• Anonym (Otrevlig?)

Människor som inte kan se sin egna del

Har en kollega som sällan dyker upp på arbetet. Hon vill jobba hemifrån vilket inte är ett problem egentligen. Min chef har sagt att vi ska hålla en konferens ihop den 7 januari.

Jag har varit trevlig, försökt på alla sätt och vis få till gemensamma tider då vi kan arbeta tillsammans. Hon svarar inte, svarar inte och när hon svarar så är det mest att hon är upptagen. När vi slutligen fått till tider så avbokar hon i sista sekund. 

Orsakerna till detta kan vara 

Katten har kissat ner vardagsrumsmattan

Internet funkar inte på datorn och hon har för lite surf på mobilen 

Hon har halkat på en isfläck och har ont i benet 

Internet funkar fortfarande inte 

Katten har akut blivit magsjuk

Hon föreslår att vi ska ses en söndag. Jag  har kontorstider men är flexibel och fixar så vi kan ses en söndag trots att familjen tänkt gå på julmarknad men då kommer hennes syster spontant på besök och dom träffas så sällan så då måste hon 5 minuter innan utsatt tid ställa in. 

Min chef har sagt att hon inte har några andra arbetsuppgifter alls utöver planeringen av konferensen. 

Idag skrev jag ett argt mejl där jag kräver slutligen att hon ger mig klockslag och dagar som hon kan ses under nästa vecka. Fick ett svar som handlade om att hon visst kunde ses nästa vecka och att jag skulle bemöta henne professionellt och inte vara elak.  

Jag frågar när hon kan då eftersom säger att hon kan nästa vecka och då får jag till svar att jag borde be om ursäkt. Det enda jag bad om var att veta när vi kunde påbörja arbetet inför konferensen. Hon svarar att hon inte vet om att vi ska ha någon konferens. Detta har min chef meddelat. Jag har meddelat och hon hävdar att hon trodde jag bara ville prata med henne inför något som ska hända i maj nästa år. 

jJag känner att jag håller på att tappa det fullständigt. Vad borde jag göra? Hur kan hon inte förstå att jag blir irriterad. Vi har mejlat massor om detta och hon har skrivit om konferensen. Hon har även varit med på ett fysiskt möte när vi talat om detta. Hon är 30 så har svårt att se att hon skulle fått någon demenssjukdom eller så heller. Ingen annan på jobbet får tag på henne heller. 

• Svar på tråden Människor som inte kan se sin egna del
  • Anonym (C)
    Anonym (Otrevlig?) skrev 2024-12-12 21:09:44 följande:
    Men hur kan man se sig själv i spegeln och inte må dåligt när man gör såhär? Mest av allt är jag upprörd över att hon anklagar mig för att vara otrevlig mer eller mindre 
    Troligtvis är det en psykopat. Vänder ständigt fokuset från sig själv till den andre. Har man gjort något som kan påminna om sina egna brister speglar man det hos någon annan som uppvisar samma beteende. På så vis skiftar fokuset. Det gäller att inte låta fokuset hamnar där utan att man istället försöker poängtera det riktiga problemet. Ex att säga att det är inte ditt problem, ts, att din kollega inte ska göra det till ditt problem att hen inte klarar av sina arbetsuppgifter. Du får ta hjälp av din chef. Säg att ni behöver ha ett möte där ni lägger upp arbetet. Du har försökt och du kan inte lita på att din kollega att hon kommer höra så som ni kommer överens. Hon kommer hitta på sätt att inte göra sina arbetsuppgifter och sedan skylla det på dig. Se till att du har en tredje part med under ert samtal. För hon ljuger och hittar på att hon inte vet om att ni ska hålla en konferans ens. Även min kollega ljuger och försöker slingra sig genom att neka till sitt handlande. Min chef har jättesvårt att säga emot när min kollega blånekar till sitt handlande. 
  • Anonym (Linn)

På mitt jobb är det chefen som är den personen...

• dacosta

MÄNNISKOR SOM INTE KAN SE SIN EGNA DEL, start på tråden av nån om nån annan?.

• dacosta
    Anonym (C) skrev 2024-12-12 22:38:33 följande:
    Troligtvis är det en psykopat. Vänder ständigt fokuset från sig själv till den andre. Har man gjort något som kan påminna om sina egna brister speglar man det hos någon annan som uppvisar samma beteende. På så vis skiftar fokuset. Det gäller att inte låta fokuset hamnar där utan att man istället försöker poängtera det riktiga problemet. Ex att säga att det är inte ditt problem, ts, att din kollega inte ska göra det till ditt problem att hen inte klarar av sina arbetsuppgifter. Du får ta hjälp av din chef. Säg att ni behöver ha ett möte där ni lägger upp arbetet. Du har försökt och du kan inte lita på att din kollega att hon kommer höra så som ni kommer överens. Hon kommer hitta på sätt att inte göra sina arbetsuppgifter och sedan skylla det på dig. Se till att du har en tredje part med under ert samtal. För hon ljuger och hittar på att hon inte vet om att ni ska hålla en konferans ens. Även min kollega ljuger och försöker slingra sig genom att neka till sitt handlande. Min chef har jättesvårt att säga emot när min kollega blånekar till sitt handlande. 
    k du då
  • Anonym (C)

TS se till att du har ett dokument som din chef kan se historiken på. 
    Ex powerpoint Om granskare har gjort ändringar i din presentation ser du dem under Presentationsändringar i åtgärdsfönstret Revisioner . Klicka på varje listobjekt för att se information om en ändring i bildens brödtext. 

Så se till att du äger dokumentet och att din kollega kan vara granskare så hon kan göra ändringar som man kan se vad hon har gjort och inte gjort. 

Gå inte i fällan av att du har gjort allt, din kollega glider in på ett bananskal i slutet och tar på sig äran av ditt arbete. Hon är säkert placerad hemma för att hon inte fungerar på arbetsplatsen. 

Det bästa är om du håller halva föredraget, förbereder det materialet och genomför det. Du gör inte din kollegas arbetsuppgifter och när du är klar med din del så får hon står sitt kast av att inte ha gjort någonting. Hon kan inte få sparken om hon hela tiden räddas upp av personer runt omkring. Se till att din chef är med på ert möte där ni talas vid om arbetsupplägget. Gör din del och har hon inget att presentera, inte dyker upp så är det hon som får stå för det. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Otrevlig?) skrev 2024-12-12 19:12:37 följande:

Hon är den enda som beter sig såhär. I början så trodde jag väl på hennes kommentarer. Man vill inte stöta sig med folk ju. Inte bråka om man kan vara sams. Men det som stör mig mest just nu är att hon vänder detta mot mig. Säger att jag borde vara trevlig mot henne. 

Min chef har varit borta idag och är även detta imorgon pga luciafirande. Men jag förstår mig inte på människan. Hon förstår inte att man inte kan bete sig hur som helst eller? 

Men varför har du inte tagit detta med chefen tidigare?

Ni känns knepiga båda två tycker jag. Ingen av er är särskilt proffesionella. 

• Jemp

Men att ni ska påbörja arbetet? Har du gjort en massa själv eller ska ni ställa in konferensen? Det är ju inget som görs på en vecka innan jul om ni inte ens har börjat.

Hur länge har hon hållit på så här? Och har du alltså inte tagit upp det med chefen än? 

• Anonym (Chefsjobb)
    Anonym (Otrevlig?) skrev 2024-12-12 20:45:43 följande:
    Så du tror inte bara personen vill slippa undan? 
    Nej, om hon döljer ett missbruk eller att hon blir misshandlad försöker hon nog bara överleva. 
  • Anonym (Chefsjobb)
    Jemp skrev 2024-12-13 06:54:34 följande:

Men att ni ska påbörja arbetet? Har du gjort en massa själv eller ska ni ställa in konferensen? Det är ju inget som görs på en vecka innan jul om ni inte ens har börjat.

Hur länge har hon hållit på så här? Och har du alltså inte tagit upp det med chefen än? 

Undrar också. De är ju rätt körda om inget är gjort nu. Har folk anmält sig till något som inte finns? Undrar inte chefen över lokaler, föredragshållare mm? 
  • Anonym (JB)

Lämna över det till chefen!

• Lönnsirap

Transparens gentemot din chef för att skydda dig själv, samt för att låta chefen följa upp att privatlivet och jobbet inte verkar fungera för din kollega. 

Precis som andra skrivit kan det handla om allvarliga saker, men precis som att du får massa märkliga ursäkter, precis lika troligt är det att denna människa även till andra kan få fram sin bild på ett sådant sätt att du framstår i dålig dager. 

Svar på tråden Människor som inte kan se sin egna del