hatten när hon och jag var på stan och konstaterade att den förvisso var fin, men att det fanns noll användning för den och att hon skulle tröttna snabbt.

Är det bara att ge upp när föräldrar börjar bli äldre? Det blir också ganska meningslöst för barnen att få presenter som ligger i garderoben tills de rensas bort vid nästa rensning. Hur når man fram? Och hur svårt är det att lyssna?

• Svar på tråden Julklappar från äldre släktingar...
  • Anonym (Vanilj)
    Fjäril kär skrev 2024-12-10 12:02:34 följande:

Det är då man får vara övertydlig delux med att exakt detta är vad barnet vill ha och ingenting annat kommer godtas .  Helst sagt av barnen själva .

Alternativt man medvetet önskar skitsaker som förvisso är användbart men kanske inte det mest viktiga som istället andra får hjälpa till med på annat håll.  Raggsockor,  hårsnoddar,  duschtvål,  ritblock , den där hatten, dvd-film  etc kan ju bli rätt ändå då i sammanhanget.  

Tredje alternativet är att önska något dyrt och stort som alla parter får vara med och betala för så pengar ligger i paketet som ett litet bidrag och att ni noga säger att NI ska köpa detta men behöver ett bidrag (specifik cykel, en skateboard,  ridlektioner,  dator, ny säng etc) 

Haha, då hade jag skitit i er och era listor och önskningar.

Det är inte så förbenat viktigt för mig att ge bort saker som kostar mina pengar, till otacksamma individer. Oavsett släktskap.
  • Jemp
    Anonym (Äldre föräldrar) skrev 2024-12-10 18:27:28 följande:
    Då förstår jag inte riktigt meningen med ditt första inlägg, för det är ju precis det min ts handlar om. Att min mamma gärna köper presenter som barnen inte vill ha. Det är en sak att göra det av okunskap, men det blir ganska påfrestande när hon ställer frågan, jagar mig för att få en önskelista och sen gör tvärtom.
    Självklart ska målet vara att mottagaren ska gilla presenten. Men det finns ingen skyldighet att köpa precis vad mottagaren önskat/peka ut. 
  • Anonym (Geomberga)

Jag är yngre men jag kan tydligt se att problemet inte är äldre personer.

En julklapp är ju inte som en beställning man gör till andra personer. En julklapp är ju ett önskemål.  

Det som är problemet är ju att kvinnor är vana vid att bestämma och beställa exakt vad man vill ha via nätet. Man bestämmer då exakt vad man vill ha och får betala själv. 
    Själva beteende att det mesta i livet är en beställning är även vanligt på dejtingsidor där man ställer in att mannen måste vara minst 180 cm, mellan 30-32 år, muskulös och arbeta inom finansbranschen.

Det säger väl sig själv att beställ-beteendet blir allra mest problematiskt när man "beställer" julklappar av en annan kvinna som själv vill bestämma något helt annat.

• Fjäril kär
    Anonym (Vanilj) skrev 2024-12-10 18:31:30 följande:

Det är inte så förbenat viktigt för mig att ge bort saker som kostar mina pengar, till otacksamma individer. Oavsett släktskap.
    Är det otacksamt att säga att man verkligen inte vill ha en rosa tröja?  
    Snarare respektlöst att köra över ett BARNS önskan.... 
  • Fjäril kär
    Anonym (K) skrev 2024-12-10 18:25:49 följande:
    Oj hjälp, första stycket. Är det verkligen den sociala inkompetensen du vill lära dina barn?
    Är det verkligen kompetent av en farmor att så respektlöst köra över ett barns önskan? 
  • Anonym (Vanilj)
    Fjäril kär skrev 2024-12-10 19:32:43 följande:
    Är det otacksamt att säga att man verkligen inte vill ha en rosa tröja?  
    Snarare respektlöst att köra över ett BARNS önskan.... 
    Om du glömt det så vardet detta du skrev: 

"Det är då man får vara övertydlig delux med att exakt detta är vad barnet vill ha och ingenting annat kommer godtas"

Du påpekade att allt utom det som sår på listan dissas. Eller "ingenting annat kommer att godtas".
    Köp ert skit själva.

Vet du vad, ni blir utan julklappar, tack vare dig!

Grattis. Tomte Säcken är tom.
  • Anonym (Geomberga)
    Fjäril kär skrev 2024-12-10 12:02:34 följande:

Det är då man får vara övertydlig delux med att exakt detta är vad barnet vill ha och ingenting annat kommer godtas .  Helst sagt av barnen själva .

Håller med om att detta är en sällsynt vidrig formulering
  • Anonym (J)
    Anonym (Äldre föräldrar) skrev 2024-12-10 18:27:28 följande:
    Då förstår jag inte riktigt meningen med ditt första inlägg, för det är ju precis det min ts handlar om. Att min mamma gärna köper presenter som barnen inte vill ha. Det är en sak att göra det av okunskap, men det blir ganska påfrestande när hon ställer frågan, jagar mig för att få en önskelista och sen gör tvärtom.
    Dålig kommunikation? 
  • Anonym (J)

Hur ser du på dessa som absolut inte vill ha nåt annat än pengar? Nu snor jag kanske tråden lite men tycker det tillhör. Min killes släkts barn har barn som är sådana. De vill verkligen INTE ha något annat än pengar. 

Jag får ingen som helst lust att ge dem pengar då. 

Vad är meningen med detta, beställa pengar. Jag tycker det är vidrigt.

• Anonym (J)

Sen sitter ungen ändå inte ens med resten av kvällen utan är vid tvn och spelar, säger knappt hej eller nånting. 

Alla ungar är väl inte såhär men, ibland fattar jag bara inte 

• Anonym (Äldre föräldrar)
    Anonym (J) skrev 2024-12-10 20:19:25 följande:

Sen sitter ungen ändå inte ens med resten av kvällen utan är vid tvn och spelar, säger knappt hej eller nånting. 

Alla ungar är väl inte såhär men, ibland fattar jag bara inte 

Så uppför sig verkligen inte mina barn!
    Anonym (J) skrev 2024-12-10 20:16:15 följande:
    Dålig kommunikation? 

Nej, det är inte dåligt kommunikation. Mycket tydlig kommunikation där min mamma uttrycker att hon struntar i vad jag säger. 

• Anonym (Känner igen)

Haha jag känner lite igen det där.. Sist mitt ena barn fyllde år sa jag till min mamma att barnet skulle bli glad för lite roligare uteleksaker och gav vattenpistol som förslag. Hon köpte hink och spade, som vi har jättemånga uppsättningar av men vi har ingen sandlåda. Och jag är väldigt tydlig med att kläder måste vara en storlek större än åldern barnet är, men ändå köper hon nästan alltid för litet. Och det andra barnet gillar inte alls pyjamas, varken att sova i det eller "mysa i på kvällen" som min mamma tänker när hon köper det. Nu verkar hon dock ha förstått det för hon har inte köpt pyjamas på länge (nu får han väl det i julklapp när jag säger så haha).

Två gånger har hon köpt lakan för typ 120-140 cm säng fast jag sagt att våran säng är 160 cm (borde såklart ha överdrivit lite). Men jag tackar och tar emot för samtidigt tycker jag inte att hon behöver köpa present till mig som är vuxen, men hon vill så gärna och tanken är ju god.

• Anonym (vem)
    Jemp skrev 2024-12-10 18:32:15 följande:
    Självklart ska målet vara att mottagaren ska gilla presenten. Men det finns ingen skyldighet att köpa precis vad mottagaren önskat/peka ut. 
    Nä, men om man bara frångår önskningen och går efter eget huvud så är det ju stor risk att det blir fel. Varför inte gå på önskningen som man vet att mottagaren blir glad för?

Finns inga skyldigheter alls i den här diskussionen. Fattar inte varför du ens blandar in det ordet. Det handlar ju om att vilja ge och då helst nåt som mottagaren vill få. Det är relation, inte skyldigheter.
  • Anonym (vem)

Då kan du lika gärna låta bli att ge. Så kan du spara dina pengar istället för att lägga dem på saker ingen vill ha. 
  • Anonym (Vanilj)
    Anonym (vem) skrev 2024-12-11 08:59:18 följande:
    Då kan du lika gärna låta bli att ge. Så kan du spara dina pengar istället för att lägga dem på saker ingen vill ha. 
    Fast nu är mina barnoch barnbarn inga otacksamma kravmaskiner. Drömmer
  • Anonym (vem)
    Anonym (Vanilj) skrev 2024-12-11 15:30:05 följande:
    Fast nu är mina barnoch barnbarn inga otacksamma kravmaskiner. Drömmer
    Så bra då. 

Men man är ingen otacksam kravmaskin bara för att man är noga med vad man gillar och vill ha. Och man är en fin och omtänksam givare om man ger andra något de uppskattar och önskar sig. 
  • Poison82

Nästa gång himon ber om en önskelista så säg helt ärligt att det är ju inte lönt för du köper ändå inte det dom önskar sig utan det du själv tycker dom ska ha.
    Ibland får man vara väldigt tydlig för att poletten ska trilla ner

• Anonym (Asta)

Det borde ju vara fantastiskt roligt för givaren om mottagaren av presenten tindrar med ögonen och säger hurra, det var precis vad jag ville ha! I stället för att att få ett stelt tack så mycket och sen använder mottagaren inte presenten alls för det var fel färg eller inte något roligt. Bortkastade pengar och ingen glädje för varken givaren eller mottagaren. 

Naturligtvis är en önskelista inget krav och man borde vara tacksam för vad man än får, men vore det inte roligt för givaren om mottagaren blir genuint glad? Mitt syskonbarn var så rolig och entusiastisk när hon var liten, hon öppnade ett paket från mig och såg en låda med glödlampor och blev jätteglad över dessa glödlampor, men det fanns förstås någon leksak inuti lådan, så hon blev ännu gladare sen. 

Svar på tråden Julklappar från äldre släktingar...